czar
door czar May 23, 2014 om 08:22
Huishouden & energie

Wat doe ik tegen muizen in huis?

Een kat nemen zou je zeggen, maar ik heb 2 katten.
Het punt is dat 1 van de katten juist de muizen meeneemt door het kattenluik en vervolgens levend in huis zet.
Moet ik nu de katten de deur uit doen om muizen te voorkomen? Klinkt een beetje tegenstrijdig :-)

Heeft iemand een goede tip?

15502 31 Rapporteer

de eelco
door de eelco - May 23, 2014 om 10:28
607 Antwoorden / 92 Vragen

Jachtinstinct bij katten
Een huiskat hoeft niet te jagen. Hij krijgt namelijk brokjes en vlees uit blik.

HuiskatToch heeft ook jouw huiskat de behoefte om op jacht te gaan.
Niet omdat jij hem niet genoeg te eten geeft; nee, het zit in de genen. Katten zijn immers roofdieren.
Je hoeft je dan ook niet te verbazen als jouw kat opeens met een muis, rat of vogeltje
aan komt zetten.

Hoewel katten al meer dan vierduizend jaar met ons samenleven, hebben ze nog steeds de
behoefte om te jagen. Hun hele lichaam is er ook voor gebouwd. Een kat kan goed ruiken,
horen, sluipen, sprinten en klauteren.

Jagen is een eigenschap die je kat nooit zal verleren. En dat hoeft ook niet.
Laat je kat jagen. De ‘buit’ hoeft geen echte vogel of muis te zijn, speelgoed voldoet ook.
Zorg bijvoorbeeld voor kleine muisjes die je kunt opwinden en door de kamer kan laten rijden.
Een muisje aan een hengel, die je zelf kunt bewegen is voor zowel je kat als jezelf een leuk spelletje. Zorg er wel voor dat de kat de speelgoedprooi regelmatig kan vangen, zodat hij iets heeft om trots op te zijn.

Spelen en waardering krijgen is erg belangrijk voor katten. Een buitenkat neemt zijn gevangen muizen en vogels mee naar huis. Hij doet dat niet om jou te laten schrikken of te ergeren; nee, hij is trots op zijn prestatie en wil jou ermee verwennen. Als je de buit negeert dan denkt hij dat jij niet tevreden was, en neemt hij de volgende keer iets nog veel beters mee naar huis. En dan heb je opeens een dikkere muis of een grotere vogel op je bed liggen.

Als een kat een prooi ziet, probeert hij er eerst zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen. Hij gaat steeds langzamer lopen, en sluipt met zijn buik dicht tegen de grond. Als hij dicht genoeg bij zijn prooi is, valt hij niet meteen aan. De kat blijft eerst een poosje helemaal platgedrukt liggen loeren. En dan opeens springt hij naar voren en duikt hij op zijn prooi, die hij met zijn klauwen probeert te pakken.

Wil jij voorkomen dat jouw kat zomaar een prooidier kan besluipen?
Maak dan een belletje aan zijn halsbandje vast. Dan horen de muizen, ratten en vogels hem aankomen, en hebben ze tijd om te vluchten.

Spelen en waardering krijgen is erg belangrijk voor katten.

jantom
door jantom - May 23, 2014 om 11:11
377 Antwoorden / 0 Vragen

@de eelco

Prachtig verhaal waar ik achter sta ;)

Katten moeten kunnen spelen en soms hebben ze het verkeerd gekozen speelgoed.. gebeurt ook bij mensen.

omehenk
door omehenk - May 23, 2014 om 11:33
10 Antwoorden / 1 Vragen

muizenvalletje van tom manders kopen

hennyb86
door hennyb86 - May 23, 2014 om 11:35
106 Antwoorden / 5 Vragen

helemaal mee eens, alleen vergeet je het leukste. na dat platgedrukte loeren schudden ze eerst met het kontje. zo komisch en tegelijk het signaal dat ze gaan aanvallen. ze doen dat ook met het spelen met elkaar. mijn buitenkat bracht muizen mee naar huis en legde die neer voor de hond, die absoluut niet wist wat ze er mee moest doen. gelukkig gebeurde dat in de tuin en de muis ontsnapte elke keer. win-win dus. haha. maar lopen jouw muizen niet gelijk weer naar buiten als ze de kans zouden krijgen ? die zijn tenslotte wild, he. laat de deur gewoon open staan en wie weet-- ben je er zo weer vanaf. de kat afleren werkt niet, hoor. ik vond het altijd zielig voor dat lieve kleine muisje, maar ja. daar trok de kat zich niets van aan, he. succes !!!!!!!

emcede
door emcede - May 23, 2014 om 11:47
959 Antwoorden / 4 Vragen

@de eelco: goed gejat is beter dan slecht zelf bedacht, maar dan is het wel zo netjes (nettiquette) je bron te vermelden klikkerdeklik!

in
door inasmuch - May 23, 2014 om 11:48
18 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb via internet bij een ekologisch bedrijf ( geen idee of ik de naam mag noemen; waschbaer) een apparaat gekocht dat de muizen uit huis houdt door de toon die het laat horen, voor mensen niet hoorbaar.

tenormin
door tenormin - May 23, 2014 om 12:51
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, dat is nu net het probleem. Muizen kan men nog wel iets aan doen maar ja, je eigen katten wil je niets aandoen, dus het bekende muizenvalletje met stukje kaas zou zo maar je eigen poezenbeest te pakken kunnen hebben. Denk eerlijk gezegd niet dat er iets aan te doen is, omdat de muizen niet zelf vrijwillig naar binnen komen. De enige (onhandige) oplossing zou zijn: kattenluikje dicht, komen de niet meer met muis naar binnen. Maar ja, je bent ook geen "portier" voor je katten: ik zou het eerlijk gezegd niet weten, zonder de katten ook iets aan te doen.

tenormin
door tenormin - May 23, 2014 om 12:53
16817 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=emcede schreef op vrijdag 23 mei 2014, 11:47]@de eelco: goed gejat is beter dan slecht zelf bedacht, maar dan is het wel zo netjes (nettiquette) je bron te vermelden klikkerdeklik!

Was al heel verbaasd dat de eelco ineens zo goed Nederlands schreef, heel anders dan normaal. De bron zou de eelco er inderdaad wel bij hebben moeten vermelden.

kriekra
door kriekra - May 23, 2014 om 13:15
204 Antwoorden / 64 Vragen

Mijn katten komen ook regelmatig met een muis of vogel in hun bek naar binnen. Dat kan je niet voorkomen, is de aard van het beestje. Ze hebben voldoende speelgoed, maar het echte werk blijft natuurlijk veel interessanter. Ik probeer ze wel naar buiten te bonjouren met prooi en al, nadat ik ze geprezen heb met hun vangst. Het enige wat zou werken om ervoor te zorgen dat de kat geen muis mee neemt, is hem/haar binnen houden. Maar dat is dan weer niet leuk voor de kat die gewend is buiten te komen.

engelinde
door engelinde - May 23, 2014 om 14:02
21 Antwoorden / 6 Vragen

Simpel.....Nooit van muizenvallen gehoord???
Koop een paar muizenvallen,zet die beetje verdekt neer, zodat de katten er niet aan kunnen komen en binnen no time zitten ze in de val,de val wel goed scherp stellen met heel klein stukje kaas erin of anders eetbaars.
Blijf vallen zetten ,totdat er na een tijd geen meer inkomen.

ba
door bartbo - May 23, 2014 om 14:39
37 Antwoorden / 36 Vragen

Zou geen kaas gebruiken,muizen zijn dol op zoetigheid(vooral hazelnootchocolade) Zag het toevallig in een consumenten programma op de Duitse TV.

joost12
door joost12 - May 23, 2014 om 15:24
52 Antwoorden / 0 Vragen

katten luik dicht doen

aurora1
door aurora1 - May 23, 2014 om 15:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zorgen dat de katten in ieder geval 's nachts binnen zijn en verder het kattenluik dicht doen tot ze zich komen melden en dan het meegebrachte verwijderen voordat de kat binnengelaten wordt?

tenormin
door tenormin - May 23, 2014 om 16:01
16817 Antwoorden / 108 Vragen

@czar, wel, zo te lezen zijn er toch meer mensen die het met mijn suggestie eens zijn (van 12:51u). ?

be
door benedictus - May 23, 2014 om 16:50
24 Antwoorden / 28 Vragen

Wij kregen muizen binnen omdat we brood in een keukenla hadden opgeborgen
die voor muizen vanaf de achterkant toegankelijk was.
We hebben toen een goed sluitende brooddoos gekocht en daarna is er geen
muis meer in huis geweest.
Want er was niets eetbaars meer te vinden.

tenormin
door tenormin - May 23, 2014 om 16:54
16817 Antwoorden / 108 Vragen

@benedictus, als ik u was zou ik eerst de vraag lezen en dan beantwoorden. ?

boppe1943
door boppe1943 - May 23, 2014 om 17:11
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Czar, je kat is gewoon dol op jou. Zie het maar als een groot compliment. Katlief wil z'n buit met je delen, accepteer dat dan ook ;-)
Als je de kat kunt onderscheppen met z'n liefdescadeau, toon dan je "blijdschap", geef hem een pluim, pak het muisje vast en laat het los als de jager het niet ziet.
Goed voorbeeld doet goed volgen, zal hij denken. Manlief neemt bloemen voor z'n vrouw mee, mevrouw neemt de boodschappen mee naar huis, zoonlief een zak chips, dochter een ijsje en de kat een muis.
Een muizenval? Nee hè? Luik dicht en dan toch maar portier spelen voor je katten. Krijg je ook geen zwangere muizen in huis....
Overigens heb ik ook gelezen dat er apparaatjes zijn die ultrasone geluiden voortbrengen waardoor muizen het hazenpad kiezen. Ik neem aan dat inasmuch zo'n apparaat heeft.

czar
door czar - May 23, 2014 om 20:02
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Een belletje zou inderdaad wel handig zijn, maar ik vind halsbandjes voor katten een gruwel. Vlooienbandjes ook. Zeker de buitenkatten kunnen zich er gemakkelijk aan ophangen.

Ik heb nog ergens muizenvallen liggen, dat is volgens mij wel te doen als ik er bij ben.
De deur open zetten wil ook wel eens helpen, maar dan moet de muis wel actief zijn ('s ochtends en 's avonds). De ene muis is slim en die ben je dan zo kwijt, de andere muis blijft zich maar verstoppen.

@iedereen die denkt dat katten hun prooi voor mij meenemen. Ik dacht het niet.
Mijn andere kat is een echte jager en die sleept hele konijnen mee naar binnen om ze vervolgens (half) op te eten. Soms liggen de ingewanden 2 meter naast het halve karkas, gewoon op de vloerbedekking. Dat mag ik dan opruimen. Die kat ontloopt mij juist met zijn prooien, die vlucht naar boven met een kermend konijn in z'n bek. Gelukkig maakt die wel al z'n prooien af en verstopt hij de resten niet.

Ik ben niet bang voor muizen, ik vind ze wel leuk, maar ik ben bang dat er overal verstopt dode beesten blijven liggen. Dat gaat zo stinken op den duur en dat wil ik voorkomen. Laatst had ik ook al 2 jonge konijntjes levend in de kamer zitten. Die waren gevangen toen ik niet thuis was, maar ik weet wel door welke kat. Eentje heb ik naar buiten weten te jagen, de ander? Volgens mij dood ergens onder de keukenkastjes of onder/achterin de koelkast. Ik ruik nog geen lijkenlucht.
Meestal zijn het toch muizen die opeens rond lopen in de kamer, zowel veldmuizen als bosmuizen.

Vogels worden zelden gevangen, soms vind ik op de gang een zooi veren, maar da's maar een paar keer per jaar. Muizen en konijnen is aan de orde van de dag. Voorgaande jaren viel het wel mee, maar dit voorjaar is het niet leuk meer. Ik denk dat de zachte winter er wat mee te maken heeft, ze hebben kennelijk allemaal overleeft en planten zich weer allemaal voort. Ik zie ook veel meer konijnen dan voorgaande jaren (tientallen tegelijk). Muizen vallen me niet zo op, tenzij ze door m'n huiskamer lopen. Ik las op het web dat bosmuizen de snelste voortplanters zijn, daar lijkt het wel op ja.

ha
door harmes - May 23, 2014 om 20:53
26 Antwoorden / 2 Vragen

Katten (maar dat geldt voor meer 'huisdieren') zijn geen natuurlijke dieren. Ze zijn nieuwe, gedomesticeerde en van wilde katten afstammende, door mensen gecultiveerde en tot diverse stamboekrassen herknede, soorten. Ze hebben nog wat rudimentjes van wilde instincten, waardoor ze erg schadelijk kunnen zijn voor de 'kleine' natuur. Kleine wilde dieren moeten beschermd worden tegen namaakroofdiertjes, die met hun inwendig verwonde, maar nog levende 'prooi' thuis komen pronken. Het beste is daarom deze 'pets', Engels voor 'speeltjes', binnenshuis en/of binnen een gedegen afrastering om het huis te laten leven. De exemplaren die gewend zijn op straat te komen, daar is niets meer aan te doen, maar van jongs af aan kunnen alle katten het als normaal gaan ervaren om niet op straat te komen. Dat werkt probleemloos. Alle katten, ras of niet ras, moeten gecastreerd/gesteriliseerd worden. Fokken is dus helemaal verkeerd. Als je een kat wilt haal je die uit het asiel, nergens anders.
Na zo'n 25 jaar zullen er alleen nog natuurlijke dieren zijn. Geen slachtoffers van mensenhobby's meer. Geen kooien, geen aquaria. U snapt dat ik ook tegen muizenvallen ben. In de dierenwinkel zijn vangkooitjes te koop die de muis niet beschadigen en waarmee u de muis buiten weer kunt vrijlaten. Voedsel onbereikbaar maken voor muizen en ratten.
Ik schrijf dit allemaal niet vanuit 'kattenhaat' oid, maar juist vanuit mijn dierenvriendschap. Veganisme heet dat ook wel.

czar
door czar - May 23, 2014 om 22:20
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Beste Harmes,

Ik ben geen veganist, maar het voor een deel wel met je eens.
Ik vraag me na het zien van de uitzending van 'de Rekenkamer' van gister-avond wel af of u bij hoofdpijn nog een paracetamolletje neemt. Daar zitten immers ook botten in verwerkt.

IMHO valt het bij katten nog wel mee, zeker de katten die ik heb.
Ik neem sinds jaren vooral oude katten op die nergens meer plaatsbaar zijn. Ik schrijf ook dierenasiels aan als ik weer plaats heb (ik vind 2 katten genoeg, ik kan niet de hele wereld redden van alle probleemkatten). Onder 'niet meer plaatsbaar' bedoel ik niet dat mensen er vanaf willen omdat ze allergisch zijn, maar dan bedoel ik katten die onhandelbaar zijn, vals zo je wilt, die mishandeld zijn geweest en die in geen enkel gezin meer terecht kunnen. Liefst van die beestjes van 10 jaar of ouder die uiteindelijk door een asiel wel worden afgemaakt omdat ze te duur zijn.

Ik wil geen door-gefokte raskatten, gewoon omdat ik die fokkerij niet wil ondersteunen. Een pers is een gruwel in mijn ogen en mensen die een kat opmaken om naar een kattenshow te gaan hebben weinig liefde voor dieren. Toch is in mijn ogen de fokkerij van honden vele malen schrijnender.

Aan de andere kant ondersteun ik je pleidooi voor 'kleine natuur' niet.
In Nederland bestaat natuur al helemaal niet meer. Dat ik 1 zo'n rover heb rond lopen wil nog niet zeggen dat de explosie aan konijnen en muizen in toom wordt gehouden. Mijn kat is ook echt geen concurrent van de vos of zow. De 'kleine natuur' heeft een groot wapen: enorm snel voortplanten.

Ik ben wel voor bescherming van diersoorten als bijv. de Paling (Aal), maar de wereld en de natuur veranderen. Zo stikt het al van de exoten die soorten verdringen. Veganist zal ik nooit worden. De natuur is rekbaar en past zich altijd aan. Daarbij blijven katten wel de mooiste huisdieren die er zijn.

Ohh ja, voor ik het vergeet, ik ben bezig met 2 aquaria: een gezelschaps aquarium en een Malawi-aquarium. Vissen in een kooitje? Ze zijn allemaal nakweek, geen wildvang.

de eelco
door de eelco - May 24, 2014 om 11:24
607 Antwoorden / 92 Vragen

[quote=emcede schreef op vrijdag 23 mei 2014, 11:47]@de eelco: goed gejat is beter dan slecht zelf bedacht, maar dan is het wel zo netjes (nettiquette) je bron te vermelden klikkerdeklik!

ja klopt helemaal..
heb voor ts ff rond gesnuffeld op internet of daar een artikel was die op har/zijn een antwoord gaf op haar vraag en dit is wat ik kon vinden.

ps..niet gejat maar gewoon lekker gratis geleend :) :) :)

van leyden
door van leyden - May 24, 2014 om 12:24
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=emcede schreef op vrijdag 23 mei 2014, 11:47]@de eelco: goed gejat is beter dan slecht zelf bedacht, maar dan is het wel zo netjes (nettiquette) je bron te vermelden klikkerdeklik!

Plagiaat dus. Gewoon alles natypen en dan net doen alsof je het zelf verzonnen hebt.
Bijzonder kwalijk, zelfs geleerden draaien hun hand er niet voor om.
Shame on you.

czar
door czar - May 24, 2014 om 22:02
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=van leyden schreef op zaterdag 24 mei 2014, 12:24]
Plagiaat dus. Gewoon alles natypen en dan net doen alsof je het zelf verzonnen hebt.

Ik denk niet dat hij het heeft getypt.
Knippen&plakken is veel efficiënter.
Verwijzen was nog handiger geweest, dan heb je ook geen bronvermelding nodig.

Mijn kat zit in het donker steeds achter iets aan, maar ik heb het idee dat het nu geen muis is. Misschien een grote spin? Muizen hoor ik meestal wel als het doodstil is.
En er ligt weer een konijn met afgebeten kop midden in de studio (bovenverdieping). Ik mag weer gaan graven, maar gelukkig is dat konijn niet verstopt, dus gemakkelijk op te ruimen.

ha
door harmes - May 24, 2014 om 22:15
26 Antwoorden / 2 Vragen

Muizen hebben te weinig natuurlijke vijanden. Roofvogels, vossen etcetera etcetera, je ziet ze te weinig op plekken waar mensen wonen. Zie je ze wel, dan worden ze bejaagd. De huiskat is geen natuurlijke vijand van muizen en ratten, want hij/zij is geen of een mislukt roofdier. Zelf vond ik, in de tijd dat ik nog samenwoonde in een eengezinshuis met voor- en achtertuin, muizen eigenlijk niet zo'n probleem. We sloten voedsel goed af. Zo nu en dan zag je ze door de kamer, incl. muren en plafonds, lopen en onze katten vonden ze niet interessant genoeg om er helemaal voor op te staan uit de zachte stoel. Één keer zaten we aan tafel na te praten, met een kat in het midden, op een nog warme onderzetter. Langs de muur daalde een muis af en stak de tafel over. Daarbij lag iemands staart in de weg, maar muis klom daar kalm overheen. Kat vond het ook heel gewoon.
Ik zette soms 's nachts een schoteltje neer voor de muizen (krenten, nootjes, crackertjes, fruitafval) en 's morgens was alles netjes schoon.
En Czar, paraceta'molletjes' eet ik niet. Na een superongeval in 1990 moet ik helaas veel zwaardere troep slikken. Je zorgt er wel voor dat artsen geregeld protestgeluiden horen tegen diergebruik in de pharmaceutische industrie. Als ik het een keer kan opbrengen ga ik mee protesteren tegen dierproeven. Als ik zelf supplementen koop in capsulevorm, zorg ik altijd dat die geen gelatine bevatten bijvoorbeeld. Als veganist voorkom je voor jezelf elk diergebruik waar dat mogelijk is. Vaak heb je geen keus. Maar ik zal nooit, vermijdbaar, willens en wetens, kiezen voor de optie met diergebruik.
Maar het ging over muizen. Ik vind ze niet vies en ben er dus ook nog nooit ziek van geworden. Ik zou ze nooit bestrijden. Ook mieren, muggen, vliegen: als er niets te halen valt vertrekken ze weer.

tenormin
door tenormin - May 24, 2014 om 22:58
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Bang van muizen ben ik helemaal niet; als ik ze kan pakken zet ik ze weer buiten echter, een dood konijn in huis vinden, nou, daar bedankt ik voor. Natuur, instinct, het zal allemaal best maar daar kan mijn maag niet echt tegen. Gelukkig dan maar dat de katten bij u wonen; ik pas.

@czas, nee, denk niet dat te tekst van de eelco geplakt en geknipt is: heeft ie veel werk aan gehad, kunt u best wel opmaken als u de naam in rechterbovenkant intikt en schrijfstijl leest, bij zoek binnen vraag en antwoord.

czar
door czar - May 24, 2014 om 23:40
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=harmes schreef op zaterdag 24 mei 2014, 22:15]Muizen hebben te weinig natuurlijke vijanden. De huiskat is geen natuurlijke vijand van muizen en ratten, want hij/zij is geen of een mislukt roofdier.

Nou, ik woon in een buitengebied en er zijn genoeg roofvogels.
Ik heb 2 katten: een poes van ruim 16 die dus vaak beesten (met name muizen) levend in huis zet en een kater van 12 die een echte rover is. Dat is zeker een vijand van de muizen, maar uw venijn zit waarschijnlijk in het woordje 'natuurlijke' vijand. In hoeverre is de huiskat nog natuurlijk?
Feit blijft dat boeren vaak katten houden omdat die hun geur overal achter laten en de muizen hen toch wel zien (ruiken) als natuurlijke vijand en uit de buurt blijven.
Eerlijk gezegd heb ik ook niks met doorgefokte rashonden of raskatten. Als er papieren bij zitten dan verwordt zo'n beestje tot statussymbool, terwijl ze meestal veel rasziektes hebben. Doe mij maar gewoon de vuilnisbakken-rassen.

[quote=harmes schreef op zaterdag 24 mei 2014, 22:15]
Zelf vond ik, in de tijd dat ik nog samenwoonde in een eengezinshuis met voor- en achtertuin, muizen eigenlijk niet zo'n probleem. We sloten voedsel goed af.

Ik kan je verzekeren dat de boeren gelijk hebben. Heb je katten, dan komt er geen muis in de buurt.
Kun je voedsel gewoon open en bloot laten liggen. Bij mij is het probleem dat de oude poes juist de muizen meeneemt naar binnen door het kattenluik, en dat doet de muis dus niet vrijwillig. Vervolgens kan de muis ook niet meer naar buiten, want datzelfde kattenluik is een onneembare vesting voor zo'n muis (in een enkel geval een jong konijn).
Overdag werk ik en is er dus niemand thuis, De buitendeur open laten staan is ook geen optie, verzekeringstechnisch.

[quote=harmes schreef op zaterdag 24 mei 2014, 22:15]
En Czar, paraceta'molletjes' eet ik niet. Na een superongeval in 1990 moet ik helaas veel zwaardere troep slikken. Je zorgt er wel voor dat artsen geregeld protestgeluiden horen tegen diergebruik in de pharmaceutische industrie. Als ik het een keer kan opbrengen ga ik mee protesteren

Gelukkig zijn er ook paracetamolletjes zonder gelatine. Die glanzen dan wat minder, maar dat maakt voor de werking niet uit. Ze zijn vaak ook nog goedkoper.
Wil je wat aan het milieu doen, minder dan flink met vlees consumeren.
Ik ben overgestapt op vis. Nog beter zou insekten als sprinkhanen zijn, maar ja da's niet mijn ding.
En het is ook niet dat ik vlees weiger, ik vind het heerlijk, maar vis ook.

[quote=harmes schreef op zaterdag 24 mei 2014, 22:15]
Ik zette soms 's nachts een schoteltje neer voor de muizen (krenten, nootjes, crackertjes, fruitafval) en 's morgens was alles netjes schoon.

Ja, ga ze nog eens lokken ook :-)

[quote=harmes schreef op zaterdag 24 mei 2014, 22:15]Maar het ging over muizen. Ik vind ze niet vies en ben er dus ook nog nooit ziek van geworden. Ik zou ze nooit bestrijden. Ook mieren, muggen, vliegen: als er niets te halen valt vertrekken ze weer.

Ik vind muizen ook best wel leuk, maar niet als ze uit angst sterven achter mijn kast, achterin de koelkast, onder de keukenkastjes etc. Die merk ik niet op en ik kan er niet bij. De vliegen wel en het gevolg is dus een overmaat aan vliegen in huis, penetrante lijkenlucht en ik moet maar uitzoeken hoe ik er vanaf kom.

czar
door czar - May 24, 2014 om 23:53
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 24 mei 2014, 22:58]Bang van muizen ben ik helemaal niet; als ik ze kan pakken zet ik ze weer buiten

Neu, ik ben er ook niet bang van, ik vind zeker de bosmuizen wel leuke beestjes.
Maar oppakken? Aan de staart dan? Ik krijg ze niet te pakken, ze zijn veel te snel en schieten zo weer achter een kast of ergens onder. Tot nu toe was de beste methode gewoon een buitendeur open zetten. Maar die muizenvallen zie ik ook wel zitten.

[quote=tenormin schreef op zaterdag 24 mei 2014, 22:58] echter, een dood konijn in huis vinden, nou, daar bedankt ik voor. Natuur, instinct, het zal allemaal best maar daar kan mijn maag niet echt tegen.

Ik vind het ook een goor werkje hoor, zeker als het warm weer is of de ingewanden nog vers zijn.
Ik laat ze altijd even liggen om te verstijven, maar met warm weer moet je dat niet te lang doen. Er ligt nu weer zo'n onthoofde, die gaat morgen de tuin in, onder de grond.
Je went eraan en je kunt het opruimen. Verstopte beesten die sterven kun je niks mee. Maar die gaan uiteindelijk toch ook ontbinden en zoek het dan nog maar eens uit waar ze liggen.

[quote=tenormin schreef op zaterdag 24 mei 2014, 22:58]@czas, nee, denk niet dat te tekst van de eelco geplakt en geknipt is: heeft ie veel werk aan gehad

Nou, dan was dat niet zo slim van hem, maar dan is mijn waardering groter.
Hij had het beste een linkje kunnen zetten.

jantje
door jantje - Jul 11, 2014 om 18:25
123 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=czar schreef op vrijdag 23 mei 2014, 08:22]Wat doe ik tegen muizen in huis?
Een kat nemen zou je zeggen, maar ik heb 2 katten.
Het punt is dat 1 van de katten juist de muizen meeneemt door het kattenluik en vervolgens levend in huis zet.
Moet ik nu de katten de deur uit doen om muizen te voorkomen? Klinkt een beetje tegenstrijdig :-)

Heeft iemand een goede tip?

jantje
door jantje - Jul 11, 2014 om 18:28
123 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=czar schreef op vrijdag 23 mei 2014, 08:22]Wat doe ik tegen muizen in huis?
Een kat nemen zou je zeggen, maar ik heb 2 katten.
Het punt is dat 1 van de katten juist de muizen meeneemt door het kattenluik en vervolgens levend in huis zet.
Moet ik nu de katten de deur uit doen om muizen te voorkomen? Klinkt een beetje tegenstrijdig :-)

Heeft iemand een goede tip?
[/quote

Dag,
Je legt gewoon een paar uien op de plek waar je muizen verwacht. Prei kan ook, muizen hebben een hekel aan de lucht van deze groente soort.
Deze truc paste ik al jaren toe in de periode dat we nog kampeerden. Op een onopvallende plek in de voortent een paar uien en hebben nooit last gehad van muizen. .

boppe1943
door boppe1943 - Jul 11, 2014 om 19:23
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Moin, die muizen zitten tussen de kaken van Czars katten. Da's al erg genoeg voor die arme beesten. Moeten ze nou ook nog de geur van prei en uien opsnuiven? Ah gossie....

czar
door czar - Jul 12, 2014 om 08:28
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=moin schreef op vrijdag 11 jul 2014, 18:28]
Je legt gewoon een paar uien op de plek waar je muizen verwacht. Prei kan ook, muizen hebben een hekel aan de lucht van deze groente soort.

Ik vind het wel een goede tip, maar in mijn geval totaal onbruikbaar, want de muizen kunnen juist niet meer zelfstandig weg.
Zelfde probleem heb ik soms met konijntjes (al zijn de hele jonge konijntjes wel gewoon gemakkelijk op te pakken en buiten te zetten).