hehahi
door hehahi Jul 17, 2015 om 08:22
Huishouden & energie

Wat helpt tegen doorzakken bank?

Mijn Ikea bank zakt door. Althans, het zitgedeelte onder de zitkussens is redelijk in orde, maar de vooral grote kussens geven een doorzakgevoel als je erop zit.

Wat kan onder het kussen en op de zitting versteviging bieden?
Graag handige tips! (er ligt al een automat en handdoek onder)

50305 33 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 17, 2015 om 08:52
7182 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Hehahi,
Ik denk toch dat het aan het zitgedeelte ligt en als dat wordt vervangen het doorzakken voorbij is.
Vr, gr.

tijger1
door tijger1 - Jul 17, 2015 om 09:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een handdoek ter versteviging? Leg er een plank onder.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 17, 2015 om 09:29
7182 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 17 jul 2015, 09:24]Een handdoek ter versteviging? Leg er een plank onder.
De handdoek zal er zijn om de kussens tegen de automat te beschermen.

Cookies
door Cookies - Jul 17, 2015 om 09:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zijn ze echt doorgezakt of alleen een doorzak gevoel, zoals je ook schrijft? Bij dat laatste kan het zijn dat het gewoon zachte kussens zijn.

Hoe oud is de bank en welke bank is het, zodat ik zelf even kan kijken?

hehahi
door hehahi - Jul 17, 2015 om 10:24
57 Antwoorden / 70 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 17 jul 2015, 09:40]

Hoe oud is de bank en welke bank is het, zodat ik zelf even kan kijken?

Een Kivik, circa 3 jaar oud. Probleem speelde van het begin - er is een onafhankelijke bankoloog bij geweest die de vering heeft verstevigd. Maar het doorzitten bleef. Dus wat leg je erop? Een plank lijkt me wat al te stevig

door 1953 - Jul 17, 2015 om 10:24
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Hoe oud is de bank? Binnen 2 jaar gekocht; twee jaar wettelijke garantie.

tijger1
door tijger1 - Jul 17, 2015 om 10:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=1953 schreef op vrijdag 17 jul 2015, 10:24]Hoe oud is de bank? Binnen 2 jaar gekocht; twee jaar wettelijke garantie.

U weet nu toch onderhand wel dat die opmerking helemaal niet waar is.

Cookies
door Cookies - Jul 17, 2015 om 10:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

KIVIK is een ruime zitmeubelserie met een zacht en diep zitvlak en comfortabele ondersteuning voor je rug.
- Zitkussens met een toplaag van memoryfoam; vormen zich exact naar het lichaam en krijgen na gebruik hun vorm weer terug.

Bovenstaande staat op Ikea site. Het zitvlak schijnt dus al zacht te zijn. Komt het wel weer in zijn oorspronkelijke vorm terug? Of blijf je een kuil zien? Het is ook verstandig regelmatig de kussens van plek te ruilen en als dat niet kan, regelmatig van zitplek te wisselen.

Als er na 3 jaar echt een kuil zichtbaar blijft, zou je contact kunnen zoeken met Ikea en een beroep doen op garantie.

Garantievoorwaarden:
Wat zijn de garantievoorwaarden?
Als je ons laat weten dat je niet tevreden bent over een product, houd er wel rekening mee dat, om een beroep te kunnen doen op de garantieregeling:
• je de originele kassabon of getekende vrachtbrief voor het product moet laten zien;
• je rekening hebt gehouden met de termijn van twee maanden om je klacht aan ons bekend te maken, of een goede reden hebt om je niet aan die termijn te houden;
• de reden voor de klacht niet het gevolg is van onjuiste montage of van onjuist gebruik van het product, bijvoorbeeld doordat je het hebt laten vallen of omgestoten of dat je het hebt gebruikt voor een ander doel dan waarvoor het bedoeld is, het niet goed hebt onderhouden of het hebt laten repareren door een derde;
• de reden voor de klacht niet het gevolg is van omstandigheden die buiten het product zelf liggen, zoals bijvoorbeeld beschadiging van het product terwijl je het vervoerde, verkleuring van een lampenkap of bankbekleding door zonlicht, het vochtig worden van een matras doordat de ruimte te vochtig is, beschadiging doordat het is aangestoten door een ander voorwerp;
• de reden voor de klacht niet het gevolg is van normale slijtage, normaal verbruik (zoals bijvoorbeeld van verbruiksproducten zoals batterijen) of normale veroudering van het product;
• de garantietermijnen niet gelden voor planten, IKEA FOOD producten of producten die je in de koopjeshoek hebt gekocht;
• je alleen huishoudelijk gebruik hebt gemaakt van het product.

Dit staat ook nog op de site (er zit dus geen vering in)
:
Onderstel 3-zitsbank:
Onderstel zitting en rugleuning: hardboard, vochtbestendig spaanplaat, triplex, Polyether 20 kg/m3, vezelstof van polypropeen, massief hout

Zitkussen: Veerkrachtig HR-foam 35 kg/m3, Viscose-elastisch polyether (memoryfoam) 50 kg/m3, gatenvezel-watteermateriaal van polyester., polyesterwatten.

cl
door clyde1 - Jul 17, 2015 om 11:09
11 Antwoorden / 4 Vragen

Simpel een dun plaatje triplex eronder. Kost nils ( afvalstukje bij de bouwmarkt) en dan kan je het uitproberen.
Was bij ons precies voldoende.

di
door diversion - Jul 17, 2015 om 11:47
103 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 17 jul 2015, 10:32][quote=1953 schreef op vrijdag 17 jul 2015, 10:24]Hoe oud is de bank? Binnen 2 jaar gekocht; twee jaar wettelijke garantie.

U weet nu toch onderhand wel dat die opmerking helemaal niet waar is.

Natuurlijk heb je wettelijk gezien extra garantie nadat de fabrieksgarantie is afgelopen, maar helaas doen winkels er vaak alles aan om onder hun wettelijke verplichtingen uit te komen als de fabrieksgarantie verlopen is en is het meestal "sorry, de garantie is verlopen". Als je vervolgens een hoop stennis maakt en gaat dreigen met verdere (juridische) stappen binden ze meestal wel in.

audb
door audb - Jul 17, 2015 om 12:16
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Eigenlijk hoeft Ikea helemaal geen actie te ondernemen immers is de bank 3 jaar oud en speelt het al vanaf het begin dus had u ook direct bij Ikea moeten gaan klagen.
Maar wat is een onafhankelijke bankoloog? dat beroep bestaat niet eens wel een deskundige op het gebied van zit meubelen.
Of u moet een is een onafhankelijke bankoloog van de Nederlandse bank bedoelen ...
Maar het is wel zo dat u ook na twee jaar nog recht hebt op een goed product echter is het niet zo dat de reparatie geheel gratis zou zijn, u heeft immers 3 jaar gebruik gemaakt van de bank en alleen als u direct een klacht had ingediend bij Ikea dan had u wel recht op volledige garantie.
De regel die de kanton rechter aanhoud is dat na drie keer repareren het product in dit geval de bank terug genomen dient te worden door de verkopende partij (ikea of een andere winkel en niet de fabrikant).
Hier bij moet het mogelijk zijn om de volledige aankoop bedrag of een vervangende product terug te krijgen.

endemion
door endemion - Jul 17, 2015 om 12:40
237 Antwoorden / 3 Vragen

Dus hout is te hard, wellicht kun je dan een acrylplaat proberen (onderaan » klik). Ik denk dan aan zo'n goedkope plaat van de gamma van 2mm dik. Je zou het ook met de kussens kunnen compenseren door ze extra te vullen.

w123
door w123 - Jul 17, 2015 om 13:11
20 Antwoorden / 5 Vragen

GEWOON EEN BANK KOPEN VAN BETERE KWALITEIT< EN DAN MOET JE DUS WEL WAT GELD UITTREKKEN.
WANT DIT PROBLEEM ZIT GEWOON IN DE KWALITEIT VAN HET SCHUIMRUBBER.
GOEDKOOP IS DUURKOOP !!!!!!!!!!

Cookies
door Cookies - Jul 17, 2015 om 13:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=audb schreef op vrijdag 17 jul 2015, 12:16]Eigenlijk hoeft Ikea helemaal geen actie te ondernemen immers is de bank 3 jaar oud en speelt het al vanaf het begin dus had u ook direct bij Ikea moeten gaan klagen.

Op de bank zit garantie van 10 jaar. Er zullen wel de nodige regeltjes aan verbonden zijn, maar voordat TS zelf gaat rommelen, kan het geen kwaad bij Ikea een poging te wagen.

ar
door aram - Jul 17, 2015 om 13:23
136 Antwoorden / 1 Vragen

Heb even naar die handleiding gekeken .
Om die kussens op hun plaats te houden zodat je niet te ver doorzakt hebben ze van die spiralen gebruikt .
Een paar hebben zeg maar een beetje hun kracht verloren .
Er zijn 2 mogelijkheden of je vervangt er een paar of je gebruikt een vriendelijk tangetje waarmee je de spanning wat verhoogt .
Dit doe je door van onderen die lussen die in de spiraal zitten wat te verkleinen .
Met vriendelijk bedoel ik dat je geen beschadigingen aan brengt aan dat
verenstaal .
Een andere mogelijkheid is dwars repen rubber of iets anders waar een beetje rek inzit erin te vlechten en dat op de zijkant vast te nieten met behulp van een latje .

di
door diversion - Jul 17, 2015 om 13:24
103 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=w123 schreef op vrijdag 17 jul 2015, 13:11]GEWOON EEN BANK KOPEN VAN BETERE KWALITEIT< EN DAN MOET JE DUS WEL WAT GELD UITTREKKEN.
WANT DIT PROBLEEM ZIT GEWOON IN DE KWALITEIT VAN HET SCHUIMRUBBER.
GOEDKOOP IS DUURKOOP !!!!!!!!!!

Helemaal mee eens. Ik heb ooit een goedkope bank van de Trendhopper gehad waar ik na iets meer dan een jaar finaal doorheen zakte omdat een houten balk doormidden was gebroken. Onder garantie gerepareerd, maar de bank heeft nooit meer echt lekker gezeten. Daarna een duurdere bank gekocht waar ik bijna 20 jaar mee heb gedaan. Bij meubels is goedkoop vaak duurkoop.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 17, 2015 om 13:31
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Een bericht voor 1953 en Diversion :
Nederlend kent geen WETTELIJKE garantie.
1953, klop nou gewoon eens in bij koekel : wettelijke garantie in Nederland.
Dan hoeft u NOOIT meer te praten over wettelijke garantie.

endemion
door endemion - Jul 17, 2015 om 13:32
237 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=diversion schreef op vrijdag 17 jul 2015, 13:24]Helemaal mee eens. Ik heb ooit een goedkope bank van de Trendhopper gehad waar ik na iets meer dan een jaar finaal doorheen zakte omdat een houten balk doormidden was gebroken. Onder garantie gerepareerd, maar de bank heeft nooit meer echt lekker gezeten. Daarna een duurdere bank gekocht waar ik bijna 20 jaar mee heb gedaan. Bij meubels is goedkoop vaak duurkoop.
Moet je wel het geluk hebben dat die dure prijs ook de kwaliteit van de bank reflecteert. Veel van dat dure spul is niet of nauwelijks beter gebouwd dan dat goedkope spul. Er zit ook vaak een grote meerprijs op het design aspect ipv het kwaliteit aspect.

di
door diversion - Jul 17, 2015 om 13:36
103 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=endemion schreef op vrijdag 17 jul 2015, 13:32][quote=diversion schreef op vrijdag 17 jul 2015, 13:24]Helemaal mee eens. Ik heb ooit een goedkope bank van de Trendhopper gehad waar ik na iets meer dan een jaar finaal doorheen zakte omdat een houten balk doormidden was gebroken. Onder garantie gerepareerd, maar de bank heeft nooit meer echt lekker gezeten. Daarna een duurdere bank gekocht waar ik bijna 20 jaar mee heb gedaan. Bij meubels is goedkoop vaak duurkoop.
Moet je wel het geluk hebben dat die dure prijs ook de kwaliteit van de bank reflecteert. Veel van dat dure spul is niet of nauwelijks beter gebouwd dan dat goedkope spul. Er zit ook vaak een grote meerprijs op het design aspect ipv het kwaliteit aspect.

Ligt eraan waar je hem koopt (en dan liefst niet bij een of andere "trendy" zaak, maar gewoon bij een gerenommeerde meubelzaak). Die hogere prijs merk je overigens meestal direct als je op zo'n bank plaatsneemt en je hem wat beter bekijkt. Ik woon gelukkig niet ver van Duitsland, daar zijn de meubelprijzen een stuk lager dan hier in Nederland en is de kwaliteit vaak ook nog beter.

w123
door w123 - Jul 17, 2015 om 13:37
20 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 17 jul 2015, 13:23][quote=audb schreef op vrijdag 17 jul 2015, 12:16]Eigenlijk hoeft Ikea helemaal geen actie te ondernemen immers is de bank 3 jaar oud en speelt het al vanaf het begin dus had u ook direct bij Ikea moeten gaan klagen.

Op de bank zit garantie van 10 jaar. Er zullen wel de nodige regeltjes aan verbonden zijn, maar voordat TS zelf gaat rommelen, kan het geen kwaad bij Ikea een poging te wagen.

Waarschijnlijk alleen op de constructie, maar niet op het schuimrubber.

gb
door gb4u - Jul 17, 2015 om 14:14
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb altijd de zelfde problemen met doorgezakte kussens, de fabrikanten doen er geen stevige kussens in anders is een bankstel te duur, Kijk eens op deze website hier vind je verschillende vullingen, van zacht tot hard.
http://www.schuimrubberbetaalbaar.nl/hr-70-stunt_401/

dr
door dragstar - Jul 17, 2015 om 14:26
35 Antwoorden / 2 Vragen

Beste hehahi,

Als een tukje triplex te hard is probeer dan een stukje stevige kortharige tapijt, leg het wel over de hele breedte van het zitgedeelte. Hierdoor word het gewicht een beetje verdeeld.

De verdeling van gewicht en d stugheid van de vloerbedekking zullen waarschijnlijk voldoende ondersteuning bieden.

Laat je even via dit rubriek weten of het heeft geholpen?

despuiter
door despuiter - Jul 17, 2015 om 16:42
107 Antwoorden / 2 Vragen

Afvallen wil ook nog weleens helpen.

door 1953 - Jul 17, 2015 om 17:08
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=diversion schreef op vrijdag 17 jul 2015, 11:47][quote=tijger1 schreef op vrijdag 17 jul 2015, 10:32][quote=1953 schreef op vrijdag 17 jul 2015, 10:24]Hoe oud is de bank? Binnen 2 jaar gekocht; twee jaar wettelijke garantie.

U weet nu toch onderhand wel dat die opmerking helemaal niet waar is.

Natuurlijk heb je wettelijk gezien extra garantie nadat de fabrieksgarantie is afgelopen, maar helaas doen winkels er vaak alles aan om onder hun wettelijke verplichtingen uit te komen als de fabrieksgarantie verlopen is en is het meestal "sorry, de garantie is verlopen". Als je vervolgens een hoop stennis maakt en gaat dreigen met verdere (juridische) stappen binden ze meestal wel in.

Dan wordt of werd de klant met een kluitje het riet ingestuurd.

door 1953 - Jul 17, 2015 om 17:09
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=despuiter schreef op vrijdag 17 jul 2015, 16:42]Afvallen wil ook nog weleens helpen.

Waar slaat dat op deze onnozele antwoord uwerzijds. U hebt misschien de klok horen luiden doch de klepel is nog zoekende.

aurora1
door aurora1 - Jul 17, 2015 om 17:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Eventueel ligstoelkussens die erg stevig zijn eronder, voorbeeld klik hier, ondervloerplaat klik hier, plaatrubber klik hier ?

jo
door jothom - Jul 18, 2015 om 02:09
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ikea bank? Nee toch!

wimmi20
door wimmi20 - Jul 18, 2015 om 02:16
2154 Antwoorden / 7 Vragen

gezien uw reactie en het late tijdstip bent u waarschijnlijk zelf ook doorgezakt.
++++++++++++++++++++++++++++++===========

=jothom schreef op zaterdag 18 jul 2015, 02:09: Ikea bank? Nee toch!

user123
door user123 - Jul 18, 2015 om 07:36
1346 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=gb4u schreef op vrijdag 17 jul 2015, 14:14]Ik heb altijd de zelfde problemen met doorgezakte kussens, de fabrikanten doen er geen stevige kussens in anders is een bankstel te duur, Kijk eens op deze website hier vind je verschillende vullingen, van zacht tot hard.
http://www.schuimrubberbetaalbaar.nl/hr-70-stunt_401/

Als je altijd dezelfde problemen hebt gaat er in het koopproces iets mis. Het maken van een comfortabel schuim is duurder dan het maken van keihard schuim.

Een goede bank kopen met een comfortabel zitcomfort is helemaal niet moeilijk. Je moet alleen niet een ikea of leenbakker binnenlopen. Of een prijsvechter. Een serieuze winkel, aangesloten bij het cbw, een familiebedrijf wat al jaren bestaat (en een naam te verliezen heeft) en je hebt minstens 10 jaar plezier van je nieuwe bank.

En dat is echt niet zoveel duurder. Vergelijk maar eens goed.

sira
door sira - Jul 18, 2015 om 10:40
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn lederen 3-zitsbank (ook van Ikea). Blijkbaar zat ik steeds scheef op de zitting, (op de naad tussen de ene en de andere zitting, waardoor mijn zitting en een gedeelte van de middelste zitting gingen doorzakken.
Dit stoorde mij op een gegeven moment dermate dat ik de bank op de kop heb gezet en de bekleding die aan de onderzijde geniet zit, deels heb losgemaakt. Er bleek geen schuimrubber in te zitten, maar een ander soort vulling. Ik weet niet de naam, maar het zijn polyester lappen die in zakken bij iedere handwerkzaak of hobbyzaak te koop zijn. Veel sierkussens en hondenkussens zijn hier ook mee gevuld.
Ik heb de delen van de zittingen die verzakt waren hiermee weer opgevuld. Af en toe de bank een keer omkeren om te controleren of de zitting weer in model is. Nadat de kussens weer mooi in model waren, heb ik de bekleding er weer op geniet. En alles was weer perfect. Inmiddels zijn we ca. 10 jaar verder en ik overweeg mijn kussen binnenkort weer iets op te vullen.
Je zult tijdens het vullen wel je polsen en je handen enigszins beschadigen aan de houten balken die onder de bank zitten.
Uiteraard kan ik niet beoordelen of dit bij jouw bank ook mogelijk is, maar je kunt het altijd proberen.

hansje klein
door hansje klein - Jul 18, 2015 om 12:33
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Een plank is inderdaad veel te hard. Meubelmakers spannen geweven textiel banden in de lengte en de breedte, die dan soepel meegeven. Mogelijk zijn deze banden onder de zitvlakte aanwezig en kunnen strakker gesteld worden, of zoek een meubelmaker die deze banden kan leveren voor zelfmontage resp. kan aanbrengen. Een houten frame is voor zelfmontage gemakkelijk door te takkeren, of spijkers met grote koppen te gebruiken.

Suc6.

hehahi
door hehahi - Jul 19, 2015 om 13:21
57 Antwoorden / 70 Vragen

[quote=audb schreef op vrijdag 17 jul 2015, 12:16]Eigenlijk hoeft Ikea helemaal geen actie te ondernemen immers is de bank 3 jaar oud en speelt het al vanaf het begin dus had u ook direct bij Ikea moeten gaan klagen.
Maar wat is een onafhankelijke bankoloog? dat beroep bestaat niet eens wel een deskundige op het gebied van zit meubelen.

Ik heb kort na aankoop Ikea al geinformeerd. Die stuurde, heel netjes, een onafhankelijke derde partij. Die heeft de bank bekeken en iets aan de zitting 'verbeterd'.

Het ontwerp van de bank is niet ideaal - de spiralen in de zitting kunnen zo'n groot kussen niet goed aan, met als gevolg het doorzakken. De tip van het schuimrubber ga ik eens uitproberen. Wellicht biedt dat meer steun

fa
door faisquin - Aug 26, 2015 om 23:20
2 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien heb je hier wat aan?

bank opvullen