Br
door Brampol Apr 20, 2021 om 11:00
Huishouden & energie

Wat kan ik doe n als mijn energierekening veel te hoog is?

Mijn normale energieleverancier is Budget Energie. De maanden november en december was ik tijdelijk klantvan Eneco. Juist die 2 maanden is mijn stroomverbruik veel hoger geweest dan normaal, gterwijl ik niets bijzonders gedaan heb. Het klopt allemaal volgens de 'slimme'meter maar het is gewoon onmogelijk dat ik zoveel meer energie verbruikt hedb over deze 2 maanden dat mijn energieverbruik 500 euro per maand duurder uitkomt.

7319 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 20, 2021 om 11:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En kloppen de standen wel? U zat net de twee duurste maanden bij een ander.

Topantwoord

ma
door malty - Apr 20, 2021 om 11:24
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat heeft u dan volgens de slimme meter bij Eneco in november, december en in de maand januari bij budget energie verbruikt?
€500 per maand meer aan energie lijkt me wel erg veel.

Br
door Brampol Apr 22, 2021 om 00:18
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb inderdaad in de maanden november en december veel meer elektriciteit verbruikt.
Hier de standen:

De laatst gemeten standen van voor de overstap naar Eneco

Stand 1-11-20

Elektriciteit Hoog 7399, Elektriciteit Laag 6807, Gas 8590.

Stand 5-1-2021 (afsluiting Eneco): Elektriciteit Hoog 8011, Elektriciteit Laag 7296 en Gas 9827.

Stand 5-2-2021(na 1 maand budget energie) Elektriciteit hoog 8280, Elektriciteit laag 7482, Gas 10547.

Iv
door Ivo W Apr 22, 2021 om 07:43
727 Antwoorden / Vragen

Als ik hier naar kijk heeft u gebruikt bij Eneco in twee maanden:
Ca 600kWh hoog
Ca 500kWh laag
Ruim 1200m3 gas

Per maand dus zo'n 300kWh hoog, 250kWh laag en ruim 600m3 gas.

In januari heeft u bij budget energie gebruikt:
270kWh hoog
286kWh laag
720m3 gas.

Uw verbruik in de maand na uw teruggang naar Budget Energie is dus nog iets hoger dan het verbruik in die twee maanden bij Eneco.

De hoge eindafrekening bij Eneco komt waarschijnlijk doordat uw voorschot gebaseerd is op een gemiddeld jaarverbruik. In de wintermaanden wordt echter veel meer energie gebruikt dan in de zomermaanden. In de wintermaanden is het voorschot dus veel te laag, en in de zomermaanden veel te hoog (als het voorschot tenminste passend is bij het gemiddelde jaarlijkse verbruik).

U zult gewoon moeten betalen.
B

Topantwoord

marita5
door marita5 - Apr 20, 2021 om 11:44
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo brampol ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel ( lees ook benedenaan onder "zie ook )

https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/meters-meterstanden-verbruik/hoog-verbruik-wat-kan-ik-doen

Br
door Brampol Apr 22, 2021 om 00:19
Antwoorden / 1 Vragen

DAnk je wel, maar dit is niet op mij van toepassing.

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 20, 2021 om 12:05
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Brampol,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Waarom was u 2 maanden tijdelijk klant van Eneco?

Controleert u voor uzelf elke maand de meterstand?
Zo ja, dan had u meteen aan de bel moeten trekken.

Br
door Brampol Apr 22, 2021 om 00:14
Antwoorden / 1 Vragen

Ik had 2 jaar geleden een zakelijk contract bij eneco afgesloten dat zou ingaan als mijn contract bij budget energie afgelopen was. Ik was het totaal vergeten en dus verbaasd dat ik opeens mijn contract bij Budget Energie was afgesloten en ik bij Eneco zat.  Ik heb de meterstanden gecontroleerd voor en na Eneco en ook mijn verbruik in de maand januari bij Budget Energie. Het is opvallend dat ik precies de maanden november en december een veel hogere elektriciteitsrekening had (niet gas) dan normaal, terwijl ik nietds spoeciaals gedaan heb. Ik heb gasverwarming.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Apr 22, 2021 om 10:40
1389 Antwoorden / 10 Vragen

2 jaren geleden?

Ik lees  in opening post 2 maanden Eneco en   als je  pas over enkele jaren  kunt overstappen en zij foute datum pakken?
Altijd  vlak voor einde pas iets  tekenen en nooit 2 jaren ervoor!

Verder geld voor Zakelijk contract andere voorwaarden en  die zou ik als Particulier nooit nemen.

mahadma
door mahadma - Apr 20, 2021 om 12:45
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Is er wellicht sprake van een boete bedrag in de nota? En verder moet u wel een heel groot huis hebben voor dit bedrag aan energie. En minstens 23 graden stoken dag en nacht.

Br
door Brampol Apr 22, 2021 om 00:20
Antwoorden / 1 Vragen

De boete was slechts 50 eurso, en het gaat niet om stookkosten, ik stook op gas, maar om stroomkosten.

me
door mein33 - Apr 20, 2021 om 13:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een energiecontract wordt voor minimaal 12 maanden afgesloten.
Na twee maanden het contract bij Eneco beëindigen, dan is  er sprake van 'contractbreuk'' en daar staat een boeteclausule op.
De hoge rekening zal niet alleen uit de verbruikskosten bestaan, maar ook zal de boete voor plegen van contractbreuk in rekening zijn gebracht.

De donkere maanden voor 'Kerst' zijn, samen met de eerste 3 - 4 maanden van het nieuwe jaar wel de duurste verbruiksmaanden.

gerbera
door gerbera - Apr 20, 2021 om 15:48
7348 Antwoorden / 14 Vragen

U kijkt waarschijnlijk alleen naar het bedrag wat u moet betalen, maar loop de eindafrekening van Eneco een goed door, ik denk dat daar een opzegvergoeding gerekend wordt die, afhankelijk van de looptijd, € 100 tot € 250 kan zijn bij afname gas en electra.  U zegt dat de meterstanden kloppen dus kunt u precies zien hoeveel u verbruikt heeft en wat de kosten hiervan zijn.

Br
door Brampol Apr 22, 2021 om 00:24
Antwoorden / 1 Vragen

De boete is 50 euro, dus laag, mijn extra verbruik beloopt ca. 1000 euro voor 2 maanden. De meterrstanden kloppen, en ik heb slimme meteers, maar het verbruik is juist zo hoog voor de maanden november en december, precies de periode dat ik bij eneco was. In januari was mijn verbriuk weer op het normale niveau. Dat is toch merkwaardig? Vooral omdat ik niks anders gedaan heb in die periode.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 20, 2021 om 17:13
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn reactie:

(op basis van de aanname dat u niet zelf de meterstandeen hgeeft genoteerd bij de momenten van tijdelijke overstap):

Normaliter zijn maandafrekeningen gebaseerd op een verwacht gemiddeld verbruik en niet op basis van actuele meterstanden aan het einde van de maand. is.

Op het moment van overstap volgt er dan een eindafrekening op basis van de meterstand op het moment van overstap. Het lijkt mij onmogelijk dat uw werkelijke energiegebruik € 500,00 per maand hoger is dan normaal het geval is.  U geeft aan dat een en ander volgens de slimme meter zou kloppen en dat kan betekenen dat er met die meter iets fout is maar als al gezegd kan het ook zo zijn dat door Eneco u een boete is aangerekend op basis van voortijdige beëindiging van de overeenkost. Dat moet dan wel op de nota staan en daar zal dan niets aan te doen zijn indie u als 'spijtoptant' uw overeenkomst bij Eneco weer voortijdig eindigde (contractbreuk).

Als u van mening bent dat er echt iets fout is kunt u terecht bij https://www.energieleveranciers.nl/service/geschillencommissie en u kunt een melding doen bij de ACM (www.consuwijzer.nl)

Br
door Brampol Apr 22, 2021 om 00:28
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een boete gekregen van 50 euro voor het voortijdig beëindigen van het contract, dus heel weinig, terwijl mijn energiekosten 500 euro per maand lagen dan voor en na die periode. Het klopt allemaal volgens de slimme meter. Maar inderdaad volkomen onbegrijpelijk. Dank voor de links, ik ga kijken.

panter22
door panter22 - Apr 20, 2021 om 18:28
6599 Antwoorden / Vragen

Hoeveel stroom gebruikte je in 2019 in de maanden november en december? Zit daar een enorm verschil in met 2020?
En dan bedoel ik niet euro's maar kwh.

mi
door miennaamishaaz - Apr 20, 2021 om 21:11
725 Antwoorden / 1 Vragen

hoe bent u tijdelijk bij eneco gekomen?
Via zo'n energie cowboy?

wat zegt de slimme meter voor verbruik?
wat zijn de kosten van uw "abbonement"

heeft u dit al uitgerekend?

Met de huidige prijzen {22-25ct} zou u minimaal 2250kwh {totaal 4500kwh} verbruikt moeten hebben in 2 maanden tijd.

De enigste reden die ik kan bedenken is dat u bij eneco
1 via een energie cowboy bent gekomen die u een flink prijzig abbo heeft aangesmeert van 1-3 euro per kwh
2 u een variabel abbonement hebt gehad, waarbij de kosten afhankelijk zijn van de energie markt. {slechste model ooit}
3 u een afsluit boete moet betalen

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Apr 20, 2021 om 22:11
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Budget,  Eneco en weer  Budget,   je  had blijkbaar een Econo contract genomen en  later  is er gevraagd of je terug wilde...
dan is dat jaar bij Eneco nog niet voorbij  en kreeg je boete wegens tevroeg weglopen.

Als je dat niet weet, nooit meer overstappen en blijf zitten.

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2021 om 14:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hè, hè, eindelijk is het duidelijk dat u helemaal niet veel meer elektra hebt gebruikt bij Eneco. Het maandbedrag zal wel veel te laag gesteld zijn.

mo
door mof - Apr 23, 2021 om 11:06
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U zult moeten aantonen dat het niet klopt.

ha
door harrybre - Apr 23, 2021 om 11:38
240 Antwoorden / Vragen

U heeft natuurlijk wel iedere maand even een foto van uw stroommeter gemaakt en die vergeleken met het bericht, dat u van uw stroomleverancier gekregen heeft, want die stuurt iedere maand die meteruitslagen per e-mail op ?
Ter vergelijk: ons afgelopen jaarverbruik, 16 april-15 april: 2463 kWh, waarvan :
okt: 203 ( * € 0,225/kWh)
nov: 213
dec: 226
jan: 220
feb:198
maart: 200

koekeloer
door koekeloer - Apr 23, 2021 om 12:16
562 Antwoorden / 18 Vragen

heeft u soms uw huis vol in de kerstverlichting gezet? De meterstanden worden door de netbeheerder geregistreerd, dus het maakt niet uit wie op dat moment uw energieleverancier is.

il
door iljaha - Apr 23, 2021 om 18:32
179 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom is de rekening veel te hoog? "Normaliter" wordt het jaarverbruik verdeeld over de 12 maanden en wordt dat deel in rekening gebracht. Twee dure (koude) maanden bij een ander, betekent dus dat er relatief veel energie verbruikt is. Betalen.

1paul
door 1paul - Apr 24, 2021 om 09:47
3101 Antwoorden / 0 Vragen

u bent 2 maanden tussendoor ergens anders klant geweest, heeft deze maatschappij u toevallig 300 euro boete opgelegd wegens voortijdige overstap?

Daarbij, u heeft juist 2 maanden daar geweest terwijl de energie vraag het hoogst is dus daar zal ook een stukje zitten, in de wintertijd gebruikt u nu eenmaal meer energie dan in de zomerse periode....