rj240479
door rj240479 Oct 19, 2009 om 09:32
Huishouden & energie

Wat kost inductie koken?

Ik ben een nieuwe keuken aan het uitzoeken en erg aan het twijfelen over mijn formuis.

De twijfel is: is koken op inductie duurder dan op gas?

Dat de pannen duurder zijn, dat weet ik, maar wat doet het koken op inductie met mijn energie rekening?

Hoop dat iemand hier een reactie op kan geven!

Groetjes Robert-Jan

81944 55 Rapporteer

crise
door crise - Oct 19, 2009 om 09:50
33 Antwoorden / 0 Vragen

Inductie koken is flink duurder dan gas. Google maar eens op inductie koken.

http://www.milieucentraal.nl/pagina?onderwerp=Kookapparatuur

bobmalooga
door bobmalooga - Oct 19, 2009 om 10:29
229 Antwoorden / 7 Vragen

Wij zijn van gas overgegaan naar inductie en geen vershil op de gasrekening of de elektrarekening te bespeuren, conclusie koken is een mariginaal onderdeel van je energie rekening.
Verder kookt het super en zijn er tegenwoordig heel veel betaalbare pannen te vinden geschikt voor inductie.
Kies er eentje met een timer op alle kookvlakken, dat is ideaal met koken, nooit meer vergeten op tijd iets van het 'vuur' te halen.

En het feest begint pas echt als je na het koken je plaat wilt schoonmaken.

Verder is het ideaal beveiligd tegen grijpgrage kinderhandjes, geen pan op de plaat is geen hitte.

Een gebruiker die nooit meer terug naar gas wil!

kenwel2
door kenwel2 - Oct 19, 2009 om 11:22
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag Robert-Jan, er zijn in Nederland al hele wijken die niet anders (kunnen) dan electrisch koken, let wel: Je gebruikt geen gas, gas is per m3 veel en veel duurder dan elektra, ik weet wel haast zeker dat je goedkoper uit zult zijn met electrisch koken. En dat de pannen duurder zijn: Je koopt ze niet elke dag, dus eenmalige aanschaf.

Ik zou rustig met een gerust hart electrisch gaan koken, onze dochter heeft jarenlang in een wijk gewoond waar ze alleen maar elctrisch kon koken, nu woont ze ergens anders en kookt weer op gas, regelmatig hoor ik haar zeggen dat ze het electrisch koken veel fijner vondt...

Succes met je keuken! Mvgr. Henri

ridder_1
door ridder_1 - Oct 19, 2009 om 13:12
376 Antwoorden / 8 Vragen

@ kenwel2 / henri,

Ik ben het volledig met je eens over de voordelen van elektrisch koken, maar met het verhaal over de prijzen zit je er naast.

1 m3 aardgas (Gronings) is laag calorisch 10,3 Kw. en heeft (opgave Gasunie) een bruto verbrandswaarde van 35,17 Mjoule wat overenkomt met 8,8 Kwh energie. Per saldo is de hoeveelheid aanwezige energie met elektricieit duurder dan met aardgas. (1m3 gas is circa 8,8 KW/h elektriciteit)

ha
door hanneke1 - Oct 19, 2009 om 13:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het beste is koken op gas.

Inductie is de beste vervanger voor gas wanneer het niet mogelijk is om op gas te koken. (voornamelijk wijken met stadsverwarming)

De energie zul je zelf uit moeten rekenen. Wanneer je weet wat het max. vermogen is van de kookplaat. Maar is zeker duurder dan gas en nog niet alle soorten pannen zoals bijv.een grillpan of vispan is beschikbaar voor inductie. Je zult het dan met zware gietijzeren pannen moeten doen.

Ik kook op inductie omdat ik aangesloten ben op stadverwarming en er geen gas ligt in de wijk. Inductie werkt best prettig maar niets gaat boven koken op gas.

gr. Hanneke

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 19, 2009 om 14:19
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ kenwel:

" ... gas is per m3 veel en veel duurder dan elektra,..."

Kun jij elektra per m³ kopen? Knap, hoor.

@ Robert-Jan:

Tijdens de cursus voor el. technisch installateur/ middelbaar installatietechnicus  hebben we moeten rekenen aan het prijsverschil tussen electrisch koken en met gas. Daar zat nagenoeg geen prijsverschil tussen.
Gas is weliswaar als energie aanmerkelijk goedkoper, doch er gaat veel van de warmte langs de pan.

Wanneer je meerekent dat el. koken minder vervuiling in de keuken, afzuigkap en afvoerkanaal geeft en bovendien het brandgevaar veel kleiner is dan bij met gas koken, dan is el. koken in het voordeel.

Inductief koken is aanmerkelijk duurder dan "gewoon" el. koken. Niet energie-technisch doch omdat de aanschaf van fornuis en pannen met ijzervelden in de bodem flink duurder is. Het inductiefornuis is technisch kwetsbaarder dan een gewoon fornuis, el. of gas.

Voordelen van inductief koken zijn een snellere warmte overdracht en wanneer er iets naast de pan gaat bakt het niet vast aan de plaat. Dus makkelijker schoon te houden.

Hardware ERror MAN.

kenwel2
door kenwel2 - Oct 19, 2009 om 14:29
1574 Antwoorden / 13 Vragen

... gas is per m3 veel en veel duurder dan elektra,..."

gas is per m3 stukken goedkoper, dan electriciteiet per kwh

:-)

KW

ro
door roosdefraine - Oct 19, 2009 om 14:37
10 Antwoorden / 1 Vragen

Dat pannen voor inductiekoken per definitie duur zijn, is larie en apenkool! Er staan regelmatig potten en pannen in de aanbieding bij Aldi en Lidl, die geschikt zijn voor inductie. (Ik heb een tijdje geleden in een doe-het-zelfzaak (Gamma) antikleefbakpannen (20 cm diameter) gekocht voor 6€!!

Die pannen zijn voor alle vuren geschikt. (ook gas en inductie!)

ro
door roosdefraine - Oct 19, 2009 om 14:46
10 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Robert-Jan,

Veiligheid is onbetaalbaar... Indien je kinderen hebt, kies dan volop voor inductie. (Geen gevaar voor ontploffingen, brand, geen open vlam enz..)
Inductie is superveilig met kinderen. De plaat is zelfs onmiddelijk na het koken niet zo heet dat ze d'er zich aan kunnen verbranden. (Dit in tegenstelling met andere electrische kookplaten.)

Wij hebben sinds de geboorte van ons eerste kleinkind resoluut voor inductie gekozen.  Het mag dan nog duurder zijn, maar wij wilden het niet op ons geweten hebben dat onze kleinkinderen enig risico liepen.

Ik laat mijn kleinkinderen naar hartelust meekoken met oma! Fijn voor hen, maar ook voor mij!

me
door mettie - Oct 19, 2009 om 14:51
1 Antwoorden / 0 Vragen

Inductie koken is eigenlijk niet duurder als op gas Het eten is sneller klaar op inductie.Ikea heeft ook pannen voor op inductie en de prijs valt mee hoor.Nou Robert-Jan succes met het uitzoeken van een nieuwe keuken.
Groetjes Mettie

ka
door kama - Oct 19, 2009 om 15:00
161 Antwoorden / 19 Vragen

Ik kook nu 10 jaar op inductie. De pannen zijn duurder (Onder de 30 euro heb ik nog nooit iets met een tefal coating gevonden, ook niet in de aanbieding, goedkopere tefal-pannen zijn meestal goed voor alle bronnen met in kleine lettertjes 'behalve inductie'). Ook onze oude geëmailleerde pannen van 30 jaar oud doen het prima op inductie. Het inductiesysteem lijkt wel vrij gevoelig te zijn (al twee keer is het element stuk gegaan).

Maar ... Het is ideaal voor koken. Net zo gebruikersvriendelijk als gas, maar veel schoner, veel minder werk om schoon te maken, ik wil niet anders meer. Het bevalt ook heel veel beter dan keramisch koken.

Koken kost inderdaad relatief weinig energie, dus daar zou ik het niet van af laten hangen.

ev
door eversteegt - Oct 19, 2009 om 15:10
51 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ooit een vergelijkingstest gelezen in de consumentengids over de efficientie van verschillende warmtebronnen bij het opwarmen van een paar liter water.

Volgens mij won daarbij inductie het, gevolgd door (in volgorde van steeds minder efficientw orden) de waterkoker, gas en andere soorten electrisch koken.

Oftewel, gas kan per m3 dan goedkoper zijn dan electra per kWh, gas blijft ontzettend inefficient omdat een groot deel van de warmte langs de pan gaat.

Qua efficiency kan helemaal niets het winnen van inductie.  En wat betreft de "tefal oplossingen": Alle tefal (of andere teflon) pannen zijn troep. Het spul komt uiteindelijk zelfs in je eten terecht.

Oftewel: Investeer in een goede pan en dan kan daarbij eentje die voor inductie geschikt is er ook wel van af. Voor gewone kookpannen geldt sowieso dat inductie-geschiktheid nauwelijks duurder is.

En inderdaad wat anderen ook zeggen: Inductie is ontelbaar veel keren veiliger dan gas. En makkelijker schoon te maken ;)

ev
door eversteegt - Oct 19, 2009 om 15:12
51 Antwoorden / 0 Vragen

Oh ja, ter indicatie: M'n vriendin en ik koken op electra (helaas nog wel 'gewoon' keramisch) omdat gas hier in Almere Stad niet voorhanden is.

En we gebruiken met z'n tweetjes, inclusief dat electrisch koken, wassen en gebruik van een vaatwasser en wat kleinere ICT apparatuur 24/7 aan nog steeds minder electra dan een gemiddeld huishouden van 2 personen........

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 19, 2009 om 15:31
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Ik heb een tijd op een plaats gewoond waar geen aardgas te verkrijgen was en dus alles, ook verwarming via electra (of olie) moest.

En neem van mij aan, electra is duurder en inductie koken dus ook.

De opmerking m.b.t. gaswarmte dat verloren gaat langs de pan: dat is een kwestie van hoe hoog is de vlam. Bij electrisch koken gaat ook warmte verloren en met name omdat er sprake blijft van warmte die eerst afneemt als u de kookplaat uitzet. Bij gas is de warmte meteen weg na het uitzetten.

Electrisch koken is wel veiliger dan koken op gas.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 19, 2009 om 15:32
16830 Antwoorden / 202 Vragen
ke
door kevinmanon - Oct 19, 2009 om 15:33
18 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Robert Jan

Heb je al eens nagedacht over  "gas onder glas" dat is het voordeel van koken op electrisch ivm de glazen plaat, maar je verbruikt gas.(even googelen)

Ik heb met het uitzoeken van mijn nieuwe keuken daar over nagedacht maar het keukencentrum praat dat dan uit je hoofd omdat er achter de glasplaat een uitsparing moet voor de ontluchting en omdat ik een granieten aanrecht nam willen ze dat niet, ze ontlopen ook de provisie van een eventuele verkoop van een electrische plaat. Ik heb er spijt van dat ik toch n iet doorgezet heb, veel succes verder.

Cocky

PS gas is veel en veel goedkoper dan electrisch

th
door thieu - Oct 19, 2009 om 15:36
147 Antwoorden / 0 Vragen

Wij willen niet meer terug naar gas. Inductie is schoon, veilig en efficiënt. De warmte wordt direct in de bodem van de pan opgewekt zodat de kookplaat alleen warm wordt van de pan die er op staat en die heet is. Alleen in aanschaf is het duurder en de kookplaat is van glas en daarom kwetsbaarder.
Voor het kopen van pannen is een eenvoudig magneetje handig, als dat op de pan (bodem) blijft plakken kun je er op inductie mee koken.

ha
door harschu - Oct 19, 2009 om 15:38
12 Antwoorden / 5 Vragen

Een hele goeie site over inductie koken, montage, verbruik enz. kan je vinden op www.inductie-koken.nl

sukses

ev
door eversteegt - Oct 19, 2009 om 15:42
51 Antwoorden / 0 Vragen

@Gerritaltena: Heb je het nou over "elektrisch koken" of "inductie koken?". Je vergelijkt dan namelijk behoorlijk appels met peren.

Als je een inductie zone uit zet is OOK direct de warmte weg, aangezien bij inductie de warmte direct in de pan zelf wordt opgewekt!

th
door thieu - Oct 19, 2009 om 15:43
147 Antwoorden / 0 Vragen

[q]Bij electrisch koken gaat ook warmte verloren en met name omdat er
sprake blijft van warmte die eerst afneemt als u de kookplaat uitzet.
Bij gas is de warmte meteen weg na het uitzetten.[/q]

En da's nou precies het verschil met inductie. Als dat wordt uitgezet is de warmte ook meteen weg.
Ik liet dat in het begin wel eens aan 'het bezoek' zien. Een pannetje met een bodempje water aan de kook brengen, en nadat ik de pit had uitgezet en het pannetje er af had gehaald kon ik mijn hand meteen op de plaat leggen. Het was behoorlijk warm, maar niet echt heet.
Natuurlijk wordt de plaat wél heet als je er een hele tijd lang iets op aan het koken bent.
De warmte wordt opgewekt in de bodem van de pan en de plaat neemt de warmte van de pan over.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 19, 2009 om 15:47
16830 Antwoorden / 202 Vragen

www.inductie-koken.nl  of wel directe link

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 19, 2009 om 15:49
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Oh, ok. de laatste link is ook reclame! Excuses!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 19, 2009 om 15:50
16830 Antwoorden / 202 Vragen

of m.a.w. harsh: deze link verwijst naar een bedrijf dat zelf inductieplaten levert en dan uiteraard alleen positieve dingen zegt.

ev
door eversteegt - Oct 19, 2009 om 15:51
51 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien ook het overwegen waard: Gas raakt -ooit- op! Misschien niet tijdens ons leven, maar het wordt vanzelf duurder/schaarser. Bovendien weet je bij gas zeker dat je fossiele brandstoffen aan het verbruiken bent.

De opwekking van electriciteit met fossiele brandstoffen en transport daarvan is natuurlijk mega-inefficient (bij beide fasen voordat de electriciteit bij jou komt gaat veel energie verloren). Echter: Als je het echt om het milieu doet, zijn er tegenwoordig genoeg vormen van energie om uit te kiezen bij je energieleverancier. Los van het feit dat je zelf zonnepanelen kan aanschaffen. Oftewel: Electriciteit KAN je als je wil voor een deel langs schone weg verkrijgen.

Als alleen de portemonnaie boeit: Dan is het dus puur een afweging tussen veiligheid en gemak van inductie of de iets lagere prijs bij gas.  :)

sunsun
door sunsun - Oct 19, 2009 om 16:19
12 Antwoorden / 1 Vragen

valt wel mee hoor! En hoe lang sta je nou helemaal in de keuken? Het gemak weegt zeker op tegen de kosten van het schoonmaken van een gasfornuis. En.... als je een turbostand hebt kookt allles in een mum van tijd. Ik zeg: DOEN!

Die pannen zijn vaak genoeg in de aanbieding - ook nu weer bij Blokker. Daar heb ik de mijne 5 jaar geleden ook gekocht en ben er zeer tevreden over. Met glazen deksel, kan je zien of iets kookt.

jeuneke
door jeuneke - Oct 19, 2009 om 16:21
64 Antwoorden / 34 Vragen

Of het duurder is weet ik niet, ik kook ruim 5 jaar op inductie en wil nooit meer iets anders.

De pannen waren 5 jaar geleden schrikbarend duur. Maar onlangs heb ik kleine pannen bij Ikea gekocht, tussen de 6 en 10 euro. En ze net net zo goed als de dure pannen.

in
door ingeoranje - Oct 19, 2009 om 16:47
1 Antwoorden / 0 Vragen

Drie jaar geleden zijn we verhuisd naar een bestaande woning met stadsverwarming. In de keuken was (en is) een keramische kookplaat. Daarvoor had ik 27 jaar op gas gekookt. De meeste dingen kan ik nu wel aardig klaar maken, maar een biefstukje is heel lastig. Ook vis is niet zo gemakkelijk, omdat je het gemakkelijk te hoog of te laag zet. Maar een keramische kookplaat is wel gemakkelijk schoon te maken, net als een inductieplaat. Als ik mocht kiezen, nam ik een inductieplaat, ook als ik voor gas zou kunnen kiezen!

ad
door adriana1939 - Oct 19, 2009 om 17:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

ik weet niet precies wat inductie koken mij kost  in ieder geval niet duurder dan gas of electrisch omdat de plaat veel eerder warm is en dus de kooktijd veel bekort word. ik kook al zeker 15 jaar inductie en zou niet anders meer willen

li
door liesbethmal - Oct 19, 2009 om 18:10
45 Antwoorden / 55 Vragen

Kleine annvulling op wat het kost, een goede inbouw inductieplaat koop je voor € 250,=

Veel succes met koken en smakelijke groetjes, Liesbeth.

argusvlinder
door argusvlinder - Oct 19, 2009 om 18:41
37 Antwoorden / 35 Vragen

Hallo Robert-Jan

Inductie koken is absoluut niet duurder dan andere manieren van koken, het aan de kook brengen gaat veel sneller, kookplaat wordt niet warm als er geen pan op staat, vanavond liet ik mijn eten giga overkoken, niets ingebrand doekje erover en alles is schoon.

Alleen de pannen zijn in aanschaf behoorlijk prijzig (Hema heeft ook indutiepannen), ga eerst maar in je eigen kast kijken, er is een trucje voor als een magneet aan de bodem van de pan blijft hangen is deze geschikt voor inductie.

Mocht je voldoende ruimte hebben in de keuken adviseer ik je om te overwegen om een wokbrander erbij te doen, dat is echt ideaal(kan je ook gewoon een standaard wok op gebruiken) want een inductiewok is echt heeeeel erg prijzig!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, veel succes met je keuze!

ds
door dspaul - Oct 19, 2009 om 19:33
6 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat op gas koken minder efficient lijkt te zijn dan inductief koken blijkt er geen sprake te zijn van een prijsverschil.

Zelf kook ik op gas omdat dat beter wokt, en als er een

stroomstroing is, kun jij nog wel koken :-)

Misschien zou je beide moeten hebben.

de
door deolde37 - Oct 19, 2009 om 19:35
3 Antwoorden / 0 Vragen

@robert-jan,

mijn ouders koken op inductie en zij zien weinig verschil aan de elektra rekening, wat betreft de pannen, er is een truc waardoor je weet of ze geschikt zijn voor inductie, houd een magneet aan de bodem v/d pan, blijft hij zitten, dan is de pan geschikt voor inductie. mijn moeder hoefde daardoor maar een paar pannen aan te schaffen! Ikea heeft goede inductie pannen en in de Sola winkel vind je ook niet al te dure pannen voor inductie. Succes ermee!

Edith

spirou
door spirou - Oct 19, 2009 om 19:50
16 Antwoorden / 10 Vragen

hallo rj240479

Onlangs zelf een inductie kookplaat gekocht, ben uiterst tevreden. Wat het kost weet ik niet, ik weet wel dat alles enorm vlug kookt. Iets wat vlugger gaat is in deze jachtige tijden is zeer interessant. Als veiligheid naar de grijpgrage handjes van de kinderen, geen gevaar voor verbranden wat wel kan bij gas.

Succes met je aankoop

Spirou

dr
door droopsnoop - Oct 19, 2009 om 20:01
5 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Robert - Jan,

Het lijkt inderdaad allemaal duurder, vooral de pannen en de aanleg. Je moet krachtstroom hebben. Maar het koken gaat veel sneller, dus alles is eerder gaar.

Wat een super voordeel is is dat je de plaat zo schoon hebt en niet met van die vette 'roosters' meer zit.

Nog even wat de pannen betreft, als je goed oplet, vooral op het internet zul je zien dat ze niet altijd duur hoeven te zijn. Ook de goedkopere werken prima.

Hoop je geholpen te hebben, ik wil de mijne nooit meer kwijt !!!

groetjes
Betty

kejobawe
door kejobawe - Oct 19, 2009 om 20:16
18 Antwoorden / 13 Vragen

Mijn idee! Vooral dat feestje na het koken. Zou ook niet anders meer willen. Duurder? geen idee. Niets gemerkt aan de energierekening en ik kook al een aantal jaren op inductie.

stenen41
door stenen41 - Oct 19, 2009 om 20:29
20 Antwoorden / 8 Vragen

Hallo Robert-Jan.
Ook wij zijn van gas naar elektrisch koken gegaan en dat viel erg tegen omdat het zolang duurt voordat het eindelijk kookt. Na een jaar waren wij het zat en hebben inductie genomen en ik kan je vertellen dat inductie koken razend snel gaat (nog sneller als gas) en super koken is. Wij hebben aan het stroomverbruik geen meerverbruik gemeten. Ik noteer dit maandelijks dus ik weet waar ik over spreek. Ook ik kan je een plaat met op alle pitten een timer  aanbevelen, dit is erg handig. Wij hebben  ook op alle pitten het zg. Power, dan gaat het bij hele grote pannen nog sneller. Nog een tip; Koop pannen met een glazen deksel zodat je ziet wat er gebeurd dan hoef je de deksel niet op te tillen want je ziet zo of het al kookt en zonder deksel koken kost zo'n 50% meer energie !!!
Dit is het advies van een echte gebruiker die weet waar hij over praat en altijd zuinig is met energie want ik lees toch allerhande rare reactie's. Ik snap niet dat mensen zonder kennis van zaken toch denken te moeten reageren.
Groet en het beste , Bert

frits
door frits - Oct 19, 2009 om 21:52
146 Antwoorden / 5 Vragen

Wij gebruiken al meer dan 10 jaar Inductie niets beter dan Inductie. Fabeltjes van dure pannen is onzin de goedkoopste ijzeren pannen met dunne bodem werken het best, als ze maar magnetisch zijn. Duurder zal het niet zijn omdat het sneller en er bijna geen warmte verloren gaat de bodem van de pan is dunner en Inductie reageert alleen op de doorsnede van de bodem en niet erlangs zoals elc. keramisch, of gas. De plaat wordt ook niet erg heet en koelt snel af. Heeft alleen maar voordelen.

voordeel
door voordeel - Oct 19, 2009 om 21:55
12 Antwoorden / 4 Vragen

Of inductie duurder is als met gas koken kan ik nog niet echt zeggen.Heb de inductieplaat nu ruim een jaar in gebruik. Maar het schoonmaken is en feest. Pannen waar een magneet tegen de bodem blijft hangen zijn geschikt voor inductie kookplaat. Ik kon mijn pannenset van BK gewoon op mijn inductieplaat gebruiken geen problemen mee.De BK heeft ook een grilpan en die is ideaal in gebruik.Tefal vind ik persoonlijk minder omdat mijn ervaring ermee is dat de bodem dus rond gaat staan. Met als gevolg dat hij steeds wegdraait op de plaat heel vervelend.

ev
door eversteegt - Oct 19, 2009 om 21:58
51 Antwoorden / 0 Vragen

Weet u trouwens toevallig of er ook inductie kookplaten bestaan die gewoon aangesloten kunnen worden op een standaard (4 pins) Perilex aansluiting? Ik geloof dat we hier gewoon 2x230v hebben (2 16a zekeringen op de kookplaat groep).

ji
door jitm - Oct 19, 2009 om 22:18
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag me af Ridder of de netto waarde veel zal verschillen tov de bruto waarde, bij koken op gas gaat er ook veel warmte verloren. Bij koken op inductie gaat er relatief veel minder warmte verloren.  (warmte om de pan heen) én in het weekend voor de halve prijs natuurlijk bij koken op electrisch. mijn praktijk ervaring is dat koken op inductie iets voordeliger is. Pannen zijn tegenwoordig vaak geschikt voor meerdere vormen van koken dus dat hoeft ook geen belemmering te zijn. Ook kookt water veel sneller dan bij gas, dat is even wennen maar mijn voorkeur inductie. (en lekker makkelijk schoon te maken)

co
door consument35 - Oct 19, 2009 om 22:36
7 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Robert-Jan,

Als je verder geen gas verbruikt/nodig hebt, kan het wel eens voordeliger voor je zijn om op inductie te koken omdat je dan geen extra kosten hebt voor o.a. de levering van het gas, iets dat je altijd moet betalen.

Ik verbruikte zelf afgelopen jaar 6 m3 gas (alleen koken), maar betaal daar wel +/- 150 euro voor door alle belastingen en afdragingen/levering, en maar een paar euro daarvan is voor het gas... eigenlijk te gek voor woorden. Zelf zit ik in dubio om ook over te stappen, maar dan heb ik een extra groep voor de krachtstroom nodig en ik weet niet of ik hier nog wel 5 jaar woon om deze aanschafkosten terug te verdienen.

Als je voor iets anders ook gas verbruikt maakt dit antwoord niets uit qua verbruik/kosten plaatje.

P.s.: Kijk (google) ook eens voor een keuken tussen de keukenboeren die over de kop/failliet zijn... hierdoor zijn keukens van 15/20 duizend soms voor 5 a 6 duizend te verkrijgen. (en er zitten hele mooie tussen, maar het moet natuurlijk wel net passen, ook in je budget!) ---> Zoeken op 'veilingsites'of 'faillissement verkoop'.
Misschien bespaar je daar nog veel meer mee dan je de komende twintig jaar aan gas/elektriciteit gaat verbruiken.

Ik hoop dat je er iets mee opschiet.
Succes ermee!

blubber2
door blubber2 - Oct 19, 2009 om 23:41
34 Antwoorden / 7 Vragen

neen. er gaat geen energie/warmte verloren langs de pan zoals bij gas.

ook mert inductie kun je pannenkoeken bakken en vlees sudderen

bij mij is standje 1 vergelijkbaar met au bain marie

succes

ro
door roosdefraine - Oct 19, 2009 om 23:56
10 Antwoorden / 1 Vragen

kookpotten of pannen met tefalcoating voor inductie niet onder de 30 €??? Jawel!! Ik kocht mijn braadpannen (met tefal, diameter 20 cm) voor 6 € (speciale aanbieding bij de Gamma!) Ik heb er ook nog gekocht bij Aldi (24 cm inox 18/8) voor nog geen 14 €. Een heel pottenstel: 2 x 1 pot van 20cm, 2 x 1 pot van 16 cm, en 1 melkpan 16 cm: kostte 35 €
 enz... Even de reclamefolders uitpluizen en je vindt ze wel!

janfreak
door janfreak - Oct 20, 2009 om 00:31
58 Antwoorden / 10 Vragen

Beste Hanneke,
Ben het niet met je stelling eens. Ik geef de voorkeur aan elektrisch koken en wel om een aantal redenen.
- De vlam kan niet uitgaan, met alle gevolgen van dien
- Goed contact mogelijk met de pannen, die kun je op maat van de kookplaten aanschaffen
- Geen condens op de ramen
- Oven wordt veel gelijkmatiger verwarmd dan met gas
- Veilig, kinderen kunnen niet per ongeluk een gaskraan opendraaien.

Jan

bobmalooga
door bobmalooga - Oct 20, 2009 om 08:11
229 Antwoorden / 7 Vragen

@Eversteegt,

Alle inductiekookplaten met 4 pitten kun je aansluiten via een periliex aansluiting met minimaal 2 x 16 A.

wa
door wanne - Oct 20, 2009 om 09:37
4 Antwoorden / 0 Vragen

Wij zijn in 2002 overgestapt van gas naar inductie, het verbruik van gas is een niet te meten verwaarlozing hoeveelheid, en het verbruik van electra is ook niet toegenomen,althans niet meetbaar.

Koken op inductie is als je het goed kunt zelfs voordeliger,, omdat de pan niet meer overkookt bij gebruik van de timer, en als het gerecht gaar is dan schakelt hij automatisch uit terwijl bij gas je eerst de knop om moet draaien, dus na het koken is het ±20 seconden en de plaat is schoon nooit meer met sponsjes o.i.d., nooit meer schuren alles is in een tel spic en span.

Ik wil in ieder geval nooit geen gasstel meer, zelfs mijn man kan nu koken en doet dat zelfs graag, in het verleden moest ik na het koken toch nog het gasstel schoonmaken, maar nu met inductie doet hij dat zelf,echt een aanrader inductie koken.

wa
door wanne - Oct 20, 2009 om 09:42
4 Antwoorden / 0 Vragen

Het onderzoek van milieucentraal vind ik niet objectief, er is van uit gegaan dat wanneer je een pan met 300 gram aardappels op het gasstel zet en op een inductie kookplaat je dezelfde tijd nodig hebt om het product gaar te krijgen.

Maar de tijd die nodig is op inductie is 30% korter en de kookplaat schakelt tijdens het kookproces verschillende keren uit en dan weer in,en dat gebeurt bij gas niet, die blijft doorgaan tot je de knop omzet.

Dus als het onderzoek juist was uitgevoerd dan was de conclusie geweest dat inductie geodkoper en sneller gaat.

wa
door wanne - Oct 20, 2009 om 10:05
4 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben de inductiepannen gekocht bij de V&D toen het prijzencircus was, voor een gehele set Tip Culinair pannen dus 3 verschillende grote kookpannen een steelpan, en een hoge soeppan moest ik 79 Euro betalen, de braadpan heb ik bij de Hema gekocht en die koste 24,95 Euro, en voor het wokken heb ik een gietijzerenpan en een hoge braadpan bij de Aldi  gekocht prijs 34,95 Euro.Een design fluitketel heb ik ook bij de Hema gekocht voor 14,95 Euro.

Deze pannen heb ik  al jaren en er is niet aan te zien dat ze gebruikt zijn, dus die gaan zeker 20 tot 30 jaren mee.

Neen de pannen hoeven beslist niet duur te zijn, als je maar prijs bewust bent.

roodborstje
door roodborstje - Oct 20, 2009 om 10:10
91 Antwoorden / 71 Vragen

Ben het met alle voorstanders van inductiekoken eens. Kook zelf al 15 jr. op inductie. Toen waren inductieplaten nog erg duur.  Ben er ontzettend tevreden mee en zou nooit meer anders willen. Duurder is het niet. Ideaal met kleine kinderen. Alleen het oppervlak waar een kleinere pan op staat wordt warm/heet en eromheen niet. Koelt snel af na het koken en idd is het schoonmaken een fluitje van een cent. Pannenset had ik toen bij V&D voor 250,-- GULDEN gekocht dus niet duur. Heb zelfs een gietijzeren wok gekocht voor op inductie.In aanleun- en bejaardenwoningen zouden ze dit moeten hebben. Veiligheid staat dan voorop voor als men het gas vergeet uit te zetten en brandgevaar is er ook niet.

je
door jelle1st - Oct 20, 2009 om 13:47
11 Antwoorden / 3 Vragen

Lola:

Pannen voor het koken op inductie hoeven niet duur te zijn.

Ik gebruik al jaren de simpele goedkope geemailleerde BK pannen en die doen het uitstekend.

Ze zijn lichter dan de speciaal ervoor gemaakte duurdere pannen, zijn sneller warm en hebben hierdoor ook minder warmteverlies.

Zou inductie koken duurder zijn? Misschien. maar ik wil nooit meer anders.

me
door meidoorn1 - Oct 22, 2009 om 10:09
2 Antwoorden / 1 Vragen

gelijk doen niets fijner dan inductie koken.

door geen warmte verlies net zo duur.

geen hete handgrepen meer.

schoonmaken makkelijk, zeker met Cerafix

An Jeremiasse

st
door stevan - Nov 7, 2011 om 09:55
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kook nu al weer 3 jaar op inductie en maak gebruik van 2 losse kookplaatjes.
Gebruik goedkope pannen maar ook gietijzer, carbon staal, etc.
Daarvoor heb ik ruim een jaar op één elektrische kookplaat gekookt, gewoon om mezelf uit te dagen. Het staat op een gasfornuis die ik daarvoor gebruikte.

Met al deze veranderingen heb ik nooit een wezenlijke verandering in de nota's bemerkt. En het leukste blijft toch koken op een houtvuur, maar dat is wat lastig in huis.

ui
door uitdenket - Apr 9, 2015 om 14:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Blokverwarming
Koken op gas
39 mtr3 10,33
bel. 6,18
vastr. 27,88
belasting 9,06
Transportk.118,83
Totaal 272,26
Induktiekoken
40 keer 8,8 kwu.=352 kwu =ca.60 euro per jaar
Na opmeten komt mijn el verbruik op minder dan 300 kwu. per jaar.
Aanschaf AEG plaat onder de 400 euro. Nu zelfs 339 euro. Plaatsen kontakt 258 euro

me
door mein33 - Apr 9, 2015 om 14:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=uitdenket schreef op donderdag 9 apr 2015, 14:17]Blokverwarming
Koken op gas
39 mtr3 10,33
bel. 6,18
vastr. 27,88
belasting 9,06
Transportk.118,83
Totaal 272,26
Induktiekoken
40 keer 8,8 kwu.=352 kwu =ca.60 euro per jaar
Na opmeten komt mijn el verbruik op minder dan 300 kwu. per jaar.
Aanschaf AEG plaat onder de 400 euro. Nu zelfs 339 euro. Plaatsen kontakt 258 euro

@uitdenket,

Dit topic is van 2009 en naar ik voor de topic starter hoop heeft hij/zij al vele jaren plezier van de destijds gemaakte keuze.