rd
door rdkraker Dec 10, 2018 om 12:58
Huishouden & energie

Wat mag ontstoppen riool / keukenafvoer kosten?

4 jaar geleden is bij ons (in principe) de afvoer van de keuken naar de (grotere) aansluiting bij het toilet vernieuwd. Dit omdat de oude leidingen van gietijzer roest gaan vertonen en daaom gaan verstoppen.

Nu hadden we de afgelopen maanden last van water wat terug kwam bij afpompen van de vaastwasser, of wanneer we veel water uit de bak lieten lopen. Loodgieter laten komen die t leidingwerk vanuit de keuken heeft bekeken. Zou toch niet verstopt zijn. Als symptoombestrijding werd een extra syfon geplaatst.

Dit bleek het probleem te verminderen maar niet te verhelpen. Dus uiteindelijk zijn ze teruggekomen en verder onderzoek wees uit dat een laatste stukje gietijzer (waarvan ik dacht dat het vervangen was) verstopt was door vet en roest. Dit is uiteindelijk met de hogedrukreiniger verholpen.

Totale kosten 400 !! euro. Vind ik persoonlijk erg veel. Hun verdediging is dat het even zoeken was naar het probleem.

Mijn verdediging is dat een ervaren loodgieter die bekend is in de wijk, na het controleren van de leidingen in de keuken, gelijk de hogedrukspuit had kunnen inzetten (vanuit voortuin via de put). Ik betaal nu voor zoekwerk, wat denk ik niet nodig was geweest. Aangezien de eerste loodgieter zo overtuigd was dat het niet was verstopt, heb ik in eerste instantie op hen expertise vertrouwd.

Ofwel; moet ik betalen voor (in mijn ogen) inefficient werk? Of is dit normaal?

9559 16 Rapporteer

krezie
door krezie - Dec 10, 2018 om 13:03
20 Antwoorden / 0 Vragen

Als het in uw ogen inefficiënt is, had dan opdracht gegeven wat er gedaan moest worden. Makkelijk praten altijd achteraf....

krezie
door krezie - Dec 10, 2018 om 13:05
20 Antwoorden / 0 Vragen

Dit doet u juist, niks mis mee en nergens slecht voor!

marita5
door marita5 - Dec 10, 2018 om 13:08
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo RDkraker ,

Lees deze informatie eens door, klik op de rode regel .

https://www.offerteadviseur.nl/categorie/huis/loodgieter/kosten/

rd
door rdkraker Dec 10, 2018 om 13:13
1 Antwoorden / 2 Vragen

die had ik idd gezien. Heb ook voorgesteld 2x dit maximale tarief (totaal 300eu) te betalen, maar daar gingen ze niet mee akkoord.

panter22
door panter22 - Dec 10, 2018 om 13:29
6599 Antwoorden / Vragen

Je was in de veronderstelling dat de gietijzeren leiding volledig vervangen was.
Dat heb je vast aan deze loodgieter verteld.
De kans dat die leiding dan met 4 jaar helemaal verstopt zit, is dan klein, zeker als de leidingen in de keuken niet verstopt zijn.
Kennelijk heeft de loodgieter van 4 jaar terug, zijn opdracht niet helemaal juist uitgevoerd.
Daar kun je deze loodgieter niet de schuld van geven. Die moet nu gaan zoeken en dat kost geld.
2 keer komen, voorrijdkosten,  leidingwerk controleren, extra chifon plaatsten, riolering controleren en doorspoelen, misschien nog graven in die tuin. Dan is €400 misschien niet goedkoop, maar niet extreem duur.
Of was het een  klusser die 4 jaar geleden aan de slag is geweest.

rd
door rdkraker Dec 10, 2018 om 13:32
1 Antwoorden / 2 Vragen

Het is hetzelfde (erkende) bedrijf wat 4 jaar geleden bezig is geweest. Mijn punt is ook dat het werk aan de chifon niet nodig was geweest als er eerst gewoon naar de meest voor de hand liggende oorzaken was gekeken.

panter22
door panter22 Dec 10, 2018 om 14:11
6599 Antwoorden / Vragen

Mijn punt zou zijn dat ze het zwakste deel van de leiding hebben laten zitten. Hadden ze deze vervangen, dan was er geen verstopping geweest. Al gevraagd waarom dat is gedaan? Met een paar jaar  zit je weer met een verstopte afvoer.

Ge
door Genee - Dec 10, 2018 om 13:39
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, u hebt het niet getroffen met de loodgieter.
Een schandalig hoge rekening die ze u presenteren.
Lijkt wel of ze voor rioolontstoppen een universitaire studie gevolgd hebben.
Bij een ontstopping begint men eigenlijk altijd met de rioolput in de voortuin open te maken.
Vandaar uit met een hogedrukslang het riool in naar de keuken.
Een rekening van €200 was al aan de hoge kant geweest.
Alles bij elkaar niet meer dan een uurtje werk.
Wanneer meneer zijn rekening niet wil verlagen, uw verhaal, als waarschuwing voor andere klanten, maar op klachtenkompas.nl zetten waarbij u aangeeft hoeveel tijd het ontstoppen heeft gekost.

krezie
door krezie Dec 10, 2018 om 14:01
20 Antwoorden / 0 Vragen

Riool hoefde niet ontstopt te worden, dus dat snijd geen hout....

Cookies
door Cookies Dec 10, 2018 om 14:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Om Kassa te presenteren heb je ook geen universitaire opleiding nodig. Om een liedje te zingen ook niet.

Ge
door Genee Dec 10, 2018 om 14:56
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@krezie  Ik noem een ondergronds buizensysteem waar afvalwater mee afgevoerd wordt riool dus ook de afvoerbuizen onder het huis.

my
door mystery Dec 10, 2018 om 15:25
34 Antwoorden / 0 Vragen

[edit-redactie]

pe
door peentjes - Dec 10, 2018 om 15:17
421 Antwoorden / 0 Vragen

ik lees nergens iets over een prijsopgave vooraf.

gerbera
door gerbera - Dec 10, 2018 om 15:58
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Wat mag ontstoppen riool / keukenafvoer kosten?

Net zoveel als er gevraagd wordt als er geen prijsafspraak vooraf is gemaakt.
Daarnaast is e.e.a. geheel afhankelijk van de werkzaamheden en tijd die er aan besteed is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 10, 2018 om 16:04
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Als hier geen sporake is van dezelfde uitvoerder als degenen die eerder de afvoerleiding zou hebben vervangen, dan heeft u de uitvoerder nu niets te verwijten. Als er inderdaad sprake is van niet volledig uitgevoerd werk bij de vervanging 4 jaren geleden, dan is mijn advies verhaal halen bij degene die hetw erk toen niet goed heeft uitgevoerd en dse kosten van nu daar claimen. Zie voor de toelichting: www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.hhttp://tml

(
schade bij niet nakomen van een overdeenkomst waarvan alsdan sprake is) Maar u dient wel bewijs te hebben dat inderdaad een gedeelte niet is vervangen.

M.b.t. kosten altijd vooraf een offerte vragen.

@H
door @HENK@ - Dec 10, 2018 om 17:32
158 Antwoorden / 1 Vragen

wanneer de loodgieter had geweten waar het aan lag was er geen onderzoek nodig geweest......dan had hij het probleem gelijk aan kunnen pakken..

Bij een onbekende oorzaak is het gissen en redeneren en dat hoeft zeker niet in een keer raak te zijn... met wat pech kan dat uren in beslag nemen en uren zijn nu eenmaal euro's!

Ge
door Genee Dec 10, 2018 om 19:31
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, denken niet dat bedrijven voor €5 per uur werken, juist daarom mag je verwachten dat het op een snelle vakkundige manier opgelost wordt en niet dat er twee bezoeken voor nodig zijn.

my
door mystery Dec 10, 2018 om 22:25
34 Antwoorden / 0 Vragen

Je praat echt als een kip zonder kop he.
Een verstopping kan overal zitten in de afvoer in het riool en voor er gegraven word gaat elk bedrijf eerst kijken wat er op te lossen is op een normale manier.

Stel je voor dat je met zo'n instelling wat jij hebt in het ziekenhuis komt met pijn in je been en ze besluiten maar meteen je been te amputeren want dat lost het probleem ook op.
Achteraf blijkt het een verstuiking te zijn maar ja we hadden het snel opgelost hoor.

Feit blijft ook het heeft 4 jaar gewoon gefunctioneerd dus het heeft er ook niks mee te maken dat het toen vervangen had moeten worden, en dat is het nu nog niet want er is met de hogedruk gewoonweg het vet eruit gespoeld wat door TS zelf in hun afvoer is geknikkerd en de ijzeren buis zit er nog steeds.

Het is allemaal makkelijk roepen dat hadden ze sneller kunnen vinden, heb je dat werk weleens gedaan waarschijnlijk niet anders zou je snappen dat het niet zo zwart wit werkt zoals jij denkt.

De totale rekening is 400 euro je weet niet eens wat er voor het 2e bezoek is gerekend misschien wel helemaal niks je doet enkel aannames niks meer niks minder.

Ge
door Genee Dec 10, 2018 om 23:07
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Als ze voor het 2e bezoek niets gerekend hebben is een rekening van €400 helemaal belachelijk. U haalt er zaken bij die er niet toe doen, die rioolrenovatie van 4 jaar geleden en vet, in het riool. Of waren het zeepresten en heeft de TS er geen vet ingeknikkerd zoals u zo mooi zegt, over aannames gesproken.

gerbera
door gerbera Dec 11, 2018 om 11:39
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Als symptoombestrijding werd een extra syfon geplaatst.
Als blijkt dat het water terugstroomt zou ik, als doe het zelver, er vanuit gaan dat er ergens in de afvoer een belemmering zit. Dat is simpel al te merken aan de wegstroomsnelheid van het water, ook omdat dit euvel zich ook voordoet bij veel water uit de gootsteenbak. Zie dan het nut van een extra syfon niet als zou blijken dat bestaande syfon in orde is.

voor er gegraven word gaat elk bedrijf eerst kijken wat er op te lossen is op een normale manier.
Wat is volgens u (@mystery) dan een normale manier, volgens mij is dat of de bestaande syfon controleren, een camera-inspectie als het bedrijf hier over beschikt, of gewoon doorspuiten. Dus wie praat er nu als een kip zonder kop?

my
door mystery Dec 11, 2018 om 17:02
34 Antwoorden / 0 Vragen

Jij zelf want een extra syfon kan wel degelijk helpen aan dit soort problemen, bv overdruk kan dit helpen en oplossen.
Wat jij niet als NUT ziet wil niet zeggen dat dat geen NUT heeft.

@ Genee

Ja als je beurt van het UWV dan is dat veel ja dat klopt maar TS meld nergens hoelang ze totaal bezig zijn geweest een uur incl voorrijdkosten kan zo 150 euro kosten.
Dus zonder dat te weten en of er ook gegraven is dan kan dat bedrag heel snel gaan kloppen, de gemiddelde ontstopper via google 150 euro incl kosten materiaal maar excl. graaf werkzaamheden etc.
Het lijkt allemaal zoveel 400 euro haal daar de btw vanaf dan houd je 330,58 over de 69,42 gaat naar de belastingdienst.

Van die 330,58 moet het personeel, de bus, verzekeringen en materiaal betaald worden en ook de inkomstenbelasting en eigen bijdrage ZFW dus dan is het heus geen 330,58 meer maar hooguit 75 euro wat er onder de streep overblijft.

gerbera
door gerbera Dec 11, 2018 om 22:12
7348 Antwoorden / 14 Vragen

bv overdruk kan dit helpen
Vraag mij dan af waar die overdruk vandaan moet komen. Een syfon werkt slechts als stankafsluiter, en als het riool, geheel of gedeeltelijk, verstopt zit is er geen syfon die het teveel aan water in het volgelopen riool tegen kan houden.

marita5
door marita5 Dec 14, 2018 om 12:18
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@gerbera , van @mistery zult u geen antwoord meer krijgen status niet actief . Gelukkig @mistery was zeer onbeschoft .

Hu
door Huibhamer - Dec 12, 2018 om 12:48
3 Antwoorden / Vragen

Er is meer goed advies en dat geldt voor alle reparaties, onderzoeken enz. en daar waar je zelf als leek geen weet van heb. Vraag ALTIJD eerts een offerte aan of dat men vooraf een schatting doet wat de hulpverlening zal gaan kosten.
Sloten vervangen ,om maar iets te noemen, met schofterige rekeningen van meer dan € 1000,- . Wat ook te denken van de z.g. hulpvaardige Travelers die je tuin, dakgoot in een keer verpesten en dan ook met exorbitante rekeningen komen.
€ 400 voor het ontstoppen is nmm veel te veel gevraagd. Voorrij kosten max € 25 en pakweg max. € 200 voor het ontstoppen. Zou ik redelijk vinden.

an
door andrea - Dec 12, 2018 om 12:49
21 Antwoorden / 5 Vragen

Vorig jaar was mijn gootsteen verstopt. Via internet een loodgieter besteld. Van te voren gevraagd hoeveel het ging kosten, maar dat kon niet worden verteld want moest eerst bekeken worden. Uiteindelijk is mijn gootsteen alleen met een hogedrukspuit doorgeblazen en moest ik ruim € 300,00 afrekenen. Woekerprijzen waar je niets aan kan doen. Maar ga dit nooit meer zo regelen.
Beter is om een uur prijs af te spreken. Hij was in een kwartiertje klaar.

Ge
door Genee Dec 12, 2018 om 18:58
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wat hebben ze dan allemaal voor kosten opgevoerd?
Sommige rekenen een vol uur al is het in een kwartiertje opgelost.

ha
door harrybre - Dec 12, 2018 om 13:26
240 Antwoorden / Vragen

Voortaan de vakman dus direct zeggen, waar het probleem zit.
En als die vakman door U - met of zonder voldoende kennis - foutief geinformeerd wordt, is dat UW probleem. U zult dus die kosten moeten proberen te claimen bij diegene, die 4 jaar geleden het werk niet goed heeft uitgevoerd cq waarom hij u toen niet geinformeerd heeft, waarom dat laatse stukje niet kon.

mo
door mof - Dec 12, 2018 om 14:20
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, voor het plaatsen van de syfon zou ik dan niet meer willen betalen, dat was dus niet nodig. Soms heeft men een idee waaaraan het ligt maar ligt het toch wat anders. Hoezo wilt u niet betalen voor het zoeken? Dat is hun werk. Tenzij u eerst zelf de zaak onderzocht heeft en al,weet waaraan het ligt.
400 euro is veel maar niet overdreven veel

ma
door mario47 - Dec 12, 2018 om 17:49
56 Antwoorden / 2 Vragen

Je kan beter zelf een hoge druk reiniger huren

jo
door jorisw - Dec 13, 2018 om 19:47
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als het blijkbaar zo simpel is zou ik het voortaan zelf doen.

holstein
door holstein - Dec 14, 2018 om 09:58
922 Antwoorden / 16 Vragen

Achteraf had je snel een oplossing voor het probleem kunnen bedenken, maar ja achteraf.....