maki
door maki Aug 28, 2011 om 10:57
Huishouden & energie

Wat te doen met 'n plakkerige pvc vloer

laatst heb ik een pvc vloer laten leggen. nou blijkt hij erg plakkerig te zijn. zit sinds 'n tijdje in een elektr. rolsoel.
er blijven resten van mijn banden achter (rubber) op de vloer, vooral bij het draaien. het is echt lelijk, je krijgt het er moeilijk af, en mijn rolstoel rijdt daardoor,niet echt soepel in de bochten, erg schokkerig zeg maar.
de vloerdelen (stroken) zijn afkomstig uit china
.
wat kan ik met de vloer doen, om dat op te heffen?
graag 'n reactie, alvast bedankt.
maki

18925 26 Rapporteer

ridder_1
door ridder_1 - Aug 28, 2011 om 12:54
376 Antwoorden / 8 Vragen

Pvc en Pvc is altijd twee. Als eerste zou ik teruggaan naar de leverancier en dit hem melden. De plakkerigheid kan 2 dingen betekenen. Pvc bevat weekmakers en bij de mindere kwaliteiten zal dit steeds komen bovendrijven (migreren) dit veroorzaakt de plakkerigheid en zal blijven ontstaan al zal het op termijn wel minder worden maar toch steeds blijven. Zoals u zegt: de draaisporen van de rubber banden van uw elekt. rolstoel veroorzaken eveneens deze problemen t.g.v. deze weekmakers.
Een andere oorzaak kan zijn dat het komt dat de Pvc langere tijd op rol heeft gelegen waardoor het loopvlak van de Pvc strak heeft gelegen tegen de onderkant (gedeelte wat op de vloer komt te liggen) van de Pvc. Dit kan gaan verkleven en er ontstaat eveneens een plakkerige situatie. Sterke (huishoudelijke) ontvetters bv Ajax, of zelfs die goeie van de Lidl) die goed reinigen zullen dit op termijn verwijderen. In alle gevallen raadpleeg eerst uw leverancier !

tenormin
door tenormin - Aug 28, 2011 om 15:02
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Maki, u zit sinds een tijdje in elek. rolstoel. En: laatst heb ik een PVC vloer laten leggen. Wat was er eerder? De PVC vloer of u eerst in de rolstoel?

an
door angelaa - Aug 29, 2011 om 12:47
3 Antwoorden / 0 Vragen

zo snel mogelijk terug naar de leverancier! Het is bekend bij de leverancier dat rubber banden vlekken geven die niet te verwijderen zijn!Bij mij hebben ze nieuwe stukken in moeten zetten i.v.m. het rubber op deurstoppers.
succes!

tenormin
door tenormin - Aug 29, 2011 om 15:44
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Maki, ik vroeg dit niet zomaar. Als ik wist van uw "volgorde" kon ik een behoorlijk antwoord geven en ik bedoel heus niet het oude gezegde: wie was er eerst: de kip of het ei. Mijn vraag aan u is relevant aan het antwoord wat ik wilde geven.

ka
door katja54 - Aug 29, 2011 om 16:03
54 Antwoorden / 8 Vragen

Als je je vloer schoonmaakt met een ajax of een ander middel blijft er altijd een vettig laagje achter , probeer de vloer eens met schoonmaakazijn schoon te maken.
Misschien helpt dat.

1paul
door 1paul - Aug 29, 2011 om 19:01
3144 Antwoorden / 0 Vragen

Als de rolstoel er eerst was en dan pas de vloer terug naar de leverancier met dit probleem en niet aan gaan klooien met allerlei middeltjes...

Heeft u aangegeven bij aankoop dat u een rolstoel in huis gebruikt dan mag je van de leverancier verwachten dat hij deze vloer afraad en u een andere vloer aanraad in uw situatie...

Laat de leverancier het maar oplossen desnoods met een "andere" vloer...

tenormin
door tenormin - Aug 29, 2011 om 19:52
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=1paul schreef op maandag 29 aug 2011, 19:01]Als de rolstoel er eerst was en dan pas de vloer terug naar de leverancier met dit probleem en niet aan gaan klooien met allerlei middeltjes...

Heeft u aangegeven bij aankoop dat u een rolstoel in huis gebruikt dan mag je van de leverancier verwachten dat hij deze vloer afraad en u een andere vloer aanraad in uw situatie...

Laat de leverancier het maar oplossen desnoods met een "andere" vloer...

En DAT was nu precies wat ik bedoelde met mijn vraag wat er eerst was; aangezien daar geen antwoord op kwam, tja, dan houd het op.

maki
door maki - Aug 29, 2011 om 21:43
8 Antwoorden / 21 Vragen

hallo allemaal,
sorry voor deze late reactie (ben niet zo snel en heb het ook erg druk)
wat jullie allemaal schrijven neem ik allemaal mee, bedankt hiervoor.
ik ga proberen contact te leggen met de leverancier.
deze vloeren worden gelegd in allerlei tehuizen werd mij verteld en daarom
voor mij ook erg geschikt dacht ik, dus het hele appartement vol laten leggen.
achter op de monsterstrook staat Made The Netherlands maar de vloer die bij mij ligt komt echt uit china. oja heb ook met azijn water laten afdoen maar dat was niet veel beter. de rolstoel was er iets eerder dan de vloer.
bedankt maki

tenormin
door tenormin - Aug 29, 2011 om 21:57
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Okay Maki, je had geen tijd eerder te antwoorden. Nu weet ik dat je eerder in je elek. rolstoel zat. Leverancier moet dit dan gezien hebben en jij over gesproken. Dan kun je hem hierop aanspreken want hij is de specialist in het leggen van materiaal voor vloeren; net zoals hij moet weten dat een veelbelopen ruimte een andere bedekking moet hebben dan b.v. een slaapkamer en een gestoffeerde trap weer aan andere eisen moet voldoen. Hij had dus MOETEN weten hoe je over die pvc vloer moest met je rolstoel. Al leggen ze dat in tehuizen, dan is dit zeker een heel andere kwaliteit dan wat jij in je maag gesplitst heb gekregen. Hoop niet dan je met een beunhaas in zee bent gegaan. Alle schoonmaaktips zijn goed bedoeld maar daar wordt je probleem niet mee opgelost. Deze "grondlegger" moet dit voor je oplossen. Ik wens je succes.

orgelmuts
door orgelmuts - Aug 30, 2011 om 00:31
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=maki schreef op maandag 29 aug 2011, 21:43]hallo allemaal,
sorry voor deze late reactie (ben niet zo snel en heb het ook erg druk)
wat jullie allemaal schrijven neem ik allemaal mee, bedankt hiervoor.
ik ga proberen contact te leggen met de leverancier.
deze vloeren worden gelegd in allerlei tehuizen werd mij verteld en daarom
voor mij ook erg geschikt dacht ik, dus het hele appartement vol laten leggen.
achter op de monsterstrook staat Made The Netherlands maar de vloer die bij mij ligt komt echt uit china. oja heb ook met azijn water laten afdoen maar dat was niet veel beter. de rolstoel was er iets eerder dan de vloer.
bedankt maki

In bejaardentehuizen zitten mensen ook vaker in een handbewogen rolstoel ipv een elektrische rolstoel.
Het zou nog heel goed mogelijk zijn dat je vloer wel voor gewone rolstoelen geschikt is, maar niet voor een elektrische. (is een stuk zwaarder o.a.)
Dan moet je echt een vloer hebben voor intensief gebruik.
Hopelijk vindt je een oplossing.
Misschien kun je de plakkerigheid van de vloer tegengaan door Quick n Brite te gebruiken, dat is echt súperspul.

Succes, Wilma.

tenormin
door tenormin - Aug 30, 2011 om 11:09
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Orgelmuts, je schrijft zelf al dat een elek.rolstoel zwaarder is en vervolgens:
"Met Quick n Brite kun je de plakkerigheid van de vloer tegengaan". Maar daar is Maki toch niet echt mee geholpen. Er moet gewoon een veel zwaarder PVC voor in de plaats komen of een ander alternatief, dat degene die de vloer voor TS gelegd heeft, moet herstellen. Maar dan komt de steeds terugkerende vraag weer: was dat bedrijf aangesloten bij??? Anders strand dit hele gebeuren.

tr
door trappist - Aug 30, 2011 om 11:56
240 Antwoorden / 0 Vragen

wij hebben ruim 10 jaar geleden een goede soort vinyl laten leggen, volledig gelijmd.
el. rolstoel laat geen sporen na, ja, wel als de banden nat zijn natuurlijk...
maar dat is dan zo weer weg.

orgelmuts
door orgelmuts - Aug 30, 2011 om 13:07
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 30 aug 2011, 11:09]Orgelmuts, je schrijft zelf al dat een elek.rolstoel zwaarder is en vervolgens:
"Met Quick n Brite kun je de plakkerigheid van de vloer tegengaan". Maar daar is Maki toch niet echt mee geholpen. Er moet gewoon een veel zwaarder PVC voor in de plaats komen of een ander alternatief, dat degene die de vloer voor TS gelegd heeft, moet herstellen. Maar dan komt de steeds terugkerende vraag weer: was dat bedrijf aangesloten bij??? Anders strand dit hele gebeuren.

@tenormin

Je hebt gelijk, maar in afwachting van een andere vloer (als dat een mogelijkheid zou zijn) kun je natuurlijk wel Quick n Brite gebruiken.
Ik kan me voorstellen dat je je aan zo'n plakkerige vloer ergert, dus als tijdelijke oplossing wellicht..........

tenormin
door tenormin - Aug 30, 2011 om 13:44
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@Orgelmuts, natuurlijk kan Maki in afwachting van.....maar rationeel gezien heeft iemand in een rolstoel niet echt de behoefte om zijn/haar vloer iedere keer te bewerken met het één en ander. Tenzij er tijdelijk hulptroepen moeten worden ingeschakeld. Meeste rolstoelers zijn het liefst zo onafhankelijk als mogelijk is; tenminste degene die ik ken wel.

orgelmuts
door orgelmuts - Aug 30, 2011 om 15:56
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 30 aug 2011, 13:44]@Orgelmuts, natuurlijk kan Maki in afwachting van.....maar rationeel gezien heeft iemand in een rolstoel niet echt de behoefte om zijn/haar vloer iedere keer te bewerken met het één en ander. Tenzij er tijdelijk hulptroepen moeten worden ingeschakeld. Meeste rolstoelers zijn het liefst zo onafhankelijk als mogelijk is; tenminste degene die ik ken wel.

@tenormin

Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar het is aannemelijk dat Maki hulp bij het huishouden heeft.
Zelf zit ik ook in een elektrische rolstoel en ik heb vinyl op de vloer.
Elke week wordt de vloer met de mop gedweild (met Quick n Brite) door mijn hulp van de thuiszorg.
Dus je hoeft de vloer niet echt te "bewerken", dat klinkt ook zo "bewerkelijk" ;-)
Gewoon dweilen is voldoende.
Verder ben ik ook graag zo onafhankelijk mogelijk, dat spreekt voor zich.

orgelmuts
door orgelmuts - Aug 30, 2011 om 19:13
632 Antwoorden / 58 Vragen

@tenormin (off-topic)

Ik wil even zeggen dat de rode duimen niet van mij komen hoor! :-)

maki
door maki - Aug 30, 2011 om 20:45
8 Antwoorden / 21 Vragen

hallo lieve mensen,

ik heb de leverancier 'n mail gestuurd.
graag zou ik nog willen weten wat voor soort vinyl er geled is bij een van de mensen die reageerde. stel dat ik opnieuw mag kiezen, je weet maar nooit.
en verder is het belangrijk als ik er niks mee opschiet, hoe de vloer te behandelen, misschien met 'n laagje epoxi of iets dergelijks.
dus nog graag wat reactie's van ieder die op 'n goed idee komt,

bij voorbaat dankjewel maki

tenormin
door tenormin - Aug 30, 2011 om 21:38
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=orgelmuts schreef op dinsdag 30 aug 2011, 19:13]@tenormin (off-topic)

Ik wil even zeggen dat de rode duimen niet van mij komen hoor! :-)

Nee lieverd, dat weet ik toch. Weet zelfs welke 4 het zijn.

orgelmuts
door orgelmuts - Aug 30, 2011 om 23:12
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=maki schreef op dinsdag 30 aug 2011, 20:45]hallo lieve mensen,

ik heb de leverancier 'n mail gestuurd.
graag zou ik nog willen weten wat voor soort vinyl er geled is bij een van de mensen die reageerde. stel dat ik opnieuw mag kiezen, je weet maar nooit.
en verder is het belangrijk als ik er niks mee opschiet, hoe de vloer te behandelen, misschien met 'n laagje epoxi of iets dergelijks.
dus nog graag wat reactie's van ieder die op 'n goed idee komt,

bij voorbaat dankjewel maki

Tja, Maki, daar vraag je me wat.
Ik heb vinyl met een houtprint, het is net laminaat.
Ik schat dat het ongeveer 4 á 5 mm dik is en in zoverre geschikt voor rolstoelen als het op de vloer verlijmd zou worden.
Dit om uitlubberen te voorkomen.
Nu heb ik er voor gekozen om het niet te laten verlijmen, het ligt nu sinds 2004 en het ziet er nog prima uit.
Het enige is, als ik lang op 1 plekje sta met mijn rolstoel en ik rij dan weg, dan staat de afdruk van mijn wielen in het vinyl, maar dat trekt wel vanzelf weg na een poosje.
Ik weet niet wat voor soort vinyl het is, in elk geval geen Novilon.
Als je een andere vloer zou mogen uitzoeken, neem er dan in elk geval een voor intensief gebruik en laat je goed informeren of het goed geschikt is voor elektrische rolstoelen.
Ik hoop dat je samen met de leverancier van de vloer tot een bevredigende oplossing kunt komen.

Succes! Wilma.

ridder_1
door ridder_1 - Aug 31, 2011 om 00:37
376 Antwoorden / 8 Vragen

epoxi aanbrengen niet doen, kan alleen op een vaste en niet-indrukbare ondergrond anders barst de epoxylaag en komt los ook bestaat de kans dat door de gladde ondergrond de verf onvoldoende hecht en dan komt u nog verder in de problemen en is helemaal geen gezicht. Zinde van het werk. Uw leverancier kan vynyl of linoleum leveren in bepaalde kwaliteiten en hardheden. Google op internet bij Krommenie of Forbo. Hardheden worden aangegeven in Shore graden en is afhankelijk van de soort vloerbelasting. Gebruik door rolstoelen etc. vallen in de zwaarste klasse.Overleg goed met uw leverancier en u bent de rest van uw leven van dit onnodige probleem af.

tr
door trappist - Aug 31, 2011 om 01:33
240 Antwoorden / 0 Vragen

hier ligt idd hetzelfde ongeveer als bij orgelmuts, heb er nog een paar stukken van liggen maar kan niet kijken welke het precies is, omdat ik nog 3 weken op vakantie ben op Canaria...

nb
door nbw - Aug 31, 2011 om 02:34
521 Antwoorden / 24 Vragen

Rubber van een Rolstoel op een vloer en problemen omdat het nare vlekken geeft en uit China komt en kwaliteit dus nul is! Is daar geen sociaal potje voor deze arme electrieke stoel gebruiker te helpen.Schande dat Kassa niet helpt.

En dat is nou wat er verkeerd gaat in Nederland. Heb geen enkel medelijden met iemand in een stoel die klaagt over rubbersporen op de vloer. Iemand in die stoel is volwaardig landgenoot en meestal weldenkend.

Hou toch op rubber opdat het uit China komt en je in een stoel zit!!!Of in de vloer!!!

Wat een ongeloofwaardig onzinverhaal. Nog erger is dat de rest hier dit niet ziet of begrijpt.

Ga op je op je romp boenen met groene zeep. Zal wel niet helpen maar het verfrist wel.

orgelmuts
door orgelmuts - Aug 31, 2011 om 12:14
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=nbw schreef op woensdag 31 aug 2011, 02:34]Rubber van een Rolstoel op een vloer en problemen omdat het nare vlekken geeft en uit China komt en kwaliteit dus nul is! Is daar geen sociaal potje voor deze arme electrieke stoel gebruiker te helpen.Schande dat Kassa niet helpt.

En dat is nou wat er verkeerd gaat in Nederland. Heb geen enkel medelijden met iemand in een stoel die klaagt over rubbersporen op de vloer. Iemand in die stoel is volwaardig landgenoot en meestal weldenkend.

Hou toch op rubber opdat het uit China komt en je in een stoel zit!!!Of in de vloer!!!

Wat een ongeloofwaardig onzinverhaal. Nog erger is dat de rest hier dit niet ziet of begrijpt.

Ga op je op je romp boenen met groene zeep. Zal wel niet helpen maar het verfrist wel.

@nbw
Joh, rustig maar, neem ff je pilletje!
Als je het dan zo'n onzinverhaal vindt, reageer dan gewoon niet.

@trappist (off-topic)
Veel plezier op Canaria! ;-)

tenormin
door tenormin - Aug 31, 2011 om 12:38
16829 Antwoorden / 108 Vragen

nbw, ga u schamen. Maar 1 ding is positief: dat we nu weten dat u een zwartkijker bent en mensen negatief be-en-veroordeeld. Gevoel zit er niet in; dat is prettig te weten met "adviezen van u" voor een volgende keer.

waterjuffer
door waterjuffer - Sep 2, 2011 om 17:54
28 Antwoorden / 19 Vragen

ik had zoiets met mijn laminaat Teneinde raad heb ik het gedweild met een sterke oplossing van biotex groen
het heeft goed geholpen maar ja laminaat is geen PVC vloer maar misschien help het ook
groet waterjuffer

te
door technocentrum - Oct 12, 2011 om 18:23
2 Antwoorden / 0 Vragen

Als het alleen de banden zijn die sporen nalaten op de pvc dan zal het wel niet aan de pvc liggen maar aan de banden.
Zijn het waarschijnlijk ook zwarte banden.
Ik weet niet of een stoffeerder naast kennis van vloerbedekking en onderronden ook verstand moet hebben van alles wat men zoal op de vloer doet maar als een stoffeerder ook kennis moet hebben van migratieprocessen, dan hoop ik voor hem dat de kristallen bol snel wordt uitgevonden. Het is mooi dat er naast de oorzaak ook een schuldige wordt gezocht maar het gezond verstand moeten we wel blijven gebruiken. Als een stoffeerder iets verzwijgt wat hij had kunnen of moeten weten, ja. Maar als u de stofferder opzadelt met een bandenprobleem van een rolstoel dan is er volgens mij de redelijkheid zoek. Je kunt niet waarschuwen voor zaken die jou niet bekend (hoeven te) zijn. En maki heeft zelf terecht ook vooraf al onderzoek gedaan naar geschiktheid. Wellicht laten zijn banden ook sporen na op andere vloeren. Er zijn speciale banden in de handel, zelfs voor heftrucks.