ka
door karuma Mar 3, 2021 om 18:59
Huishouden & energie

Wat te doen: wasmachine pompt af, water komt omhoog badkamer. Woon hier nog niet lang.

Goedendag,
ik woon nu 2 maanden in een nieuwe woning, in de woning heb ik mijn wasmachine in de keuken met ernaast de badkamer.
Nadat ik vandaag 2 wassen had gedraait kwam ik in de avond erachter dat de vloer in de badkamer blank stond. Gelukkig is er iets van een drempel bij de deur maar er stond vrij veel. Ik heb het erna opgeruimd en het was allemaal vies en zwart. Nadat ik voor de zekerheid een spoelprogramma heb gedraaid in de wasmachine kwam ik er dus achter wanneer de wasmachine afpompt er water omhoog komt vanuit het putje in de grond die toebehoord aan de wastafel.

In het verleden is dit ook wel eens gebeurt maar het viel me niet zo op, ik dacht dat het water waarschijnlijk kwam van het douchen.

Maar met 2 wasjes vandaag lag het totaan de drempel.

Nou lijkt het me dat dit misschien door verstopping komt? Ik doe nou niet iets heel speciaals of heb nou niet hele rare was ofzo, ik woon er immers net 2 maanden en wassen doe ik om de 2 weken ongeveer, tevens een normale wasmachine (Mielle). Wel was bekend dat de vorige bewoner nogal een viespeuk was die weinig deed aan onderhoud.

Ben ik nou zelf verantwoordelijk om dit probleem op te lossen (want ik lees bij klein onderhoud wel en bij groot weer niet)? Wat kan ik er aan doen? Helpt het als ik ontstoppingsmiddel van de winkel in de pijp gooi van de wasmachine afvoer? Moet hier een loodgieter bij komen?

Bij voorbaat dank.

8354 15 Rapporteer

getty
door getty - Mar 3, 2021 om 19:03
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Zeker niet maar zo die rotzooi erin gooien!
Klinkt meer als een aansluitingsprobleem. Laat er even iemand met kennis van zaken naar kijken

getty
door getty - Mar 3, 2021 om 19:07
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Afhankelijk van de uitkomst van dat onderzoek kan je bepalen of de kosten voor jou of verhuurder zijn. Maar normaal gesproken hoort dit bij de huurder

ge
door gewicht - Mar 3, 2021 om 19:16
170 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals Getty al zegt laat iemand met verstand van zaken er naar kijken. Als die er niet is neem contact op met een plaatselijke en bekende loodgieter en NIET de eerste de beste van Google. Want dat kan je duur komen te staan.

ma
door malty - Mar 3, 2021 om 19:21
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Het water kan niet snel genoeg weg, ergens is het riool tussen keuken en gemeente riool gedeeltelijk verstopt.
U kunt in de keukenafvoer ontstoppingsmiddel gooien en met (warm) water wat doorspoelen zodat het in het riool zijn werk kan doen,
Hoe is het als u de keukenwasbak vol laat lopen, stroomt het water dan wel snel genoeg weg?

tenormin
door tenormin - Mar 3, 2021 om 19:21
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Als je een woning huurt via een WBV; wij hebben diverse telefoonnummers, zoals voor een loodgieter, een HR ketel en andere zaken in te schakelen. Die zijn door onze WBV ingehuurd om problemen op te lossen. Misschien heb je een service abonnement erbij? Dan kan men, ik dan in dit geval, de huismeester erbij halen. Maar ik denk dat je best wel met HG ontstoppingsmiddel kan proberen. Vooral omdat je schrijft in een nieuw huis woont. Of bedoel je voor jou nieuw huis.? Dan ligt het er aan hoe oud het huis is, kan hier vandaan natuurlijk niet weten van welk materiaal je afvoer is/afvoeren zijn.

rj
door rjw - Mar 3, 2021 om 19:25
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Zit de afvoer op de goede hoogte? Ik zie op internet dat de hoogte tussen de 60 en 100cm boven de grond moet zijn.
En zit de slang ver genoeg in de afvoer?

jantje7
door jantje7 - Mar 3, 2021 om 19:41
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Laat maar gerust een riool ontstoppings bedrijf komen. De toiletpot er af en daan met een hoge druk kop zowel naar voren als naar achteren de afvoer schoon laten maken.

tijger1
door tijger1 - Mar 3, 2021 om 20:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een putje in de grond wat toebehoort aan de wastafel? Bent u niet abuis, zo is een wastafel niet aangesloten.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 3, 2021 om 21:19
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Vorige bewoner  niet netjes en je Miele  maar eens in 14 dagen draaien?
Ik was  3 tot 5x per week.

En hoe diep zit de slang in de afvoer pijp?

Omdat de wasmachine  op  leiding zit waar ook douche putje op zit....  dan is daar ontstopper in gooien en  met heet water naspoelen voor alle zooi want dit is voor jou nieuwe,  maar geen nieuwe woning en  dat is normaal na aantal jaren.

Als je woningbouw belde  moet je nog dag vrij nemen, en  flesje zelf kopen in de buurt super  is dan voordeliger....
Fles in doche putje,  en   20 minuten later  10 minuten lang  heet water er door laten lopen.... dan moet het wel goed doorlopen.

tenormin
door tenormin Mar 3, 2021 om 22:50
16817 Antwoorden / 108 Vragen

$omsss. Hallo, moet de TS van jou 3 tot 5 keer per week een was draaien? Het gaat erover dat ze een verstopping heeft, wat dus niet uitmaakt hoe vaak je een was draait. Je hebt waarschijnlijk een gezin: dat gaat op den duur ook over. Ik zit, inmiddels, alleen en draai niet meer dat 1 hete was per maand en kleding, heel kort, 2 keer per week. Op 20º, haha. Inactiviteit, hé. Daarnaast gebruik ik de droger om "op te frissen". Scheelt ook in wassen. ☺

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Mar 7, 2021 om 15:02
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Met mezelf, partner en schoonmoeder..... ook nog oppas opa...  voor 3 stuks... dus soms 6 personen was.

En mijn nieuwe Miele,   vandaag besteld, morgen niets geleverd!
Ja, een weekje en de buren zijn gastvrij.....

Nu  3 maanden later hun Bosch stuk... dus kom dan maar!

Maar als iemand maar  eens per 2 weken draaide en opmering over vorige bewoners maakte?
Een koude doche  en  alle vettigheid  zal in de afvoer blijven plakken.
Een flesje  riool ontstopper en met heet water  doorspoelen  na  enige tijd weken is 90% al opgelost.
En als je verse huurwoning kreeg doen ze het ook vaak als achterstallige onderhoud, en hoef je dat niet te vergoeden....
Wel eerst even zelf probleren.

mi
door miennaamishaaz - Mar 3, 2021 om 21:34
725 Antwoorden / 1 Vragen

Bent u huurder of koper?

Want als u huurder bent kunt u het beste de verhuurder/woningbouw benaderen, voor het schoonmaken van het putje/riool.

gerbera
door gerbera - Mar 3, 2021 om 22:17
7348 Antwoorden / 14 Vragen

De wasmachine afvoer zit zoals ik lees op de afvoer van de douche aangesloten. Door zeepresten uit de wasmachine is er bij de aansluiting op de afvoer een verstopping ontstaan. Mogelijk kunt u het verhelpen door in de afvoer van de wasmachine een flinke hoeveelheid soda en een scheut (schoonmaak) azijn te doen en daar enige minuten later kokend water op te gieten. Sluit hierbij het doucheputje zoveel mogelijk af en laat de soda een tijdje zijn werk doen mogelijk dat het vuil dan los komt. Giet daarna in de doucheput een emmer goed heet water en kijk of deze goed door loopt. Is dat het geval laat dan de wasmachine op 90 graden een kort programma doen en kijk of het is opgelost. Is het een korte afstand tussen afvoer en doucheputje probeer dan eerst met een een stevige draad (bv electra draad) of onstoppingsveer de afvoer vanaf het doucheputje door te steken voordat u bovenstaand doet.

Donuts
door Donuts - Mar 3, 2021 om 22:39
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Gewoon de verhuurder bellen.

aurora1
door aurora1 - Mar 3, 2021 om 22:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is de afvoerslang van de wasmachine wel goed in de afvoerpijp geplaatst en is die afvoerpijp volgens de regels? Dus trekt die niet vacuüm bijv.?
Ik zou er eerst maar eens naar laten kijken en niet zomaar zelf met ontstoppingschemicalien e.d. in de weer gaan. Dan kunt u beter bijv. een veer proberen.
En als u de wasmachine gebruikt in het laatste spoelwater azijn doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 4, 2021 om 09:57
16777 Antwoorden / 202 Vragen

M.i. toch eerst even een goed ontsoppingmiddel benutten (2 componenten) en indien dat geen succes heeft dan zit er niets anders op dan het inschakelen van een betrouwbare loodgieter. Neem contact op met uw verhuurder die ongetwijfeld of zelf een goede in dienst zal hebben of u kan verwijzen. (m.a.w. neem niet de 'eerste de beste' die u op het i-net zou vinden.

panter22
door panter22 - Mar 7, 2021 om 18:11
6599 Antwoorden / Vragen

Vertel het hele verhaal aan de woningstichting. Je woont er nog maar pas  En zo'n verstopping heb je niet met 2 maanden.
Het zit er wel in dat de afvoer al verstopt was dat je er kwam wonen.
Of doe je mee met het ontstoppingsfonds van de woningstichting, dan bel je het bedrijf die de ontstoppingen voor de woningstichting uitvoert.
Huur je particulier, laat je dan niet ompraten dat je zelf de ontstopping moet regelen en betalen.
Spreek dan af dat je ontstopper van de Action in de afvoer van de badkamer giet.
Altijd schriftelijke afspraken maken, whatsapp of sms  of email en bewaren.