Joanna 79
door Joanna 79 Oct 27, 2022 om 13:57
Huishouden & energie
Water in de karnemelk

Heb bij de Jumbo een pak van anderhalve liter karnemelk gekocht Blijkt er meer water dan karnemelk in het pak te zitten Stiekeme actie ????

1395 8 Rapporteer

ju
door juliomariner - Oct 27, 2022 om 14:00
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Staat er op de verpakking dat er water in zit.
Waarschijnlijk is het gewoon de wei die naar boven is gekomen. Even schudden en klaar.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 27, 2022 om 15:01
2042 Antwoorden / Vragen

Ik citeer Wikipedia: "Als een hoeveelheid karnemelk enkele dagen stil staat, gaat de karnemelk zich vanzelf verdelen in een dunner en zuurder laagje bovenin en een dikker deel onderin."

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 27, 2022 om 15:53
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Karnemeld bestaat uit het overgrote deel uit water. Zie

Karnemelk bestaat uit water, eiwit, zouten en melkzuur. Het melkzuur tast eiwitdeeltjes aan zodat ze in karnemelk tot grotere deeltjes samenklonteren dan in melk, tot wel duizend keer groter. Deze

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 27, 2022 om 16:51
7182 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt de karnemelk ook zelf maken.

Karnemelk maken

Karnemelk is karnemelk, krijgt Sofie van den Enk te horen bij het begin van een aflevering van het tv-programma Keuringsdienst van Waarde(externe link). De iets zuur smakende melk wordt traditioneel gemaakt in een karnton waarbij de koeienmelk wordt rondgeslingerd. Dat levert melk en boter op. ''Dan is de karn gebroken”, legt karnemelkmaakster Lisette van der Burg uit.

De boter wordt gescheiden van de melk. En dat is dat. De karnton - tegenwoordig zijn het metalen vaten - wordt schoongespoeld en dat restje verdwijnt in het riool. Vroeger werd dat toegevoegd aan de melk (vanwege de resten die naar karnemelk smaken), maar Van der Burg vindt dat verwateren zonde.

Lees ook: Wat is gecondenseerde melk precies? >

In onderstaande link staat de gebruiksaanwijzing en verder nog wat recepten.

https://www.24kitchen.nl/populair/waarom-karnemelk-geen-karnemelk-is

justmeagain
door justmeagain - Oct 28, 2022 om 00:38
623 Antwoorden / 8 Vragen

Kocht laatst een goede wijn, bleek ook 98% uit water te bestaan. Bijna alle vloeistoffen voor de consument zijn hoog in het water percentage.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 28, 2022 om 10:03
2042 Antwoorden / Vragen

Ik dacht het niet, wijn bevat zo'n 14% alcohol en 98 + 14 is meer dan honderd ;-)

justmeagain
door justmeagain Oct 29, 2022 om 00:19
623 Antwoorden / 8 Vragen

@Henk, zeer scherp :-)

Be
door Bewaklu - Oct 28, 2022 om 07:44
131 Antwoorden / 1 Vragen

Serieus??
Soms vraag ik me echt af wat men in deze situatie deed toen er nog geen internet was......

rj
door rjw Oct 28, 2022 om 11:47
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Niets. Door internet hebben mensen toegang tot veel meer informatie, maar het juist interpreteren van die hoeveelheid infromatie is voor veel mensen moeilijk waardoor er verkeerde conclusie worden getrokken of gewoon verwarring ontstaat. Soms is het beter om dingen gewoon niet te weten.

Mabelle
door Mabelle Oct 30, 2022 om 11:36
418 Antwoorden / 1 Vragen

Toen er nog geen internet was, werden dergelijke wereldproblemen door de dames uitgebreid besproken in de keuken...

gerbera
door gerbera - Oct 30, 2022 om 10:12
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Volens mij staat er ergens "schudden voor gebruik" op de verpakking vaak aan de andere zijde van de rand waar de datum op staat.

me
door mein33 - Oct 30, 2022 om 13:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Klopt, karnemelk bestaat voor maar liefst 92% uit water en de overige 8% bestaat uit (grond)stoffen die het tot karnemelk maken als je het goed schud voor gebruik.