ma
door marpie Dec 27, 2019 om 15:28
Huishouden & energie

Water uit badkraan wordt al bezigzijnde koud .

wanneer ik het bad wil vullen moet ik dat tegenwoordig in gedeeltes doen, omdat het water tijdens het vullen kouder wordt . wanneer ik even pauzeer - de kraan dicht doe en even wacht- wordt hij weer warm. volgens de onderhoudsmonteur ligt het niet aan de ketel. wie weet waar het wel aan zou kunnen liggen ? ben heel benieuwd !

12319 18 Rapporteer

panter22
door panter22 - Dec 27, 2019 om 15:41
6599 Antwoorden / Vragen

Als het niet aan de ketel ligt, dan misschien aan de kraan?

getty
door getty - Dec 27, 2019 om 15:46
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Maar heeft de monteur niet geopperd waar het dan wel aan kan liggen?

Heeft u een thermosstaatkraan?

aurora1
door aurora1 - Dec 27, 2019 om 17:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Aan de kraan? Kalkafzetting? Thermostaat stuk, vol kalk?
Lees ook eens hier: https://www.klusidee.nl/Forum/thermostaatkraan-douche-geen-constante-temperatuur-t91702.html

zw
door zwaardvis - Dec 27, 2019 om 17:33
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ongeacht wat de monteur zegt: Als het water koud wordt, snel op de ketel kijken of die daar bepaalde codes aangeeft en dan die codes opzoeken in de handleiding wat ze betekenen. Mijn ketel geeft soms ook rare, niet van toepassing zijnde codes weer, en als je dan even de stekker eruit trekt en na 1 minuut weer erin, wordt er een reset uitgevoerd is na enkele minuten is weer alles normaal. Problemen treden juist vaak op nadat een monteur er aan heeft gezeten.......

me
door mein33 - Dec 27, 2019 om 17:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Te grote doorstroomsnelheid, waardoor de ketel de te grote waterhoeveelheid niet kan bijhouden.
De kraan minder ver openzetten, waardoor de doorstroomsnelheid lager is en de ketel het water wel voldoede kan verwarmen.
Oorzaak is mogelijk een ketel met een te lage capaciteit.

gerbera
door gerbera - Dec 27, 2019 om 21:38
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Vreemd dat een monteur wel kan vertellen dat het niet aan de ketel ligt maar dan verder geen mogelijke oorzaak oppert. Hier is het voornamelijk gissen want hoe lang houd u de kraan dicht. Het feit dat het water kouder wordt betekend dat de ketel uitschakeld of zich aanpast aan de doorstroomsnelheid dus lager gaat branden. En dat kan dan alles met de thermostaat cq mengkraan te maken hebben. Kalkafzetting kan dan de boosdoener zijn maar ook kan de kraan defect zijn. Is het een thermostaatkraan zet deze dan eens op zijn heetste stand en zie dan wat er gebeurd, wordt het water koud dan kan deze defect zijn. Is de kraan met zgn flexibele slang aangesloten dan kan er in de warmwater kraankoppeling mogelijk een zeefje zitten waar kalkafzetting op zit. Is het een mengkraan laat dan de koudwaterkraan geheel dicht en wordt het dan ook koud dan de kraan vervangen.  En zoals al geopperd, kijk bij de ketel, met geopende kraan, als het water koud wordt of deze normaal of minder brand  Ik ga er van uit dat alles voorheen gewoon werkte dus aan de ketel hoeft het dan niet te liggen tenzij de doorstroming zo slecht is dat de  thermische beveiliging van de ketel  in werking treed. Ook in dat geval moet u het bij de kraan zoeken. Overigens moet u er rekening mee houden dat de ketel moet opstarten om het water te verwarmen en is het een ketel met een eigen boilertje u eerst warm en daarna even koud water krijgt. En nu het wat kouder is, dus ook het leidingwater een lagere temperatuur heeft, kan dit voor uw gevoel wat langer duren.

ma
door marpie - Dec 27, 2019 om 22:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

bedankt voor de snelle antwoorden ! ik ga alles wat ik lees na morgen ! bedankt vast  hoor !

gerbera
door gerbera Dec 28, 2019 om 11:21
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Is het een badkraan kijk dan ook bij de uitloop van de kraan, deze is normaal afschroefbaar en ook daar zitten zeefjes in die dicht kunnen zitten.

Th
door Thijs124 - Dec 27, 2019 om 23:24
289 Antwoorden / Vragen

Kijk of je de keteltemperatuur lager kunt zetten.

Iv
door Ivo W Dec 28, 2019 om 07:51
729 Antwoorden / Vragen

Dat gaat waarschijnlijk niet veel veranderen.

Of TS nu 6 liter van 60 graden uit de ketel krijgt en dat met koud water mengt, of 10 liter van 40 graden uit de ketel krijgt en dat niet vermengt met koud water maakt geen verschil in de hoeveelheid warmte. Logisch ook:

Andere instellingen aan temperatuur veranderen niets aan het vermogen van de ketel.

gerbera
door gerbera Dec 28, 2019 om 14:59
7358 Antwoorden / 14 Vragen

De temperatuur instelling van de ketel staat los van de warmwatervoorziening. Die heeft een eigen instelling en dan lager zetten wordt het water alleen nog kouder en dat wil de TS niet. En zeker nooit onder de 55 graden instellen  i.v.m. legionella.

ma
door malty Dec 28, 2019 om 16:19
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@gerbera Wel wat overdreven, waarom geeft de fabrikant wel de mogelijkheid om de warmwatertemperatuur lager dan 55 graden te zetten als het zo gevaarlijk zou zijn voor legionella?
Wanneer het water een week stil zou staan bij een temperatuur van 25 graden is het wat anders.

gerbera
door gerbera Dec 28, 2019 om 20:58
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@malty, kwestie van weten en niet gissen,ben zelfs met 55 gr al aan de lage kant

Heb je een combiketel die ook warm water levert? Zet de temperatuur van het water dat naar de kraan gaat op 60 graden in plaats van 80 (nooit lager vanwege risico op legionella). nog een; De temperatuur van het tapwater kun je ook lager instellen om energie te besparen. Maar pas op. Vanwege het risico op legionellabesmetting is het niet verstandig de warmwatertemperatuur lager dan 60 ⁰C te zetten.

aurora1
door aurora1 Dec 28, 2019 om 22:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lager dat 60 graden is heel onverstandig ivm de genoemde legionella. Evenals water dat lang stilstaat maar beter eerst even laten doorstromen. Voor @malty: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Legionellaramp

aurora1
door aurora1 Dec 28, 2019 om 22:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen
ma
door malty Dec 28, 2019 om 23:42
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Die links geven toch een heel andere oorzaak dan een douche-installatie thuis.
Ja, om zeker te weten dat je geen enkel risico loopt moet je de warmwater temperatuur op 60 graden zetten.
Zoiets als, om zeker te weten dat je geen verkeersongeluk krijgt moet je binnenblijven.
Lees eens onderstaande link hoe groot de kans is dat je thuis met douchen een legionella besmetting krijgt.
https://www.thuisarts.nl/longontsteking/ik-heb-veteranenziekte-legionella

gerbera
door gerbera Dec 29, 2019 om 09:30
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Nog een keer dan;

Wat kan ik zelf doen om veterenanenziekte te voorkomen?

De kans dat iemand wordt besmet met de legionella-bacterie is al heel klein. Een paar tips om die kans nog kleiner te maken:

  • Stel de boiler of combiketel goed af (tenminste 60 graden).

Iv
door Ivo W - Dec 28, 2019 om 07:58
729 Antwoorden / Vragen

Even mijn glazen bol pakken: Ah ik zie een grote dikke mist, maar geen oorzaak van je probleem.

Als het echt niet aan de ketel ligt, vermoed ik een slecht werkende thermostaatkraan. Maar de betreffende monteur kan je vast goed uitleggen waarom hij er zo zeker van is dat het niet aan de ketel ligt en ook kan hij vertellen welk deel van de installatie zijn 'hoofdverdachte' is.

Voordeel van een kleinere lokale cv-installateur inhuren voor het onderhoud aan de installatie is in gevallen als dit dat ze meestal ook in te huren zijn voor andere loodgieterswerkzaamheden en dus verder kunnen kijken dan alleen de ketel. Heb je het ketel-onderhoud lopen bij een groot landelijk bedrijf wat alleen cv-ketels, geisers en boilers levert en in onderhoud heeft, dan kijken de monteurs niet verder dan naar het apparaat waar ze voor komen. De rest (zoals de kraan in de badkamer) sleutelen ze nooit aan "want dat is niet hun pakkie-an".

ma
door malty - Dec 28, 2019 om 10:20
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik neem aan dat het eerder wel goed gewerkt heeft.

Wanneer de thermostaatbadkraan al wat jaartjes oud is de hoofdkraan bij de watermeter dichtdraaien en de thermostaatbadkraan ontkalken.
Op internet eventueel wel filmpjes te vinden hoe dat moet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 28, 2019 om 10:29
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Toch maar weer even contact opnemen met het installatiebedrijf want hoe ik 'het ook wend of keer' de oorzaak zal toch aan de afstelling resp. werking van de ketel moeten liggen als het tenminste een cv ketel is en geen boiler. De capaciteit van de installatie of beter: lees te weinig capaciteit kan de ook de reden zijn.

jo
door jorisw - Dec 28, 2019 om 10:50
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Is het alleen bij de badkraan of ook bij de andere kranen?

mo
door mof - Jan 1, 2020 om 07:47
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De buffer raakt leeg en uw boiler kan niet snelgenoeg verwarmen.

luppo
door luppo - Jan 1, 2020 om 09:36
69 Antwoorden / 0 Vragen

Wat voor sukkel is die onderhouds monteur
Natuurlijk ligt het aan de ketel.
Vermoedelijk de givegklep.

RM
door RMH - Jan 1, 2020 om 09:38
3 Antwoorden / 2 Vragen

Treed dit alleen op bij bad, of ook wanneer je bij de wastafel water pakt.
Is het alleen het bad en was dit voorheen niet zo, is de kans groot dat het de thermostaatkraan is.
Ook bij slecht onderhoud aan de ketel, kan net zoals bij de thermostaatkraan door kalk afzetting de ketel slechter functioneren. De ene ketel werkt met een flowswitch en de ander op comfort en houd wat water warm. Het leveren van koud water geeft aan dat er geen vraag is door een slecht functioneerde kraan of dat de ketel niet ziet dat er wel water vraag is. Door te testen of dit ook bij een gewone kraan gebeurt, kan evt. uitsluiten wie van de twee de boosdoener is. Rendement van een ketel door kalkafzetting kan ook zorgen voor een beperktere doorstroming om dezelfde temperatuur bij dezelfde flow te krijgen, maar zou geen koud water moeten opleveren.

ri
door riand53 - Jan 1, 2020 om 11:19
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dit kan ook gebeuren als waterdruk te hoog is. Laat evt. water uit systeem lopen tot gewenste druk.

he
door henkie.penkie - Jan 1, 2020 om 12:47
149 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan wel degelijk in de cv ketel liggen of de "Warmtewisselaar"of de driewegklep. En of de Kardoes in je bad of douche mengkraan !!!!

Ex
door Expansievat - Jan 1, 2020 om 16:34
38 Antwoorden / 2 Vragen

nou , het sukkelige antwoord " Vermoedelijk de givegklep "heb je al gekregen .....

als het water uit je douchekraan kouder wordt, is de linker aansluiting van de kraan aan de achterzijde dan ook kouder ?
en op de wastafel ?
en op de warmwaterbuis van de ketel zelf ?

wat voor ketel heb je ?