hs
door hscheel Mar 7, 2006 om 11:55
Huishouden & energie

Waterontharder

Wij hebben iemand op bezoek gehad van het bedrijf Aqua Comfort.

Wij hebben in de buurt van IJsselstein last van hard water, er zit veel kalk in.

Zij hebben een methode ( met een ionenwisselaar ) om het kalk eruit te halen. Tevens wordt tegelijkertijd ( onontkoombaar ) zout aan het water toegevoegd.

De kosten van dit systeem kost ons ongeveer € 25.00 per maand.

Wie kan ons vertellen of het toevoegen van dat zout kwaad kan?

Of er nog meer nadelen aan dit systeem kleven?

Of er ook nog andere mogelijkheden zijn?

15558 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 7, 2006 om 12:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt mij nuttig om eerst eens met Google dit te gaan onderzoeken want ik kwam onder andere tegen dat weliswaar in laboratorium-omstandigheden er goede uitslagen zijn maar dat deze in de (huizen)praktijk sterk wisselende uitslagen zijn.

Bovendien;  25,- p/mnd ? (25.00 lijkt mij wel erg veel!)
Dan zou ik maar niet direct tot een overeenkomst besluiten.
Zeker niet als dit bezoek niet door u is aangevraagd want in dat geval zit er in ieder geval een luchtje aan.

Neem in ieder geval ook kontakt op met uw waterleverancier.
Zij kunnen u in ieder geval neutraal adviseren!

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Mar 7, 2006 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

het principe van een ionenwisselaar is al veel langer bekend en het werkt zeker. Hard water wordt veroorzaakt door in het water opgeloste Calcium en Magnesium ionen (Ca2+ en Mg2+). Een ionenwisselaar bevat poreuze "zandachtige" materialen waaraan Natrium is geabsorbeerd (Na+). Als water door dit materiaal wordt geleid wisselt het Na+ in dit materiaal uit met Calcium en Magnesium. Kalk ontstaat als calcium en magnesium-zouten in contact komen met carbonaat (dat o.a. ontstaat door opgelost CO2 in wtaer bij hogere temperaturen, bijvoorbeeld in de wasmachine). Het verwijderen van Ca en Mg uit het leidingwater kan dus zeker zin hebben. Het is wel zo dat een ionenwisselaar regelmatig opnieuw opgeladen moet worden, door het in een overmaat keukenzout te laten weken (Na+ Cl-). Hierdoor raakt de ionenwisselaar verzadigd met Na en kan het weer Ca en Mg opnemene. MAAAAAR, goede wasmiddelen bevatten ook ionenwisselaars. Sterker nog, meer dan de helft van het wasmiddel bestaat uit zeoliten (dit zijn de ionenwisselaars). Ik vind 25 euro per maand een hoop geld. zou persoonlijk zelf eerder calgon oid gebruiken voor het wassen.

ve
door verwijderd - Mar 7, 2006 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een afrader: in Nederland is de kwaliteit van het water overal zodanig dat een dergelijk "filter" niet nodig is.

het is een feit dat in N'gein, IJsselstein het water redelijk "hard" is, voor ontkalking (resp. voorkomen van kalkaanslag)van apparaten als wasmachines, vaatwassers, koffiezetters bestaan andere middelen waaronder goedkope azijn.

Als drinkwater is hard water absoluut niet schadelijk, extra zouittoevoeging mogelijk wel.

ve
door verwijderd - Mar 7, 2006 om 23:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zou je een ontharder plaatsen?Bij hard water zul je misschien iets vaker je waterkoker en koffiezetapparaat moeten ontkalken.Bij het wassen met een wasautomaat is de dosering van het waspoeder iets hoger.Je moet wel belachelijk vaak wassen en ontkalken om in de buurt te komen van die 25 euro per maand.  Wat het zout betreft; Waterontharders worden geregenereerd met zout.Het zout wat gebruikt wordt voor het regeneratieproces komt als de ontharder goed werkt niet terecht in het ontharde water.   Conclusie:Niet doen!

ve
door verwijderd - Mar 8, 2006 om 00:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een ionenwisselaar gebruik je voornamelijk om het water te drinken. Voor bijv. een wasmachine is het voor zover mij bekend niet geschikt, want het levert veel te weinig water per tijdseenheid.

Drinkwater mag in grote delen van Nederland dan "zacht" zijn, er zijn ook delen van het land waar het water niet zacht is en zelfs hard. Zie bijv. deze lijst

Er wordt soms ook nogal schamper gedaan over waterfilters en ionenwisselaars, maar ik kan je verzekeren (eigen ervaring), water uit een waterfilter of een ionenwisselaar is en smaakt anders. Je thee/koffie is lekkerder en ziet er helderder uit. Mijn waterkoker heb ik in 6 jaar tijd nog nooit hoeven ontkalken, terwijl het water hier zo'n 8 Duitse graden hardheid heeft. Het verwarmingselement is nog steeds brandschoon.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2006 om 00:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

8 graden duitse hardheid is niet echt hoog.Waar ik werk is het ruim 11 graden.Onthard water smaakt inderdaad anders,maar te zacht is niet gezond.Demi-water drinken kan zelfs dodelijk zijn(moet je wel veel drinken).Ik blijf bij mijn standpunt;Gewoon niet doen(totaal niet nodig).