ma
door manus59 Nov 30, 2022 om 20:52
Huishouden & energie

Wel zonnepanelen en geen zonnepanelen

Bij heel veel huurwoningen van de woningbouw in onze gemeente zijn ongeveer 2 jaar geleden zonnepanelen geplaatst. Zonder huurverhoging! Die bewoners hebben er veel profijt van met het energieverbruik. Prima hoor!
Wij, wonend in grote flats van dezelfde woningbouw hebben dat voordeel niet!
Mijn vraag is...Is dat niet een beetje oneerlijk of zie ik dat verkeerd?

2104 18 Rapporteer

getty
door getty - Nov 30, 2022 om 20:57
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Tja, de ene woning is de andere niet. Wellicht is uw woning weer beter geïsoleerd. Niets aan te doen. Dit kan gewoon.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 30, 2022 om 21:28
2053 Antwoorden / Vragen

Inderdaad onbegrijpelijk, je investeert als woningbouw met een directe oobrengst voor de bewoners in de energierekening en voor anderen doe je niets. Ik begrijp niets van die sociale huursector. Erg sociaal klinkt het in ieder geval niet.

mahadma
door mahadma - Nov 30, 2022 om 21:55
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Kan het zo zijn dat het verschillende woningbouw verenigingen zijn? Dan lijkt mij de verklaring snel gevonden.

tenormin
door tenormin Nov 30, 2022 om 22:30
16829 Antwoorden / 108 Vragen

De TS schrijft dat het dezelfde woningbouw vereniging is. @mahadma.

mahadma
door mahadma Nov 30, 2022 om 23:46
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Ze zullen op zeker een reden hebben, wellicht financieel en of ouderdom van de flats.

ma
door manus59 Dec 1, 2022 om 09:12
61 Antwoorden / 35 Vragen

Het is één zelfde woningbouwvereniging

De flats zijn 5 jaar geleden helemaal gerenoveerd!
Al zou het financieel zijn, dan nog niet eerlijk

tenormin
door tenormin - Nov 30, 2022 om 22:15
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Maar weet u of uw huur te vergelijken is met de huur van bewoners van huizen? Flats, zeker de gebouwde 'pakhuizen' rond 1960 hebben die zonnepanelen niet. Ik zie, hoewel geen bouwkundige, niet zo gauw hoe ze dat moeten oplossen. Genoeg platte daken op flats, dat wel, maar hoe te realiseren: geen idee.

Iv
door Ivo W Nov 30, 2022 om 22:33
729 Antwoorden / Vragen

Technisch gezien is dat realiseren vaak niet zo'n probleem. Meestal loopt naast of achter de meterkast van elke woning een schacht met leidingen vanaf kelder/begane grond tot aan de bovenste etage. In theorie kun je boven op elke 'stapel' woningen dus zonnepanelen leggen, en met een dakdoorvoer dan kabels trekken naar de meterkasten van de onderliggende woningen.

Maar dit wordt in verhouding vrij kostbaar. Zeker bij meer dan 3 of 4 woonlagen zullen er op het gedeelde dak maar een paar zonnepanelen per woning gelegd kunnen worden. Maar wel moet er voor elke woning een aanpassing in de groepenkast gedaan worden en een omvormer geplaatst en aangesloten worden.

rj
door rjw - Nov 30, 2022 om 22:20
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Het hangt helemaal van de installatie af of je in een flatgebouw als bewoner direct gebruik kunt maken van zonnepanelen. Geen probleem om het voor de elektra in gemeenschappelijke delen te gebruiken, maar als iedere flat een eigen aansluiting naar de netbeheerder heeft wordt dat een gigantische ombouwoperatie.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 30, 2022 om 23:11
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Manus559,

Over welke woningbouwvereniging en over welke gemeente heeft u het?

ma
door manus59 Dec 1, 2022 om 10:02
61 Antwoorden / 35 Vragen

Geachte geboren Amsterdammer,

Wat voor verschil zou het zijn om dat te weten?
Zoals het bij ons is kan het in veel andere gemeenten zijn!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 1, 2022 om 12:18
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Manus559,

Misschien kunnen wij u dan een gerichter antwoord geven.

rj
door rjw Dec 2, 2022 om 16:43
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Als je een gerichter antwoord wilt geven moet je het adres vragen en gaan kijken hoe de installatie er uit ziet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 2, 2022 om 19:53
1763 Antwoorden / 31 Vragen

@RJW,

De straatnaam van de flat zou ook goed zijn of een foto van de situatie.

panter22
door panter22 - Dec 1, 2022 om 06:03
6599 Antwoorden / Vragen

Weet je wel zeker dat de huurders gratis zonnepanelen hebben gekregen, de woningbouw het onderhoud en de verzekering rente en afschrijving betaalt en de gehele opbrengst van de zonnepanelen voor de huurders is?
Door het plaatsen van zonnepanelen wordt de huur inderdaad niet verhoogd. De huur blijft hetzelfde, ook voor de huurtoeslag.
Maar een huurder betaalt per maand een bepaald bedrag voor deze zonnepanelen. De meest bekende is die van 0 op de meter. Met de opbrengst van de zonnepanelen kun je de kosten van de zonnepanelen en je verbruik betalen.
Als je je benadeeld voelt, richt met enkele huurders een bewonerscommissie op en ga met de verhuurder praten over verbetering van jullie appartementen.
https://www.woonbond.nl/huurdersorganisatie/huurderswerk/huurdersorganisatie-of-bewonerscommissie

ma
door manus59 Dec 1, 2022 om 10:05
61 Antwoorden / 35 Vragen

Geachte Panter22,

Ik weet het van een direct familielid die in zo'n betreffende woning woont.

Ja
door JannyBoe Dec 1, 2022 om 14:03
515 Antwoorden / Vragen

Er zijn inderdaad projecten waarbij huurders geen eurocent huur en/of servicekosten extra betalen.
Hier bijvoorbeeld, of hier, of hier.

panter22
door panter22 Dec 1, 2022 om 14:12
6599 Antwoorden / Vragen

Dan heeft je familielid geluk gehad.

Ja
door JannyBoe - Dec 1, 2022 om 07:50
515 Antwoorden / Vragen

Dat komt inderdaad voor. Mijn moeder heeft net als de hele straat ook kostenloos zonnepanelen op haar dak gekregen waarvan ze de gehele opbrengt ontvangt.
De woningbouwvereniging heeft die panelen gesubsidieerd gekregen van de Rijksoverheid omdat haar woning van een slecht energielabel naar een veel beter energielabel ging.
Woningcoörporaties zijn als 'startmotor' aangewezen om de 2 miljoen huurwoningen in Nederland te verduurzamen staat hier.

Misschien verschillen de energielabels van uw flat en de woningen die al zonnepanelen hebben gekregen?
Of staat uw flat voor een later moment op de planning?
Het hoeft niet perse oneerlijk te zijn. Je kunt praktisch gezien tenslotte niet 2 miljoen huizen op hetzelfde moment van zonnepanelen voorzien.

Wat u kunt doen is collectief informeren bij uw verhuurder naar de plannen voor verduurzaming.
Misschien kunt u gezamenlijk processen bespoedigen.
Succes.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 1, 2022 om 10:05
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Bij veel woningen in mijn gemeente en zelfs ook van mijn corporatie zijn al zonnepanelen geplaats. Ondanks navraag bij mijn woning nog niet en de reden is vooral dat er bij mijn verhuurder sprake is van prioriteitsstelling die ook gebaseerd is op de vraag of het electriciteitsnet het in beopaalde buurten wel aankan hetgee in mijn buurt nog niet het geval is. Hier is nu voorrang gegeven aan vooral vergaande isolatie maatregelen zoals nieuw HR glas, Hr ketel, muurisolatie, beter regelbare roosters in raamkozijnen etc. Uiteraard is een en ander ook een kwestie van geld.

U werd al gewezen op het bestaan van huurdersbelangenorganisaties die verplivchgt zijn bij corporaties en op bewoners/huurderscommissies  die ook bepaalde overlegrechten hebben.

Thecla58
door Thecla58 - Dec 1, 2022 om 10:24
854 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn wooningbouwvereniging is ook druk bezig om eengezinswoningen en appartementencomplexen (waaronder dat van mij) te voorzien van zonnepanelen.Bij mijn gebouw liggen ze nu voor het tweede jaar en ik met de jaarafrekening van de servicekosten van 2021 werden alle bewoners aangenaam verrast. Vrijwel geen kosten voor elektriciteit van de gemeenschappelijke ruimten.

Misschien staat jouw appartementengebouw nog niet op de planning om zonnepanelen te krijgen, maar geloof me... die komen er heus wel. Maar houdt er rekening mee dat die niet per appartement aangesloten worden, maar op de gemeenschappelijke energievoorzieningen.

Tip: bel je wbv op en vraag of en zo ja, wanneer, julie gebouw al dan niet op de planning staat.

Trouwens weet je wel zeker dat er geen zonnepanelen op het dak liggen? Ik zal je vertellen dat toen ik dus die afrekening van 2021 kreeg en het bedrag zag, heb ik gebeld of dat bedrag niet veel te hoog was. De man va  de wbv moest lachen en vroeg of ik niet in de gaten had gehad dat er werkzaamheden waren geweest. Dat had ik dus wel, maar dacht dat dat alleen de nieuwe ventilatoren voor de mechanische ventilatie was. Ik voelde me erg blond toen, hahahahah

in
door inno1 - Dec 1, 2022 om 10:41
118 Antwoorden / Vragen

Iets oneerlijk noemen terwijl u geen enkel inzicht heeft in de achtergronden lijkt me zonde van uw energie (..). Een flat is iets heel anders dan een huurwoning. Corporaties hebben allerlei soorten woningen met allerlei verschillende afwegingen wat betreft kosten, energiebeheer en geplande investeringen. Twee jaar geleden was bovendien alles anders. Bel de corporatie eens voor meer duidelijkheid.

ma
door manus59 Dec 1, 2022 om 11:22
61 Antwoorden / 35 Vragen

Het is maar alleen een vraag beste inno1!
En het kost mij ook geen extra energie.
Ik stel, zoals ik al zei, enkel een vraag!

Ja
door JannyBoe Dec 1, 2022 om 12:57
515 Antwoorden / Vragen

Prima antwoord en advies van @INNO1 toch?

1paul
door 1paul - Dec 1, 2022 om 11:33
3143 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag dit aan de woningbouw, misschien komt er wel renovatie van het dak aan of anderzins!

ro
door ronny530 - Dec 1, 2022 om 15:17
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Het is niet oneerlijk maar eerder onmogelijk om te realiseren. Een flatgebouw heeft meerdere etages en maar één dak om de zonnepanelen op te monteren de opbrengst is dan veel te weining om elke woning van zon opgewekte stroom te voorzien. Ook dient de gehele elektrische installatie in het flatgebouw veranderd te worden en dient elke woning van een omvormer voorzien te worden die op de in huis geplaatste elektrameter wordt aangesloten. Als voorbeeld de flat waarin ik woonachtig ben bestaat uit 24 woningen verdeeld over 4 etage's uitgaande van 4 zonnepanelen per woning moeten er 96 zonnepanelen op het dak gemonteerd worden en daar is op het dak geen ruimte voor. Zonnepanelen kunnen zoals in een reactie al gescheven wel iets toevoegen om de gezamelijke servicekosten van verlichting en liftinstallatie naar beneden te brengen maar ook dan wegen de kosten tegen de baten op.

di
door dinie1 - Dec 1, 2022 om 16:42
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is zeker oneerlijk maar woningbouwvereniging doen sowieso niet zoveel om ons te helpen in deze tijd

I.
door I.J.Dania - Dec 1, 2022 om 23:01
4 Antwoorden / 1 Vragen

Nou als het echt scheelt en de zonnepanelen helpen zodat ieder individu minder kosten heeft vindt ik dat alle woningbouwvereniging  dat moeten doen !
het is hetzelfde ook bij sommige woningbouw verenigingen voor ieder deur van huurders brand er dag in en uit een lamp wat vreselijk zonde is en bakke geld ieder jaar betalen terwijl dit niet nodig is als ze een automatische lamp zetten bij beweging van mensen aan en uit scheelt huurders ontzettend veel geld !!
ik vindt portaal puur letterlijk UITBUITING van huurders en alliantie ook !!!

I.
door I.J.Dania - Dec 1, 2022 om 23:10
4 Antwoorden / 1 Vragen

PS  aanvulling wel zonnepanelen als voordelig is maar geen huursverhoging (ik weet niet of ze dit al hebben maar ) en zeker niet voor deze BOUWVALLEN van portaal woningbouw vereniging want er wordt letterlijk al genoeg UITBUITING van huurders  want deze flats zijn het maandelijkse  bedrag  ABSOLUUT niet waard  !!!
het is hetzelfde als het gehele stookkosten vewarminssysteem systeem totaal niet waard deugt letterlijk niet moet ook anders puur UITBUITING van huurders puur UITBUITING !!!

rj
door rjw Dec 2, 2022 om 16:48
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Als het bouwvallen zijn gaat niemand daar nog zonnepanelen op monteren. Die woningen worden binnen nu en een paar jaar gesloopt.

I.
door I.J.Dania - Dec 1, 2022 om 23:21
4 Antwoorden / 1 Vragen

PS en ik woon in een flat gebouw van portaal waar aan alle kanten tocht !
alles maar alles is te horen in deze flats zoals binnen als buiten alles !!
hiervoor heb ik ook in een zelfde bouwvallen gewoond als deze maar bij de alliantie en nu portaal!
daarnaast muren die normaal draagmuren zijn kom je met een spijker erin de kozijnen zijn verrot scheuren in de muren tocht aan alle kanten, ik zit binnen in mijn flat maar het is net hetzelfde alof ik buiten op straat zit !!!
koud vreselijk koud !!!
balkons buiten vocht problemen en daarnaast mensen wat ABSOLUUT NIET KAN 1 jaar geleden had ik het al doorgegeven aan een handelingsonbekwaam van portaal en ik werd niet serieus genomen en allerlei andere dingen en weer gezegd dit kan gewoon niet LETTERLIJK BETON LAAT LOS OP BALKON S VAN DIT FLATS VRESELIJK GEVAARLIJK na 1 jaar nu pas hebben ze dit doorgegeven aan de inspectie na mijn klachten!!

maar als er is gebeurd geven ze de huurders de schuld terwijl er wordt absoluut niks aan gedaan voor de veiligheid van huurders maar wel huurverhoging voor LETTERLIJK BOUWVALLEN !!!

I.
door I.J.Dania - Dec 2, 2022 om 07:37
4 Antwoorden / 1 Vragen

PS ik was wat vergeten reactie op mijn eerdere reactie S ik woon bij de Dalweg in Soest ik een LETTERLIJK BOUWVALLEN van portaal eerst bij alliantie en nu portaal waar je alles hoort je komt met een spijker en hamer in een muur die draagmuren zijn !
daarnaast het tocht aan alle kanten alles is te horen in deze flats alles , ik zit binnen in deze flat maar het is net alsof ik BUITEN midden op straat zit alles is te horen zoals binnen en buiten!!
daarnaast er zijn veel meer mankementen veel meer !!
en de BETONS op de BALKONS die laat los en hangen stukjes BETON aan het BETON vast !!
dit hoort niet ik heb 1 jaar geleden klachten ingediend werd ik hoor dom achterlijk en nog meer gezien en er wordt ONTZETTEND VEEL GEDISCRIMINEERD GEÏNTIMIDEERD GEMANIPULEERD MACHTMISBRUIKEN RASISME BEDROGEN ook door portaal en alliantie beide woningbouw vereniging beide !!

maar als de plafond naar beneden komen of er vallen stukken beton op hoofden van huurders krijgen huurders zwarte mensen mensen van kleur de schuld zoals altijd en ONTERECHT  ONRECHTVAARDIG want dit probleem heb ik 1 jaar geleden doorgegeven aan een handelingsonbekwaam iemand die zich opzichter noem van portaal!!!en er zijn  ook vochtproblemen op balkons dan krijgen zoals altijd de buitenlandse zwarte mensen mensen van kleur die hier wonen de schuld terewijl ik dit probleem als 1 jaar geleden heb doorgegeven  aan mensen van portaal die dachten hersenen te hebben en die zich opzichter noemen dus HELEMAAL NIET en lopen te vertellen dat ; HET HOEFT NIET NETJES HOOR het hoeft niet netjes en dat noemen zich opzichters ONGELOFELIJK VRESELIJK VRESELIJK ONZIN BULSHIT HANDELINGSONBEKWAAM!!!
er zijn ramen ook die ik weet niet van welk jaar waarschijnlijk voor de oorlog want ik kan me niet voorstellen dat dit dubbele ramen zijn alles kan ik horen ALLES BINNEN EN BUITEN!!! De vloeren zijn ongelijk enfin ontzettend veel problemen!
ik ben een vrouw geen opzichter hoef ik ook niet te zijn maar ik ben HANDELINGSBEKWAAM GEBOREN EN OPGEVOED DOOR MIJN OMA ONDANKS MIJN BEAUTYFULL KLEUR ZWART EN BUITENLANDSE!!!

ma
door manus59 Dec 2, 2022 om 09:11
61 Antwoorden / 35 Vragen

Beste i.j.dania, u hebt zich even afgereageerd, dat mag, alleen kunnen wij hier niets mee! Geef al uw klachten door aan een instantie waar ze misschien iets mee kunnen!
Het was ook geen antwoord op mijn vraag!
Succes er mee!

panter22
door panter22 Dec 2, 2022 om 09:36
6599 Antwoorden / Vragen

Gewoon een sociale huurflat. Die zijn zijn er veel. Ik heb er jaren in gewoond. De buren wonen bij je in.

Dat heeft niets te maken met zwart, wit of welke kleur dan ook. Alleen met een smalle beurs.