maxwell
door maxwell Jun 18, 2018 om 09:42
Huishouden & energie

Welke CV ketel moet ik kiezen?

Ik ben mij aan het orienteren op het aanschaffen van een nieuwe cv ketel waar moet ik op letten?

10356 11 Rapporteer

Topantwoord

Castiel-87
door Castiel-87 - Jun 18, 2018 om 09:45
3 Antwoorden / Vragen

Is behoorlijk afhankelijk van bijvoorbeeld oa de isolatie van uw huis en de hoeveelheid warm water, aantal gezinsleden, etc...
Deze kiezwijzer geeft ook wat meer info mbt aspecten die daar bij komen kijken:
https://www.preuter-installatietechniek.nl/cv-ketel-kieswijzer/

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 18, 2018 om 09:58
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Mogelijk een 'dooddoener' maar m.b.t. de aanscfa van een nieuwe verwarmingsinstallatie zou ik mij ook richten op een andere energiebron dan gas aangezien 'de aardgaskraan'op gegeven moment dicht zal zijn' en andere wijzwen van gasleveranties zoals LNG / LPG duurder.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 18, 2018 om 12:40
3449 Antwoorden / 25 Vragen

De gaskraan in Groningen gaat dicht  we blijven voorlopig nog wel gas uit het buitenland  halen want er wordt een heel griot station gebouwd om Russisch gas geschikt te maken voor Nederlandse CV ketels.

De alternatieven zijn ook minimaal. 2 tot 6 keer zo duur en ook lang niet in ieder huis aan te raden.  Een warmtepomp heeft heel veel eisen aan je huis,  zo heb je minimaal triple + glas nodig om enigszins rendement te halen.

ha
door harrybre Jun 20, 2018 om 13:57
240 Antwoorden / Vragen

Dat "van het gas af" gaat nog vele jaren duren. Dit nog afgezien van alternatieve gasleveranciers.
Tegen die tijd is uw nu nieuwe c.v. al versleten. En alternatieven voor verwarming... daar is nog heel erg veel wishful thinking bij.

gerbera
door gerbera - Jun 18, 2018 om 11:15
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Als het gaat om alleen een ketel is het van belang te letten op het aantal Kw van de ketel. Bepalend hierin is het aantal radiatoren, de hoeveelheid warm water wat u wenst, bad, douche en kraanwater, of u op meerdere tappunten gelijk warm water kan afnemen. Was u tevreden met uw huidige ketel kunt u een gelijkwaardige (KW) aanschaffen. Over merken valt te twisten,wat de een een goede ketel vindt kan voor een ander niet zo zijn. Laat u gewoon goed voorlichten door een gerenomeerd verwarmingsbedrijf. Dus b.v. niet de firma die met 6 auto's tegelijk in de straat komt.

tijger1
door tijger1 - Jun 18, 2018 om 11:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Één advies, ga in ieder geval niet huren of leasen.

marita5
door marita5 - Jun 18, 2018 om 11:48
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Maxwell ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

https://www.consumentenbond.nl/cv-ketel/kopen

https://www.kieskeurig.nl/cv-ketel/informatie

me
door mein33 - Jun 18, 2018 om 11:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@maxwell,

Persoonlijk zou ik u een 'Nefit Trendline' aanbevelen.
Het juiste type is afhankelijk van de benodigde capaciteit welke er voor de verwarming van uw woning en voor het warmwatergebruik nodig is.
Maar daar kan uw plaatselijke installateur u alles over adviseren.

Tip:  blijf verre van de grote aanbieders, zoals bijv. Feenstra en (zoals reeds genoemd) ga vooral niet huren of leasen.

tenormin
door tenormin Jun 18, 2018 om 12:59
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@mein33. Reeds genoemd? Lees alleen wat @gerbera als cryptisch (juist) schrijft. ;-)

ro
door ron503 - Jun 18, 2018 om 15:07
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Zoek in uw omgeving een goede erkende installateur en laat u goed voorlichten.

Wiilem1
door Wiilem1 - Jun 20, 2018 om 18:08
1 Antwoorden / Vragen

Ook letten op of het rookgasafvoerkanaal geschikt is of gecontroleerd/vervangen mort worden !

TP
door TPeeters - Jul 26, 2018 om 16:55
31 Antwoorden / Vragen

Aspecten die een rol spelen in de beslissing: gewenste comfort, beschikbaar budget, de oppervlakte van de woning, verbruik / aantal gezinsleden (https://www.verwarminginfo.nl/verwarmingsketel). Het is zoals RON503 zegt, een installateur kan je natuurlijk advies op maat geven over welke ketel het best past bij je situatie.