gumo
door gumo Oct 12, 2011 om 13:35
Huishouden & energie

Welke dimbare spaarlampen?

Ik heb meerdere lampen in huis met dimlicht. De schakelaar is eigenlijk een dimmer (schuif- of draaknop).Eén voor één beginnen nu mijn oude 15 watt peertjes die in de armaturen zitten het te begeven. In de winkel is er bijna geen normaal lampje meer te koop, alleen spaarlampen en led lampen. Tot nu toe heb ik er nog geen één kunnen vinden waarop stond dat deze lamp geschikt is om te dimmen. Moet ik nu al mijn mooie huiskamerlampen verkopen omdat er geen dimbare lamp meer in past? Wie heeft een tip?

19630 17 Rapporteer

freya
door freya - Oct 12, 2011 om 14:10
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo gumo,

Met alléén dimbare spaarlampen of LED-lampen ben je er niet. Met name de LED-lampen verbruiken dermate weinig stroom, dat je dat niet met 'gewone' dimmers kunt regelen. Kortom, voor moderne lampen heb je ook moderne dimmers nodig.

m.vr.gr. Freya

tenormin
door tenormin - Oct 12, 2011 om 14:11
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ben ze ook nog niet tegengekomen, de spaarlampen die je op de eigen dimmer kunt zetten. Wel verkoopt NIKO dimmers die zowel voor spaar/als ledlampen geschikt zijn maar daar moet je de portemonnee flink voor opentrekken. B.v. hun type 330-00700 kost €95,25 en het type 330-00701 ben je maar liefst €124,10 voor kwijt. Had destijds veel lampen "gehamsterd" maar loop nu tegen hetzelfde probleem aan (en wij niet alleen, ben ik bang).

birdies
door birdies - Oct 12, 2011 om 14:19
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......n de winkel is er bijna geen normaal lampje meer te koop,.......

Kom ze echt nog regelmatig tegen o.a. bij Blokker, Hema enz. enz. Het lijkt mij ook nauwelijks zinvol om 15w lampjes nog eens te gaan dimmen.

gumo
door gumo - Oct 12, 2011 om 14:29
39 Antwoorden / 28 Vragen

@birdies: het gaat hier om een zog. booglamp op voet met 6 armaturen die alle kanten op gezwenkt kunnen worden. Deze lamp heeft, net als vele andere lampen, geen gewone aan/uit schakelaar maar een schuif. Dit is dus automatisch een dimmer! 15 watt lampjes leken mij een voor de hand liggende keuze, aangezien er maar liefst 6 lampen in moeten! Ik vind het alleen heel spijtig dat ze lampen uit de roulatie halen alvorens er een behoorlijk alternatief is geboden. Helaas klopt dat niet wat u zegt over Blokker en Hema, deze spaarlampen zijn echt niet geschikt! (Anders had ik ook deze vraag niet geplaatst!)

freya
door freya - Oct 12, 2011 om 14:37
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@gumo:

Birdies bedoelt dat er bij de Blokker en de Hema nog 'gewone' lampjes te koop zijn.....

En volgens mij bij de bouwmarkt ook nog wel....

Freya

birdies
door birdies - Oct 12, 2011 om 15:04
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=freya schreef op woensdag 12 okt 2011, 14:37]
@gumo:

Birdies bedoelt dat er bij de Blokker en de Hema nog 'gewone' lampjes te koop zijn.....

En volgens mij bij de bouwmarkt ook nog wel....

Freya

Inderdaad, had het over 'gewone' lampen. Bouwmarkt klopt ook, pas nog zien liggen.

gumo
door gumo - Oct 12, 2011 om 15:17
39 Antwoorden / 28 Vragen

Helaas bij "onze Hema" slechts spaarlampen e.d., bij de bouwmarkten in de buurt alleen gewone lampen met hoge wattages (40 +) dus ik denk dat ik maar gewoon op struin moet overal waar ik kom en gaan hamsteren als ze iets heben. De fitting moet natuurlijk ook nog kloppen. In ieder geval alvast bedankt voor de respons allemaal! Tips over dimbare spaarlampen (merk/winkel) blijven welkom!

birdies
door birdies - Oct 12, 2011 om 15:20
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........alleen gewone lampen met hoge wattages (40 +).......... Dat kan toch ook dan? Je kunt toch dimmen?

freya
door freya - Oct 12, 2011 om 15:35
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=birdies schreef op woensdag 12 okt 2011, 15:20].........alleen gewone lampen met hoge wattages (40 +).......... Dat kan toch ook dan? Je kunt toch dimmen?
Is ook nog beter voor de levensduur van de lamp.....

Freya

gumo
door gumo - Oct 12, 2011 om 15:44
39 Antwoorden / 28 Vragen

Het probleem is dat, ondanks dat je dimt, er dan 40 watt stroom wordt berekent per lamp. dat is in het geval van mijn 6-arms lamp dan 6 x 40 watt! Was het maar waar dat hoe meer je dimt hoe minder stroom er wordt berekent.

birdies
door birdies - Oct 12, 2011 om 16:01
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Hier wat aan? Gloeilampen, klik

Als er wat bij zit voor je, koop dan meteen een voorraadje voor de komende jaren.

freya
door freya - Oct 12, 2011 om 16:51
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gumo schreef op woensdag 12 okt 2011, 15:44]Het probleem is dat, ondanks dat je dimt, er dan 40 watt stroom wordt berekent per lamp. dat is in het geval van mijn 6-arms lamp dan 6 x 40 watt! Was het maar waar dat hoe meer je dimt hoe minder stroom er wordt berekent.
Nee, natuurlijk niet!
Als je een 15W lamp (laten we zeggen) voor 50% dimt, dan verbruikt die b.v. maar 8W aan energie. Stop je er nu een 40W lamp in en dim je die tot hetzelfde lichtniveau, dan moet je die lamp waarschijnlijk voor 80% dimmen (omdat een 40W lamp véél meer licht geeft). Ook in dat geval zal de lamp (ongeveer) 8W aan energie verbruiken.
Kortom, in energieverbruik (lees: geld) maakt het dus niets uit of je een 15W lamp voor 50% dimt of een 40W lamp voor 80%.

Freya

gumo
door gumo - Oct 12, 2011 om 18:15
39 Antwoorden / 28 Vragen

Hallo Freya, ten eerste bedankt voor je antwoorden! Ik heb ècht in het verleden in een consumententijdschrift gelezen dat dimmen niet uitmaakt voor het eindverbruik. Sindsdien ben ik ook heel voorzichtig met gebruik en aanschaf van de lampen. Ben ik dan al die jaren verkeerd geïnformeerd geweest? En wie heeft dan gelijk? Als jij inderdaad gelijk hebt, scheelt dat een slok op een borrel! :-)

henson
door henson - Oct 12, 2011 om 18:15
338 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo,

Hele vreemde antwoorden, dimbare spaarlampen zijn al een hele tijd op de markt, je moet alleen even goed zoeken!
Heb er zelf vorig jaar twee gekocht, waren toen nogal duur, maar denk dat ze nu al een stuk goedkoper zijn. Worden met een gewone dimmer gedimd, het verschil met een gloeilamp is dat de dimmer eerst op vol moet omdat de lamp even op volle kracht moet branden en daarna pas kan worden teruggedimd......en dat die van mij niet volledig tot nul kunnen worden gedimd zoals een gewone gloeilamp maar tot zeg maar een derde van de lichtopbrengst...daarna gaan ze uit.
De dimbare lampen heb ik destijds bij een elektro-speciaalzaak gekocht, de lampenwinkel had ze ook, maar die was een keer zo duur met dergelijke dimbare spaarlampen. Heb destijds ook nog even op internet gezocht en ook daar zijn ze volop te koop; kijk maar eens op de Conrad site!! De Megaman wordt ook bij Plentyparts verkocht.
De kleur van de lampen stond me eerst niet aan; maar heb dit zelf even gecorrigeerd met een beetje muurverf (deze lampen worden immers niet heet).
Doe dit al jaren met diverse spaarlampen en het effect is prima.

Mvg. Henson

gumo
door gumo - Oct 12, 2011 om 18:23
39 Antwoorden / 28 Vragen

...Hele vreemde antwoorden....,
Hallo Henson: zo zie je maar weer dat er nog steeds niet echt duidelijkheid is op dit gebied. Jou is het weliswaar gelukt om een oplossing te vinden, maar wel met veel toeters en bellen! Conclusie is in ieder geval dat er nog niet echt een vervanging is gevonden, die hetzelfde werkt en sfeer geeft als de oude dimbare lampen!

freya
door freya - Oct 12, 2011 om 19:17
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gumo schreef op woensdag 12 okt 2011, 18:15]Hallo Freya, ten eerste bedankt voor je antwoorden! Ik heb ècht in het verleden in een consumententijdschrift gelezen dat dimmen niet uitmaakt voor het eindverbruik. Sindsdien ben ik ook heel voorzichtig met gebruik en aanschaf van de lampen. Ben ik dan al die jaren verkeerd geïnformeerd geweest? En wie heeft dan gelijk? Als jij inderdaad gelijk hebt, scheelt dat een slok op een borrel! :-)
Het is toch echt zo. Hoe méér je dimt, des te méér bespaar je aan energie. Het zou wat wezen als het niet zo was......
Stel je neemt een lamp van 100W. Bij een energieverbruik van 100W (per uur) geeft zo'n lamp een hele hoop licht en ook nog eens een hele hoop warmte. Samen goed voor 100Wuur (0,1 kWh) aan energie. Nu ga je die lamp voor 95% dimmen. Er komt dan nog maar weinig licht vanaf en ook zal de lamp niet zo heel erg warm worden. Als (volgens jouw artikel) het niet uitmaakt of je wel of niet dimt, dan zou je dus nog steeds 100Wuur aan energie verbruiken? Waar is die energie dan? Nauwelijks licht en een beetje warmte en dan toch 100Wuur verbruiken? Nee hoor, als je dimt verbruik je ook minder energie en scheelt dat dus in je portemonnee.
En zoals gezegd, als je een lamp niet op vol vermogen gebruikt gaat hij ook nog eens langer mee.

Freya

henson
door henson - Oct 12, 2011 om 21:41
338 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo Gumo,

Nee hoor, waren echt geen toeters en bellen voor nodig om een oplossing te vinden, gewoon even "dimbare spaarlampen" googlen en je vindt websites vol!
De conclusie dat men nog geen echte vervanging heeft voor alle armaturen is gewoon een kwestie van vraag en aanbod, zolang er weinig vraag is zal de industrie geen moeite en investering doen deze te ontwikkelen (veel mensen hebben voor de invoering van het gloeilampenverbod voldoende lampen ingeslagen voor de komende jaren.....dus de vraag naar die lampen is voorlopig gering).
Heb zelf voor het komende jaren voldoende vervanging voor moeilijke armaturen....:-), zag destijds mensen dozen vol kopen bij de vakhandel!

Groet, Henson