Ba
door Banaan_Appel Jan 19, 2019 om 16:24
Huishouden & energie

Welke gemiddelde gasverbruik geldt voor mijn woning?

Sinds 1,5 jaar woon ik in een 4-kamer appartement, 72m3 oppervlak, op de 8e verdieping. Boven mij is nog een laag. Ik woon op het hoekje van de flat, waarbij mijn 'buurman' het trappenhuis is.

Het gasverbruik valt vies tegen, dus ik was aan het kijken naar de gemiddeldes van verschillende woningsoorten. Mijn gasverbruik afgelopen jaar was 1500m3. Dus dan toch hoekwoning?

Nog wat gegevens:

Dorpje in het midden van Brabant.
BJ 1986, dubbelglas. Geen idee wat de isolatie van de muren is. De hele dag de zon op de woonkamer, waar ook de thermostaat hangt. Deze ruimte is overdag lekker warm, rest van het huis koud. Radiatoren met ouderwetse draaiknop, geen slim gebeuren. Verwarmingen op ongebruikte kamers staan dicht, alleen open in woonkamer / keuken / hoofdslaapkamer en slaapkamer dochter als ze er wil slapen.
Woonkamer is het verste weg van de CV, de rest van het huis is een sauna voordat die eindelijk eens op temperatuur komt.
Nefit HR Smartline, eco tapwater, verwarming 60°C. Thermostaat standaard op 18°C.
4x per week 15min douchen. Dagelijks op gas koken, simpele gerechten (pasta / aardappels, saus uit blik / groente, vlees).

16806 21 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 19, 2019 om 16:27
16815 Antwoorden / 202 Vragen

Mogelijk heeft u hier iets aan: bron Energie direct:

Het landelijk gemiddelde.

Het landelijk gemiddelde gasverbruik per type woning

Vrijstaande woning

36 m³

Twee onder 1 kap

27 m³

Hoek van een rij

24 m³

Tussenwoning

20 m³

Flat

15 m³

edrick3
door edrick3 Jan 19, 2019 om 16:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dat is natuurlijk niet per jaar!

tijger1
door tijger1 Jan 19, 2019 om 16:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is een koopje Gerrit.

gerbera
door gerbera Jan 19, 2019 om 22:29
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Neem aan dat dit over het gehele jaar het gemiddelde per week is en dan klopt dit wel.

tijger1
door tijger1 Jan 19, 2019 om 23:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

780 kuub gemiddeld voor een flat en 1872 voor een vrijstaande woning?

Flat van één kamer en vrijstaande woning van twee?

Wat moet je nou met zulke rare cijfers.

@H
door @HENK@ Jan 23, 2019 om 00:47
158 Antwoorden / 1 Vragen

In onderstaande tabel een globale indicatie van verbruikscijfers voor gas van het NIBUD:

Gasverbruik naar woningtype Gemiddeld verbruik per jaar
Woningtype 2018 2017 2016 2014 2013 2009
Vrijstaande woning 2410 m³ 2430 m³ 2440 m³ 2650 m³ 2220 m³ 2516 m³
2-onder-1-kap 1800 m³ 1860 m³ 1870 m³ 2025 m³ 1670 m³ 1733 m³
Hoekwoning 1580 m³ 1570 m³ 1580 m³ 1625 m³ 1590 m³ 2079 m³
Tussenwoning 1350 m³ 1300 m³ 1310 m³ 1425 m³ 1350 m³ 1469 m³
Flat 1000 m³ 940 m³ 940 m³ 1025 m³ 900 m³ 845 m³
Totaal gemiddeld 1470 m³  1410 m³ 1430  1525 m³ 1440 m³ 1576 m³

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 19, 2019 om 16:32
16815 Antwoorden / 202 Vragen

Ps. als u eenvoudig kookt kan een infrarood dubbele electra plaat qua kosten kosten op uw energie/gas besparen. Zo'n plaat kan op een gewoon randgeaard contact worden aangesloten. Het scheelde mij, als ik de rekening van juli j.l bekijk 10 m3 (8 in plaats van 18)

edrick3
door edrick3 Jan 19, 2019 om 16:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En de stroomkosten? ;-

jo
door jorisw Jan 20, 2019 om 11:13
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Een inductiekookplaat is zuiniger en zijn ook niet meer zo heel duur als in het verleden. Maar wel op alle punten beter dan oudere elektrisch kookplaten.

En de stroomkosten t.o.v. gas: als je kijkt hoe groot het aandeel gas t.o.v. elektra is op de energierekening moet je heel veel elektriciteit gebruiken wil je duurder uitkomen dan met gas (plus dat gasprijs in de toekomst alleen maar sneller zal stijgen dan de elektriciteitsprijs). Als je wilt besparen op de energierekening moet je naar het gasverbruik kijken. 10% minder gas levert veel meer op dan 20% elektriciteitsbesparing.

tijger1
door tijger1 Jan 20, 2019 om 12:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar voor koken gebruik je nou juist heel weinig

edrick3
door edrick3 - Jan 19, 2019 om 16:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen
tijger1
door tijger1 - Jan 19, 2019 om 16:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een gemiddelde voor een woning is,is haast niet te zeggen. En wat hebt u trouwens aan gemiddelden? U gebruikt 1.500 m3 en dat verandert niet als anderen meer of minder gebruiken.

Maar afgezien daarvan, ja u bewoont een hoekhuis. Aan de ene kant de buitenmuur en de andere kant het trappenhuis. Ik weet niet hoeveel kamers u hebt, maar als de verwarming aanstaat in de woonkamer, slaapkamer, kamer dochter, keuken en ik neem aan badkamer, is natuurlijk zowat het hele huis verwarmd.

Ik begrijp niet goed wat u bedoelt met dat de rest van het huis een sauna is, voordat de woonkamer op temperatuur is. Uiteraard lopen er leidingen naar alle kamers, die geven ook warmte af.

Persoonlijk heb ik een hekel aan een warme slaapkamer dus die stond nooit aan. En als u het in de woonkamer warm wilt hebben, maar de rest niet of minder, zou u om te beginnen daar de kranen eens haast dicht kunnen draaien. Ook de deuren dicht doen van de ruimtes scheelt flink.

En dan nog, als ik zo om mij heen kijk en hoor is 1.500 m3 niet echt bijzonder veel.

Op gas koken kost nauwelijks verbruik. Alle dagen voor een heel gezin volledige maaltijden koken, kost niet meer dan 70 m3 per jaar. Dus daar iets anders voor overwegen zet geen zoden aan de dijk.

simon55
door simon55 Jan 19, 2019 om 16:50
1556 Antwoorden / 5 Vragen

TS vertelt toch vier kamer appartement. En gasverbruik op hoek appartement hoger . Ik heb vijf kamers rijtjes woning en stook gemiddeld 1285 per jaar

tijger1
door tijger1 Jan 19, 2019 om 16:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nuttig.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 19, 2019 om 17:04
16815 Antwoorden / 202 Vragen

re-edit @TIJGER1: mijn ervaring is (ook dit keer) dat niet meer koken op gas bespaart. En relevant bespaart. Ook in januari 2019 is de schatting van mijn verbruikskosten zelfs na de verhoging van de belasting op gas door minder gasverbruik en wel meer electra toch lager. N.b. Ik kook voor mijzelf en lang niet altijd eenvoudig en benutte voordat ik voor koken van het 'gas afging' in juli 2017 18 kuub = 90 kuub. Daarna 8 en dat betekent voor mij als alleenstaande dus '120 zoden'. 70 kuub voor een heel jaar en heel gezin, lijkt mij bijzonder weinig, zie het overzicht. Dat ook de maand juli betreft.

tijger1
door tijger1 Jan 19, 2019 om 17:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U gebruikte in juli 2017 90 kuub gas om te koken? Baat u een restaurant uit?

Dat gebruikt een gezin van vier personen dat vijf dagen per week kookt, nog niet in een heel jaar.

Ge
door Genee - Jan 19, 2019 om 17:03
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Als de rest van het appartement een sauna is voordat de woonkamer op temperatuur komt, lijkt me dat de cv installatie niet goed afgeregeld is of dat de radiators in de woonkamer een slechte doorstroming hebben, misschien eens ontluchten en nagaan of die in de woonkamer wel over het hele oppervlak warm worden.
U kunt de verwarming in de slaapkamers ook uitlaten en kiezen voor een electrisch deken.
Een half uurtje voor slapen gaan aanzetten en uit als u in bed stapt.

panter22
door panter22 - Jan 19, 2019 om 17:33
6599 Antwoorden / Vragen

Je zit op een hoek 8 hoog, dat is koud. En aan de andere kant het koud trappenhuis.
Dat kun je niet vergelijken met de gemiddelde stookkosten voor een appartement midden in een  gebouw.
Van een appartement uit 1986 kun je niet veel isolatie verwachten. Mogelijk zitten er van die witte korrels in de spouw. Er zit vast wel ergens een naad, daar kun je ze wel in zien zitten.
Je hebt een 4 kamer appartement, de verwarming staat overal aan, weliswaar niet de hele dag.
Als het in het hele appartement een sauna is, behalve in de kamer, dan moet je die radiatotkranen niet helemaal opendraaien, Een klein stukje open, dan wordt het warm genoeg. Dan wordt de kamer ook lekker warm.
Hoe stook je eigenlijk. Heb je 's nachts de verwarming in de kamer wel op minimaal 15 graden staan?
Zoek eens online naar bespaartips.Bijvoorbeeld:
https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/snel-besparen/bespaartips-verwarming/

Ba
door Banaan_Appel Jan 20, 2019 om 15:13
2 Antwoorden / 1 Vragen

Tot afgelopen november was dat ook hoe ik mijn radiatoren had staan. Dus slaapkamer en keuken half open. Woonkamer volledig open en de rest alleen op aanvraag. Toen regelmatig (3x per week) de melding van de CV gehad dat het retourwater te warm was. CV hangt achter een deur in de keuken. Monteur vertelde dat er 2 of 3 radiatoren standaard volledig open moesten om dit probleem te verhelpen.

Zou het iets uitmaken dat de radiator in de woonkamer zo'n 3m lang is, tegenover de standaard afmetingen in andere ruimtes?
Ik heb gisteren uitgeprobeerd door de thermostaat op 26°C te zetten en dan voelen, waarbij alle radiatoren volledig openstaan.
De keukenradiator was geheel verwarmd tot heet, terwijl de woonkamerradiator net wat warm begon te worden bij de binnenkomst van de leiding.

Ik ga ;s avonds een wekker zetten zodat het een gewoonte wordt om de thermostaat naar beneden te draaien. Het is helaas nog zo'n ding wat handmatig versteld moet worden.

diumenge
door diumenge - Jan 19, 2019 om 18:15
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat korter douchen helpt ook, 15 minuten douchen is best lang.

Ba
door Banaan_Appel Jan 20, 2019 om 15:18
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben een vrouw met flinke krullen. Eventjes 5 minuten douchen zit er helaas niet in om alles verzorgd te krijgen. Overigens douche ik wel bij 35°C. Dus zo heel heet is dat niet. En meestal douche ik samen met dochter.

ma
door marnix1 - Jan 19, 2019 om 19:01
256 Antwoorden / 22 Vragen

Ik denk dat Appel bedoelt dat hij naast het trappenhuis woont maar aan de andere kant "gewone" buren heeft.

tijger1
door tijger1 Jan 19, 2019 om 20:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom denkt u dat? Het is toch niets bijzonders op de hoek te wonen van een flat met daarnaast het trappenhuis voor ook de woningen aan de andere kant?

Ba
door Banaan_Appel Jan 20, 2019 om 15:15
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het is hier inderdaad flat / trappenhuis + lift+ / flat / flat / flat / flat / flat / flat / flat / flat.
Overigens moet ik bekennen dat er naast het trappenhuis nog een studio zit, welke aan mijn woonkamer grenst. Dat zal misschien 3,5m muur zijn die we delen van de 9m totaal. Bovendien zijn die amper thuis.

gerbera
door gerbera - Jan 19, 2019 om 22:47
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Inschatten van een gemiddeld gebruik is moeilijk in te schatten omdat dit geheel afhankelijk is van uw kook en stookgedrag. Het koken van "simpele" gerechten zal weinig verschil maken, deze gerechten moeten toch allemaal koken cq opgewarmd worden.
U schrijft dat de rest een sauna is voordat de woonkamer op 18 graden is. Zou haast denken dat een verkeerde berekening van de radiatoren is gemaakt. Draai van de "sauna"radiatoren de kranen iets dicht scheelt al, eventueel aanbrengen van thermostaat-kranen op die radiatoren zou een optie kunnen zijn. Verder is de maat (dikte) van de aanvoerleing naar de woonkamer zodanig dat er weinig uitmaakt  hoe ver deze van de ketel verwijderd is. Voor de nacht de thermostaat instellen op 15 graden scheelt ook weer in gasverbruik.

Ba
door Banaan_Appel Jan 20, 2019 om 15:08
2 Antwoorden / 1 Vragen

Tot afgelopen november was dat ook hoe ik mijn radiatoren had staan. Dus slaapkamer en keuken half open. Woonkamer volledig open en de rest alleen op aanvraag. Toen regelmatig (3x per week) de melding van de CV gehad dat het retourwater te warm was. CV hangt achter een deur in de keuken. Monteur vertelde dat er 2 of 3 radiatoren standaard volledig open moesten om dit probleem te verhelpen.

Zou het iets uitmaken dat de radiator in de woonkamer zo'n 3m lang is, tegenover de standaard afmetingen in andere ruimtes?
Ik heb gisteren uitgeprobeerd door de thermostaat op 26°C te zetten en dan voelen, waarbij alle radiatoren volledig openstaan.
De keukenradiator was geheel verwarmd tot heet, terwijl de woonkamerradiator net wat warm begon te worden bij de binnenkomst van de leiding.

Ik ga ;s avonds een wekker zetten zodat het een gewoonte wordt om de thermostaat naar beneden te draaien. Het is helaas nog zo'n ding wat handmatig versteld moet worden.

edrick3
door edrick3 - Jan 20, 2019 om 10:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

OT
Wordt een reactie nu automatisch cursief geplaatst?

Ja, zo te zien wel. Weer eens een ander foutje op deze site.
Maar weer doorgegeven aan de redactie. ;-)

gerbera
door gerbera Jan 20, 2019 om 10:34
7357 Antwoorden / 14 Vragen

dacht al dat het aan mij lag, monitor staat iets scheef;-))

edrick3
door edrick3 Jan 20, 2019 om 10:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

;-)

tijger1
door tijger1 Jan 20, 2019 om 12:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar niet alle reacties. Heel raar.

sjjoppy
door sjjoppy Jan 20, 2019 om 12:36
7177 Antwoorden / 3 Vragen

Zelfs de punten zijn cursief. ;)

edrick3
door edrick3 Jan 20, 2019 om 12:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Er zal gisteren zo rond 17.00 uur wel iets fout gegaan zijn met dit topic.
Deze site is ondoorgrondelijk. ;-)

jo
door jorisw - Jan 20, 2019 om 11:28
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Even een vergelijking met mijn verbruik:

Appartement van 120m2. Op de bovenste hoek van het gebouw, bouwjaar 2004. Nefit HR ketel met ingebouwde boiler.
In 2018 was mijn gasverbruik 1100 m3.

Ik heb wel mijn klokthermostaatprogramma's geoptimaliseerd ('s ochtends zo kort mogelijk de verwarming aan, 's middags niet vroeger aanzetten dan noodzakelijk, etc). Voor 2018 was het gastverbruik rond de 1300 m3.

Ba
door Banaan_Appel Jan 20, 2019 om 14:58
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb geen klokthermostaat, maar zo te zien zal dat wel een goede investering zijn! Fijn om te zien dat mijn verbruik niet zo heel gek is. Ook al vind ik het nog steeds wat hoog ;)

Iv
door Ivo W Jan 20, 2019 om 15:51
729 Antwoorden / Vragen

Een klokthermostaat kan vooral veel winst opleveren wanneer je een tamelijk "vast" leefpatroon hebt. Dus elke week hetzelfde werkrooster.

Hier in huis, met iemand die in de zorg wisselende tijden werkt, heeft het kookprogramma geen zin meer. Of je moet het elke week aan de hand van het rooster van die week gaan instellen, maar dat is wel wat omslachtig.

panter22
door panter22 Jan 21, 2019 om 14:12
6599 Antwoorden / Vragen

Een klokthermostaat bespaart niet, Je moet minder stoken als je wilt besparen. Kun je met die klokthermostaat de temperatuur in alle ruimtes in huis regelen?
Die kleine ronde radiatorkranen niet helemaal opendraaien.De woningstichting gaat echt geen thermostaatradiatorkranen voor je aanschaffen.

Ba
door Banaan_Appel - Jan 20, 2019 om 15:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

Basicly is het dus niet zo vreemd dat het verbruik zo hoog is?
Zelf had ik ook al door dat de radiatoren waarschijnlijk niet goed afgesteld staan. Daarom stonden de keuken en slaapkamer altijd half open (koude kant van het huis, komt de zon nooit). De woonkamer staat volledig open, want het duurt even voordat die warm is. Overigens is dat een radiator van 3m, zou dat uit moeten maken?

Ik heb toevallig de meterstanden van de vorige bewoners ook ontvangen.
Ik woon hier sinds sep 2017.
Heb de jaarlijkse meterstanden omgerekend naar 365 dagen. Dit verbruik per jaar komt er dan uit:

546 m3: 2013-2014
934 m3: 2014-2015
1066 m3: 2015-2016
1407m3:  2016-2017
1491 m3: 2017-2018

Onderhoud CV in dec van het jaar 2011 , 2013, 2015, 2017. Geplaats 2009? (handschrift valt niet te lezen)

Iv
door Ivo W - Jan 20, 2019 om 15:47
729 Antwoorden / Vragen

Een 'gemiddeld gasverbruik' bij een specifieke woning is heel moeilijk te geven. Er zijn enorm veel factoren die het gasverbruik bepalen.

- Stookgedrag
- Stooktemperatuur
- Zonligging
- Isolatie
- Buren
- Zeker in dit geval op hoogte: de wind
- Type cv-ketel
- watertemperatuur in de radiatoren.

Hoewel appartementen gemiddeld genomen de zuinigste woningen zijn vanwege de buren 'rondom', zal dat in dit specifieke geval flink tegenvallen. Er is wel een boven- en onderbuur, maar de gevels rondom zijn bijna volledig 'koud'. Waarbij drie gevels ook nog eens flink blootgesteld worden aan wind op de 8e etage, op straatniveau is doorgaans veel minder wind, waardoor de warmte een beetje rond een gebouw 'blijft hangen'.

Alle factoren meegenomen zal dit appartement dan ook kwa energieverbruik meer in lijn liggen met rijtjeshuizen met hetzelfde energielabel, dan met de appartementen midden in een gebouw. Voor een rijtjeshuis is een gasverbruik van 1500 kuub geen uitzondering.

Voor wie geïnteresseerd is, is het ook mogelijk om op te zoeken wat het gemiddelde gas- en elektra verbruik binnen je postcode is (4 cijfers + 2 letters). Wanneer binnen jouw postcode alle woningen min of meer identiek zijn, kun je zo zien of je het beter of slechter doet kwa gasverbruik dan je buren. Als je veel slechter scoort kan het lonen om eens te onderzoeken hoe dat kan en hoe je het kunt verbeteren .

Ba
door Banaan_Appel Jan 20, 2019 om 16:01
2 Antwoorden / 1 Vragen

Oeh. Dat is handige informatie! Waar kan ik dat vinden?
Mijn postcode is alleen mijn flatgebouw, dus 9 verdiepingen met 9 woningen ieder en nog een laag bergingen.

ik zag het namelijk niet zitten om bij elke flat en elke hoekwoning aan te bellen om hun stroomverbruik op te vragen. Mogelijk weten ze het zelf niet eens, blijft toch woningbouw in een mindere buurt.
Alhoewel een hoop bewoners verrassend groene vingers hebben, dus ook wel zicht zullen hebben op het verbruik (van electra?).

Ba
door Banaan_Appel - Jan 20, 2019 om 15:50
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het voordeel van leidingen die niet in de muur verwerkt zijn.
Vanuit de CV gaat de leiding naar boven het toilet (aangrenzende ruimtes). Hier splits deze, richting 1: keuken + hoofdslaapkamer + inkomsthalletje, richting 2:overige ruimtes. Volgorde: badkamer, slaapkamer, kantoortje, woonkamer. Leiding gaat naar beneden voor een radiator en gaan daarna weer omhoog om zo langs de muur naar de volgende ruimte te gaan.  Gok dat ie een metertje of 16 heeft gehad op die manier, voordat ie bij de radiator in de woonkamer belandt.

De buitenmuur van de woonkamer is volledig kozijn met raam en deur naar balkon. Het onderste deel heeft een soort plank aan beide kanten zitten ipv glas. Hoop dat dat geïsoleerd is. Verwarming zit ook vast aan enkele planken die vastgelijmd zijn aan de 'muur'

gerbera
door gerbera - Jan 21, 2019 om 12:32
7357 Antwoorden / 14 Vragen

De afstand naar de woonkamer is niet zo van belang, belangrijker is of die ene radiator voldoende is voor uw kamer. Neem aan dat daar ook de thermostaat hangt dus slaat de ketel pas af als in die ruimte de ingestelde temperatuur bereikt is. In mijn woonkamer 9,5x4 mtr 2,75 mtr hoog met (dubbel) glasoppervlakte van zo'n 19mtr2 heb ik 1 radiator dubbelplaat van 2,50mtr 1x enkelplaat 2,50mtr en 1x dubbelplaat 2 mtr. Afstand van de ketel naar de grote platen is zo'n 14 mtr, (klok)thermostaat staat op 18 graden, s'nachts op 14, en het is in korte tijd altijd behaaglijk in mijn woonkamer. Dat andere radiatoren een temperatuur afgeven dat de rest van de woning een sauna is betekend dat de radiatoren niet juist zijn ingeregeld t.o.v. de woonkamer. U kunt dit zelf oplossen door het aanbrengen van thermostaatkranen of de bestaande kranen deels dicht te draaien.

Gok dat ie een metertje of 16 heeft gehad op die manier, voordat ie bij de radiator in de woonkamer belandt.

ko
door korenbloem2000 - Jan 21, 2019 om 12:48
33 Antwoorden / Vragen

Krijgt u daarvan geen overzicht van uw energie leverantsier? Ik wel, elke maand.....

tijger1
door tijger1 - Jan 21, 2019 om 13:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vergelijken met anderen is moeilijk. Wellicht waren de voorgaande bewoners amper thuis en u misschien de hele dag.

Ik zou om te beginnen in de andere ruimtes dan de woonkamer de radiatorkranen dichtdraaien en pas als de woonkamer op de gewenste temperatuur is, andere gewenste ruimtes gaan verwarmen.

luppo
door luppo - Jan 21, 2019 om 14:02
69 Antwoorden / 0 Vragen

1500m3 is normaal voor uw woning
18c is aan de lage kant voor een woonkamer deeubels wanden ed.blijven koud en nemen veel warmte op
Mij advies is overdag op 20c s'avonds op 21 en s'nachts op 18c

gerbera
door gerbera Jan 21, 2019 om 16:36
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Hoezo 18 graden te laag, doe dit al jaren zo en het is een behagelijke temperatuur voor ons. En wat de meubels en wanden betreft is onzin tenzij de muren 1 steens zijn. Als ik de temp. op 20/21 graden zet zweten we de tent uit.

1paul
door 1paul - Jan 21, 2019 om 15:15
3123 Antwoorden / 0 Vragen

vergelijkbare woning maar wel goed geisoleer de helft van uw verbruik...

isoleer de muur tegen het trappenhuis van binnen uit, isoleer de cv leidingen en regel alles goed in, hiermee bedoel ik de waterstromingen in de kachels, zoek hiervoor even op het net...

kijk ook of er geen lucht in de radiatoren zit, als dit het geval is komt de warmte daar niet dan wel moeilijk...

hehahi
door hehahi - Jan 21, 2019 om 15:33
57 Antwoorden / 70 Vragen

ik woon vergelijkbaar, hoekflat tussen 2 andere, naast de lift... zit op 900m3

Alle radiatoren altijd open, wordt de warmte beter verdeeld. Radiator open in de ruimte waar de thermostaat hangt is belangrijk! Daar meet dat ding de temp.

Meer tips in Kassa Groen van de cv-dokter:
https://www.youtube.com/watch?v=vjJ3dIh0UQg

ka
door kaatjev - Jan 21, 2019 om 15:44
5 Antwoorden / Vragen

Mijn 4 kamer woning is gebouwd in 1990 en heeft dubbel glas en spouwmuurisolatie. Ik verstook zo'n 450 kuub per jaar. Nou zet ik de verwarming ook niet boven de 18 graden. En 's nachts op 15 graden.