he
door henry01 Jul 26, 2007 om 12:26
Huishouden & energie

Wespennest

Hallo,

Heeft iemand ervaring met het bestrijden van een wespennest?

In de houten betimmering naast mijn voordeur zijn luchtgaten aanwezig voor ventilatie. Achter deze panelen zit momenteel een wespennest. De beesten vliegen af en aan via de luchtgaten. Hoe en met wat voor spul kan ik dat het beste aanpakken? De gemeente vraagt 55 euro om dat klusje te doen, dus wil ik het eerst zelf proberen.

Henry

52766 33 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 26, 2007 om 12:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit zou ik toch echt aan een deskundige overlaten. Er is niets voor niets een uitdrukking als je hoofd in een wespennest steken.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 26, 2007 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bestrijding.

Tracht nooit de uitvliegopening(en) van een nest
dicht te stoppen. De wespen zullen net zolang zoeken of knagen tot ze een
andere uitgang hebben gevonden. Op die manier kunnen ze in grote aantallen ook
binnen een gebouw terechtkomen.

Is het noodzakelijk dat een wespennest uitgeroeid
wordt, dan kan dit het best gebeuren door het aanbrengen van een poedervormig
insecticide in de openingen waar de wespen in en uit kruipen. Dit kunnen
openingen zijn van het nest, of openingen in de buitenmuur van een gebouw,
bijv. ventilatieopeningen van de spouwmuur of gaten
bij kozijnen. Het maakt daarbij geen verschil of het nest zich dichtbij of
verderop achter de opening bevindt. Het insectenpoeder dient als werkzame stof
propoxur, deltamethrin of permethrin te bevatten. Het middel kan met behulp van
een poederspuit worden toegepast.

De bedoeling is dat naar het nest terugkerende
wespen in aanraking komen met het poeder, dat zij dan aan de beharing van het
lijf en de poten of met het voedsel in het nest brengen. Hierdoor wordt ook het
broed (de larven) en de koningin gedood. In de meeste
gevallen zal de populatie enige uren na de behandeling zijn uitgeroeid. Na
uitvoering van een bestrijding met insectenpoeder bij avond zal deze in de loop
van de volgende dag zijn uitgeroeid.

Wanneer het nest Moeilijk bereikbaar is omdat deze
bijvoorbeeld onder de dakpannen of in de spouwmuur zit of als het een groot
nest is wat al druk vliegt kunt u beter contact met een bedrijf bij u in de
buurt. Jaarlijks belanden er veel mensen in het ziekenhuis omdat ze zelf
proberen een wespennest te bestrijden. Wespen zijn zeer agressief en kunnen bij
de geringste verstoring aanvallen. Jaarlijks overlijden er mensen door 1 wespen
steek omdat ze zeer allergisch zijn.

ve
door verwijderd - Jul 26, 2007 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

NOOIT zelf aan beginnen.!!!!!!!! Zeg ik uit ervaring.

Als hun eigen uitgang wordt geblokkeerd vreten ze zich een weg naar binnen>

ve
door verwijderd - Jul 26, 2007 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

uitroken, maar let op je zal niet de eerste zijn die de boel in de fik steekt.

ve
door verwijderd - Jul 26, 2007 om 19:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Henry,

Leg €55 bij het vlieggat en bel met spoed de gemeente. Elke eigen aktie is zonder meer gevaarlijk voor jezelf, je gezin en je directe omgeving. De gemeente gebruikt het juiste, wettelijk toegestane middel, en weet exact hoe dit nest bewerkt moet worden.

Vlieg er niet zelf in ;-)) , Poltol

ve
door verwijderd - Jul 26, 2007 om 20:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tuurlijk joh, moet je doen! Worden ze lekker agressief van en komen ze op jou af! Ergo, wederom een antwoord dat nergens op slaat.

Laat een bedrijf in ongediertebestrjding z'n werk doen, ga niet zelf de held uithangen!

ve
door verwijderd - Jul 26, 2007 om 20:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal mee eens .NIET ZELF DOEN.betaal die €55,-- !!!

ve
door verwijderd - Jul 26, 2007 om 21:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de apotheek en drogist kan je van die kleine tubetjes kopen, Azaron heet dat en is tegen steken van allerlei beestjes, ook tegen wespen steken.
Koop er een stuk of wat en smeer je daar helemaal mee in, pak een lange stok en prik dat nest aan deze stok, loop er mee de natuur in en hang dat ding ergens in een boom. Terug naar huis en lekker douchen of moet je dan langs het ziekenhuis om je te laten behandelen tegen overmatige wespen steken. Ik hoop niet dat je er toevallig nog allergisch voor bent ook (of andere mensen in jou buurt) want anders heb je echt een probleem.

Toch maar even de Gemeente bellen en daar eventueel een paar euro's aanbesteden?

Wel succes met je beslissing,
Uncle Willy

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben meerdere keren een wespennest gehad, daarvoor hebben wij een imker laten komen. In plaatselijke krantjes werd er mee geadverteerd. En het kostte minder dan de helft van wat de gemeente vroeg.

Je zou eens kunnen informeren bij enkele imkers of zij ook aan ongediertebestrijding doen.

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 12:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

verwijderen,zorg eerst voor beschermde kleding,en spuit AN DDTBUS LEEG,MAAR HET ALLERBESTE IS DIT DOOR PROFFESINALS TE LATEN DOEN,

VERDER,VENTILATIE GATEN BESCHERMEN,,TEGEN INSEKTEN   DOE DIT MET VERBAND-GAAS,PLAK DIT VAST AAN DE BINNENKANT IN JE HOKGAAS AANLEGGEN,PLAK HET MET SECONDELIM OP HET HOUT,EN OP DE VIER HOEKEN EENSPIJKERTJES,OF SCHROEFJES,OM EVT,HET GAASJE TE VERNIEWEN,DAN GEEN LIJM GEBRUIKEN,MAAR BREED TAPE!!

ZELFS TUSSEN EEN SPOUWMUUR,ZAL HET DE WESPEN TEGENHOUDEN

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 13:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ooit eens een nest verwijderd, dat onder een paar dakpannen was gebouwd. Dat kon toevallig op een handige manier, door met een stofzuiger het hele nest en alle wespen op te zuigen. Daarna de hele afgesloten stofzak in een container gedumpt, die tevoren gevuld was met verdelgingsgas.

Daarbij had ik mezelf wel eerst uitgerust met een dikke winterjas en muts, winterhandschoenen en oude vitrage als bescherming voor het gezicht. Het is goed gelukt, maar toch...

Risico's:
Vallen van de ladder of van het dak en toch nog gestoken worden, enzovoorts.

Advies:
Laat het door een professional doen.

Groet,
GSM

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik woon in een huisje met rondom ventilatiesleuven tussen de buiten- en binnenmuur en dus settelt zich gemiddeld eens per twee jaar een wespennest in de spouwmuur op een van de hiervoor geschikte plekken.

Mijn eerste wespennest liet ik inderdaad door de gemeentelijke dienst verwijderen. Binnen 5 minuten was hij klaar met het werk en ik 90 gulden armer. Dat is dus al een jaar of 15 geleden. Toen ik twee jaar daarna opnieuw een wespennest had won ik advies in bij een goede dierenzaak en die verkochten mij een spuitbus voor 8 gulden.

Als zeer dridngend advies kreeg ik mee: wacht tot ongeveer twee uur na zonsondergang want tegen die tijd zijn de wespen binnen en slapen. Stop dan de kieren op één na helemaal dicht met natte kranten en de ene resterende bijna helemaal; laat een stukje van circa 5 cm open en houd meer natte kranten bij de hand. Spuit dan zo veel uit de spuitbus door het gat als je gevoel je ingeeft en stop snel de laatste opening ook dicht met de natte krant.

Houd voor de veiligheid een beetje ammoniak of azijn bij de hand voor het geval dat een nachtbrakende wesp jou te pakken neemt. Meteen goed deppen voorkomt kwaad.

Wacht met het verwijderen van de inmiddels droge kranten minimaal 24, liefst 48 uur en peuter ze eruit als het - alweer - 2 uur pikkedonker is.

Ik doe het nog steeds met die ene destijds met guldens betaalde spuitbus!

Succes!

eeeeh... mocht je allergisch zijn voor insectenbeten dan kun je beter je buurman/-vrouw om hulp vragen

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een wespennest verwijderen/vernietigen is niet zo moeilijk. Zaak is dat u een paar regels in acht neemt. U kunt een nest alleen 's avonds laat vlak voor helemaal donker benaderen. De wespen slapen dan meestal. Koop van Bayer Baygon groen poeder (moeilijk te vinden) en/of ook van Bayer foamspray tegen wespen. (grote gele spuitbus). Draag handschoenen en een goede lichaamsbedekking. Als u Baygon groen heeft kunnen kopen neem dan een plantenspuit en maak rond de uitvliegopening een licht natte plek (alleen vochtig). Vervolgens het poeder tegen de vochtige plek gooien. Let op, dit is puur gif dus houdt iedereen uit de buurt. Ook kun je als je voorzichtig bent een dik drinkrietje nemen. In de poeder steken, eruit tillen met de vinger op de buitenopening (dan blijft het poeder in het rietje zitten). Vervolgens het poeder er zachtjes uitblazen op de vochtige plek, zo dicht mogelijk bij de vliegopening. Als de wespen rustig zijn kan je ook zachtjes poeder in het nest blazen. Wel redelijk royaal zijn met het poeder. Met Bayer wespenspray heb ik nog geen ervaring. De aanwijzingen op de bus zijn ongeveer hetzelfde als hierboven aangegeven. Het poeder werkt uitstekend, ik heb al menig nest op deze manier vernietigd. Succes, maar wees voorzichtig en gebruik je boerenverstand.

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ha Henry,

Even serieus, je kunt het gemakkelijk zelf doen. Ik heb het meermalen
gedaan. Je haalt bij een drogist, het Kruitvat of zo'n soort zaak een
poederbusje van Roxasekt met een wit poeder. Van dit poeder strooi of
blaas je met een rietje of slangetje voorin het gat waar de
meeste wespen door komen. De rest plak je dicht met een stukje
plakband. Zo kun je het poeder vaker gebruiken.

Is er geen verschil in doorgangsdrukte te zien tussen de verschillende gaten, dan strooi je wat poeder in alle gaten.

Doe dit wel s'avonds in het donker, dan zijn de wespen binnen en heb je
niets te vrezen. Laat je even met niet teveel licht bijlichten. Maak
geen (klop)herrie bij of op de planken. De rest gaat vanzelf.

Het poeder wordt meegenomen in het nest en de wespen gaan dood.

Het kan zijn dat je het een keer moet herhalen, mogelijk zelfs volgend jaar.

Het nest laat je zitten. Het is van een soort papiermachee. De wespen drogen uit.

Als  er geen vliegactiviteit meer is, haal je bij een
ijzerwarenzaak kleine roostertjes van roestvast materiaal en schroef
die op de gaten.

Succes ermee.

Hardware ERror MAN, tevens hulpimker bij mijn vrouw die gediplomeerd imker is.

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 14:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

@shortymusic,

Een wesp welke in of uit het nest wil, bijt zich zo door gaas dat niet
van metaal is. Dus niet met kunststof horrengaas of verbandgaas
afdekken. Ik heb zelf meegemaakt dat ze zich door gipsplaat knaagden.

Ditzelfde geldt ook voor muizen en ratten.

Wil je voorkomen dat wespen, muizen etc. in de spouw komen, dan kun je
het best strookjes roestvast staal van een cm of 6 breedte halen, met
mazen van 3,5 a 4 mm. Knip hier vierkantjes van en buig die bijna
dubbel. Druk deze roostertjes dubbel in de vertikale open voegen,
zodat, als ze weer terugveren, zichzelf klem zetten in deze
(stoot)voegen. Tegen een beetje ruwe steen loopt een muis zo tegenop
tot meters hoogte.

Overigens, als je hommels in de spouw of onder het dak hebt, kun je die
rustig laten zitten. Hommels zijn net als bijen, behoorlijk
vredelievend. Zelf heb ik jaren hommels in de spouw gehad. Leuke
activiteit. Jammer genoeg nu niet meer.

Thans hebben we nog zo'n 200.000 bijen achterthuis en daar hebben we
geen last van. Je kunt zo in je blote bast achterthuis (max. 12 meter
diepe tuin) lopen, als je maar niet voor de vliegopening gaat staan.

Zie ook pagina 2 mijn advies aan Henry, om wespen op te ruimen.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 16:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Henry,

Ik heb ook ooit een wespennest gehad en deze is op kosten van de woningbouwvereniging door een gespecialiseerd bedrijf. daarbij kreeg ik ook nog eens garantie. Ik weet niet of het bij jou ook een huurwoning betreft, maar als dat wel zo is zou ik een bij de verhuurder gaan informeren.

Bert

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 17:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet in welke gemeente jij woont Henry, maar bij ons in de gemeente Veghel krijg je een nummer van de ongediertebestrijding en die vragen voor een wespennest verwijderen € 7,50 of € 8,50 dat weet ik niet meer precies. En als hij er na 4 / 6 weken nog zit komen ze het nog een keertje gratis doen. En inderdaad nooit zelf aan beginnen.

mvg tedjek

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 19:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mij zat een wespennest in de Spouw. Ze vlogen in - en uit door een gaatje in een verticale voeg. Het is mij ook gelukt ze te vangen met -de lange steel van- de stofzuiger. Kostte wel een paar uurtjes, maar uiteindelijk 3 zakken vol met  tgv botsingen in de slang dode of vleugellamme wespen.

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

wespennest verwijderen ? Heel simpel. HG-extra heeft daar een produkt voor. ´s-Avonds voor de ingang van het nest strooien en voila, alle ellende over. Heb dat meerdere malen gedaan ! Niks aan dure bedrijven overlaten. s´Avonds zijn de wespen in rust (bij inval duisternis) dus er kan je niets gebeuren. Succes.

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 23:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

dag henry,

ikzelf heb jaren geleden een wespennest verwijderd.

eerst had ik advies aan imker gevraagd.

Het nest zat aan plafond in een schuurtje  en was -denk ik- een flinke tennisbal groot. E.e.a. was dus goed bereikbaar. Ik heb gewacht tot het donker werd, wespen gaan dan slapen.

ik had mezelf helemaal ingepakt, werkhandschoenen aan, gezicht afgedekt met shawl, veiligheidsbril op, geen blote huid meer.  Grote plasticvuilniszak om nest gedaan, zo nest gepakt, losgerukt, in plastic zak laten vallen, meteen dichtgebonden en toen (de meest humane manier volgens imker) de zak in de vrieskast gedaan gedurende een dag. dat was toen goed gelukt, hoewel ik behoorlijk bang was, want op het moment dat je een beetje licht maakt worden wespen wakker. dus oppassen. Van groot belang lijkt me dus dat het nest goed in een keer te "pakken" is.

groet henna

ve
door verwijderd - Jul 28, 2007 om 00:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ allen:

Wespen zijn in de vrije natuur best nuttige dieren, welke daar een hoop
"rommel" opruimen. Als je er geen last van hebt kun je ze het best
laten zitten.

Naast de tips die ik gaf om van LASTIGE wespen zoals achter boeiplanken
af te komen, zijn er meer mogelijkheden om van lastige wespen af te
komen, o.a. tot met 1 mep wel zo'n  10.000 stuks. Of hoe je voor 0
cent een simpele maar doeltreffende wespenvanger kunt

maken in een paar minuten.

Als voor het e.e.a. belangstelling is, wil ik daar graag nader op ingaan.

Voor mezelf heb ik 53 jaar geleden wespen de oorlog verklaard. De omstandigheden waren er naar.

M.vr.gr. Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jul 28, 2007 om 10:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Henry, ik ben het met een aantal mensen die al antwoord gegeven hebben eens: NIET ZELF DOEN! Mijn partner heeft bij de gemeentereiniging een bus verdelgingsmiddel voor wespen gekocht en nauwgezet de gebruiksaanwijzing gevolgd. De wespen voelden zich terecht bedreigd en ondanks de flinke spuitkracht hadden ze nog gelegenheid om het nest te ontvluchten, maar vervolgens vielen ze massaal mijn partner aan. Hoewel die niet allergisch is voor wespensteken, was het hoofd helemaal opgezwollen en rood. Bij de spoedeisende hulp in het ziekenhuis is een tegengif gegeven en een middel tegen het aanhoudende trillen en sterk verhoogde bloeddruk. Bij een plaatsgenoot die op een ladder z'n ongewenste huisgenoten wilde uitroeien is het slechter afgelopen.... Advies: laat het nest vakkundig verwijderen.

ve
door verwijderd - Jul 28, 2007 om 11:13
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Jul 28, 2007 om 11:18
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Jul 28, 2007 om 11:19
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Jul 28, 2007 om 11:42
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Jul 28, 2007 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Henry,

Laat ons nog wel even weten hoe het afgelopen is.

Ben daar zeer nieuwsgierig naar.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 28, 2007 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hadden enige tijd geleden ook een wespennest "in aanbouw" en wel in de spouwmuur van ons huis. De wespen vlogen in en uit. Bij een winkel van Welkoop / Boerenbond, maar waarschijnlijk ook wel bij tuincentra hebben we Luxan wespenpoeder gekocht in een soort spuitflacon en die in de in/uivlieggaten gespoten. Op advies hebben we dit tegen de avond gedaan. Resultaat de volgende dag was dat er geen wesp meer te zien was. Prima oplossing, zonder gevaar van uitroken of allerlei andere toestanden en voor een paar euro ben je klaar.

ve
door verwijderd - Jul 28, 2007 om 14:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zie je Henry, zo gaat dat: snel, goedkoop en eenvoudig.

Als je de raad van die kakkebroeken, welke al panisch worden alleen al
bij de gedachte aan een wesp, NIET opgevolgd hebt dan ben je nu,
zaterdagmiddag 14:30 uur, al verlost van je wespenplaag, zonder lege
portemonnaie.

Net als Vladja ben ik ook benieuwd hoe je het opgelost hebt.

Graag lees ik dat van je.

Groeten, Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jul 28, 2007 om 22:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon in de namiddag mierendood in de invliegopening aanbrengen.Als je het rustig doet,doen de wespen je niets.Ik ben zelf allergisch voor wespensteken maar heb op deze manier al diverse malen wespennesten opgeruimd.Gewoon rustig blijven,dan steken die beestjes je niet.Doe je er niets aan,dan worden de nesten zo groot,dat je er een serieus probleem mee kunt krijgen.En dan zal toch een profi moeten komen en deze ruimen het nest terdege uit.Dit kost je dan iets meer,dan een busje mierendood.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2007 om 11:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

en, henry?

ve
door verwijderd - Jul 29, 2007 om 12:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hadden een wespennest in onze tuin een hele grote.Hebben toen bij de Boerenbond een spray gehaald van het merk Luxan Vermigon spray.Aan deze spuitbud zit een lang kunststof slangetje van 15 cm die dan bij de ingang van het nest kan worden gestoken.deze spray gaat heel erg schuimen,zodat de wespen niet meer uit het nest kunnen komen.Dit moet wel in de avonduren gebeuren,aangezien de wespen dan niet aktief zijn.Het beste is als het donker is.Suit ook de plaats in waar de wespen naar binnen gaan.

succes Pietv p

ve
door verwijderd - Jul 29, 2007 om 22:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe dan ook, zorg dat je ze kwijt raakt.
Een wespennest is goed in staat zich een gat in je houwerk te knagen.
Ik heb een aantal jaren geleden een hele bovendorpel van een kozijn moeten (laten) vervangen omdat er een (oud) wespennest in zat.