Pe
door Petrahon Oct 14, 2021 om 13:43
Huishouden & energie

Wet ministerie electriciteitsmeter

Van Liander hebben we een brief ontvangen over het vervangen van onze energie- en gasmeter. In deze brief staat dat het ministerie van Economische Zaken en Klimaat bezig is met een wet waarin staat dat iedereen een geschikte meter moet hebben, ook als men geen stroom opwekt en teruglevert. Ik kan hierover niets vinden. Graag wil ik weten of dit klopt.

10847 25 Rapporteer

me
door mein33 - Oct 14, 2021 om 13:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zolang die wet er niet is hoeft u, als u dat zelf niet wil, geen gebruik te maken van geboden mogelijkheid tot vervanging.
Het is echter wel uitstellen van hetgeen er op termijn onherroepelijk van gaat komen en welke legitieme reden zou u hebben om nu geen nieuwe digitale meters te nemen.
Als u ze op niet uitleesbaar laat instellen, dan is er op zich geen merkbaar verschil met uw huidige meters.
Miljoenen huishoudens gingen u immers al voor.

mahadma
door mahadma - Oct 14, 2021 om 13:57
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Je hoeft pas accoord te gaan voor vervanging van je huidige meter als "de keurings datum" nadert/voorbij is.

Op dat moment proberen ze je altijd een "slimme" meter aan te smeren.
Wil je dat? Oké.
Wil je dat niet? Dan geef je eenvoudig GEEN toestemming voor uitlezen, je moet namelijk een handtekening zetten dat je dat ook echt wil, dus let op wat je tekent.
Persoonlijk zou ik niet voor het slimme uitlezen gaan, overweeg voor uzelf of een domme meter met een draadloze verbinding slim heet en wat U daar aan voordeel heeft.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 14, 2021 om 14:04
2042 Antwoorden / Vragen

Zo'n wet komt er mogelijk aan en dan zult u een 'geschikte' meter niet kunnen weigeren maar tot die tijd hoeft u helemaal niets, tenzij uw huidige meter afgekeurd zou worden, en dat kan ook op type en niet individueel, en dan zult de plaatsing van een nieuwe meter moeten accepteren. Als uw meter vervangen moet worden zijn daar voor u geen kosten aan verbonden ook al heeft u eerder een nieuwe meter geweigerd, maar alleen als dat moet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 14, 2021 om 14:08
16830 Antwoorden / 202 Vragen

U geeft helaas wel heel erg weing informatie omdat het aan mij niet duidelijk is of de meter die u nu heeft niet gschikt zou zijn volgens mogelijk nog komede wetgeving.

Dat wel afgezien van mijn mening dat het hebben van een slimme meter alleen maar handig is want ook die moeten voldoen aan wetgeving.

rj
door rjw - Oct 14, 2021 om 15:17
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Door niet mee te werken aan het gebruik van slimme meters (of het zo lang mogelijk frustreren domweg omdat iemand anders graag heeft dat het systeem gemoderniseerd wordt) helpt mee aan toekomstige problemen met het elektriciteitsnet. Smart meters zijn een essentieel onderdeel van een smart grid en dat is weer nodig voor de energietransitie. Dus wees slim (en aardig) en werk gewoon mee zodat we in de toekomst net zo'n goed energienetwerk houden als dat we nu gewend zijn.

(en nee, ik werk niet bij een energiebedrijf maar ik denk wat verder vooruit dan volgende week)

Gr
door Grunn1 Oct 14, 2021 om 16:05
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Smart meters zijn op geen enkele wijze essentieel voor onze huidige en toekomstige levenstijl. Enige wat je steeds meer afgeeft is je privacy en de macht aan grote bedrijven.

mahadma
door mahadma Oct 14, 2021 om 16:31
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Grunge, 100% eens. Je geeft (weer) een stukje privacy op. En die energietransitie duurt nog wel heel veel jaren.

marijke77
door marijke77 Oct 15, 2021 om 14:37
158 Antwoorden / 3 Vragen

RJW  Dus wees slim (en aardig) en werk gewoon mee zegt u, dus ben je alleen slim en aardig als je meewerkt, ik denk dat kritische mensen zeker zo slim en aardig zijn.

gerbera
door gerbera - Oct 14, 2021 om 15:58
7358 Antwoorden / 14 Vragen

mogelijk staat hier  wat te lezen. Het klopt dat men met een nieuwe energiewet bezig is alleen geeft Liander een eigen draai aan. Het is ook nu al normaal dat u een "geschikte" meter moet hebben om energie te kunnen gebruiken dus ook de oude draaistroommeter is geschikt. Echter lopen deze meters op zijn eind waardoor deze vervangen worden het liefst door een "slimme" meter. Heeft u nog een meter met dubbel telwerk dan werkt het laag tarief niet meer. En in de nieuwe wet zou kunnen staan dat de draaistroommeter niet meer geschikt is voor zowel eigen verbruik en teruglevering. Maar wat is er op tegen om uw meter door een slimme meter te laten vervangen, als u het uitlezen uit laat schakelen is deze net zo dom als een draaistroommeter. Liander voert met een dergelijk schrijven gewoon de druk op uw meter maar zo snel mogelijk te laten vervangen. Het is nu nog steeds aan u of u hem laat vervangen maar bedenk wel dat mocht er nieuwe wetgeving komen de kans bestaat dat u dan moet betalen voor vervanging van de oude meter welke t.z.t. echt aan vervanging toe is.

panter22
door panter22 - Oct 14, 2021 om 16:00
6599 Antwoorden / Vragen

Wat is er op tegen een slimme meter te nemen. Elke maand krijg je je verbruik met de kosten in je mailbox.

Gr
door Grunn1 Oct 14, 2021 om 16:03
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Wat is er op tegen dat je niet wil dat een energie leverancier elke minuut van de dag kan zien wat je verbruikt?

panter22
door panter22 Oct 14, 2021 om 16:08
6599 Antwoorden / Vragen

Ach, met de klantenpas van de supermarkt wordt je koopgedrag ook bekeken.

Gr
door Grunn1 Oct 14, 2021 om 16:11
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Niet als het een anonieme pas is. Maar volgens mij ging daar de vraag niet over.

mahadma
door mahadma Oct 14, 2021 om 16:34
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Weer eens met GRUNN1, ik leef nog binnen enige vrijheid en hoef niet aan iedereen of elk bedrijf.

panter22
door panter22 Oct 15, 2021 om 09:53
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt het aflezen uitschakelen.

bennieol
door bennieol Oct 18, 2021 om 15:45
64 Antwoorden / 3 Vragen

heb ook nog een draaimeter. die vind ik slim wand die telt gewoon af als ik stroom van mijn zonnepanelen krijg.

Gr
door Grunn1 - Oct 14, 2021 om 16:10
1427 Antwoorden / 18 Vragen

De enige reden dat men wil dat oude meters vervangen worden is om straks de salderingsregeling te kunnen afschaffen. Geld het gaat om geld en nergens anders om. Over een paar jaar krijg je alleen nog de stroom prijs terug maar leveringskosten en energie belasting mag je over alle kwh gaan betalen.

De oude draaischijf meters hebben al tientallen jaren bewezen goed te zijn terwijl er meer dan genoeg problemen zijn en zijn geweest met de nieuwe digitale slimme meters.

Thecla58
door Thecla58 - Oct 14, 2021 om 16:15
854 Antwoorden / 3 Vragen

Inderdaad die wet komt er aan.

Wat al gezegd is, uiteindelijk worden alle oude meters vervangen door slimme meters. Ik heb al jaren een slimme meter voor mijn elektriciteit en voor mijn kookgas. Ik vind het best makkelijk het eerder genoemde overzicht elke maand in mijn mail te krijgen. Ik zou zeggen, doe want straks kan het zomaar zijn - zoals ook eerder opgemerkt is - dat het vervangen van die meters je geld gaat kosten.

ma
door malty - Oct 14, 2021 om 17:25
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Laat u niet onder druk zetten door dat schrijven van de netbeheerder.
Als u de slimme meter niet wilt gewoon weigeren.
Wanneer u zonnepanelen hebt of van plan bent deze te installeren is het misschien wijs om de slimme meter nu te nemen want in 2023 moet iedereen met zonnepanelen een slimme meter hebben.
Als u (in de toekomst) zelf om vervanging vraagt kan de netbeheerder kosten in rekening brengen.
Zolang het verzoek van de netbeheerder komt is het gratis.
https://www.businessinsider.nl/slimme-meter-verplicht-2023-zonnepanelen/

Donuts
door Donuts Oct 14, 2021 om 17:51
1203 Antwoorden / 2 Vragen

En iedereen zonder zonnepanelen moet dan in ieder geval een digitale meter hebben. Wat niet hetzelfde is als een slimme meter.

th
door thieu Oct 15, 2021 om 13:51
147 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb nu een jaar zonnepanelen en had een digitale meter die niet geschikt was voor terugleveren.
Toen kreeg ik de keuze; Een slimme meter, óf een domme meter die wél geschikt was voor terugleveren.
En dat staat los van je energieleverancier, want dat doet de netwerkbeheerder (in ons geval Enexis).
Lijkt me dus dat een slimme meter niet verplicht kan worden.

Er zou een reden kunnen zijn dat de energieleverancier een slimme meter eist, als dat vooraf in de leveringsvoorwaarden bekend gemaakt wordt. Maar door de grote concurrentie zie ik dat niet snel gebeuren.

Er is jaren geleden een lobby geweest bij de 2e kamer om slimme meters verplicht te stellen, en die ging daar in eerste instantie in mee. In de voorstellen stonden gigantische boetes bij het weigeren ervan (10.000 euro).
Dat is (gelukkig) afgeschoten, maar wél pas in de 1e kamer.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 14, 2021 om 17:47
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Petra,

Vorig jaar heb ik ook slimme meters gekregen, was binnen 3 uurtjes klaar.

Ik heb wel een portiek woning, dus voor de aardige monteurs was het een routine handeling.

Wat ik veilig vind, is dat de oude gas en stroomleidingen ook zijn vervangen : ik had wel eens een gaslucht in de meterkast....... (toen heeft Liander een gaskraan vervangen)......

Mijn advies is :gewoon laten doen.

Donuts
door Donuts - Oct 14, 2021 om 17:58
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, dat klopt. Uit het betreffende wetsvoorstel:

2.3. Verplichting meetinrichting die afname en invoeding afzonderlijk kan meten

Onderdeel van dit wetsvoorstel is ook de verplichting voor kleinverbruikers om te beschikken over een meetinrichting die de afname en invoeding afzonderlijk kan meten. Het kan hier gaan om een slimme meter of een digitale meter die niet op afstand uitleesbaar is. Er is voor gekozen deze verplichting voor ALLE kleinverbruikers in het leven te roepen in plaats van alleen de kleinverbruikers die zonnepanelen hebben, omdat niet sluitend na te gaan is wie wel en wie geen zonnepanelen heeft.

Door de verplichting van een dergelijke meetinrichting voor alle kleinverbruikers te introduceren, kunnen zonnepaneelhouders niet langer met een ferrarismeter feitelijk blijven salderen. Een ferrarismeter bestaat uit een analoog telwerk dat draait als er elektriciteit wordt afgenomen van het net. Als er elektriciteit wordt ingevoed op het net draait dit telwerk terug. Zodoende is het niet mogelijk om te bepalen of, en zo ja hoeveel, elektriciteit op het net is ingevoed. Elke wijziging van de salderingsregeling (en dus ook de afbouw zoals opgenomen in het wetsvoorstel) kan daarom alleen worden doorgevoerd indien kleinverbruikers niet langer over een terugdraaimeter beschikken. Daarnaast is het gelet op de energietransitie in het algemeen wenselijk dat alle kleinverbruikers op korte termijn over een meetinrichting beschikken die afname en invoeding afzonderlijk kan meten en meetgegevens in kwartierwaarden genereert. Behalve zonnepanelen onderschrijven ook andere ontwikkelingen zoals elektrische auto’s en batterijen voor lokale opslag van elektriciteit het belang van een dergelijke meetinrichting.

De huidige verwachting is dat eind 2020 circa 80% van alle kleinverbruikers over een slimme meter beschikt als resultaat van de huidige aanbieding van de slimme meter door de netbeheerders aan alle kleinverbruikers. Van de resterende 20% die niet over een slimme meter beschikt, heeft een deel een meetinrichting die afname en invoeding afzonderlijk kan meten en heeft een deel nog een terugdraaimeter die dit niet kan.

Om te bewerkstelligen dat kleinverbruikers tijdig beschikken over een meetinrichting die afname en invoeding afzonderlijk kan meten is in artikel 26aa, tweede lid, van de Elektriciteitswet 1998 een verplichting voor kleinverbruikers opgenomen over een dergelijke meetinrichting te beschikken. De verplichting geldt vanaf het moment dat de netbeheerder een dergelijke meetinrichting aan de betreffende kleinverbruiker ter beschikking heeft gesteld. Daartoe zullen netbeheerders de taak krijgen om gedurende twee jaar na inwerkingtreding van artikel I, onderdeel D (naar verwachting begin 2021-begin 2023) alle kleinverbruikers die nog niet beschikken over een meetinrichting die de afname en invoeding apart kan meten nogmaals een aanbod te doen.

Dit vergt een wijziging van het Besluit op afstand uitleesbare meetinrichtingen. In dit besluit zal de periode en het percentage kleinverbruikers worden opgenomen. Voor deze aanbieding maken de netbeheerders een planning en berichten de relevante kleinverbruikers hierover.

Iv
door Ivo W - Oct 14, 2021 om 23:18
729 Antwoorden / Vragen

Ja, dat van die nieuwe wetgeving klopt.

Los daarvan is Liander de eigenaar van de meter. Als zij het nodig vinden om die te vervangen, dan is dat hun recht. Feitelijk hoeven ze u daar geen reden voor op te geven.

Het enige waar u zelf over mag beslissen, is of er een 'slimme' of 'domme' meter geplaatst wordt.

1paul
door 1paul - Oct 15, 2021 om 09:16
3135 Antwoorden / 0 Vragen

zolang deze wet niet geldig is, dat wil zeggen aangenomen door de eerste kamer, hoeft je helemaal niets....

heb je nog geen "slimme" meter dan hou lekker de oude draaischijf en op het moment dat je echt een nieuwe meter moet neem dan de electronische maar niet slimme meter!!!!

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 15, 2021 om 10:10
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Eind vorige eeuw nog  1 netbeheerder en 1 leverancier!

De Opname kwam langs de deur en  ¾ niet thuis en briefje, maar eens in 3 jaren  moesten ze opnemen.

Ook zijn er vele  panelen geplaatst en ze  weten nergens van.

De oude draaischijf ziet alleen lager verbruik of  soms  achteruit gedraaide.

Maar meters worden ouder en kunnen ook afgekeurd worden.

Als een serie  is afgekeurd, vaak wegens meetfouten die zowel in ons voordeel als nadeel kon zijn.

Dan moeten ze een afgekeurde vervangen en plaatsen alleen nog digitale.

Liander had  beter kunnen zeggen dat  1 van de meters te oud is en afgekeurd en bij weigeren  afsluiten!

In mijn vorige huis zagen ze  0 kuub Gas verbruikt!

Na een overstap alleen stroom aangemeld en omdat verwijderen geld koste?

Zelf de kraan dicht gedraaid,  dop erop gedaan  en  leiding ook weggehaald in de woning.

Ze dreigde met afsluiten  en weghalen meter... komt U maar,  maar afsluiten zal erg moeilijk worden.

Nu 3½ jaar verder hangt die Gasmeter er nog steeds!

En de veiligheid?

Dat smoesje kreeg ik ook maar als die  meter/aansluiting onveilig is moeten ze wisselen, niet weghalen!

En nee, ik ben niet van 't gas af... rij nog dagelijks  CNG +  LPG voertuigen!

pe
door peentjes - Oct 15, 2021 om 10:34
421 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk moet iedereen een geschikte meter hebben. Maar die hebt u al. In mijn geval was één telefoontje voldoende om mijn oude - prima meter - niet te laten vervangen door een slimme. In de reacties op uw vraag valt het me overigens wel op dat de meeste suggereren dat je niet zo slim bent als je die slimme meter niet accepteert.

gerbera
door gerbera Oct 15, 2021 om 11:31
7358 Antwoorden / 14 Vragen

En dan blijkt straks dat bij de nieuwe energiewet de draaistroommeters niet meer geschikt zijn.

Donuts
door Donuts Oct 15, 2021 om 13:50
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Er is niks mis met een digitale meter, die geeft geen persoonlijke gegevens door. Jij zit toch ook niet meer te tikken op typemachine uit de vorige eeuw?

pe
door peentjes Oct 17, 2021 om 19:50
421 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen. Ik probeer zo nauwkeurig mogelijk de vraag te beantwoorden. En nee, ik heb geen slimme meter en ook geen draaistroommeter. En die heeft weer niks met typemachines te maken. Wat me vooral opvalt is dat bijna alle reacties proberen de vragensteller duidelijk te maken hoe belangrijk het is om 'slim' te zijn. Maar dat was de vraag dus niet. Misschien kunt u zich een volgende keer eerst afvragen of uw verdere meningen hier wel terzake zijn.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 18, 2021 om 01:10
2042 Antwoorden / Vragen

Het is misschien wel ongevraagd advies maar het is wel oprecht advies van mensen die eigenlijk geen nadelen maar wel voordelen ervaren en dat delen. Iedere verandering roept weerstand op en er zijn mensen die het niet zoveel uitmaakt en mensen die het eerst eens even aankijken en de ervaringen van anderen afwachten. Nooit gek om wat voorzichtig te zijn maar als de zwarte scenario's niet uitkomen dan wil je dat toch weten?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Oct 18, 2021 om 10:44
1389 Antwoorden / 10 Vragen

[Edit redactie: Graag in het vervolg duidelijker zijn]

Donuts
door Donuts Oct 18, 2021 om 10:51
1203 Antwoorden / 2 Vragen

[Edit redactie: toon]

blubber2
door blubber2 - Oct 15, 2021 om 13:33
34 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb ook een nieuwe geweigerd omdat er hier in mijn buurt veel storingen mee waren en ik zit met domotica die dan uitvalt.
Sinds juni vorig jaar heb ik zonnepanelen die netto gesaldeerd worden, dat scheelt de helft of meer bij teruglevering.!
Mij  is dat geadviseerd om dat vol te houden totdat de oude analoge meter echt op is en vervangen moet worden vanewege het financiele voordeel.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Oct 18, 2021 om 11:00
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Zolang je meer gebruikte dan leverde is de oude Draaischijf prima meter nog wel.

Ik ben Leverancier  en leverde meer als verbruik en dan zien ze dat.

Er zijn ook enkele oude Draaischijven met terug draai beveiliging tussen, en dan kreeg je niets voor jou geleverde stroom!

Als ze bij de weigeraars dit er alsnog tussen zetten, U moet bij onderhoud altijd toegang geven!

En voor Domotica?  Als je geen Back Up systeem er bij zet  is  dat erg dom.

Domotica  liefhebbers weten zeer goed hoe dat moet en  je netwerk  thuis veiliger werd.

Gezien uw Domotica opmerking zal ik hier daarom ook niets over vertellen.

Mijn Desktop  / Server  met Alarmsysteem erop heeft een ingebouwde  Back Up Accu die  48 uren zonder stroom kan indien deze 6 jaren oud is.

Dat is opgave fabriek en dus nu  eerder  120 uren / 5 dagen.

De Miele W1 met  Mobile controle  kan ik op weersverwachting bij zonnige periode starten!

Dus die Desktop die Wasmachine laat draaien op info Buien Radar!

Als er meer als 1½ uur zon is en spoelen en Centrifugeren  kan  dan  in de Hoosbui buiten ook nog wel.

Verder is voor mijn nieuwe woning geen oude Draaischijf leverbaar!

Enige nadeel van mijn Domotica is dat bij een stroomstroring de zonneschermen niet meer in.uit kunnen en bleven in de huidige stand.

Verder nog een 48 volt Accu opslag voor 90% Led verlichting.

Met de huidige accu kan ik alle Led lampen   in theorie nog 37 uren laten branden.

De WC en Badkamer met bewegingsensor vallen daar ook onder.

Net als de trap, die schakelaar vrij is.

Maar Uw opmerking is niet van belang voor iemand die een Ministerie vraag stelde!

Dat is misleiding van  de  Netbeheerder die alles probeerde om de weigeraars alsnog over te zetten!

Ik begreep dat  95% van alle weigeraars die meerdere oproepen kregen  Panelen hebben en weigeren te Salderen!

Maar ik zou als Netbeheerder een terugdraai blokje erin zetten voor gratis geleverde Stroom!

Dit is  openen,  erin zetten en nieuwe zegel erop!   maximaal 2 minuten  werk voor alle geleverde stroom gratis te krijgen!

Met het personeelstekort zou ik alle weigeraars  gewoon nog  5 jaren laten wachten na plaatsen terugdraai beveiliging.

mo
door mof - Oct 15, 2021 om 20:22
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee. Dit klopt niet.

1paul
door 1paul - Oct 18, 2021 om 14:01
3135 Antwoorden / 0 Vragen

kan dat die wet er komt, als u dan een electrische meter laat installeren is dit vroeg genoeg, een tip, geen zogenaamde slimme meter maar de andere electronische die NIET op afstand uitleesbaar is, daar zijn tot nu toe, zo ver mijn kennis strekt nog geen klachten over bekend....

He
door Helen 66 - Oct 18, 2021 om 14:48
119 Antwoorden / Vragen

Een dergelijke brief kreeg ik een paar jaar geleden ook van Liander, maar daar stond in, dat als ik het nu niet deed en het later wettelijk verplicht zou worden, dat er dan kosten aan verbonden zouden zijn terwijl het toen gratis was. Ik meen me te herinneren dat er destijds een bedrag van 76 euro werd genoemd.

h.
door h.terpstra - Oct 18, 2021 om 19:03
202 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb er al twee gehad. De brief staat vol onjuisheden en is intimiderend..Twee jaar geleden kreeg ik er iedere drie maanden een. De eerste heb ik geopend. de tweede in de houthaard. De derde heb ik terug gestuurd Gesloten met de tekst : Stop met dit stalken .
Nu sturen ze iedere maand een brief,
Wat zijn de feiten. De Nutsbedrijven hebben voor 4,2 miljard digitale meters gekocht..Die moest je eerst kopen voor Ruim 400 =€. Maar het zijn laboratorium
Instrumenten. Bewezen is, dat die meters niet juist tellen. Bij inschakelen van een verbruiker zoals een koelkast of een wasmachine springt hij naar voren en telt z.g. verbruik wat u niet afneemt. !00% tot zelfs 1000 % meer verbruik. Er is jurisprudentie dat u de meter kunt laten weghalen als u hem al heeft..
Stuur dit alvast weg. Kom hier na het eten op terug .

Vr.groet, Henk Terpstra, Fochteloo.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 18, 2021 om 19:31
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte H. Terpstra,

Kunt u wat u vertelt, ook onderbouwen?

Heeft u een link waar ik deze infornatie kan vinden of praat u alleen uit eigen ervaring?

mo
door mof - Oct 18, 2021 om 19:27
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nou, dan is die wet er nog niet en hoeft u met niets akkoord te gaan.

mo
door mof - Oct 18, 2021 om 19:30
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Verder, mbt Helen66, het is nu niet wettelijk verplicht dus mag je zelf kiezen. Als het wettelijk verplicht wordt dan moet Liander de meter kostenloos vervangen tenzij u daar zelf om vraagt. Nooit een afspraak maken dus. Liander is eigenaar van de meters dus kan zelf bepalen of ze die vervangen. En als het wettelijk verplicht is dan zullen ze wel moeten.

h.
door h.terpstra - Oct 18, 2021 om 21:30
202 Antwoorden / 1 Vragen

Neen, die komt er niet. Dat is al afgeblazen door het Europees hof Van Justitie.  Zie De KWESTIE  dond. 14-10 -21 T19. H.T.

h.
door h.terpstra - Oct 18, 2021 om 23:33
202 Antwoorden / 1 Vragen

Dag Petra,

Dit klopt niet. Het is onjuiste informatie van Liander.. Ze brengen energie in rekening die u niet heeft gebruikt. Heb met een schetsje mensen geholpen die daar een rechtzaak mee hebben gewonnen. Zie in de bib. de telegraaf van 14-10-21. T19.  Europees hof heeft het al afgeblazen.,
Goed, dat u dat heeft uitgeplozen.
Vr. groet, Henk Terpstra..  Lees meer in de reacties..