Li
door Liesmal9 Dec 25, 2021 om 16:18
Huishouden & energie

Wie heeft er een electrische doorstroom boiler.

Ben er over aan het denken om een elektrische doorstroomboiler te kopen.
Wel een met genoeg capaciteit om te douchen.
Wie weet de voor en nadelen van dit gebruik.
Evt. voor welke prijs je een volwaardig apperaat koopt.

Bedankt en groet. Liesbeth.

3006 7 Rapporteer

Li
door Liesmal9 - Dec 25, 2021 om 16:59
11 Antwoorden / 6 Vragen

Dag Sjoppy,
Vast bedankt maar het liefst zou ik wat lezen van mensen die deze doorstroom boiler in gebruik / zelf gekocht en of aangesloten hebben.
Groet,  Liesbeth.

sjjoppy
door sjjoppy Dec 25, 2021 om 17:18
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Komt nog wel. :)
Groet. Sjoppy.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 25, 2021 om 20:30
16827 Antwoorden / 202 Vragen

.

marita5
door marita5 - Dec 25, 2021 om 19:14
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Liesmal9 ,

Wie weet de voor en nadelen van dit gebruik.

Zie deze link , scroll naar beneden onder veelgestelde vragen ,

https://www.duurzaambouwloket.nl/maatregel/doorstroomboiler

gerbera
door gerbera - Dec 25, 2021 om 22:34
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Om te douchen heeft u een doorstroomboiler van minimaal 3,5 kw hetgeen betekend dat u krachtstroom met minimaal3x25 Amp als hoofdzekering moet hebben ter voorkoming van overbelasting van de huisinstallatie. Daarbij gebruikt een doorstroomboiler voor het douchen veel stroom omdat deze in korte tijd het water moet opwarmen en zal deze minimaal 6 liter per minuut moeten kunnen leveren en dient u een waterbesparende douchekop te gebruiken. Tevens dient deze zo dicht mogelijk bij de doucheruimte te hangen om er werkelijk profijt van te hebben. Normaal wordt een doorstroomboiler, met een lager stroomvermogen, in o.a de keuken gebruikt als de afstand van CV ketel groot is en die kan dan gewoon op een apparte groep 230 volt worden aangesloten. Dus laat u goed voorlichten als het gaat om een doorstroomboiler voor het douchen, in veel gevallen zal het u worden afgeraden.

Iv
door Ivo W Dec 26, 2021 om 10:06
729 Antwoorden / Vragen

Een doorstroomboiler die 6 liter/minuut aan 40 graden moet leveren, heeft al minimaal 11kW nodig.

En 6 liter per minuut is al nodig een zeer waterbesparende douchekop. Met een 3,5kW doorstromer komt er een lauw z**kstraaltje uit de douche.

gerbera
door gerbera Dec 26, 2021 om 14:20
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@IVO, Er is een verschil tussen vermogen en verbruik dus ff goed lezen waar het over gaat. 3,6Kw betekend het vermogen, dus minimale warmte opbrengst, van de boiler, zoals dat ook bij een CV installatie wordt aangeduid, en niet over het verbruik (kW). En als u dan ff verder leest ziet u dat ik schrijf over overbelasting van de huisinstallatie dus 3 fase nodig is maar had ik blijkbaar duidelijker moeten omschrijven, en dat er een besparende douchekop nodig is schreef ik ook al. En minimaal 6 liter betekend dat dat het minimum is maar meer beter is. Zo jammer dat ik het voor sommige blijkbaar volledig moet uitleggen zodat er een ellenlang verhaal staat.

rj
door rjw - Dec 26, 2021 om 09:54
3254 Antwoorden / 5 Vragen

In Engeland en Ierland zie je vaak van die kleine units in de douche om het water te verwarmen. Werkt gewoon op 1 fase, dus je hoeft er niet veel extra voor te doen en werkt eigenlijk best wel prima. Even zoeken op "electric showers".

Iv
door Ivo W Dec 26, 2021 om 10:10
729 Antwoorden / Vragen

Dat ze in Engeland op 1 fase werken, betekent niet dat dat in Nederland ook succesvol zal zijn. In Engeland of Duitsland is een huis aansluiting van 1*80 Ampère geen uitzondering. Je kunt daar dan best een 10kW (43A) waterkoker aan koppelen op één fase. Maar in Nederland is een éénfase huis aansluiting vaak 35A,soms maximaal 40A. Maar nooit meer dan dat. Als je daar dan zo'n Engelse douchewater-verwarmer op aansluit heb je een koude douche en volledig donker huis. Dat maakt het wel lekker zuinig in deze tijden van dure energie ;)

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 27, 2021 om 10:01
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Maximaal.......Twee minuten en Spaardouche  moet kunnen!

Volgende persoon moet dan even wachten tot de Boiler weer op temperatuur is.

Er zijn kleine Boilers van  5  en ietsje grotere van 10 liter en zou voor die 10 liters gaan!

De grote 50 & 80 Liter Boilers kosten veel stroom om deze gehele jaar warm te houden.

Maar een  5 liter  keuken boilertje...

 afspoelen,

kraan dicht  en inzepen...

Paar minuten wachten en dan....

Daarna  afspoelen en alles onder krachtige maar weinig water kostende Bespaardouche?

Had achteraf liever een 10 Liter gekocht.

Ik heb deze in de mantelzorg woning en  gaat net aan!

Li
door Liesmal9 - Apr 27, 2022 om 19:28
11 Antwoorden / 6 Vragen

Bedankt voor al jullie antwoorden, er is (nog) niet veel nieuws.
Ga mijn licht eens opsteken bij een bedrijf die deze apperaten verkoopt.

Vriendelijke groet,  Liesbeth.