Bd
door BdOuitM Apr 25, 2019 om 16:14
Huishouden & energie

Wie heeft ervaring met misverstanden met B.O.M. Beveilliging op Maat?

In verband met een defect in onze stoppenkast (stroomuitval op één groep in onze woonkamer) belde mijn partner maandagmorgen 15 april 2019  naar  “B.O.M. Beveiliging op Maat”  voor een reparatie.

Wij hadden geen ervaring met dit bedrijf maar mijn partner vond deze firma op het Internet. Dit bedrijf biedt zich aan voor spoedreparaties op het gebied van elektra, sloten, verlichting, hang- en sluitwerk en camerabewaking.

Mijn partner ging akkoord (telefonisch, op een voice log) met een all-in reparatie voor    € 279,=.

Mijn partner belde (vanaf zijn kantoor) naar mij (thuis) en vertelde dat er binnen enkele uren een monteur op ons huisadres zou komen.  Hij en ik spraken op dat moment niet over de prijs/kosten.

De monteur verscheen keurig binnen de afgesproken tijd en was uiterst vriendelijk en correct. Hij constateerde al snel (binnen een paar minuten) dat er een schakelaar kapot was in de meterkast, een schakelaar van het merk Merlin Gerin

Hij vertelde mij dat B.O.M. helaas niet werkte met deze stoppenkast en deze schakelaars. En dat zijn bedrijf daarom geen schakelaar van het merk Merlin Gerin op voorraad had. Ik vroeg de monteur of hij die dan bestellen kon. Dat leek mij het meest logisch; het probleem moest immers worden opgelost. Maar dat zou volgens de monteur (te) lang gaan duren. Een paar werkdagen. Voor ons niet zo’n probleem, want het defect zat maar in één groep (dus op de meeste plaatsen hadden we gewoon stroom). Maar de monteur adviseerde mij toch echt om zelf een andere elektricien te zoeken, die wél met dit systeem werkte en die de schakelaar wel op voorraad zou hebben. Dat waren er genoeg, volgens de monteur. En het probleem zou waarschijnlijk dan diezelfde dag nog wel (door een ander dus) kunnen worden opgelost.

Ik vond dat jammer maar dacht oprecht nog dat de monteur dit in mijn belang voorstelde; en dat het zoeken van een andere elektricien dus de snelste oplossing zou zijn.

Ik vroeg de monteur wat ik hem schuldig was. Het antwoord was: € 279,= euro.  Ik reageerde verbaasd. Het kon toch niet zo zijn dat ik een dergelijk bedrag zou moeten betalen voor een bezoek van 10 minuten waarbij de monteur niets gedaan had en mij nota bene naar een andere elektricien verwees.

Voorrijdkosten wilde ik (natuurlijk) wel betalen, maar meer niet. De monteur hield echter vol dat ik € 279,= betalen moest omdat dit de “ met mijn man afgesproken prijs” was. Dit bedrag stond vast en dat moest hij vragen van zijn baas. Ik vertelde de monteur dat ik dit vond lijken op oplichtingspraktijken die ik in de media wel eens voorbij had zien komen. De monteur bleef stoicijns, hield vast aan het bedrag en ging zijn baas bellen. Er ontstond een nare sfeer. In een voor mij niet te volgen taal sprak hij met zijn baas waarna  het mobiele toestel aan mij gegeven werd. Ook “de baas” wees mij op “het akkoord” van mijn partner: ik moest 279,= Euro betalen.

Ik had mijn partner inmiddels gesproken. Die was inderdaad eerder die morgen akkoord gegaan met een prijs van € 279,=, vertelde  mijn partner,  maar daarvoor zou de boel dan ook wel gerepareerd zijn: voorrijden, arbeidsloon en klein materiaal. Alles zou zijn inbrepen. Alleen grote onderdelen zouden apart gefactureerd worden.

Ik maakte “de baas” duidelijk dat ik – nu er niets gerepareerd was-  absoluut geen         € 279,= zou betalen en herhaalde dat dit veel weg had van oplichting. Toen ik die term in de mond nam werd de baas boos op mij maar werd het verhaal wél ineens genuanceerd. Ineens had ik de monteur verkeerd begrepen: de prijs van € 279,= gold inderdaad alleen wanneer de reparatie was uitgevoerd en geslaagd. Wanneer een monteur om wat voor reden dan ook het defect niet kon repareren was slechts een bedrag van € 79,= verschuldigd aan voorrijdkosten. Precies wat ik de monteur eerder voorstelde dus. Ineens (althans 5 minuten later) bleek ook de schakelaar gewoon geleverd te kunnen worden door B.O.M. Sterker nog: de schakelaar bleek zelfs op voorraad in het magazijn te Utrecht (op een steenworp afstand van mijn woning). De monteur zou die gaan halen en alsnog komen plaatsen.

De schakelaar van € 9,= viel echter volgens de baas niet onder klein materiaal en moest apart worden afgerekend. Normaal zou ik daar geen enkel probleem van gemaakt hebben maar gelet op de onaangename gang van zaken, zei ik dat die € 9,= wat mij betreft in het all-in bedrag zat; klein materiaal immers.

Uiteindelijk is de schakelaar geplaatst (ik sluit niet uit dat die achteraf gewoon in de auto van de monteur lag) en heeft de baas nog een keer teruggebeld om zoete broodjes te bakken.

Maar ik heb een heel vervelend gevoel gekregen bij dit bedrijf, de monteur en de baas: ik heb namelijk “niets verkeerd begrepen”. BOM heeft gewoon geprobeerd mij        € 279,= afhandig te maken zonder het leveren van enige prestatie. Dit is bij mij niet gelukt, omdat ik de betaling weigerde. Het “misverstand” werd in mijn geval bijtijds “opgehelderd”. Maar ik kan mij goed voorstellen dat andere klanten zich wel laten overrompelen en de betaling doen.

Ik adviseer andere klanten van B.O.M Beveiliging op Maat dan ook om ook bedacht te zijn op “mogelijke misverstanden” en niet tot betaling over te gaan wanneer er niets geleverd of gepresteerd is.

Zijn er meer mensen die een  dergelijke ervaring  hebben met dit bedrijf?

1688 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 25, 2019 om 16:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou, denk ik, het energiebedrijf gebeld hebben en niet een beveiligingsfirma van internet.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 25, 2019 om 16:31
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Jeetje, wat een nare ervaring, fijn dat u die met dit forum wilde delen om waakzaam te blijven voor dit soort “grapjes”.
Dankuwel.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 25, 2019 om 17:49
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas pindakaas. U heeft zelf de opdracht gegeven en zit er 'dus aan vast'.

ne
door neodutchio - Apr 25, 2019 om 17:59
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Dit verhaal deed u denken aan oplichtingspraktijken die in de media voorbij ziet komen, maar het was u nog niet opgevallen dat dit altijd de bedrijfjes zijn die bovenaan in google staan en vreemd genoeg een prijs kunnen geven nog voordat ze naar het probleem konden kijken?
Beter kunt u uw man opvoeden door niet meteen de eerste commerciele partij, waarvan de naam niet eens lijkt op iets met elektra, op te laten draven.

panter22
door panter22 - Apr 25, 2019 om 19:04
6599 Antwoorden / Vragen

Wat een vreselijke ervaring. Dit soort zaken wil je natuurlijk snel opgelost hebben . Googel je dan staan dit soort bedrijven bovenaan.
De klus is geklaard, maar wel door een vakkundige elektricien? Of was het een monteur die eerst aan zijn baas moest vragen wat hij moest doen? Ik zou er niet gerust op zijn.
Heb je, toen de klus geklaard was, wel die €279 betaald?

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 25, 2019 om 19:12
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Wat Ts schrijft:
ik heb namelijk “niets verkeerd begrepen”. BOM heeft gewoon geprobeerd mij        € 279,= afhandig te maken zonder het leveren van enige prestatie. Dit is bij mij niet gelukt, omdat ik de betaling weigerde. Het “misverstand” werd in mijn geval bijtijds “opgehelderd”.

Lijkt mij dus dat er uiteindelijk 79 euro is betaald.

tijger1
door tijger1 Apr 25, 2019 om 19:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat zou dus in principe niet correct zijn. Tenslotte was het nu gerepareerd en de schakelaar viel uiteindelijk ook onder klein materiaal.

sjjoppy
door sjjoppy Apr 25, 2019 om 21:15
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Ja maar daar ga ik niet over. Ik lees hoe het gegaan is.