Nadie1990
door Nadie1990 Dec 4, 2021 om 01:08
Huishouden & energie

Wie is aansprakelijk voor de kosten?

Hallo allemaal,

Sinds oktober 2019 huur ik een huis met 6 zonnepanelen. Het eerste jaar heb ik geen problemen gehad. Sinds juni 2021 begonnen de problemen. Op de Oxxio app zag ik dat ik niet meer terugleverde. Daarom heb ik na een aantal dagen Oxxio gebeld. Zij vertelde dat er een probleem was met het uitlezen van de slimme meter en ik moest daarvoor een melding maken bij de netbeheerder. Ik heb daarom de netbeheerder gebeld en doorgegeven dat er een storing was. Na 3 weken kreeg ik van de netbeheerder te horen dat er geen storing was.
Daarom heb ik Oxxio nogmaals gebeld. Zij zeiden toen weer dat er toch echt een storing was en dat zij contact op zouden nemen met de netbeheerder. Het zou geen gevolgen hebben voor mijn jaarnota. Na een maand heb ik nogmaals gebeld met Oxxio omdat ik nog steeds geen teruglevering zag in de app en ik mij toch wel zorgen ging maken over mijn eindnota. Oxxio stelde mij wederom gerust en gaf aan dat zij wel teruglevering zagen in het systeem en dat de app niet goed werkte. Dus moest ik de app van m'n telefoon afgooien en dan zouden zij mijn account resetten en dan moest ik de volgende dag de app opnieuw installeren en binnen 3 weken zou hij het weer doen. Maar helaas. Dit werkte wederom niet.
Begin oktober kreeg ik de jaarnota en daar kwam uit dat ik vanaf 27 juni geen teruglevering meer had dus ik moest veel bij betalen ipv dat ik terug kreeg. Direct weer contact opgenomen. Helaas ging dit toen plotseling erg moeilijk. Dus duurde het een aantal dagen. Eindelijk kreeg ik iemand te pakken. Toen was het verhaal dat de omvormer waarschijnlijk kapot was. En dat ze zouden kijken hoe de schade voor mij zouden kunnen vergoeden. Voor de omvormer heb ik direct contact opgenomen bij de woningbouwvereniging. Deze is sinds deze week eindelijk gemaakt.
Maar de kosten zijn nog niet vergoed. Oxxio biedt zijn excuses aan en verwijst mij door naar de netbeheerder omdat er volgens hen een storing was. De netbeheerder zegt dat er geen storing was, dus zij gaan niets vergoeden. Oxxio zegt alleen te willen vergoeden als de omvormer toch kan aangeven wat de zonnepanelen hebben opgeleverd. Maar de omvormer kon niet meer uitgelezen worden. Het bedrijf dat de omvormer gerepareerd had, zei dat ik de kosten kon verhalen bij de woningbouwvereniging, omdat de woningbouwvereniging geen services hadden afgesloten waardoor het bedrijft de omvormer kon uitlezen en zo storingen vroegtijdig kon ontdekken. Daarom de woningbouwvereniging aansprakelijk gesteld. Ik heb nu een vergoeding van 10 euro gehad voor afgelopen 7 weken (af de weken dat zij weten dat er een probleem is met de omvormer tot reparatie). Maar die 10 euro vergoed niet de kosten in ondertussen zijn gemaakt, het extra energiekosten en de gemiste teruglevering. Waar zou ik deze kosten nog kunnen verhalen? Wie is er aansprakelijk? En wat kan ik doen? Ik moet rond komen van een kleine uitkering dus voor mij is dit echt een ramp.

3581 6 Rapporteer

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 4, 2021 om 08:12
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Oxxio kan hier niets aan doen, je leverde nu minder als je gebruikte.

Maar de verhuurder die geld vraagt voor deze panelen?

Heb je die inverter  al uitgelezen?

Naast  een App op mobiel  is vaak op apparaat zelf ook een mogelijkheid.

Die is betrouwbaarder.

Als de Inverter niet werkte en je 0 watt stroom kreeg mag je  over gehele periode betaalde huur voor deze set terug Claimen.

Als defect hoef je niets te betalen tot ze nieuwe komen plaatsen.

Als je in de Zomer maanden iets miste, jammer,  je kreeg meer stroom dan  deze set koste....

Maar nu is  ook bij mijn erg weinig geleverd met dit rot weer nu.

Als ze iets verhuren dat defect is hoef je over deze periode daar  €0,00 voor te betalen.

Verder is  Inverter wissel  stekker eruit,  andere ophangen en  klaar....

Reparatie mogen ze in hun werkplaats doen, vaak  5 of 10 jaren garantie hierop!

Als eigenaar is even fietsen,  inleveren en nieuwe gekregen....

Maar een gebruikte  gereviseerde mogen ze dan ook geven.

panter22
door panter22 - Dec 4, 2021 om 08:28
6599 Antwoorden / Vragen

Je huurt een huis met zonnepanelen. Je had direct de woningstichting moeten bellen en zeggen dat de zonnepanelen niets terugleverden. Je hebt toch wel info gekregen toen je het huis huurde? Als iets anders in huis stuk gaat dan bel je toch ook met de woningstichting. Waarom nu dan niet?
Je dacht dat de slimme meter stuk was, maar die bleek niet stuk te zijn, dus krijg je van de netbeheerder niets vergoed.
De omvormer was stuk en je krijgt nu een vergoeding van de woningstichting vanaf de melding.
Je kunt de situatie aan de woningstichting uitleggen, misschien wordt er uit coulance nog wat vergoed over de afgelopen maanden.
Schrijf alles eens op zoals je hier gedaan hebt en dat je van een kleine uitkering moet rondkomen. Vraag of ze je tegemoet kunnen komen. Reken er niet op, want je hebt zelf niet goed gehandeld,
Je kunt niemand aansprakelijk stellen.

sw
door swat1500 - Dec 4, 2021 om 09:09
3777 Antwoorden / 0 Vragen

Ik sluit mij bij de vorige sprekers aan. Oxxio en de netbeheerder valt niets aan te rekenen. Zij zijn slechts de ontvanger van uw eventueel opgewekte stroom. Nu zij geen gegevens hebben gekregen omdat de apparatuur aan uw kant niet goed functioneerde kan hen niets verweten worden. Dat ware anders geweest als Oxxio of de netbeheerder de zonnepanelen had aangelegd en verantwoordelijk waren voor het onderhoud.
Nu de woningstichting de panelen heeft aangelegd en u deze kennelijk meehuurt met de woning moet u bij hen zijn. Vervolgens dient de vraag gesteld te worden hoe zij er achter moeten komen dat de installatie mogelijk niet goed werkt. Monitoren zij de installatie op afstand of wordt er alleen periodiek onderhoud verricht en dient de huurder tussentijdse defecten te melden. In beide gevallen is de woningstichting (mogelijk) aansprakelijk op het moment dat zij wisten van het defect.
Het komt mij voor dat u in eerste instantie uw melding over een mogelijk defect bij de verkeerde instanties heeft gedaan.

1paul
door 1paul - Dec 4, 2021 om 09:29
3143 Antwoorden / 0 Vragen

jij huurt de panelen van de woningbouwver. daar moet je dus zijn van het begin af al had je daar ook de klacht neer moeten leggen....

nu je dit niet hebt gedaan is het juist dat zij vergoeden vanaf de dag dat jij je melde bij hen....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 4, 2021 om 09:56
16839 Antwoorden / 202 Vragen

Dit ie een boeiend probleem. Ik adviseer u het volgende aanvullend op de al gegeven reacties:

Iedere sociale woningbouwcorporatie moet wettelijk een H|uurders Belangen Vereniging hebben die in ieder geval op basis van de huurwetgeving in deze moet kunnen bemiddelen voor u. In veel gevallen zijn alle huurders conform statutaire regels lid en ook een HBV normaliter collectrief aangesloten bij de Huurdersbond.
nietd
Ergo, benader uw HBO en indien het lidmaatschap wel eerst aan de orde is na aanmelding (en een klein bedrag aan contributie) wordt dan lid. U kunt ook apart/zelf de woonbond https://www.woonbond.nl/ benaderen.

U heeft uw verhuurder al aansprakelijk gesteld maar u heeft (m.i.terecht) de mening dat de vergoeding 'nergens op slaat'. U kunt dan eventueel ook nog op basis van deze info https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en middls deze voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ zelf handelen hetgaan u dan ca. €10,00 aan porto kost.

Neem echter eerst contact op met het bestuur van uw Huurders Belangen Vereniging. Zie ook nog: Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

panter22
door panter22 - Dec 4, 2021 om 10:55
6599 Antwoorden / Vragen

Als je vindt dat die €10 euro te laag is, dan zul je moeten aantonen wat dan volgens jou wel de schade is van die afgelopen 7 weken.
Als je een slimme meter hebt en elke maand een overzicht van Oxxio krijgt, dan kun je kijken wat je in die weken die je dit jaar hebt gemist, op basis van wat  2019 en 2020 teruggeleverd is.
Vergelijk ook de andere maanden eens met de teruglevering van de eerste maanden van 2020. Misschien haperde de omvormer al voordat hij stuk ging,
Dan krijg je inzicht
En als je maandelijks geen overzicht krijgt, vraag er dan na. Je kunt dan direct zien of er wat mis is.