Ge
door George15963 Dec 1, 2020 om 11:11
Huishouden & energie

Wie is verantwoordelijk de woningstichting of ver. van eigenaren?

Hallo,
Ik woon sinds eind tachtiger jaren in een appartement dat ik huur van Wonen Limburg.
Nu willen zij die appartementen gaan verkopen, maar ivm. uitkering kan ik dat niet. Een aantal appartementen zijn al verkocht maar ik en nog een viertal andere huurders die een uitkering, pensioen of laag inkomen hebben wonen hier nog steeds gehuurd en wij betalen dan ook de maandelijkse huur aan Wonen Limburg! deze willen zodra er een appartement vrijkomt dit verkopen maar voor mij, de meeste van ons is dat geen optie en zullen wij hier blijven wonen tot de dood of verzorgingshuis.Het probleem is de renovatie ivm de neiuwe millieu en isolatie voorschriften. De sociale woningen in onze buurt die niet verkocht worden, worden allemaal gerenoveerd, kunststof deuren, kozijnen, dak isolatie en zonnepanelen. Iets dat wij ook graag zouden willen! De woning stichting heeft alleen door een glasplaat toe te voegen dubbel glas gemaakt, met als gevold doorhangende deuren en ramen, tocht, ( s'winters koud, somers bloed heet), houten deuren die beschadigd raken omdat ze niet meer volledig open gaan, een lekkend dak dat met plak en pleisterwerk gedicht werd/ word enz. Wij huurders van Wonen Limburg willen ook onze huizen fatsoenlijk geisoleerd hebben want de huurverhogingen gaan gewoon  door, dit jaar 4,6% erbij! Als wij contact opnemen met wonen Limburg worden wij naar de vereniging van eigenaren doorverwezen en die willen amper of niets doen, want die willen geen geld uitgeven! Dit terwijl wij huur betalen aan Wonen Limburg? Wat kunnen wij doen, wat zijn onze rechten hierin en wie is verantwoordelijk? Hoop dat u/ jullie ons op weg kunnen helpen? Alvast vriendelijk bedankt!!!

1983 11 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Dec 1, 2020 om 11:21
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Renovatie kunt u niet afdwingen. De eigenaar (van UW pand) is niet te dwingen omdat er niet 5 van de 10 (voorbeeld) wel willen en de rest niet niet te organiseren is. U heeft wel recht op herstel van gebreken.

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 1, 2020 om 11:35
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien de Woonbond nog eens benaderen voor advies.
https://www.woonbond.nl/

ma
door malty - Dec 1, 2020 om 11:53
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De eigenaren van de verkochte appartementen zijn lid van de vve, u huurt, dan is de woningstichting die eigenaar is van uw appartement,  lid van de vve.

Hoe is het met de verkochte appartementen in het complex waar u woont, wordt daar beter of meer onderhoud gedaan dan bij uw appartement?
Voor de vve maakt het niet uit wie de eigenaar is, onderhoud zou voor alle appartementen in het appartementencomplex hetzelfde behoren te zijn.
De vraag is of de bewoners van de gekochte woningen zelf een gedeelte van de renovatie aan de vve betalen. Wanneer dat zo is en de woningstichting wil die bijdrage niet betalen, houd het voor u op.

tijger1
door tijger1 - Dec 1, 2020 om 13:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw huisbaas is uw aanspreekpunt, die is overigens lid van de VvE , maar daar hebt u verder niets mee te maken.

Als u klachten hebt over het onderhoud van de woning, maak die dan schriftelijk kenbaar. Heeft dat geen effect, ga dan naar de huurcommissie

sw
door swat1500 - Dec 1, 2020 om 15:26
3763 Antwoorden / 0 Vragen

De VvE is verantwoordelijk voor het buiten onderhoud en de algemene ruimten van het complex waar u woont. Het onderhoud in de woning zelf is voor de eigenaar van de woning en in uw geval Wonen Limburg.
Alle eigenaren van de appartementen en dus ook Wonen Limburg zijn lid van de VvE. De leden van de VvE beslissen of en wat er gerenoveerd gaat worden. Is er geen meerderheid voor een renovatie dan gebeurt dit ook niet. Dubbel glas aan de buitenzijde van het pand is dus een zaak van de VvE. Wil men dit niet plaatsen dan kunt u dit ook niet afdwingen. Als u meent dat u meer huur betaald dan op basis van de kwaliteit van de woning zou moeten kunt u naar de huurcommissie stappen.
De VvE hoeft zich niets van u aan te trekken. Anderzijds bent u wel gebonden aan de huisregels van de VvE.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 1, 2020 om 16:01
16774 Antwoorden / 202 Vragen

NMog een advies: Wonen Limburg heeft wettelijk verplicht een huurdersbelangenorganisatie. Benader het bestuur daarvan met uw vraag en mogelijk kunnen zij iets voor u betekenen. Ik neem aan dat deze HBO ook in uw Gemeente betrokken is bij het maken van de periodieke prestatieplannen van coörperaties zoals Wonen Limburg waarin ook zaken worden afgesproken met de Gemeente m.b.t. isolatie van woningen etc.

U kunt als u echt ook klachten heeft m.b.t onderhoud resp. nalatig onderhoud de huurcommisie d benaderen als al aangegeven door @SHOPPY.

Ik teken aan dat  de huurdersbelangenorganisatie mogelijk een collectief lidmaatschap heeft voor al haar leden heeft afgesloten met de Woonbond waar men kan juridisch kan bijstaan.

Ik kan geen link vinden naar een HBO van Wonen Limburg in Roermond.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 1, 2020 om 19:32
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je van enkel glas naar dubbel ging,  2x zwaardere en oude kozijnen,
als je toch hebt en niet op te lossen met strippen  kun je  huurverlaging  aanvragen, dan is plotseling vaak meer mogelijk.

Vooral dit niet alleen doen maar met alle overgebleven huurders,  lagere huur en geen verhogingen zolang niet hersteld is.

Een andere tip is... als je als huurder goedkoper kunt kopen dan bij normale verkoop.....
Als je Kinderen of Kleinkinderen dit voor jullie kopen  en verhuren... en later mogen ze er zelf in... al in eigendom.
Maar ik weet niet of ze  geld hebben of niet....
Soms lukt het...

mi
door miennaamishaaz - Dec 1, 2020 om 23:23
725 Antwoorden / 1 Vragen

Indien ze de woning gaan renoveren, dat mag. ze moeten u hier wel over informeren.
Tevens is deze renovatie ook Nog eens handig voor uzelf.

vooral omdat u zegt dat dat ze van plan zijn om de woningen te verkopen.
Indien ze na de renovatie de woning verkopen moeten ze u een vergelijkbare of betere woning aanbieden tegen dezelfde prijs als u nu betaalt.
omdat er een Renovatie achter de rug is is de woning "wettelijk" gezien als verbeterd, en mogen ze u technisch gezien niet dumpen in een woning die 1 kamer kleiner is, en nog een Keuken/badkamer van 20 jaar oud. met dezelfde huur.

Ze moeten u dan een vergelijkbare woning aangeven,

U kunt het beste navraag doen bij het Juridisch loket, over wat exact uw rechten zijn.
https://www.juridischloket.nl/

panter22
door panter22 - Dec 2, 2020 om 08:45
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je er wel aan gedacht dat als je appartement gerenoveerd wordt, je meer huur moet gaan betalen?
Die huurverhoging wordt meestal niet voor 100% gesubsidieerd. Zeker niet als je huur door de renovatie  boven de huurtoeslaggrens komt.
Met tochtstrip in de winter en een ventiator of airco in de zomer kun je veel Koop een lekker warm fleece vest en een paar dikke sokken.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurverhoging/vraag-en-antwoord/huurverhoging-na-renovatie

Ge
door George15963 - Dec 2, 2020 om 12:25
3 Antwoorden / 5 Vragen

Bedank allemaal voor jullie antwoorden en tips. Ik ga ermee aan de slag!!!
MvG George!

Fa
door Familie Timmer - Dec 2, 2020 om 13:13
21 Antwoorden / Vragen

Om uw vraag vanuit juridisch perspectief te beantwoorden, zijn meer gegevens nodig. Het kan mogelijk zijn dat de Woningstichting eigenaar is van uw appartement EN lid is van de Vereniging van Eigenaren. Als de Woningstichting binnen de VvE veel appartementen bezit (juridisch: appartementsrechten), hebben ze daar een grote stem, afhankelijk van het reglement.

Ga voor uw juridische vraag naar een huurrecht-advocaat, het beste een advocaat die regelmatig voor huurders uit lage en midden-inkomstengroepen werkt. U heeft op basis van uw inkomen misschien recht op gefinancierde rechtshulp - uw advocaat krijgt dan een kleine vergoeding van de overheid om aan uw zaak te werken. Zie website Raad voor Rechtsbijstand Bedenk dat mensen op dit forum vaak geen echte experten zijn. In de zin dat ze voor een bepaald gebied een opleiding hebben gevolgd.

Vanuit sociaal perspectief kunt u proberen met andere mensen die in hetzelfde bootje zitten, een (digitale) vergadering te organiseren en samen te gaan werken. U kunt met een paar mensen naar een huurrecht-advocaat. Samen sta je meestal sterker. En u kunt samen wat 'tam-tam' maken, bijvoorbeeld door pamfletten in de buurt te verspreiden of door kontakt op te nemen met een gemeenteraadslid. Of een 'ludieke actie' organiseren. Bijvoorbeeld met een paar mensen met paraplu's op, op eetkamerstoelen (op een oud tapijt) op de stoep voor het kantoor van de Woningstichting gaan zitten, een uurtje. Met pamfletten. En even een krant bellen zodra u zit...