Inizio
door Inizio Aug 6, 2020 om 10:51
Huishouden & energie

Wie is verantwoordelijk voor de rookmelder?

Hallo forumgebruikers,

De rookmelder piept. Daar ik het type rookmelder niet ken en de oorzaak van het piepen niet weet (ik vermoed batterij leeg?), vraag ik me af wie verantwoordelijk is voor de rookmelder bij problemen; de verhuurder of de huurder? Ik kan uiteraard de batterijen vervangen, als dat het probleem is, maar ligt die verantwoordelijkheid ook bij mij?

Ben benieuwd en hoor het graag. Dankjewel.

15476 14 Rapporteer

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 6, 2020 om 11:03
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de link:
Het onderhoud is ten laste van de huurder. Het onderhoud is bijvoorbeeld het tijdig vervangen van de batterijen.

Na ongeveer 10 jaar dient de rookmelder vervangen te worden. Deze kosten zijn ten laste van de verhuurder.
http://www.infotalia.com/nld/wonen/immo/huren/huur_detail.asp?id=3398

Inizio
door Inizio Aug 6, 2020 om 11:10
14 Antwoorden / 15 Vragen

Dankjewel, Sjoppy!

sjjoppy
door sjjoppy Aug 6, 2020 om 14:14
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Graag gedaan @deesazier.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 7, 2020 om 15:08
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@Sjoppy, heeft u gezien dat Ts later meldt dat de brandmelder buiten de woning in de gemeenschappelijke ruimte is geplaatst? Bij plaatsing in de woning is het antwoord correct (sedert kort). :-)

sjjoppy
door sjjoppy Aug 7, 2020 om 16:08
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Ja @heremietkreeft,
ik heb gezien dat er een gangetje bij is betrokken.
TS heeft daar al antwoord op gekregen, het wordt wat rommelig als ik dat ook nog eens doe.

Gr
door Grunn1 - Aug 6, 2020 om 11:04
1427 Antwoorden / 18 Vragen

En wat zij de verhuurder? Lijkt me de kortste weg om die even te bellen.

Inizio
door Inizio Aug 6, 2020 om 11:10
14 Antwoorden / 15 Vragen

Hi Epcot,

Die wil ik natuurlijk pas benaderen als ik zeker weet dat ik het niet hoef te vervangen. Als blijkt dat ik bijv. de batterij moet vervangen, is het onnodig om hem daarmee te belasten.

Gr
door Grunn1 Aug 6, 2020 om 11:12
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Maar bellen gaat sneller en makkelijker dan hier de vraag te stellen en allerlei verschillende antwoorden te krijgen, daar zijn ze tenslotte voor.

me
door mein33 - Aug 6, 2020 om 11:24
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR DEESAZTER 6 AUG. 2020  Daar ik het type rookmelder niet ken. Wie verantwoordelijk is voor de rookmelder bij problemen; de verhuurder of de huurder?

Het merk en type staan op de rookmelder !!
Bel de verhuurder en vraag hen de batterij of de gehele melder (bij een niet te openen melder) te vervangen.
U hoort dan vanzelf of dat voor de verhuurder is of dat het uit eigen portemonnee betaald moet worden.

ca
door carmen260 - Aug 6, 2020 om 11:45
1 Antwoorden / Vragen

Hierover bestaat veel verwarring. Om verwarring te voorkomen is vastgesteld dat de verhuurder de kosten voor het plaatsen en aanschaf van rookmelders betaald. Het onderhoud is echter voor de huurder. Dat betekent dat de verantwoordelijkheid voor het vervangen van batterijen ook bij jou ligt.

Inizio
door Inizio Aug 6, 2020 om 11:50
14 Antwoorden / 15 Vragen

Dankjewel voor je reactie!

Magnum007
door Magnum007 Aug 7, 2020 om 11:33
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Carmen,

Dit geldt niet voor alle huurwoningen.

Ik heb onlangs een nieuwe rookmelder gekregen omdat de batterij niet te vervangen was.

marita5
door marita5 - Aug 6, 2020 om 11:58
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Deesazter ,

U vermeldt niet waar de rookmelder piept .
Is dit in de woning , bent u verantwoordelijk voor het vervangen van de batterijen .
Piept de rookmelder in gemeenschappelijke ruimtes , is de verhuurder veranwoordelijk .

Inizio
door Inizio Aug 6, 2020 om 12:09
14 Antwoorden / 15 Vragen

Hoi Marita,

Bedankt voor je reactie! De rookmelder hangt in het gangetje voor mijn deur. Alleen ik kom in dat gangetje om m'n woning binnen te gaan.

marita5
door marita5 Aug 6, 2020 om 12:24
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Als de verhuurder deze rookmelder heeft geplaatst , neem dan contact op met de verhuurder .

th
door thieu Aug 7, 2020 om 13:51
146 Antwoorden / 0 Vragen

Het gangetje voor uw deur....
Hoort dat gangetje tot uw wonig of is het vrij toegankelijk voor iedereen? In het tweede geval is het openbare ruimte en is het de verantwoordlijkheid van de verhuurder.

Aan de andere kant, wat kost een batterij, en hoeveel moeite is het.
Maar let op! Voor rookmelders in uw huis heeft u (als het goed is) een gebruiksaanwijzing gekregen, maar voor deze rookmelder niet. En als het een ander type is, en u maakt bij het vervangen van de batterij iets stuk, dan kan het zijn dat de veruurder die kosten op u verhaalt.

me
door mein33 - Aug 6, 2020 om 13:25
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR DEESAZTER 6 AUG. 2020  De rookmelder hangt in het gangetje voor mijn deur. Alleen ik kom in dat gangetje om m'n woning binnen te gaan.

Fijn dat u dat in uw openingstopic niet gemeld heeft !
Want in dit geval is het dus een klusje voor en op kosten van de verhuurder en wel omdat het niet in uw woning is !!

pi
door piet limburg Aug 7, 2020 om 14:47
231 Antwoorden / 15 Vragen

,,Omdat het niet uw woning is''

Batterij vervangen is het minste wat je zelf kunt doen vanwege je eigen veiligheid.
Mocht de batterij niet uitwisselbaar zijn dan kun je het beste een rookmelder met batterij kopen.Kosten tegenwoordig maar een paar euro.
Als je gaat bakkeleien over een lege batterij,breng je toch gewoon je eigen leven in gevaar.

lottesanne
door lottesanne Aug 11, 2020 om 09:52
438 Antwoorden / 47 Vragen

Piet Limburg,

In sommige rookmelders moet een blokvormig batterij. Deze kosten al gauw € 9,00. Dit kan voor sommigen inderdaad een best hoog bedrag zijn, bijvoorbeeld als je onder bewind staat en maar € 50,00 per week krijgt. Ik zeg niet dat dit ook voor TS geldt, maar het gaat mij te ver om te zeggen dat het maar om een paar euro gaat.

Iv
door Ivo W - Aug 6, 2020 om 15:57
728 Antwoorden / Vragen

Batterijen vervangen valt onder klein onderhoud van de huurder.

Wanneer het hele apparaat vervangen moet worden (bij defecfen en na verstrijken van de levensduur van 10 jaar) dan is de verhuurder aan de beurt

marita5
door marita5 Aug 6, 2020 om 17:39
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@IvoW , Ik heb 1x hetzelfde probleem gehad , rookmelder bleef piepen in de gang ( niet in de woning ) WBV gebeld deze hebben de batterijen vervangen , dus geen kosten huurder .

Donuts
door Donuts Aug 6, 2020 om 17:54
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Marita, heeft u al gegoogeld op gebruikersnaam? Gaat een wereld voor u open.

me
door mein33 Aug 7, 2020 om 11:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@ivo w,

De melder zit, zoals Ts aangeeft, in de openbare ruimte en is daardoor een karweitje voor de verhuurder !

Magnum007
door Magnum007 - Aug 7, 2020 om 11:51
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Deesazter,

Bij sommige rookmelders is de batterij niet te vervangen.

Ik kon de rookmelder eenvoudig losdraaien van de "houder" om dit te controleren.

Na melding bij de woningbouwvereniging is de rookmelder kosteloos vervangen.

mo
door mof - Aug 7, 2020 om 12:08
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, valt onder klein ondrrhoud.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 7, 2020 om 15:05
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie dat u later aangaf dat de rookmelder buiten uw woning is geplaatst. Dan is het niet uw verantwoordelijkheid om de batterijen te vervangen maar is het wel uw verantwoordelijkheid om dit aan uw verhuurder terstond te melden. Dat om te voorkomen dat er onverhoopt iets gebeurt (brand) en er dan geen signaal van de rookmelder komt.

Inizio
door Inizio - Aug 7, 2020 om 16:38
14 Antwoorden / 15 Vragen

Bedankt voor de reacties allemaal. Ben niet zo'n techneut, maar stroom erafgehaald, met veel moeite het kapje van de rookmelder eraf kunnen halen en de batterij vervangen. Het gepiep is opgehouden, dus bleek gewoon de batterij te zijn. M'n bovenbuurman bleek de verhuurder al gemaild te hebben, trouwens... :)

gerbera
door gerbera Aug 7, 2020 om 21:39
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Weer een probleem opgelost, bedankt voor de melding.

ji
door jiocharana - Aug 8, 2020 om 18:10
11 Antwoorden / 0 Vragen

Voor zover ik weet komt de woningbouw wel degelijk, maar alleen als je een service abonnement hebt.
Heb je dat niet kunnen ze alsnog tegen betaling het batterijtje vervangen.
Ik heb een service abonnement en bij mij zijn ze dus wel langs geweest.

gerbera
door gerbera Aug 8, 2020 om 21:42
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Uw verhaal klopt niet. De melder hangt buiten de woning en dan is het voor de verhuurder. Maar het is al opgelost.