HJ
door HJMS Nov 10, 2016 om 21:32
Huishouden & energie

Wieltjes draaiplateau magnetron knetteren en flitsen

Ik heb een SilverCrest magnetron.  De laatste tijd flitsen en knetteren de wieltjes van het draaiplateau als er Iets in staat op te warmen.  Vooral met een laag glazen dessertschaaltje erin (met inhoud uiteraard).  De magnetron is ongeveer een jaar of 8 oud. De flitsen lijken van de schroeven in de wieltjes te komen.  Hij doet het verder prima maar het lijkt me niet zo veilig . . . Enig idee wat ik kan doen?  Nieuw draaiplateau?

7370 16 Rapporteer

eclipse
door eclipse - Nov 10, 2016 om 21:49
1561 Antwoorden / 370 Vragen

Dan ketsen de wieltjes de straling  retour ( het ijzer van de wieltjes) nieuw draaiplateau erin , hier staan ze van Uw  merk, wel even scrollen, makkelijker als U Uw  type eerst intypt, kunt  u gerichter zoeken voor een nieuw plateau KLIK, net als je per ongeluk nog  wat aluminium erop heb zitten, dan gaat ie ook te keer 8  jaar is niet oud  voor alleen magnetron, , combi `s  zijn weer een ander verhaal, daar er elementen en meer electronica inzit,

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 11, 2016 om 00:57
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Maar die schroeven zitten al 8 jaar in die wieltjes.
Dus dan zou ts al 8 jaar lang deze klachten moeten hebben.

eclipse
door eclipse Nov 11, 2016 om 09:16
1561 Antwoorden / 370 Vragen

F  van @Philip gejat ...................

door philip36 - 10 nov. 2016 om 23:40
1765 Antwoorden / 4 Vragen

Draaiplateau er eens uithalen en onderkant schoonmaken.
Van metalen schroefje gaat het niet vonken.
Je mag zelfs een glas water met lepeltje in de magnetron zetten om op te warmen.
Waar je voor op moet passen is dat het metaal geen kring vormt zoals opgerold aluminiumfolie en zoals zilveren randjes op servies.
Er wordt dan een electrische spannning opgewekt en gaat er door de kringvorm een hoge stroom lopen.

HJ
door HJMS Nov 11, 2016 om 13:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor alle suggesties!!!  Inderdaad, het probleem zou niet bij de wieltjes (die overigens van kunststof zijn behalve de schroeven) moeten liggen.  Ik heb alles weer (!) eens goed schoongemaakt.  Op alle wieltjes en her en der op de bodem van de magnetron brandvlekjes, die er vanaf gepoetst konden worden.  De hele magnetron is overigens van metaal van binnen . . .
Het probleem bleef zich voordoen met het betreffende schaaltje erin met een klodder pindakaas.  Was het de pindakaas, want niet eerder een probleem met de schaaltjes. Schaaltje met water.  Geen probleem. Glas met water. Geen probleem.  Schaaltje met pindakaas plus glas met water.  Vonken, maar minder.  Een metalen lepeltje in het glas water.  1 minivonkje. Ik hou het dus maar op de pindakaas als probleem en zet er voortaan een glas water met een metalen lepeltje bij.
Overigens zet ik er nooit iets in met een zilveren of gouden randje (dus het probleem daar zit in de kringvorm . . ) en ook laat ik hem nooit leeg draaien.  Wellicht vond de magnetron de klodder pindakaas dus gewoon te weinig vochthoudend.  Hij vond dat hij leeg was.

eclipse
door eclipse Nov 11, 2016 om 16:00
1561 Antwoorden / 370 Vragen

Ik weet nog  wel toen die kasten op de markt kwamen er werd  gezegt  zodra  deze leeg is, een glas water in de magnetron te zetten, ..@HJMS, gebruik ook altijd  afdek plastic  dat scheelt een hoop schoonmaak ivm spetteren ook het mica  plaatje zal er  blijer van worden, houdt U dez ook in de gaten, geen vet erop geen vuil van etensresten , nog  veel plezier van Uw  magnetron..

HJ
door HJMS Nov 11, 2016 om 23:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank, Eclipse.  Waar precies zit dat mica plaatje, want ik dek niet altijd alles af.  Als dat beter is zal ik dat zeker gaan doen.  Hoe maak ik het mica plaatje schoon?  SilverCrest KH1167.

eclipse
door eclipse Nov 12, 2016 om 13:05
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@HJMS, het mica plaatje zit  bij de meeste magnetrons aan de bovenkant ( binnenwant), , bij een combi meestal rechts aan de binnenwant. je ziet het makkelijk het is  ca  10 bij 10 cm en heeft een andere kleur als de hele binnenwand, Als dit  vet is ( ken gebeuren toch he  met opwarmen ) dan gaat dat vet knetteren, is niet te missen  :-)  succs  met het stralingswondertje  ( P.s  hoef je er niet af te halen hoor gewoon met zeepsop of  ajax   vetvrij houden, ze zijn wel te vervangen, als ze stuk gaan maar dat gebeurt alleen als er lange tijd geknettert wordt, alsof  het nieuwjaarsnacht is  :-) Da gaat dat inbranden op het mica plaatje, Ik weet niet hoe oud U bent, maar vroeger zat dat ook voor d kachels in de huiskamer waar je dan lekker voor ging zitten :-)

HJ
door HJMS Nov 12, 2016 om 20:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

67.  Ik kan me die mica plaatjes goed herinneren aan de voorkant van onze kachel toen ik klein was, en die van mijn grootouders :-)

eclipse
door eclipse - Nov 10, 2016 om 21:51
1561 Antwoorden / 370 Vragen

p.s  links  op de link  kunt  u Uw  type nr  invullen

tijger1
door tijger1 - Nov 10, 2016 om 22:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou u een nieuw draaiplateau kopen. Die schroeven zijn in die acht jaar echt niet veranderd. Zet eens een kopje water, met een metalen of houten lepeltje erin, bij het dessertschaaltje. Let op, tijd wel wat verlengen.

Bregje99
door Bregje99 - Nov 10, 2016 om 23:00
11 Antwoorden / 3 Vragen

Hebben die dessertschaaltjes een metalen randje? Dat kan de oorzaak zijn an de flitsen.

eclipse
door eclipse Nov 10, 2016 om 23:21
1561 Antwoorden / 370 Vragen

Bregje99  .ts  stelt  duidelijk dat het van de wieltjes komt

hansje klein
door hansje klein - Nov 10, 2016 om 23:28
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Mijn SilverCrest draaiplateau ~ 2jaar oud, heeft drie niet-knetterende kunststofschroefjes waarmee de wieltjes vastzitten. Misschien toch maar een plateauring nabestellen zonder metalen schroefjes. U kunt ook eerst navragen of het kan zijn, dat dit na 8 jaren gebruik pas gaat optreden.

NB. Op de ring staat een nummer. Bij mijn magnetron >SPS< tussen pijltjes.
De binnendiameter 165mm.
Kleur bruin met witte wieltjes.

ph
door philip36 - Nov 10, 2016 om 23:40
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Draaiplateau er eens uithalen en onderkant schoonmaken.
Van metalen schroefje gaat het niet vonken.
Je mag zelfs een glas water met lepeltje in de magnetron zetten om op te warmen.
Waar je voor op moet passen is dat het metaal geen kring vormt zoals opgerold aluminiumfolie en zoals zilveren randjes op servies.
Er wordt dan een electrische spannning opgewekt en gaat er door de kringvorm een hoge stroom lopen.

tijger1
door tijger1 - Nov 10, 2016 om 23:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb in mijn magnetron op het draaiplateau gewoon een metalen rek staan en als hij op de magnetronstand staat, haal ik dat er niet uit. Dus het ligt niet aan de metalen schroeven, dat geknetter.

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 11, 2016 om 00:55
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Je koopt voor 49 euro een nieuwe magnetron met 2 jaar garantie, zonde om in een 8 jaar oud apparaat een nieuw draaiplateau te stoppen.
Diewilik

jo
door jorisw - Nov 11, 2016 om 09:01
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het is overigens niet gevaarlijk. Zolang de magnetron het verder gewoon goed doet is er geen reden om er iets aan te doen.

HJ
door HJMS - Nov 11, 2016 om 13:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor alle suggesties!  Zie mijn uitgebreide antwoord op het eerste antwoord voor mijn terugkoppeling.  Nogmaals dank!

donna53
door donna53 - Nov 11, 2016 om 18:53
98 Antwoorden / 10 Vragen

Heb je gekeken of het Mica plaatje nog goed is? Dat is een kartonachtig plaatje aan de zijkant van de magnetron (aan de binnenkant dus)
Als daar wat roet of brandplekjes op zitten ,krijg je vonken.
Je kunt dat plaatje eruit halen (soms zit er een schroefje in) en een nieuwe halen bij een onderdelenhuis. Je kunt het ook op internet bestellen. Micaplaatjes zijn universeel dus niet merkgebonden. Je kunt het op maat snijden met een stanleymes (oude plaatje erop leggen). Altijd de moeite waard om dat eerst te bekijken.

mo
door mof - Nov 11, 2016 om 19:38
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nieuw draaiplateau of nieuwe magnetron of iets. Is inderdaad niet zo veilig, dat flitsen en knetteren, dat zijn vonken.
Zou brand kunnen veroorzaken. Of koertsluiting in het apparaat of zo.

hansje klein
door hansje klein - Nov 11, 2016 om 23:42
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Was dit nu een topic van helaas....pindakaas?

donna53
door donna53 Nov 12, 2016 om 10:14
98 Antwoorden / 10 Vragen

@Hans. Hoe bedoel je?
Met een nieuw micaplaatje is het leed meestal snel geleden (zie boven). Sommige mensen denken dat ze een nieuwe magnetron nodig hebben en dat hoeft dan helemaal niet.

hansje klein
door hansje klein Nov 12, 2016 om 12:27
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Je kent de uitdrukking toch wel van helaas, pindakaas? De oorzaak was dus de pindakaas. Hoofdzaak is, dat je verder gekomen bent. Ik weet wederom op mijn beurt echter weer niet wat 'een mica-plaatje' is....

Cookies
door Cookies Nov 12, 2016 om 12:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Ik weet wederom op mijn beurt echter weer niet wat 'een mica-plaatje' is...... Google weet het wel.

hansje klein
door hansje klein Nov 12, 2016 om 12:58
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het kwartje is gevallen. Nu herinner ik me ook, dat bij mijn ouders thuis de mica-plaatjes van de kolenkachel soms werden vervangen wanneer ze verkleurd waren. Mica is dus een grondstof/mineraal waarvan plaatjes gemaakt worden.

eclipse
door eclipse Nov 12, 2016 om 21:06
1561 Antwoorden / 370 Vragen

hansie-klein, kwartje gevallen :-) als er een kapot  ging  werd er een andere tussen geschoven, anders kon je met je vinger bij de vlammen...

Ma
door Mat Matheij - Nov 12, 2016 om 13:27
986 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer u flitsen ziet ten gevolge van de metalen bevestiging van de wieltjes dan wordt het tijd uit te zien naar een andere magnetron. Het Mica plaatje dat dit moet voorkomen is vermoedlijk versleten en komt gezien de leeftijd van het geheel niet meer voor vervanging in aanmerking. U heeft gelijk wanneer u stelt dat de situatie niet erg (brand) veilig is.
Verstandiger om het apparaat te vervangen.

ro
door ronny530 - Nov 12, 2016 om 14:05
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Omdat de micaplaat versleten danwel een miniscuul gaatje vertoond gooi je de magnetron toch niet weg want als de plaat niet meer voorradig is kun je die uit een plaat mica zelf maken. Een magnetron geschikte micaplaat van 30x30 centimeter kost om en nabij de tien euro dus de kosten wegen niet af tegen een nieuwe magnetron. De werkwijze is heel simpel je legt de oude plaat op de nieuwe tekent de contouren af en de positie van het bevestigingsgat dan pak je een goede schaar en knipt het uit de nieuwe micaplaat prik met de punt van de schaar een gaatje voor de bevestiging en ruim die totdat de schroef er door kan. Dat hoeft niet zo precies want de marge is ruim genoeg om de plaat passend te maken.

eclipse
door eclipse Nov 12, 2016 om 21:08
1561 Antwoorden / 370 Vragen

zijn gewoon te bestellen hoor, als je het merk en type nr  hebt, t beste is om ze gewoon vetvrj te houden, dan ken er niets inbranden ook, dus gewoon ff  doekje erover met soppie, klaar ...

eclipse
door eclipse - Nov 12, 2016 om 21:19
1561 Antwoorden / 370 Vragen

dit is wat ik ervan vindt, srry snap er de balle niet van, is meer voor electronica techneuten

De scherpe punten leiden tot ladingsophoping. De veldsterkte nabij de geleider is omgekeerd evenredig met de kromtestraal van het oppervlak, dus een scherpe punt geeft een hoge veldsterkte: de veldlijnen concentreren zich op het puntje. Daardoor kan de doorslagspanning van de lucht ter plekke makkelijk bereikt worden, met een vonk al resultaat.
Naast spitse punten is een dunne folie ook niet zo’n goed idee (ik denk bv. aan het opgedampte oppervlak van een CD).

als t  maar warm wordt toch  ??   :-)