ir
door irmavanschaar Nov 25, 2010 om 10:22
Huishouden & energie

Wijwillenzon

Wij wilen gaan meedoen met het initiatief wijwillenzon.nl waar particulieren en bedrijven door het plaatsen van een megaorder in china 35% korting krijgen op zonnepanelen.
Kent VARA dit initiatief en zo ja, is het betrouwbaar en gaan jullie er voor de sluitingsdatum nog aandacht aan besteden?

link is: www.wijwillenzon.nl

Sluitingsdatum is 7 december 2010

16946 42 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Nov 25, 2010 om 10:39
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Spam?

stacey
door stacey - Nov 25, 2010 om 10:39
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Ken het niet, als ik wat reacties bij berichten hierover zie zou ik me wel even goed informeren voor je eraan begint zou ik zeggen.

Zag ergens dat het slechte kwaliteit en laag rendament panelen zou betreffen uit china.hier wat Reacties
En las ergens dat als ze niet een bepaald aantal aan afname haalden dat de prijs dan steeg/korting lager werd............dus loopt je kans dat er clausule in je koopcontract zit en dat je dan verplicht bent af te nemen tegen hogere prijs.......Maar hoe hoog kan dat worden dan ?!

Dus even goed rondsnorren op intenet naar informatie en voorwaarden/koopcontract heeeeeeeel goed doornemen.

ir
door irmavanschaar - Nov 25, 2010 om 13:47
8 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je snelle reactie, je tips en voor het sturen van de link naar de reacties in Trouw.

Na het lezen van de reacties concludeer ik dat er niet echt iets in staat over goede of slechte kwaliteit van de panelen of dat er personen reageren die er ervaring mee hebben. Ik ben op zoek naar feiten en niet naar meningen. Volgens de informatie voldoen de panelen aan de ISO-norm, dus dat zou in principe goed moeten zitten. Bovendien zouden de panelen worden geleverd door gerenommeerde beursgenoteerde bedrijven. Nu besef ik ook wel dat dat niet alles zegt, daarom ben ik op zoek naar mensen die hiervan wellicht iets meer weten. Misschien hebben er al mensen producten of wellicht al zonnepanelen hebben afgenomen via de bedrijven SunChine Ltd., LDK of CEEG (de bedrijven die worden genoemd).

Ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen om te voorkomen dat ik verkeerde beslissingen neem of dat een in potentie goed initiatief wordt afgebrand terwijl we toch naar oplossingen moeten zoeken nu het rijk ons voor wat betreft duurzame oplossingen in de steek laat. Hetzelfde rijk overigens dat wel ruim 7 miljard steekt in opwekking van 'vuile' energie. Zie hiervoor de site van Urgenda alsmede de site van GroenLinks over dit onderwerp, fossielschandaal.groenlinks.nl.
Dus, ervaringsdeskundigen, laat van je horen!

hu
door hutsefluts - Nov 26, 2010 om 14:15
8 Antwoorden / 6 Vragen

In de beoordeling of je een goede of slechte deal maakt is het heel belangrijk het rendement van de panelen te kennen. Op een te verwachten rendement van een zonnecel van 5 a 20% is een procentje meer of minder erg veel. Het rendement wat je kunt halen kan dus een factor 4 verschil in zitten, wat zich vervolgens uit in zowel kost- als terugverdienprijs.

mhofman
door mhofman - Nov 26, 2010 om 14:32
530 Antwoorden / 93 Vragen

Zou heel goed nadenken voordat je aan zoiets meedoet.

du
door dubbelzout - Nov 26, 2010 om 15:26
100 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe meer collectors je neemt, hoe minder ze per stuk opleveren, kijk maar op hun eigen website.

el
door eleeuw - Nov 27, 2010 om 21:59
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mooi en goed bedoeld initiatief , van wijwillenzon.nl , maar ook zeer risicovol wat ze hebben gedaan.
Ik weet als geen ander wat het betekent om goedkope Chinese panelen in te kopen. Na 10 jaar in de zonne energie werkzaam heb ik een hoop gezien. Helaas blijkt dat het grootste probleem zit in het claimen van garantie. Helaas kun je in de praktijk bij veel bedrijven wanneer er iets fout gaat, heel moeilijk of geen garantie claimen. Leuk wanneer je de terugverdientijd een paar jaar kunt reduceren maar wanneer dat betekent dat je geen garantie kunt claimen , koop je alsnog een kat in de zak .

Zonnepanelen van Chinese makelij kunnen op zich best goed zijn, alleen moet die lagere prijs ergens vandaan komen. Vaak is het toch dat de klant ( zonder het te weten) een aantal zekerheden moet inleveren, bijvoorbeeld wat betreft de opbrengst van de PV-systemen .”
Als je kijkt naar het productieproces van zonnecellen, dan zijn er in de basis niet zoveel variabelen waar je als producent aan kan sleutelen. Voor alle producenten is de prijs van silicium hetzelfde. Ook de prijzen van aluminium en glas, de overige twee belangrijke bestanddelen, worden bepaald op een wereldmarkt, dus die zijn gelijk voor Chinese en Europese fabrikanten.

“Laten we beginnen met de arbeidskosten: die zijn in China laag, maar per paneel weer vergelijkbaar met Europa. Dat heeft te maken met het feit dat Europese fabrikanten veel verder zijn met het automatiseren van de productie waardoor de factor arbeid sterk is gereduceerd. Daarnaast vergt de productie van silicium veel energie. En daar hebben de Chinese fabrikanten wel een voordeel: hun kosten voor inkoop van energie zijn veelal lager omdat de Chinese overheid daar flinke subsidies op geeft. Dat vertaalt zich in significant lagere kosten per Wattpiek.” Deze subsidie geeft naast het financiële voordeel ook een milieutechnisch nadeel waar niet naar gekeken wordt. Wanneer er subsidie wordt gegeven op de energie ( grijze energie) om zonnepanelen te fabriceren en deze naar het westen worden getransporteerd is de CO2 uitstoor vele malane groter om deze bij de klant te krijgen dan waneer deze centraler worden geproduceerd en geleverd. Ondanks dat dit initiatief bedoeld is voor een schoner milieu levert de kostenbesparing extra uitstoot op!!

“Vervolgens komen we in het productieproces zelf. Er zijn verschillende manieren om de fabricagekosten te drukken. Ik noem er een paar. In de eerste plaats het lamineren van panelen: het aanbrengen van de beschermende folie over de zonnecellen is een tijdrovend proces. Het laminaat moet namelijk voldoende tijd krijgen om uit te harden. Als je die tijd voor het lamineren verkort dan verlaag je de productiekosten, maar de panelen gaan na enige jaren delamineren. Dat kan de levensduur natuurlijk negatief beïnvloeden. Een andere truc die fabrikanten kunnen gebruiken is besparen op onderdelen zoals de contactdozen. Je hebt daar nu eenmaal verschillen in kwaliteit die zich vertalen in prijs, maar ook in levensduur. Goedkopere, hardplastic contactdozen kunnen eerder kapot gaan, wat betekent dat je in de loop van de 25 tot 30 jaar dat de panelen meekunnen toch te maken hebt met opbrengstverlies en herstelkosten.”
“Tot slot, en dit is iets dat toch meer voorkomt dan je zou denken, is het de vraag wat het werkelijke nominale vermogen is van elk geproduceerde zonnepaneel. In de fabriek wordt namelijk een zogenaamde flashtest uitgevoerd: met een soort flitser wordt gemeten wat het vermogen is van een paneel. Maar die test moet ook reproduceerbaar zijn en dus moeten de omstandigheden ‘genormaliseerd’ zijn. En in de fabriek zijn die omstandigheden gemakkelijk te beïnvloeden. Hier is eigenlijk geen wereldwijde controle op. Ook de Tüv of Iso gecertificeerde panelen kunnen daardoor een lager vermogen hebben dan wat er beloofd wordt. Afwijkingen van 10% zijn niet ongewoon. Dat betekent dat wie een paneel van 200 Wp denkt te kopen in werkelijkheid 180 Wp krijgt. En reken maar uit wat dat betekent voor je uiteindelijke opbrengst. Je haalt dus nooit het beloofde rendement.”
Ik wil nogmaals benadrukken dat goedkopere panelen niet per se slechtere panelen moeten zijn. Maar de kans dat er aan een paar knoppen is gedraaid die voor de eindgebruiker niet een twee drie te zien zijn, is groot. Nog los van het gegeven dat er in de leveringsketen verschrikkelijk veel tussenpersonen een rol kunnen spelen waardoor de garantie ( en dit heb ik zelf meegemaakt) gewoon niet te claimen valt.
Wie niet inspecteert is een gokker, die kan winnen maar ook verliezen. Ik weet niet ( en verwacht het niet)
dat alle panelen die binnen deze deal worden ingekocht allemaal individueel wordt geïnspecteerd op kwaliteit. Dat kan ook niet, want daar zit nu juist ook een deel van de meerkosten bij de betere fabrikanten. Inspectie en het aanleggen van reserves voor garantie kost nu eenmaal geldt en dit dient te worden verdisconteerd in de prijs.

De reden van deze uitgebreide reactie, geef ik omdat ik zie dat ondanks bepaalde goede initiatieven er nog veel te weinig kennis bestaat rondom zonne-energie en we als branche willen verkomen
dat wanneer er iets goed mis gaat, deze problemen een slecht imago opleveren,

Mijn advies , wil je zekerheid en echt groen investeren, kijk dan goed naar de prijs, kwaliteitverhouding en het risico wat genomen wordt.

=irmavanschaar schreef op donderdag 25 nov 2010, 13:47: Bedankt voor je snelle reactie, je tips en voor het sturen van de link naar de reacties in Trouw.

Na het lezen van de reacties concludeer ik dat er niet echt iets in staat over goede of slechte kwaliteit van de panelen of dat er personen reageren die er ervaring mee hebben. Ik ben op zoek naar feiten en niet naar meningen. Volgens de informatie voldoen de panelen aan de ISO-norm, dus dat zou in principe goed moeten zitten. Bovendien zouden de panelen worden geleverd door gerenommeerde beursgenoteerde bedrijven. Nu besef ik ook wel dat dat niet alles zegt, daarom ben ik op zoek naar mensen die hiervan wellicht iets meer weten. Misschien hebben er al mensen producten of wellicht al zonnepanelen hebben afgenomen via de bedrijven SunChine Ltd., LDK of CEEG (de bedrijven die worden genoemd).

Ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen om te voorkomen dat ik verkeerde beslissingen neem of dat een in potentie goed initiatief wordt afgebrand terwijl we toch naar oplossingen moeten zoeken nu het rijk ons voor wat betreft duurzame oplossingen in de steek laat. Hetzelfde rijk overigens dat wel ruim 7 miljard steekt in opwekking van 'vuile' energie. Zie hiervoor de site van Urgenda alsmede de site van GroenLinks over dit onderwerp, fossielschandaal.groenlinks.nl.
Dus, ervaringsdeskundigen, laat van je horen!

birdies
door birdies - Nov 28, 2010 om 00:05
6104 Antwoorden / 31 Vragen
stacey
door stacey - Nov 28, 2010 om 00:08
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=birdies schreef op zondag 28 nov 2010, 00:05]up

hahaha

ta
door tar - Nov 28, 2010 om 05:22
522 Antwoorden / 9 Vragen

Geachte heer/mevrouw Irmavanschaar,

Ik hoop binnenkort antwoord te krijgen van wijwillenzon.nl omtrent de aanbetalinggarantie.

Met vriendelijke groet,

ta
door tar - Nov 28, 2010 om 05:28
522 Antwoorden / 9 Vragen

P.S.

Zonder officiële aanbetalinggarantie zou ik geen zaken doen met deze stichting.

ta
door tar - Dec 2, 2010 om 05:10
522 Antwoorden / 9 Vragen

Geachte heer/mevrouw Irmavanschaar,

Dit is en blijft het antwoord van de stichting Wijwillenzon.nl; c.q. de stichting Urgenda en De Betere Wereld.

Voorwaarden Stichting Wijwillenzon

Met vriendelijke groet,

zo
door zonaanbidder2 - Jan 2, 2011 om 21:16
7 Antwoorden / 0 Vragen

Met enig argwaan volg ik het initiatief wijwillenzon van Urgenda. De stichting wil voor 10 MW aan zonnepanelen inkopen. 10 MW tegen de prijzen die zij bieden betekent dat ze een aankoop zullen moeten gaan financieren van rond de € 18.000.000,-- (gebaseerd op de info op de site www.wijwillenzon.nl). Niet echt een bedrag dat iedere stichting zo maar heeft liggen...

Door m'n kennis van internationaal zakendoen, weet ik dat de Chinese leveranciers (waar wijwillenzon haar panelen gaat kopen) een 100% vooruitbetaling verwachten. wijwillenzon vraagt een aanbetaling van 20% van haar klanten. Blijft dus over te financieren: pak 'm beet zo'n slordige € 14.400.000. Wederom door mijn ervaring weet ik dat het hebben van klanten met getekende orders én een aanbetaling, absoluut nog geen garantie is dat een bank hierin mee gaat. Zeker niet als het consumenten betreft, door de rechtsbescherming die zij hebben kan een bank hen namelijk nauwelijks als onderpand van haar lening zien.

Toen de site van wijwillenzon in de lucht kwam vermelde men vol trots de medewerking van de financiële partners Rabobank en Triodos. De aanleiding dat ik nu een melding maak op dit forum is dat Rabobank inmiddels bij de partners niet meer vermeld staat. Binnen anderhalve maand na start, geeft dit toch te denken. Was er uberhaupt ooit sprake van een partnership, of was men wat voorbarig....

Evenzo vergaat het Triodos. Nu heb ik daar wat contacten en dus heb ik hen de vraag gesteld: wat hebben jullie met wijwillenzon? Ik kreeg het volgende verontrustende antwoord van een medewerker van Triodos:
"Het enige wat ik je op dit moment kan melden is dat er een gesprek met Stichting Urgenda heeft plaatsgevonden betreffende dit onderwerp, echter zijn er op geen enkele wijze toezeggingen vanuit Triodos gedaan. Het gebruik van ons logo op de site van www.wijwillenzon.nl is dan ook onterecht en wordt op dit moment door onze communicatie verantwoordelijke met Stichting Urgenda opgenomen."

Laat ik vooropstellen dat ik niet twijfel aan de beste bedoelingen van Urgenda en wijwillenzon. Echter tussen de beste bedoelingen en € 14.400.000 ophoesten voor 50.000 zonnepanelen, zit toch wel de barre realiteit dat het momenteel geen sinecure is om financieringen los te krijgen bij een bank. Het gerommel met partnerships met banken die er toch niet blijken te zijn, is voor mij dan aanleiding om aan de bel te trekken. Er wordt toch wel € 3.600.000 aan aanbetalingen beheerd...

Zonaanbidder
Insider in de zonnepanelen business.

ta
door tar - Jan 3, 2011 om 18:03
522 Antwoorden / 9 Vragen
ta
door tar - Jan 3, 2011 om 18:09
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=zonaanbidder2 schreef op zondag 2 jan 2011, 21:16] Het gerommel met partnerships met banken die er toch niet blijken te zijn, is voor mij dan aanleiding om aan de bel te trekken. Er wordt toch wel € 3.600.000 aan aanbetalingen beheerd...

Zonaanbidder
Insider in de zonnepanelen business.

@ Zonaanbidder

Mag ik vragen waar u aan de bel heeft getrokken?

ir
door irmavanschaar - Jan 4, 2011 om 09:33
8 Antwoorden / 1 Vragen

De vragen die in de uitgebreide reacties worden gesteld zijn reele vragen, dat is ook de reden voor het stellen van mijn vragen. Het stellen van deze vragen brengt echter tot nu toe geen echte feitelijkheden boven water.

Nogmaals mijn vraag: wie heeft er werkelijk ervaring met de betrokken bedrijven/leveranciers van de panelen? Die ervaringen zouden nl. een goed beeld kunnen geven van de risico's die je loopt.

Ik heb begrepen, na het lezen van diverse reacties op het internet, dat ook Nederlandse bedrijven hun zonnecellen betrekken vanuit China. De korting die zij krijgen door kwantumafname zou met dit initiatief naar de gezamenlijke groep consumenten gaan. Wie kan dit bevestigen danwel ontkrachten?

Daarnaast heb ik nog een technische vraag: Ik heb me in mijn vriendenkring laten vertellen dat er aan de zonnecellen niet zoveel kapot kan gaan/zijn. Als er al een deeltje kapot zou zijn, dan heeft dat wel invloed om het rendement, maar die afname zou verwaarloosbaar zijn. Het enige dat kapot zou kunnen gaan is de omvormer en de kosten om die te vervangen zijn gering en incalculeerbaar. Wie weet daarover meer?

En verder: zijn er al initiatieven op de Nederlandse markt bekend t.a.v. het bijstellen van de prijs

zo
door zonaanbidder2 - Jan 4, 2011 om 21:18
7 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte mevrouw van Schaar,

U vraagt om feiten geen meningen. U heeft gelijk.

Daarom hier de feiten:
Feit 1: de panelen die worden geboden zijn gewoon middenklassers. Over CSUN (China Sunergy) en LDK is genoeg op het internet te vinden. LDK heeft als bedrijf wel wat problemen, met name van financiele aard:
http://seekingalpha.com/article/221770-ldk-solar-q2-review-liquidity-problems-solved (?), en
http://www.solarfeeds.com/climateer-investing/10344-q2nd-update-ldk-warns-on-ability-to-continue-as-going-concernq.
Het zijn zeer financieel technische verhalen, maar het komt er op neer dat ze krap bij kas zitten. En dat terwijl ze nog 25 garantie moeten bieden. Dat was het feit. De vraag is of ze die 25 jaar garantie gaan halen?

Feit 2: Over de Chint omvormers zul je niet veel vinden in Europa. Ze komen net de Europese markt op, dus weinig mensen in Europa hebben er ervaring mee. Ze hebben ook geen distributeurs in Nederland of een ondersteuningspunt in Europa. Of het goed of slecht is zullen veel mensen je dus niet kunnen vertellen. Dat is het feit. De vraag is of je proefkonijn wil zijn voor een apparaat waar op een goed moment 500 volt gelijkstroom doorheen gaat? Feit: 500 Volt gelijkstroom is dodelijk.

Feit 3: Ik kan bekrachtigen dat ook Nederlandse bedrijven hun zonnecellen uit Nederland halen. Solland Solar heeft het in ieder geval gedaan, of ze het nog doen weet ik niet. Van de cellen maken ze panelen. De kwetsbaarheid van de panelen zit echter niet in de cellen maar in de assemblage van het paneel. Lees het verhaal van eleeuw in deze thread,

Feit 4: als er problemen zijn met zonnepanelen systemen is het 8 van de 10 keer een probleem met de omvormer. Wat kost dat om op te lossen? een omvormer kost zo'n € 1.200 tot € 1.800. Je hebt ze ook voor net iets over de € 500, maar alleen voor systeempjes van max 3 panelen. Stel jezelf echter de volgende vraag: waarom wordt de Europese markt overspoelt door Chinese producten, maar hebben Chinese omvormerfabrikanten nog nauwelijks voet aan de grond? Omdat mensen het risico niet willen nemen...

Feit 5: Over het bijstellen van de prijs het volgende: PV producten dalen ieder jaar iets verder in prijs. Niet veel, maar elk jaar een beetje. Waarschijnlijk als je nu gaat shoppen vindt je andere aanbiedingen die wellicht net iets duurder zijn, maar waarbij je een installateur kunt vinden die bij jou komt kijken wat bij jou het beste past en de meeste opbrengst oplevert. Wil je geld besparen op de aankoop van je zonnestroom setje, of wil je 25 jaar geld besparen door de productie van je zonnestroom setje? Liefst beide natuurlijk, maar de eerste is 1 keer een paar 100 Euro voordeel. De tweede jaarlijks dat voordeel.

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben.

Vriendelijke groet,

Zonaanbidder2

ir
door irmavanschaar - Jan 5, 2011 om 08:36
8 Antwoorden / 1 Vragen

Zonaanbidder2, wat is uw achtergrond?

zo
door zonaanbidder2 - Jan 5, 2011 om 21:51
7 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=irmavanschaar schreef op woensdag 5 jan 2011, 08:36]Zonaanbidder2, wat is uw achtergrond?

Mijn achtergrond is dat ik me al jaren professioneel met zonnepanelen bezig hou. Het is m'n vak.

Ik hou me echter weinig met de Nederlandse markt bezig. Er zijn echter van die rariteiten in de Nederlandse markt waarbij ik me niet kan inhouden.

U zou mij eens moeten horen over politici, dan wordt het nog veel erger...

Met vriendelijke groet,

Zonaanbidder2

ir
door irmavanschaar - Jan 6, 2011 om 15:13
8 Antwoorden / 1 Vragen

Beste zonaanbidder2,

Ik begrijp uit uw antwoorden dat u een bredere blik heeft, met name ook buiten Nederland. Als China volgens u niet de oplossing biedt, wat is naar uw mening dan een acceptabel alternatief over de grens qua prijs/kwaliteitverhouding.

zo
door zonaanbidder2 - Jan 9, 2011 om 13:46
7 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte mevrouw van Schaar,

Voorop gesteld: China kan best een alternatief bieden. Dat sommige Chinese leveranciers niet solide zijn, betekent lang niet dat ze allemaal niet solide zijn.

Als u vraagt naar een acceptabele prijs/kwaliteitsverhouding, kan dit dus best op basis van Chinese panelen, Europese omvormers en montage materialen en een lokale installateur. Alleen altijd goed googelen over de merken, er is een hoop te vinden over kwaliteit.

Als het gaat over prijs geeft een simpele rekensom wat opheldering:

Neem een zonnestroom installatie van 2800 Wp (zo'n 12 panelen). Kost nu zo'n € 9.000. Levert in NL zo'n 2.520 kWh in het eerste jaar en minimaal 2016 kWh in het 25ste jaar. Gemiddeld dus 2.268 kWh per jaar. Dus 56.700 kWh gedurende de gehele gegarandeerde levensduur. Deel € 9.000 door 56.700 kWh = € 0,159 per kWh. Uw gewone stroom kost u nu rond de € 0.23 per kWh. € 0,07 per kWh en € 158,76 per jaar meer.

Toegegeven het is de meest kort door de bocht berekening die je kunt maken. Je zou ook rentekosten en eventueel wat verzekering en onderhoud mee moeten nemen. Wellicht ook nog de vervanging van een omvormer na een jaar of 10-15, maar niets van dat alles maakt dat verschil van € 0,07 / kWh dicht. Zonnestroom is dus simpelweg goedkoper dan gewone stroom. Voor de particuliere stroomgebruiker in Nederland, hier en nu.

Terugverdientijd? € 9.000 / (0.23*2284) = 17 jaar. Dit is echter per definitie fout, want in dit geval ga je ervan uit dat de stroomprijs de komende 25 jaar stabiel blijft. Sla de kranten maar open en je weet dat dat niet waar is. Terugverdientijd kan dus meteen de prullenbak in want je weet de belangrijkste factor niet: de toekomstige prijs van stroom. Maar omdat ik ervan uitga dat die hoger zal liggen dan de huidige, flink hoger, zal de terugverdientijd flink lager liggen dan de hier berekende 17 jaar. Alleen hoeveel lager weten wellicht de energytraders van Nuon en Eneco, maar wij gewone stervelingen in ieder geval niet...

Wat je wel weet zijn 2 dingen:
A) de prijs van zonnestroom is goedkoper dan "gewone" stroom.
B) de prijs van jouw zonnestroom installatie staat de komende 25 jaar vast. Die andere (die van het net) kan de komende 25 jaar nog wel eens hele vervelende dingen gaan doen...

Wat moet je dan doen? Voor een dubbeltje op de eerste rij gaan zitten met een setje van wijwillenzon? Waarbij de installateur er de smoor in heeft dat ie voor een scheet en drie knikkers een setje moet installeren waarvan iemand anders heeft bepaald dat ie er niks aan mag verdienen. Waarop de installateur geen garantie wil geven en wijwillenzon geen garantie kan geven? Of een setje kopen bij de Nederlandse installateur voor een paar honderd Euro meer waar je gegarandeerd de komende 25 jaar plezier van hebt?

The end of the day: it's your call. Hoe groen wil je zijn en wat heb je ervoor over?

Met vriendelijke groet,

Zonaanbidder2

zo
door zonaanbidder2 - Jan 9, 2011 om 17:58
7 Antwoorden / 0 Vragen

Mevr. Minnesma van Urgenda/wijwillenzon reageert zelf op het Tros Radar forum:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=51&t=90561

Met vriendelijke groet,

Zonaanbidder2

ir
door irmavanschaar - Jan 10, 2011 om 11:49
8 Antwoorden / 1 Vragen

Zonaanbidder2

Ik zie dat u ook op het forum van trosradar reageert. Er is u blijkbaar veel aan gelegen om informatie over dit onderwerp te ventileren. Ik word er ook wel wat wijzer van, echter..... het feit dat u niet met uw eigen naam communiceert en redelijk vaag blijft over uw achtergrond, maakt dat ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat u dat ook niet wilt prijsgeven. De reden daarvoor maakt mij wel nieuwsgierig. U bent duidelijk geinformeerd en formuleert e.e.a. zeer zorgvuldig en volledig, maar ik krijg de indruk dat u wellicht er toch wel enigszins belang bij heeft om de Nederlandse markt te beschermen. Daar is ook wel iets voor te zeggen, dat ben ik met u eens. Ik zou echter uw adviezen meer op waarde kunnen inschatten als ik weet uit welke hoek dit advies daadwerkelijk komt.

zo
door zonaanbidder2 - Jan 10, 2011 om 16:54
7 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte mevrouw Van Schaar,

Uw vraag is zeer terecht. Waarom ik niet met mijn eigen naam reageer is omdat mijn werkgever mij dit niet zou toelaten. Zoals ik al zei: zonne-energie is mijn vak. Ik adviseer nu gratis en publiekelijk. Het risico bestaat echter dat Urgenda/Wijwillenzon, dat een groot advocatenkantoor achter zich heeft, mijn werkgever aan zou spreken op basis van mijn persoonlijke uitingen.

Ik verwijs naar radar omdat mevrouw Minnesma daar reageerde. Dat leek me interessant. Mijn originele posting was daar. Pas later zag ik dit forum en heb ik mijn posting hier herhaald.

Ik hoop dat ik uw vertrouwen hiermee herwin.

Met vriendelijke groet,

Nog immer Zonaanbidder2

zo
door zonflits - Jan 15, 2011 om 16:43
1 Antwoorden / 0 Vragen

Voorlopig heeft Stichting Wij Willen Zon Tros Radar gesommeerd om de postings van zonaanbidder van hun forum af te halen, echter censuur is niet zo makkelijk op Internet.

Blijkbaar is er financieel iets heel erg fout bij WijWillenZon maar wil men daar niet van weten en doet men veel moeite om dat te verbergen. Nu is de hamvraag hoeveel mensen er gedupeerd zullen achterblijven bij Wij Willen Zon?

Dus betrouwbaar en transparant : > Neen !

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:WNq9sR7X9eMJ:forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php%3Ff%3D51%26t%3D90561%26start%3D0+wijwillenzon+tros+radar&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl

ir
door irmavanschaar - Jan 17, 2011 om 09:45
8 Antwoorden / 1 Vragen

Geachte heren/dames Zonflits en Zonaanbidder,

Als er negatieve conclusies worden verbonden over een vermeend gebrek aan transparantie bij wijwillenzon, wat volgens mij niet het geval is, dan raad ik u zelf aan om vooral met uw eigen naam te communiceren, dat geeft pas transparantie. Het is een beetje 'de pot verwijt de ketel'. Het zou maar zo kunnen dat u 1 en dezelfde persoon bent.

U lijkt betrokken te zijn , maar trekt vervolgens behoorlijk negatieve conclusies die niet op feiten zijn gebaseerd.
De conclusie dat wijwillenzon financiele moeilijkheden zou willen verbergen is voor zover ik kan beoordelen nergens op gebaseerd en de uitspraak dat er nu 1 hamvraag is: nl. hoeveel mensen er gedupeerd zullen raken is bangmakerij. Dit lijkt inderdaad op laster zoals mijn voorganger al aangaf.

Als vraagsteller heb ik het gevoel dat ik aan uw uitspraken geen waarde kan ontlenen omdat ik steeds meer de indruk krijg dat uw motieven niet zuiver zijn.

Kortom, maak uzelf bekend zodat iedereen zelf kan beoordelen of we hier met een professional/professionals te maken hebben zonder dubbele agenda.

Zonaanbidder: als u feitelijke informatie verstrekt op persoonlijke titel, dan hoeft u niet bang te zijn voor juridische stappen van wie dan ook. Zolang uw informatie maar volledig is en klopt. Ik krijg door uw angst voor juridische stappen de indruk dat u daar zelf ook aan twijfelt.

ir
door irmavanschaar - Jan 17, 2011 om 10:04
8 Antwoorden / 1 Vragen

Als er negatieve conclusies worden verbonden aan een vermeend gebrek aan transparantie bij wijwillenzon, wat volgens mij niet het geval is, dan raad ik u zelf aan om ook met uw eigen naam te communiceren. Het is een beetje 'de pot verwijt de ketel'. Het zou maar zo kunnen dat u 1 en dezelfde persoon bent.

U lijkt betrokken te zijn , maar trekt vervolgens behoorlijk heftige conclusies die niet op feiten zijn gebaseerd.
De conclusie dat wijwillenzon financiele moeilijkheden zou willen verbergen is voor zover ik kan beoordelen nergens op gebaseerd en de uitspraak dat er nu 1 hamvraag is: nl. hoeveel mensen er gedupeerd zullen raken is bangmakerij. Dit lijkt inderdaad op laster zoals mijn voorganger al aangaf.

Als vraagsteller heb ik het gevoel dat ik aan uw uitspraken geen waarde kan ontlenen omdat ik steeds meer de indruk krijg dat uw motieven niet zuiver zijn.

Kortom, maak uzelf bekend zodat iedereen zelf kan beoordelen of we hier met een professional/professionals te maken hebben zonder dubbele agenda.

Zonaanbidder: als u feitelijke informatie verstrekt op persoonlijke titel, dan hoeft u niet bang te zijn voor juridische stappen van wie dan ook. Zolang uw informatie maar volledig is en klopt. Ik krijg door uw angst voor juridische stappen de indruk dat u daar zelf ook aan twijfelt.

ta
door tar - Jan 17, 2011 om 15:13
522 Antwoorden / 9 Vragen

@ Irma van Schaar,

Mijn standpunt: Ik hoop van harte dat de zonne-energie sector in Nederland een enorme groei zal doormaken!

Ook omdat Kees Vendrik (de penningmeester) bij wijwillenzon.nl is betrokken heb ik het vermoeden dat het goed zal aflopen met dit vooruitstrevende en vernieuwende project.

Ik vind het dood en doodzonde dat er o.a. geen goede financiële waarborg is ingebouwd bij wijwillenzon.nl mocht er toch iets onverwachts misgaan... een gemiste kans.

De zonnecellen die op dit moment op de markt verschijnen zijn verre van ideaal; als u een jaar of 2 jaar wacht zult u een betere en goedkopere keus kunnen maken.

Succes!

zo
door zonaanbidder2 - Jan 17, 2011 om 18:47
7 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte Mevrouw van Schaar,

Zonflits en Zonaanbidder zijn niet dezelfde.

U heeft feiten gevraagd en die heb ik gegeven. De conclusie van Zonflits is voor rekening van Zonflits.

Ik begrijp dat u benieuwd bent naar mijn identiteit, echter dat laat onverlet dat ik twee zaken heb gedaan:
1) kritische vragen gesteld, waarover u vrij bent uw mening te vormen.
2) controleerbare feiten toegevoegd die u gevraagd had.

Ik ben vanaf het begin open geweest over het feit dit ik in de zonne energie sector actief ben. Daardoor kan ik ook met feiten en kennis reageren. Hoe had ik dat anders kunnen doen?

Mijn bedoelingen zijn oprecht (niet meer of minder oprecht dan die van wijwillenzon), mijn kennis doet ter zake, mijn identiteit niet.

Wederom met vriendelijke groet, nog immer zonaanbidder

grindweg
door grindweg - Jan 17, 2011 om 18:58
2308 Antwoorden / 28 Vragen

trap er niet in. er blijkt nergens uit dat er iets gegarandeerd word oid.
je bent niet de eerste die miskleunt.

ma
door markvogels - Apr 23, 2011 om 15:57
2 Antwoorden / 0 Vragen

Klachten van "Wij wilen zon" zijn enorm groot.
Ik las gisteren dat Uneto VNI zich heeft terug getrokken vanwege de misleiding van wij willen zon. en ook de Triodos bank nooit heeft willen meedoen!Er is een onafhankelijke consumenten organisatie voor zonne energie en die raadt iedereen af om panelen via deze stichting te bestellen.
Ik was verbaasd hoeveel problemen er met dit initiatief zijn. Tevens op een andere site gelezen dat de organisatie ( mevr. Minnesma) al eerder problemen met eendergelijk inititatief ( defecte NKF inverters) heeft gehad. Kennelijk leren sommige mensen niets van hun fouten. Gelukkig hebben we de onafhaneklijke site nog voor eerlijke informatie.

http://www.polderpv.nl/achtergronden_WWZ_actie.htm

ma
door markvogels - Apr 23, 2011 om 16:26
2 Antwoorden / 0 Vragen

Mensen let op ! De klachten nemen toe !
zie ook de analyse van de onafhankelijke consumenten organisatie voor zonne energie. Dit geeft een goed en onafhankelijk beeld van de misleiding van deze actie.

http://www.polderpv.nl/achtergronden_WWZ_actie.htm

ta
door tar - Aug 10, 2011 om 12:27
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=zonflits schreef op zaterdag 15 jan 2011, 16:43]Voorlopig heeft Stichting Wij Willen Zon Tros Radar gesommeerd om de postings van zonaanbidder van hun forum af te halen, echter censuur is niet zo makkelijk op Internet.

Blijkbaar is er financieel iets heel erg fout bij WijWillenZon maar wil men daar niet van weten en doet men veel moeite om dat te verbergen. Nu is de hamvraag hoeveel mensen er gedupeerd zullen achterblijven bij Wij Willen Zon?

Dus betrouwbaar en transparant : > Neen !

Geachte heer Zonflits,

Uw uitspraak: "Blijkbaar is er financieel iets heel erg fout bij WijWillenZon maar wil men daar niet van weten en doet men veel moeite om dat te verbergen." kun je gewoon zien als laster.

Ik heb ook mijn bedenkingen (zie mijn berichten) maar ik heb voorlopig (nog) niet het bewijs/idee dat het [edit redactie] betreft...

Groet,

fr
door frisbee - Aug 30, 2011 om 10:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat ik de stichting Urgenda al veel langer van naam en activiteiten kende, heb ik zelf niet lang geaarzeld en een set van 6 panelen besteld. 5 maanden later kreeg ik deze netjes door een van de vrijwilligers (!) geleverd. De installatie verliep eenvoudig met de uitstekende gebruiksaanwijzing en het systeem draait nu 2 maanden naar mijn volle tevredenheid. Al zou de zon natuurlijk wel wat vaker mogen schijnen deze zomer ;-) Hoe de panelen zich in de toekomst zullen houden is natuurlijk niet met zekerheid te zeggen, maar ik heb er vertrouwen in.
Uiteraard is het prima om enige argwaan te koesteren wanneer er aanbetalingen worden gevraagd. Ik vind het daarentegen wel van belang om je goed te realiseren dat het een niet commerciële partij betreft die enkel om ideële redenen zo'n actie op poten zet. Er is geen sprake van een winstbelang bij de stichting Urgenda. Zij willen niets liever dan dat Nederlanders eindelijk - net als onze ooster- en zuiderburen massaal aan de zonne-energie gaan. Zij realiseren zich dat prijs een belangrijke factor is voor mensen om in te stappen. Toch hebben ze daarbij ook heel goed naar de kwaliteit gekeken, vooral omdat massale uitval van de panelen één grote mislukking van het Urgenda streven zou betekenen, afgezien nog van het financiële leed voor de deelnemers.

Persoonlijk vind ik het overigens wel jammer dat de systemen niet uit Nederland of Europa, maar uit China zijn gehaald. Niet zozeer vanwege garantie o.i.d., maar puur omdat je de productie van duurzame energie installaties ook in eigen beheer moet kunnen houden en omdat hier onder betere omstandigheden (milieu, arbeidsrecht) wordt geproduceerd. Maar ja, de prijs...

Inmiddels heeft Urgenda via Wijwillenzon alweer nieuwe acties op poten gezet. Zo kunnen nu ook scholen meedoen in het gezamenlijk bestellen van panelen en is er een zonneboileractie waarbij werklozen worden omgeschoold tot zonneboiler-installateur, hetgeen zowel de prijs drukt als de arbeidsmogelijkheden voor de werklozen vergroot.

ta
door tar - Aug 31, 2011 om 10:46
522 Antwoorden / 9 Vragen

In o.a. mijn bericht van:

"tar zaterdag 15 jan 2011, 20:27"

"Ik heb ook mijn bedenkingen (zie mijn berichten) maar ik heb voorlopig (nog) niet het bewijs/idee dat het [edit redactie] betreft..."

Is het woord oplichting verwijderd door de redactie.

Ik verzoek de redactie dringend eens op te zoeken wat oplichting betekent en ik welke context dit woord is gebruikt!

ta
door tar - Sep 1, 2011 om 11:42
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=frisbee schreef op dinsdag 30 aug 2011, 10:41]
Persoonlijk vind ik het overigens wel jammer dat de systemen niet uit Nederland of Europa, maar uit China zijn gehaald. Niet zozeer vanwege garantie o.i.d., maar puur omdat je de productie van duurzame energie installaties ook in eigen beheer moet kunnen houden en omdat hier onder betere omstandigheden (milieu, arbeidsrecht) wordt geproduceerd. Maar ja, de prijs...

Geachte Frisbee,

De (productie)prijs is het probleem helemaal niet.

Tot op de dag van vandaag, houdt o.a. "koninklijke" Shell de productie van zonnecellen vakkundig tegen en saboteert zelfs alle vooruitgang in Nederland!

Zelfs de energietechnische doodlopende "waterstofweg" wordt door Shell misbruikt om aan te tonen dat het nooit wat wordt met de alternatieve energiebronnen.

De B.V. Nederland wordt voor het grootste deel (koninklijk) geregeerd door de olie-maatschapen (m.n. Shell) en die zien helemaal niets in alternatieve energiebronnen.

Gelukkig heeft China weinig oliebronnen; anders was de productie en ontwikkeling van alternatieve energiebronnen helemaal gesaboteerd.

Groet,

Tar

fritz bughter
door fritz bughter - Oct 17, 2011 om 19:22
3 Antwoorden / 0 Vragen

@irmavanschaar

Dag Irma,

Mag ik uit belangstelling eens vragen of u nog mee hebt gedaan aan de actie van wijwillenzon?
Recent heb ik bestelling bij hun gedaan (2e inkoopactie) maar lees hier nu nogal wat bezwaren.

Op voorhand dank.
Vriendelijke groet,
Fritz.

ir
door irmavanschaar - Oct 18, 2011 om 12:16
8 Antwoorden / 1 Vragen

Dag Fritz,

Ik heb niet besteld vanwege het tijdstip waarop ik van de actie op de hoogte was (net voordat de actie afliep, zie starttijdsip van deze discussie). Ik wilde geen overhaaste beslissing nemen. Ik heb overigens nog geen negatieve verhalen vernomen over de uitvoering van deze actie. Er is op basis van wat ik weet dus volgens mij geen reden tot zorgen. Voorgaande discussie is een beetje een papieren discussie vooraf met veel aannames. Er zijn geen negatieve reacties van mensen die daadwerkelijk ervaring hebben met de actie of met de betrokken bedrijven. Als ik dan een voorzichtige aanname mag doen, dan zou ik denken 'geen nieuws, goed nieuws', maar ook dat is natuurlijk niet zeker. Ik ga me voor de toekomst ook zeker nog oriënteren op de beste manier om ons huis te voorzien van zonnecollectoren en de beste leverancier daarvoor. 'Wijwillenzon' is voor ons dan nog steeds een reële optie.

fritz bughter
door fritz bughter - Oct 18, 2011 om 16:15
3 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Irma,

Bedankt voor de reactie.
Op internet enkel wat zure reacties tegengekomen en, inderdaad, voornamelijk gebaseerd op aannames.
Ik ga er maar vanuit dat men persoonlijk nadeel heeft van de actie.
Heb dan ook 12 panelen besteld maar had wel graag wat meer ervaringen van kopers gelezen.

In 2003 heb ik meegedaan met een NUON actie.
Zonnepanelen zijn Frans fabricaat en de omvormers Nederlands.
1 plaat stuk en 4 omvormers uitgebrand.
Garantieafhandeling: Ronduit Belabberd!

Ik heb er alle vertrouwen in dat de Chinezen het beter doen.

Groet,
Fritz.

=irmavanschaar schreef op dinsdag 18 okt 2011, 12:16:

'Wijwillenzon' is voor ons dan nog steeds een reële optie.

Actie loopt nog tot 11 novenber 2011, daarna geen nieuwe acties meer. (zegt men)

br
door brunovdu - Jul 13, 2012 om 13:17
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb bij Wij Willen Zon een set met 12 panelen besteld en deze onlangs zelf geïnstalleerd (plat dak) en in bedrijf gesteld. Levering was prima in orde, het pakket klopte tot aan het laatste boutje en moertje, waardoor de installatie zeer vlot verliep. Al met al, gebaseerd op mijn ervaring kan ik iedereen aanbevelen om van deze mogelijkheid gebruik te maken om tegen een zeer gunstige prijs zonnepanelen aan te schaffen.
Ik heb voordat ik besloot om alles zelf te doen ook contact gehad met enkele aan deze actie verbonden installateurs. Deze waren zeer vriendelijk en behulpzaam en wekten bij mij absoluut niet de indruk dat zij niet achter het project stonden.

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 13, 2012 om 14:21
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Wij willen zon, een leuke organisatie die nog veel garantie claims moet afhandelen uit het verleden en daarom een risico loopt.

Als je via deze bij de plaatselijke installateur iets hebt afgenomen is deze verantwoordelijk dus hoe lang zal deze nog overleven in deze lastige markt?

De eerste Inverters (omvormers) waren niet altijd even goed, Philips was matig maar nu worden dezelfde wel beter en betrouwbaar geleverd als STECA.
Dit merk is dus nu goed maar 10 jaren terug niet.
Vergeet niet dat ook een fabriek moet leren en van 1 of 2 jaren naar 5 of zelfs 10 jaren garantie op de INVERTER is mogelijk.

Panelen, ja China maar nu de Europese failliet gaan en opgekocht zijn met deze ervaring en ik heb nu Chinese panelen van een oorspronkelijk Duits bedrijf die ze in 2004 overnamen en 2005 in productie namen.
De eerste panelen waren voor uitsluitend Chinese markt en na 2006 is het aantal klachten en defecten zeer sterk gedaald.

Verder is het ontspiegelde glas nu beter ontspiegeld en heeft het een vuil afstotende Coating gekregen van Polymeren.
Dus ook daar is ontwikkeling en hoeveel Laptops komen er niet uit China?

Mijn eigen eerste werk of het nu een kindertekening, huisje verven of broek naaien was, het was ook prutswerk en ik ben zeker geen Chinees.
Iedereen moet leren dus kijk eens hoe lang een bedrijf bestaat en of ze technologie hebben overgenomen.

Verder is het eerder genoemde set van 12 panelen met 2800 Wp van €9000,- wel nu gedaald naar 12 panelen en slechts 2760 Wp voor €3700,-
Ik heb dus andere merk maar prima 230 Wp panelen en betere Inverter.
De eerste maakte van de geleverde stroom slechts 91% en nu is 96% mogelijk.
Betrouwbaarder en meer stroom en minder verlies.
Dus sinds de oude van 2010 is het rendement van omzette van Gelijkstroom naar 230 Volt Wissel gemiddeld ook 5% beter geworden.

Dus U krijgt nu een beter product voor minder geld.
Zelfs zonder de 15% korting of hogere 21% BTW dus nog rendabel.
Kijk ook eens op www.zonnepanelenforum.nl en daar zitten meer ervaringsdeskundigen.

fritz bughter
door fritz bughter - Oct 9, 2012 om 13:51
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op vrijdag 13 jul 2012, 14:21]
Kijk ook eens op www.zonnepanelenforum.nl en daar zitten meer ervaringsdeskundigen.

Ja, geweldige site!
Er is niets maar dan ook helemaal niets te vinden.