Gi
door Giesbers Sep 18, 2017 om 17:08
Huishouden & energie

Wil geen gas, ook geen kosten. Meter weg kost 605 Liander. Andere mogelijkheid?

Wil geen gas, alles electrisch. Nieuwbouw woning wil dus gasaansluiting definitief weg of laten verzegelen. Liander rekent hier € 605 voor. Tijdelijk afsluiten kan, maar voor 12 maanden. Zijn er andere mogelijkheden. Wil namelijk geen kosten betalen voor iets wat ik niet gebruik en zeker geen € 605. Is dit niet ergens wettelijk geregeld?? Zijn hier misschien juridische mogelijkheden, is er jurischprudentie bekend. Dit wordt dus weer een goudmijn voor het bedrijfsleven als iedereen volledig electrisch in zijn energievraag moet gaan voorzien.

2444 7 Rapporteer

marita5
door marita5 - Sep 18, 2017 om 17:20
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Giesbers ,

Lees hier eens de gegeven antwoorden , klik op de rode regel .

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/afsluiten-gasmeter?id=583988

ge
door george321 - Sep 18, 2017 om 17:23
390 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt kiezen: 1=Meter weg = € 605,00 (zoals u zelf zegt). 2=Tijdelijk afsluiten, 3=vastrecht betalen zolang 1 of 2 niet van toepassing zijn en geen verbruik. U betaalt voor de optie om gas te kunnen verbruiken, verzegelen staat gelijk aan meter weghalen. Als dit een huurhuis is, moet u weer kosten maken als u vertrekt, als het een eigendom is, zult u moeten melden dat er geen of wel een gas optie is, hetgeen de volgende bewoner u aanrekend. Er zijn geen juridische opties.

tijger1
door tijger1 - Sep 18, 2017 om 17:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Naast optie 1, 2 en 3 van @ George321 kunt u ook nog overwegen opnieuw te verhuizen naar een huis ver weg in de polder waar nog gasflessen gebruikt worden. Goed zoeken.

ge
door george321 Sep 18, 2017 om 17:32
390 Antwoorden / 1 Vragen

Met een beetje geluk vindt u dan nog een 'buitenhuisje' met een 'out house'.

ho
door holy53 Sep 19, 2017 om 08:53
68 Antwoorden / 1 Vragen

"

door tijger1 - 18 sep. 2017 om 17:27
32751 Antwoorden / 17 Vragen

Naast optie 1, 2 en 3 van @ George321 kunt u ook nog overwegen opnieuw te verhuizen naar een huis ver weg in de polder waar nog gasflessen gebruikt worden. Goed zoeken.

Wat een flauwe reactie. Heeft iedereen wat aan.

Gr
door Grunn1 Sep 19, 2017 om 09:33
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je moet toch aan je ruim 30 000 reacties komen.

tijger1
door tijger1 Sep 19, 2017 om 09:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@epcot. Zo is het.:-))

Marko Jablan
door Marko Jablan - Sep 18, 2017 om 17:29
17 Antwoorden / 1 Vragen

Wat voor nieuwbouwwoning is het?

Op de een of andere manier is er standaard een gasaansluiting aangelegd. Zolang je geen meter hebt, is er niets aan de hand: aansluiting houden. Anders ben je eenmalig een bedrag kwijt om de aansluiting te laten afsluiten.

Wij hebben er al een keer naar gekeken en in ons geval zou afsluiten van het gas rond de 700 euro gaan kosten - Enexis, slimme meter, aansluiting recent vernieuwd, 21% BTW. Helemaal onredelijk vind ik die prijs niet: er zit meer achter dan alleen het afkoppelen van een meter. Ja, het is allemaal wettelijk geregeld en nee, er zijn geen andere mogelijkheden. Liander, Enexis zijn verplicht dit tegen kostprijs aan te bieden.

ro
door ron503 - Sep 18, 2017 om 17:49
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas is de gaswet nog van kracht en die wet verplicht de aansluiting op het gasnet als dat mogelijk is. De wet staat wel ter discussie want de netbeheerders en de VGN willen er vanaf. Voor nu blijft enkel een tijdelijke afsluiting over en wie weet wordt de wet in 2018 veranderd en is het hebben van een gasaansluiting niet meer verplicht.

ne
door neodutchio - Sep 18, 2017 om 18:03
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Goh, exact dezelfde vraag als eerder gesteld is.

Een aansluiting weghalen kost geld. Graafmachine, personeel, veriligheidssystemen, enz. Of werkt u wel voor niks?
Tijdelijk afsluiten is niet voor 12 maanden, u betaald elke 12 maanden vast recht. De leiding ligt er dan nog en zal onderhouden moeten worden.

Het is dus geen goudmijn, u wilt iets gedaan hebben, namelijk het duurzaam verwijderen van een leiding, daar moet gewoon voor betaald worden.

Ge
door Genee Sep 19, 2017 om 09:39
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Veel werk, geen goudmijn voor sommige netwerkbeheerders, lees eens.
https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=51&t=149510

ne
door neodutchio Sep 19, 2017 om 09:49
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Daar lag de prijs meer dan 2 keer zo hoog.

Ge
door Genee Sep 19, 2017 om 09:54
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Het waren 2 aansluitingen gas en electriciteit dus €650 per aansluiting,

Ge
door Genee - Sep 19, 2017 om 09:29
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Het wordt tijd dat er redelijke prijzen worden gerekend voor de werkzaamheden van de netwerkbeheerders.
Door hun monopoliepositie kunnen ze vragen wat ze willen.
€605 voor een gasmeter te verwijderen of verzegelen is te gek voor woorden.
Voor dat bedrag mag een monteur er de hele dag over doen.

Po
door Pontiac Sep 19, 2017 om 11:11
131 Antwoorden / 5 Vragen

Wat vraagt u dan voor dit karwei ?

Ge
door Genee Sep 19, 2017 om 12:00
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@pontiac
De netto winst van b.v. Eneco was in 2016 €207 miljoen.
Aandeelhouders Gemeenten en provincies.
Lees https://www.ad.nl/nieuws/schatrijke-netbeheerders-houden-energienota-hoog~a5a0ea28/

costnix
door costnix Sep 19, 2017 om 12:05
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@toonder: als die 207 millioen wegvalt, zal er verder bezuinigd moeten worden of de gemeentelasten worden verhoogd.

Ge
door Genee Sep 19, 2017 om 12:12
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@costnix
Ja, dat moet dan maar.