el-zorro
door el-zorro Oct 9, 2018 om 22:52
Huishouden & energie

Wintertijd afschaffen

Oorsprong[bewerken]

In de oudheid werd het dagritme flexibel aangepast aan de lengte van de dag. Zo begon de dag voor de Romeinen bij zonsopgang en eindigde hij bij zonsondergang. Die dag werd verdeeld in twaalf uren, en dus waren de uren in de winter korter dan in de zomer.

Toen de lengte van een uur in de Middeleeuwen werd vastgelegd op zestig minuten ontstond echter een verschil in zonuren tussen de zomer en de winter.[2]

Er is weleens beweerd dat zomertijd voor het eerst voorgesteld werd door Benjamin Franklin en in een anonieme brief aan de redactie van de Journal of Paris. Het artikel was echter als grap bedoeld en bovendien stelde Franklin niet voor om de zomertijd in te voeren, maar dat men in de zomer vroeger moest opstaan en naar bed gaan om te besparen op kaarsen.[2]

de zomer etijd en winter tijd word al jaren niet meer gebruikt zoals benjanin had bedacht

zoals benjamin al aan gaf  wat betreft het besparen op kaarsen in de zomer

zoals wij eigelijk dan op stroom nu zouden moeten kunnen besparen is niet meer haalbaar
sinds er stroom is hebben we steeds meer aparaten
als we geen lichten gebruiken
gebruiken we wel een ander aparaat zoals erco

heb altijd al de zomer en wintertijd om deze rede ook altijd nuteloos gevonden

Vanuit de Europese Commissie is een voorstel gedaan om de zomer- en wintertijd defitnitief af te schaffen. Als met deze plannen wordt ingestemd, dan gaat om zondag 1 maart 2019 de klok voor het laatst een uur vooruit. Landen kunnen hierna zelf kiezen of ze in hun land kiezen voor de permanente zomer- of wintertijd. Kiezen we voor de zomertijd? Dan zou de zon in de wintermaanden pas om 10 uur ’s ochtends opkomen

1097 3 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 9, 2018 om 23:01
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Hoewel in de meeste peilingen mensen de zomertijd als echte tijd kiezen; de betere tijd is eigenlijk om de wintertijd aan te houden. Maar dat zou dan echt voor heel Europa (minimaal) moeten gelden: niet ieder Europees land zelf.

pe
door pebk Oct 10, 2018 om 08:38
581 Antwoorden / 0 Vragen

Nu is alleen de overgang van zomer- naar wintertijd gereguleerd in Europa. Er zijn wel veschillende tijdzones. Waarom is de wintertijd beter?

pe
door pebk - Oct 10, 2018 om 08:29
581 Antwoorden / 0 Vragen

En de vraag is?

Redacteur
door Redacteur - Oct 10, 2018 om 09:04
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Dit bericht bevat geen consumentenvraag. De redactie sluit dit topic.