sn
door snahedlo Apr 24, 2009 om 19:17
Huishouden & energie

Witte aanslag op buitenmuur

Onze buitenmuur is op sommige plaatsen helemaal wit uitgeslagen,zelfs de nieuwe aanbouw.Wie weet wat je er zelf aan kan doen,het lijkt wel een soort zuur,het is geen fraai gezicht.

80977 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 24, 2009 om 19:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

@

Meestal zijn er dan stenen gebruikt waarin teveel zout zit. Daar is dus weinig tot niets aan te doen.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Apr 24, 2009 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Lees dit maar eens op uw gemak door. Het is dus te verhelpen. Maar let op wat en waar u het koopt.

witte muren

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Apr 24, 2009 om 20:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

En misschien eerst eens eventjes niets doen. Komt vaak voor bij nieuw metselwerk. Het kan zo maar weer verdwijnen c.q. weg/uitspoelen.

Het verwijderen van witte uitslag of uitbloei op baksteen metselwerk

Wordt er, toch uitslag op baksteenmetselwerk geconstateerd, dan is het beter om er tijdens het eerste seizoen even niets aan te doen. In veel gevallen gaat het om wateroplosbare bestanddelen uit het metselwerk die er tijdens regen en winderig weer ook weer afspoelen.

Bij vroege witte uitbloei en zoutuitslag is er sprake van verontreiniging met wateroplosbare stoffen. Die lossen onder invloed van weer en wind weer op. Dit proces kan eventueel versneld worden door de geveloppervlakken te reinigen met water al of niet onder hoge druk. Het gebruik van heet water of stoom is niet toegestaan.

Bij uitspoeling van kalk heeft men te maken met een snelle carbonatatie van de opgeloste kalkverbindingen. Dit type uitslag laat zich het best verwijderen door gebruik te maken van water onder hoge druk waarbij een platte brede straal ontstaat.

ve
door verwijderd - Apr 24, 2009 om 20:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

volgens mij is dat vocht wat nog uit de steen komt dit gaat van zelf weg hebben wij ook gehad

ve
door verwijderd - Apr 25, 2009 om 01:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag snahedlo,

Het is salpeterzout dat uit de steen en de voeg treedt door water. Op de duur moet het ophouden.

Ons huis is gebouwd van een dieprode machinale handvormsteen van steenfabriek Den Daas uit Zeddam. Het huis staat nu 19 jaar en er is nog steeds witte uitslag. Vooral op de kanten waar weinig of geen regen komt. We hebben een dakoverstek van 60 cm plus de bakgoot.

Op de zuid-westkant (veel regen)wordt het wel minder, vooral de steenranden worden al mooi rood. Mij jeukt het niet, want het huis is er niet minder om en ik wil het nooit verkopen. De erven moeten maar zien.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2009 om 18:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

het is het salpeter zuur uit de specie. bij wat zachtere steen dus iets poreus heb je dit verschijnsel heel vaak. eerst een jaar of drie laten zitten dan verwijderen vraag even bij een aannemer om goed spul. het is wel een k.. klus.

ve
door verwijderd - Apr 26, 2009 om 01:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ grindweg:

Sorry, maar het is salpeterZOUT.

Klop salpeter-zuur en -zout maar eens in bij Google, dan wordt het je wel duidelijk.

H.