casperbouma89
door casperbouma89 Jun 16, 2015 om 09:04
Huishouden & energie

Witte schoen worden groen met Vanish Help!!!

Goedemorgen!

Help, help, help
Ik heb een maand geleden prachtige witte schoenen gekocht, waarvan het bovenwerk hetzelfde is als een hardloopschoen (lees van het gaas)
Nu zat er een vlek op en ben ik vol goede moed aan de slag gegaan met Vanish oxi action, Roze variant. Alleen nu is de vlek er er wel uit, maar de schoen groen!! Iemand tips om dit eruit te krijgen??

12666 23 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 16, 2015 om 09:42
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Casperbouma89,
U zou het kunnen proberen met een sodaoplossing.
Vr, gr.

zoekster
door zoekster - Jun 16, 2015 om 10:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik zou het met bleekmiddel proberen. (glorix)

uwjurist
door uwjurist - Jun 16, 2015 om 10:11
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Bel Vanish even.

casperbouma89
door casperbouma89 - Jun 16, 2015 om 10:15
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=uwjurist schreef op dinsdag 16 jun 2015, 10:11]Bel Vanish even. Die heb ik inderdaad vanmorgen gesproken, alleen die gaven aan dat mocht het gaas geverfd zijn dat deze dan naar de orginele kleur, in dit geval groen veranderd.

casperbouma89
door casperbouma89 - Jun 16, 2015 om 10:16
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op dinsdag 16 jun 2015, 10:04]Ik zou het met bleekmiddel proberen. (glorix) Is dit niet te aggresief, waardoor er gaten in komen?

uwjurist
door uwjurist - Jun 16, 2015 om 10:21
1043 Antwoorden / 0 Vragen

De verf is er dus door verwijderd? Dat wordt opnieuw verven dan lijkt me.

casperbouma89
door casperbouma89 - Jun 16, 2015 om 10:43
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=sjoppie schreef op dinsdag 16 jun 2015, 09:42]Hallo Casperbouma89,
U zou het kunnen proberen met een sodaoplossing.
Vr, gr.Bedankt voor de tip, hoelang zou je het laten weken in Soda?

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 16, 2015 om 10:48
7155 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=casperbouma89 schreef op dinsdag 16 jun 2015, 10:43][quote=sjoppie schreef op dinsdag 16 jun 2015, 09:42]Hallo Casperbouma89,
U zou het kunnen proberen met een sodaoplossing.
Vr, gr.Bedankt voor de tip, hoelang zou je het laten weken in Soda?
Zelf zou ik soda op de schoen strooien en daar een vochtige lap overheen leggen. Heb geen ervaring maar na een paar uur moet er iets te zien zijn lijkt me.

zoekster
door zoekster - Jun 16, 2015 om 11:07
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=casperbouma89 schreef op dinsdag 16 jun 2015, 10:16][quote=zoekster schreef op dinsdag 16 jun 2015, 10:04]Ik zou het met bleekmiddel proberen. (glorix) Is dit niet te aggresief, waardoor er gaten in komen?
Nee hoor, Ik heb zo vaak witte shirts waarop rode wijn was gekomen met een beetje bleek besprenkeld en zodra de rode vlek weg was (binnen enkele tellen) meteen nagespoeld met water.

casperbouma89
door casperbouma89 - Jun 16, 2015 om 12:58
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op dinsdag 16 jun 2015, 11:07][quote=casperbouma89 schreef op dinsdag 16 jun 2015, 10:16][quote=zoekster schreef op dinsdag 16 jun 2015, 10:04]Ik zou het met bleekmiddel proberen. (glorix) Is dit niet te aggresief, waardoor er gaten in komen?
Nee hoor, Ik heb zo vaak witte shirts waarop rode wijn was gekomen met een beetje bleek besprenkeld en zodra de rode vlek weg was (binnen enkele tellen) meteen nagespoeld met water.
Klinkt als een wondermiddel zoekster :) verdun je dit nog met water en zoja welke verhouding, of doe je de bleek er zo op

uwjurist
door uwjurist - Jun 17, 2015 om 08:39
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben benieuwd of het opgelost is.

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 17, 2015 om 08:42
7155 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=uwjurist schreef op woensdag 17 jun 2015, 08:39]Ik ben benieuwd of het opgelost is.
De schoen? ;-)

uwjurist
door uwjurist - Jun 17, 2015 om 08:45
1043 Antwoorden / 0 Vragen
casperbouma89
door casperbouma89 - Jun 17, 2015 om 09:06
5 Antwoorden / 1 Vragen

Tussenstand op dit moment. Gisteravond met ossengal schoon gemaakt. Witte doek nat gemaakt met warm water en ossengalzeep even in laten werken, afspoelen en vervolgens laten drogen en het is zo goed als volledig wit geworden. Er zitten nog wel een paar vlekken in, dus vanmorgen deze plekken weer schoongemaalt met ossengalzeep. Vanavond maar weer kijken hoe het ervoor staat :)

me
door mebo444 - Jun 17, 2015 om 11:14
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de enige goede oplossing: Nieuwe schoenen kopen, en Vanish laten verdwijnen!!

le
door leenpres - Jun 17, 2015 om 11:26
79 Antwoorden / 7 Vragen

Hoi

wat dacht je van een vlekken schaar

dokun
door dokun - Jun 17, 2015 om 11:48
152 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=casperbouma89 schreef op dinsdag 16 jun 2015, 10:16][quote=zoekster schreef op dinsdag 16 jun 2015, 10:04]Ik zou het met bleekmiddel proberen. (glorix) Is dit niet te aggresief, waardoor er gaten in komen?

Inderdaad "schoonmaken" met bleekwater (Chloor) lijkt mij niet zo veilig. Je loopt grote kans op gaten. Maar ook heb je grote kans dat het verkleurd. Wit word heel vaak geel als je bleekwater gebruikt om vlekken te verwijderen..

Ik zie dit topic nu pas, je hebt zelf al de juiste methode gevonden >> Ossengalzeep.

Ossengalzeep is het beste product om vlekken op een veilige manier te verwijderen..

pr
door printil - Jun 17, 2015 om 16:27
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het klinkt gek maar leg ze eens op een goede zon dag in de zon! Ik had een witte broek waar ik behoorlijke hoeveelheid tomatensoep op had gemorst. Zelfs met Vanish ging het er niet uit. Toen natgemaakt, in de zon gehangen en aan het eind van de dag niets meer te zien van de vlekken.

zoekster
door zoekster - Jun 17, 2015 om 17:15
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=dokun schreef op woensdag 17 jun 2015, 11:48]
Inderdaad "schoonmaken" met bleekwater (Chloor) lijkt mij niet zo veilig. Je loopt grote kans op gaten. Maar ook heb je grote kans dat het verkleurd. Wit word heel vaak geel als je bleekwater gebruikt om vlekken te verwijderen..

Het is mooi dat het er met ossegal uitgaat, al gebruik ik dat zelf voor vetvlekken. Maar kans lopen op gaten door Chloor, hoe kun je daar over oordelen als je dat zelf nooit hebt gedaan? Ik ben ervaringsdeskundige en ik heb menig wit blousje schoongekregen met chloor als er een wijnvlek op was gekomen. Ik maakte eerst de plek nat met water, dan rechtstreeks uit de chlorixfles de bleek erop en naspoelen met water. Ze bleven zonder gaten mooi schoon.

bo
door boosje - Jun 17, 2015 om 17:29
80 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=casperbouma89 schreef op dinsdag 16 jun 2015, 10:15][quote=uwjurist schreef op dinsdag 16 jun 2015, 10:11]Bel Vanish even. Die heb ik inderdaad vanmorgen gesproken, alleen die gaven aan dat mocht het gaas geverfd zijn dat deze dan naar de orginele kleur, in dit geval groen veranderd.

Klinkt voor mij als een slappe smoes van een bedrijf dat slap spul verkoopt. Ik heb het een tijdje geprobeerd als toevoeging bij mijn wasmiddel (staat op de verpakking als gebruiksmogelijkheid) en merkte geen enkel verschil. Sindsdien loop ik er met een boogje omheen.

aurora1
door aurora1 - Jun 17, 2015 om 20:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De tip van @printII om in de zon te laten bleken zou ook best kunnen werken.

ma
door manwijf - Jun 18, 2015 om 11:37
574 Antwoorden / 1 Vragen

Of het bleken in dit geval werkt, moet je inderdaad uitproberen. Vroeger legden ze hun witgoed vaak op een zgn. bleekveldje. We hebben het dan wel over katoen. Nylon, polypropyleen (pp) en polyethyleen (pe) hebben de eigenschap geel te worden door allerlei middeltjes. Ook onder invloed van (zon)licht trouwens.

Wat zoekster doet met puur bleekmiddel doe ik ook wel eens. Inweken met pure bleek kan natuurlijk niet. Sowieso alleen bij katoen gebruiken en vooraf testen op kleurechtheid. Als het anders toch weggegooid kan worden, gok ik het er op.

blok
door blok - Jun 18, 2015 om 13:07
79 Antwoorden / 8 Vragen

hoi Casper,

wat ik zelf doe in zo'n geval.
ik heb 2 grote viltstiften met niet-uitwasbare inkt.
eentje zwart en eentje wit.
die gebruik ik dan waar nodig.
je zou t es kunnen proberen. is ms goedkoper dan verven en ook kun je precies op 1 plekje bijschilderen wat je wilt.
sukses.