di
door diemenees Apr 17, 2019 om 20:43
Huishouden & energie

Wlke isolatie is zinvol in een flat?

Woon zelf in een wat oudere flat (bj '58/59), een gebouw van 4 portieken met elk 3 etages, BG is garage/hal en er zit een schuin dak met zolders voor elk bovenop. Voor+achtergevel zijn vrijwel geheel glas-al jaren terug als dubbel glas in kunststof vervangen. Zelf woon ik middenin en heb een zeer lage gasrekening, degenen aan de buitenkant klagen steeds over kou en hoge gasrekening. Als je al die vele voorlichting over energiebesparing leest, gaat het bijna altijd over rijtjeshuizen.
Wat heeft vloer/plafond isolatie nou voor zin voor ons?
Welke maatregelen zijn het beste om als eerste (meeste rendement) aan te pakken?

7638 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2019 om 21:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zijn dit koop of huurhuizen?

Als u middenin woont en dan ook nog niet boven of beneden, valt er voor u helemaal niets te isoleren.

De benedenste verdieping kan denken aan vloerisolatie en de bovenste aan plafondisolatie,of eventueel isolatie op de zoldervloeren.

Of dakisolatie, afhankelijk waar die zolders voor gebruikt worden.

tenormin
door tenormin - Apr 17, 2019 om 21:19
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt me voor u niet veel winst te behalen om te gaan isoleren, u heeft al lage gebruikskosten en woont niet op de beneden of bovenverdieping. Komt nog bij dat, als u huurt, de verhuurder stappen zou moeten ondernemen. Als u huurt.

me
door mein33 - Apr 17, 2019 om 21:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zou me daar vooralsnog maar niet al te druk over maken.
Als appartementenbewoner moet u niet alleen aan de slag gaan, maar moet het gehele gebouw in een keer worden aangepakt.
Als de plannen zover zijn dat ook uw flat moet worden aangepakt, dan krijgt u vanzelf bericht.
Rustig achterover leunen en afwachten hetgeen er voor wat dit onderwerp betreft op uw pad komt.

aurora1
door aurora1 - Apr 18, 2019 om 00:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eens rond op de website van de Vereniging Eigen Huis.

Iv
door Ivo W - Apr 18, 2019 om 08:00
727 Antwoorden / Vragen

In principe is elke vorm van isolatie voor een flat net zo zinvol als voor een gewoon huis. Alleen hangt het heel erg van de positie in het gebouw af hoeveel voordeel een specifiek appartement van een bepaalde maatregel heeft.

Zo hebben de bewoners op de bovenste woonlaag veel baat bij dakisolatie, op de onderste woonlaag bij vloerisolatie. De hoekwoning hebben het meeste profijt van gevelisolatie.

Alleen het effect van nieuw glas en gevelpanelen zal, in bespaarde hoeveelheid energie (dus niet in percentages) voor alle appartementen van eenzelfde woningtype ongeveer gelijk zijn, ongeacht de ligging binnen het complex.

Wanneer het koopwoningen betreft, is isolatie zeker iets om de komende jaren op de VvE vergaderingen op de agenda te zetten, budget te reserveren, stappenplan te maken en (al dan niet stapsgewijs) uit te voeren. Het besef van het belang van energiebesparing wordt steeds groter. Daardoor zal op termijn een goed energielabel steeds meer meerwaarde geven en een slecht energielabel de prijs drukken. Uiteindelijk hebben alle bewoners belang bij goede verkoopprijzen van de appartementen, en dus ook belang bij isolatie. En daarnaast heeft iedereen natuurlijk baat bij een comfortabele woning én lagere energiekosten. Daarvoor mag de VvE bijdrage dan toch best 2 of 3 tientjes per maand omhoog?

jhogaarts
door jhogaarts Apr 19, 2019 om 14:16
101 Antwoorden / 1 Vragen

Bent u helemaal van de pot gerukt met een extra verhoging van de  VvE bijdrage van 2 of 3 tientjes per maand. Een goede VvE heeft een goede spaarpot en daar kunnen de isolatiemaatregelen van betaald worden. Wij hebben pas een verhoging van ruim 5 euro per maand voor de kiezen gehad en dit is al een paar jaar zo. Dit ook omdat we geld moeten opzij liggen (sparen) voor groot onderhoud volgens het MJOP en dakrevisie , schilderbeurt, vervanging hydrofoor, lift revisie etc.Wij doen al elk jaar indexeren voor het sparen.

Iv
door Ivo W Apr 19, 2019 om 21:48
727 Antwoorden / Vragen

Dat mag wel even wat vriendelijker hoor...

Een goed beheerde VvE heeft een spaarpot voor de uitvoering van het meerjaren onderhoudsplan (MJOP). De hoogte van de maandelijkse bijdrage is op dit plan gebaseerd, vermeerderd met de kosten voor verzekeringen, administratie, gezamenlijke voorzieningen (elektra, schoonmaak trappenhuis, buitenterrein) en eventueel het servicecontract voor de lift.

Wanneer aan het MJOP ook isolatieplannen worden toegevoegd, dan stijgen de kosten op de meerjaren begroting. En om te zorgen dat er voldoende geld in kas blijft moet dan de maandelijkse bijdrage iets omhoog. Hoeveel precies is van veel factoren afhankelijk.

De VvE bijdrage niet aanpassen aan de extra kosten voor isolatie is in elk geval géén financieel verstandige keuze. Door de extra isolatie werkzaamheden die niet in het huidige MJOP zijn opgenomen, zal de VvE interen op het gespaarde vermogen en uiteindelijk zal de pot leeg zijn en kan het reguliere onderhoud niet meer tijdig worden uitgevoerd.

Een andere optie is om de isolatie werkzaamheden te bekostigen via een eenmalige bijdrage van de leden.

Maar zonder extra bijdrage gaat het normaal gesproken niet goed komen. Tenzij de VvE er toevallig net achter is gekomen dat de afgelopen jaren het onderhoud goedkoper is uitgevallen dan was begroot, waardoor er meer geld in kas is dan op basis van het huidige MJOP noodzakelijk is. Het huidige overschot ten opzichte van de meerjaren begroting kan dan worden 'opgemaakt' aan kostenposten die nog niet op de begroting staan, waaronder bijvoorbeeld het aanbrengen van isolatie. Een en ander uiteraard met instemming van de leden.

TP
door TPeeters - Apr 19, 2019 om 10:43
31 Antwoorden / Vragen

Het is inderdaad zoals Ivo W zegt, het effect dat je van de isolatie ondervindt is afhankelijk van de locatie van je flat. Hoe dan ook, via het dak gaat het meeste warmte verloren. Dakisolatie plaatsen zou dus al een mooie start zijn.

el
door ellen laterveer - Apr 19, 2019 om 13:10
1 Antwoorden / 2 Vragen

Wij senoiren wonen in een complex,waar een atrium is,dat is binnen en wij,8 bewoners wonen buiten,die wonen op het atrium.Nu hebben de hoekflats het alle 4 ijskoud,het gebouw was in 2012 klaar,dus je zou zeggen,alle nieuwe snufjes zijn toegepast.Nou nee,er zijn 2 bouwbedrijven op failliet gegaan en een 3e bedrijf heeft het met rotzooi in elkaar gedonderd.Ik heb dat gehoord van een man die zelf in de bouw zit en ook in onze wijk aan het bouwen was en van een bouwkundige.Vanaf 2012 zitten wij dus in de toch/wind er zijn allemaal koude lekken.Wij hebben een LTVwaterpompvloerverwarming,die niet goed werkt,als de flats niet goed geisoleerd zijn.De wind kwam zelfs door het dak.Afgelopen jaar hebben ze zgn.de koudelekken weggehaald en alles zgn.geisoleerd,maar voor alle 4 de hoekflats lijkt het wel erger geworden te zijn,wij zitten als de temperatuur ook maar wat lager wordt en het waait,zitten wij onder een deken op de bank.Vaak houdt onze visite de jassen aan,dat is toch te schandelijk voor woorden?Toen ze de isolatie werkzaamheden achter de rug hadden.vroeg ik of er een nacontrole kon komen,maar dat mocht niet van,de Heer J.N.,die er elke dag bij was,zei dan wordt het te duur.De foto's van voor de isolatiewerkzaamheden zijn voor het grootste deel donkerblauw tot paars,zoveel kou kwam er doorheen,ook aan de buitenkant te zien.Nu een huurverhonging brief in de brievenbus,zonder de puntenlijst,waar wij recht op hebben,maar die kunnen wij inzien bij de bwonersconsulente,die vaak geen tijd heeft voor ons,of al weg is.Ik heb bv.geen verwarming in mijn gang en gastentoilet,zo zullen ze bang zijn,dat wij natuurlijk punten eraf halen,omdat wij in een inelkaar gedonderde etage wonen en dan nog wel buiten.Een seniorencomplex,wat door de woningcorporatie gewoon in de kou moet blijven zitten.

tijger1
door tijger1 Apr 19, 2019 om 13:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt een klacht indienen bij de huurcommissie.

Maar geen verwarming op het gastentoilet? Wat is daar het probleem van? En als de gang uitkomt opeen soort binnengang, is daar ook geen verwarming nodig.

1paul
door 1paul Apr 19, 2019 om 15:04
3101 Antwoorden / 0 Vragen

ja zeker de huurcommissie inschakelen, u kunt zelfs een deel van de huur inhouden, zeker het deel welk u betaalt voor de verwarming van de flat, deze werkt immers niet!!!

panter22
door panter22 Apr 20, 2019 om 08:46
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt bezwaar maken tegen de huurverhoging. Kijk op de site van de huurcommissie.

https://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/huurverhoging/met de verhuurder eens wordt, dan kun je alleen naar de huurcommissie stappen als je in een sociale huurwoning woont.
En wat is koud? De woningstichting heeft toch maatregelen genomen. Misschien niet effectief genoeg, maar dat zul je aan moeten tonen.

ro
door ron503 - Apr 19, 2019 om 13:30
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Een flatgebouw aan de buitenzijden isoleren is kostbaar en dient door elke bewoner op gehoest te worden. Als de WBV of de Vve besluit om het flatgebouw te gaan isoleren dan betaald u ook mee maar de kans dat u dat ook wil is bijster klein.

jhogaarts
door jhogaarts Apr 19, 2019 om 14:11
101 Antwoorden / 1 Vragen

we praten hier toch wel over flats uit de jaren 70-80-90 die nauwelijks isolatie hadden van de buitenmuren.
ikzelf woon in een appartement (2005) waarvan de buiten spouwmuren goed geisoleerd zijn. En HR+++ glas, dak op de 6e heeft 55 mm piepschuim. Alleen helaas zijn de vloeren van de 3 bgg appartementen niet geisoleerd en deze liggen boven de half verdiepte boxruimten en deel parkeergarage.

1paul
door 1paul Apr 19, 2019 om 15:01
3101 Antwoorden / 0 Vragen

de vloeren kunnen bestaan uit zogenaamd tunnelbeton, dan zit er isolatie IN de tunnels van het beton...

He
door Helen 66 - Apr 19, 2019 om 14:29
119 Antwoorden / Vragen

om op de energienota te besparen kunt u nog denken aan radiatorfolie ? ledlampen? Op water besparen met waterbesparende douchekop.
Kookgas: zodra water kookt, gas iets lager zetten (blijft wel aan de kook).

1paul
door 1paul - Apr 19, 2019 om 15:00
3101 Antwoorden / 0 Vragen

isoleer het dak, neem hierbij vooral ook de kieren mee en isoleer de zijgevels, dit kan ook van binnenuit, het plafond van de garage...

uiteraard moet dit alles door ALLE bewoners, lees VvE, betaald worden!!!

di
door diemenees - Apr 24, 2019 om 15:05
196 Antwoorden / 15 Vragen

Dank allen, vooral Ivo-het lijkt me het meest terzakedoende antwoord. Het betreft inderdaad koopwoningen. Het bestuur VVE is bezig een plan op te stellen, mede daarom deze vraag. Andere suggesties zoals Eigen Huis e.d. hebben we al gedaan.
DAKisolatie lijkt te stuiten op bezwaar dat het om houten dakspanten gaat (er ligt nu enkel dakpannen op) die mogelijk weinig extra gewicht kunnen hebben. Dit ook vanwege plaatsen zonnepanelen.
Het bestuur denkt dat de extra kosten wegvallen tegen de besparing energie-met mijn lage rekening (die grotendeels bestaat uit vastrecht, wat je nooit kan besparen en steeds hoger lijkt te worden) is dat onmogelijk.