Pi
door Piet Hollan Oct 13, 2020 om 16:14
Huishouden & energie
Woningbouw lijmresten laten verwijderen

Beste lezers,

Ik woon nu in Tilburg en ga verhuizen naar Hengelo om dichterbij Enschede te zijn, waar ik werk. Ik heb nu een week vakantie en sinds afgelopen vrijdag heb ik sleutels van mijn nieuwe huurwoning in Hengelo.

De woningbouw wist dat ik vakantie heb en dan tijd heb om te verhuizen, mijn werk laat het namelijk niet toe om vakantiedagen e.d. op te nemen – dus heb ik alleen deze week vakantie om te verhuizen. In overleg hebben we, contractdatum en sleutels ophalen, op afgelopen vrijdag afgesproken. Diezelfde middag kwamen de leggers van mijn vloerbedekking (vinyl). Ze gaven aan dat de lijmresten in alle drie de slaapkamers het vinyl zal beschadigen en je de oneffenheden naderhand zult zien. Hierop ben ik informatie gaan inwinnen (familie, vrienden, kennissen en vloerbedekking winkels). Conclusie: Het verwijderen van de lijmresten is de verantwoordelijkheid van de vorige bewoners of woningbouw. Hierna kan de woningbouw de woning in goede staat goedkeuren en aan mij opleveren.

Tijdens het rondje door de woning heb ik, door mijn gebrek aan kennis van dit onderwerp, niet gedacht aan het verwijderen van de lijmresten. Nu ik inmiddels ondertekend heb kan ik de woning niet bewonen, omdat de lijmresten er nog liggen. De woningbouw wil dit niet verwijderen en geeft aan dat ze de woning zodanig opleveren dat er laminaat of tapijt geplaatst kan worden – dit kan ik nergens teruglezen en was ik niet over geïnformeerd. De woningbouw wil dus niet meewerken en ik weet niet wat ik moet doen.

Ik overweeg om de woning weer op te zeggen, maar door het in gebreke blijven van de woningbouw zal ik schade lijden. Ik wil de woning wél bewonen, maar dan moeten de lijmresten z.s.m. verwijderd worden en dan kan ik ook verhuizen, anders zit ik weer in een periode van 8 weken aan een stuk waarin ik geen tijd heb om te verhuizen.

Juridisch loket raadt aan een aangetekende brief te sturen met hierin: de woning is destijds niet in goede staat opgeleverd en ten onrechte als dusdanig is bevonden door de woningbouw. Dit is een ernstige tekortkoming van de woningbouw en dus verholpen moet worden. Of ik moet het laten verwijderen en factuur naar de woningbouw sturen. Andere optie is huis opzeggen en de woningbouw vanwege wanprestatie aansprakelijk stellen voor mijn geleden schade.

Wie kan mij vertellen wat mijn recht in deze situatie is en hoe ik zo snel mogelijk tot een oplossing kan komen om deze week nog te kunnen verhuizen?

Of de consequenties van opzegging?

Het is een woning met een kale huurprijs van boven de sociale huurgrens, wordt gehuurd bij een woningbouwvereniging die beide type woningen aanbiedt.

Alvast bedankt.

9738 16 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Oct 13, 2020 om 16:23
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Of de consequenties van opzegging?

Lijkt mij helder, opzeggen na contractondertekening betekend 1 maand of misschien wel 2 maanden huur ophoesten. En weer onderaan de wachtrij.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 13, 2020 om 16:30
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn primaire reactie is ook: Juridisch loket raadt aan een aangetekende brief te sturen met hierin: de woning is destijds niet in goede staat opgeleverd en ten onrechte als dusdanig is bevonden door de woningbouw. Dit is een ernstige tekortkoming van de woningbouw en dus verholpen moet worden. Of ik moet het laten verwijderen en factuur naar de woningbouw sturen. Andere optie is huis opzeggen en de woningbouw vanwege wanprestatie aansprakelijk stellen voor mijn geleden schade.

Zie o.a. deze waaruit is af te lezen dat de vertrekkende huurder de woning in accbtabele staat moet achterlaten https://www.dewaele.com/nl/advies/verplichtingen-verhuurder

Als de verhuurder een coörperatie is die ook sociale huurwoningen aanbiedt zal er een verplichte huurdersbelangenorganisatie zijn die u mogelijk kunt benaderen en vragen om te bemiddelen.

Ik heb wel de vraag of het niet mogelijk is dat u zelf de achtergebleven lijmresten verwijdert omdat die mogelij op waterbasis is of andere smet een oplosmiddel om moeite en ergernis verder en ook vertraging bin het kunnen betrekken te voorkomen.

(Dit zou ik ook antwoorden als bestuurder van een huurdersbelangen organisatie indie u huurder bij de coorperatie waar wij aan verbonden zijn.)  Het advies van het juridisch loket volgen kan uiteindelijk betekenen dat toch een rechter een uitspraak zou moeten doen als men negatief blijft reageren.

Nu al opzeggen is een heel slechte optie gelet op wachtrij etc zoals inmiddels ook al is gemeld in de reactie hiervoor.

tijger1
door tijger1 - Oct 13, 2020 om 16:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou die lijm maar (laten) verwijderen en de nota indienen bij de huisbaas.

Zult u wellicht voor naar de rechter moeten.

panter22
door panter22 - Oct 13, 2020 om 16:45
6599 Antwoorden / Vragen

Je gaat aardig voorvarend te werk. Direct de vloeren leggen. Niet schoonmaken of verven?
Alleen met de lijmresten verwijderen kom je er niet. Wil je het goed doen, dan moet de vloer worden geegaliseerd en het vinyl geplakt.
Je probleem is toch heel simpel op te lossen door een ondervloer onder het vinyl te leggen.
Van die blokken. Zo gelegd en met een goed stukje vinyl zie je er niets van.
Wel even foto's maken van de vloer. En de correspondentie met de woningbouw bewaren, zodat duidelijk is dat je de vloer zo hebt aangetroffen. Als je weer gaat verhuizen. Heb je bewijs.,

rj
door rjw Oct 13, 2020 om 20:09
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Op de foto ziet het er schoon en netjes uit, dus waarom maak je je druk over schoonmaken en verven?

getty
door getty - Oct 13, 2020 om 16:51
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U heeft ook geen weekenden om wat te doen?

ik zou zeggen, even de schouders eronder en zelf de lijm verwijderen, dan kunt u weer verder.

opzeggen met opzegtermijn kost geld. U heeft blijkbaar ook zelf ingestemd met de woning in deze staat, dus ik denk dat u weinig recht kan eisen.

me
door mein33 - Oct 13, 2020 om 22:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Neem een breed plamuurmes ter hand en steek de lijmlaag van de vloer.
In een paar uurtjes bent u klaar en spaart gelijk een bezoekje aan de sportschool uit. ;-))
Wel het plamuurmes zo plat mogelijk houden om de deklaag van de vloer niet te beschadigen.
Moet er een vloer met onderlaag in, zoals tapijt of laminaat, dan kan de lijmlaag zelfs blijven zitten.
Overigens huurt u de woning zoals die wordt aangeboden en kan je alleen aanspraak maken om problemen van technische aard hersteld te krijgen.

Let op: De woning moet t.z.t weer worden opgeleverd zoals u hem heeft geaccepteerd, dus .......!   ;-))

justmeagain
door justmeagain - Oct 13, 2020 om 23:02
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ernstige tekortkomingen? Een rechter lacht u uit! Wanprestatie? Hoezo? Dit is echt geen wanprestatie hoor, dit zijn gewoon wat lijmresten, pleur het vinyl de deur uit en kies voor pvc of laminaat dan is dit probleem de wereld uit. Het is trouwens wel een zeer matige kwaliteit vloer als dit effect erop zou hebben.

Bijna treurig dat u als werknemer geen vrije dagen mag opnemen, dat zou u eens aan de orde moeten stellen in plaats van dit kon probleem.

Pi
door Piet Hollan - Oct 14, 2020 om 11:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties.
Voor de duidelijkheid,
- Alles is/was al klaar behalve de vloer.
- Ik kan nog terug naar mijn vorige woning.
- Als ik ondervloer moet leggen onder vinyl = extra kosten voor mij!
- Als ik lijmresten zelf moet verwijderen = extra kosten voor mij!
- 30m2... doe je niet effe in een uurtje zonder last te krijgen van je polsen.
- Ik werk in het onderwijs, kan niet zomaar even zeggen dat ik een weekje niet kom.
- Weekenden wil ik niet bezig zijn met iets wat ik in mijn vakantie gedaan kon hebben.

Ik zou graag goed advies willen wat mijn mogelijkheden en rechten zijn.
De helft van jullie reacties is naar mijn mening niet helpen (gedane moeite wordt wel gewaardeer),
maar mijn situatie beoordelen en het probleem naar mij verplaatsten.
Zonder goede beargumentatie en telkens moet ik kosten maken voor de resten van een ander.

Ik wil geen pleister op de wond, misschien een goed voorbeeld:
Je moet poepen en gaat naar een openbare toilet.
Hier tref je POEP aan op de wc-bril. Niet resten, maar een hele drol uitgesmeerd over de bril, laagje van twee cm.
Je opties:
- Roep de beheerder van het toilet om het schoon te laten maken.
- Zoek een andere WC, maar dat is ver lopen en de schoonmaak kost minder tijd.
- Maak zelf de WC schoon. Een schoonmaker doet het sneller en heeft de juiste middelen, jij niet.
4 van de 7 reacties zou dus poep van een ander opruimen :(

Graag focus op mijn onderwerp en niet de overige randzaken, dank u allen.

me
door mein33 Oct 14, 2020 om 11:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

- Als ik lijmresten zelf moet verwijderen = extra kosten voor mij!
- 30m2... doe je niet effe in een uurtje zonder last te krijgen van je polsen.
- Ik werk in het onderwijs, kan niet zomaar even zeggen dat ik een weekje niet kom.
- Weekenden wil ik niet bezig zijn met iets wat ik in mijn vakantie gedaan kon hebben.
 Graag focus op mijn onderwerp en niet de overige randzaken, dank u allen.

Kost u inderdaad een plamuurmes en een vuilniszak !
Zere polsen, zeker als je niet gewend bent om lichamelijk werk te doen !   ;-))
Zou in het weekend ook iets anders doen dan wat ik in de vakantie al gedaan heb, al heb ik daar wel hele andere gedachten bij.

 OH, eh, en die lijmresten zult u toch echt zelf moeten verwijderen, daar kunt u maar beter uw focus op richten.
In de tijd die u hier besteed had u al heel wat vierkante meters glad gemaakt kunnen hebben.

wimmi20
door wimmi20 Oct 14, 2020 om 13:17
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Zegguh Piet Hollan,

waarom praat u zo poep ?

panter22
door panter22 Oct 14, 2020 om 16:52
6599 Antwoorden / Vragen

Als je kunt wachten op een schoonmaker, dan hoef je ook niet echt nodig.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 14, 2020 om 13:07
2154 Antwoorden / 7 Vragen

TOPANTWOORD

voor 4 tientjes koop je in de bouwmarkt een electrisch apparaat met een tril mes.
Lijmresten weg in een half uurtje.

Donuts
door Donuts Oct 14, 2020 om 16:47
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Niks half uurtje. Ben in mijn woning uren en uren zoet geweest.

audb
door audb - Oct 14, 2020 om 13:17
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Op de foto is niet goed te zien welke lijm er gebruikt is maar een verfbrander, verlengsnoer en een paar goede plamuur messen (Action) en een stoffer en blik plus een uurtje of twee dan is de vloer schoon.

Echter vraag ik me wel af of het niet beter is om een (vinyl) laminaatvloer te nemen, het is duurder en het leggen kost meer tijd maar is wel in meer kleuren en structuren te verkrijgen.

el
door elina47 - Oct 14, 2020 om 13:57
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ook al  zou de vloer lijm vrij zijn is een cement  vloer niet glad genoeg voor vinyl    vloerbedekking.  Lossecement en zandkorrels zullen zich aftekenenin het vinyl
Vloer zo wie zo egaliseren   of andere speciale tussen vloeren
Advies van   oud stoffeerder

panter22
door panter22 - Oct 14, 2020 om 16:34
6599 Antwoorden / Vragen

Dacht ik het niet: je bent een onderwijzer.
Je aanvaardt een huurwoning en je hebt van tevoren de woning kunnen bekijken.Je hebt de lijmresten gezien.
Die heb je geaccepteerd.
Dat vinyl niet over een oneffene vloer gelegd kon worden, dat had je kunnen weten.
Als je naar een woninginrichting winkel gaat, dan wordt de vloer opgemeten en word je er op gewezen dat  de vloer volledig vlak moet zijn onder het vinyl. Zelfs met nieuwbouwwoningen kan het vinyl vaak niet zomaar op de vloer worden gelegd,
Kennelijk heb je zelf de maten doorgegeven, het vinyl  gekocht en een stoffeerder geregeld en verder nergens over nagedacht.

Als je van deze huurwoning af wilt, dan kost het je een maand huur. Dus minimaal €800.
Een ondervloer voor de slaapkamers zal zeker niet meer kosten.
Denk je echt dat je gratis de sleutel weer in kunt leveren en je gemaakte kosten op de woningstichting kunt verhalen? Nu is het woensdag en je hebt je kostbare tijd verdaan met klagen.
Verhuizen kost geld, dat is nu eenmaal zo.

1paul
door 1paul - Oct 14, 2020 om 16:39
3146 Antwoorden / 0 Vragen

u heeft vast een huurovereenkomst gekregen en hierin staat dat u de woning achter moet laten zoals u hem aantrof, vraag de woningbouw de opnamestaat van VOOR de vorige bewoner erin trok, daarin kunt u dan zien hoe zij hem aanvaard hebben en dus ook hoe zij hem hadden moeten achterlaten!

Als deze er niet is dan kunt u verder weinig ben ik bang....

ik moet wel zeggend at de vloerenlegger u had moeten informeren over vinyl leggen op een "koude" ondervloer, deze moet altijd schoon, vlak en zonder enig korreltje of wat eronder gelegd worden anders ga je alles zien vanuit de ondervloer, denk dat het zowiezo wijs is er een ondervloer onder te leggen en wel een geschikte of voor een andere bedekking te kiezen....

Donuts
door Donuts - Oct 14, 2020 om 16:52
1203 Antwoorden / 2 Vragen

De consequentie van opzeggen, is een (opzeg)maand huur betalen. U kunt er ook voor kiezen om de vloer te laten egaliseren (altijd aan te bevelen), ligt het vinyl straks mooi strak op de vloer.

Ik heb eens gekeken naar de aangeboden woningen op wbv sites, daar zie ik hetzelfde. Gewoon nog lijm op de vloer.

Bij de Woonbond informeren wat uw rechten zijn, kan ook https://service.woonbond.nl Daarvoor moet u zeer waarschijnlijk wel lid worden voordat zij een antwoord op uw vraag geven.

ro
door ronny530 - Oct 14, 2020 om 18:30
2778 Antwoorden / 41 Vragen

De vloer is met lijmresten en al voldoende geschikt voor vloerbedekking zoals tapijt, laminaat en vinyl van een goede kwaliteit. Zo te zien is de lijmlaag ook geen milimeters dik want de vloer is door de lijmlaag heen te zien. Het advies van de vinyl leggers laat ik in het midden want het kan ook een manier zijn om u een geschikte ondervloer aan te smeren. Het is echter wel zo dat u de woning heeft geaccepteerd in de staat zoals de woning op dat moment verkeerde en nu ook gehuurd heeft. U doet wel erg dramatisch over die lijmresten omdat de woning niet bewoonbaar zou zijn terwijl dat wel zo is want op de kale vloer na ziet de woning er goed onderhouden uit. De woningbouwvereniging is niet verantwoordelijk het verwijderen van de lijmresten want u maakt de keuze om een vinyl vloer te kopen en te laten leggen en doet dat ook nog eens voor oplevering van de huurwoning. Uw aanschaf zonder te weten of de ondergrond geschikt is uw risico en u kunt een verkeerde keuze niet op de woningbouwvereniging afwentelen. Schade lijd u zeker niet want de woning is bewoonbaar maar voldoet niet aan uw wensen. Uw keuze, de vinyl vloer laten leggen en veel dichterbij uw werk te wonen wat zeker reistijd en kosten bespaard of besluiten het huurcontract op te zeggen en het vinyl wat u al gekocht heeft in uw huidige woning in Tilburg op te slaan. Als u er een principekwestie van wil maken zal dat de eerste zijn waarin schade vergoeding wordt ge-eist vanwege in mijn optiek een verwaarloosbare oneffenheid op betonnen vloeren.

mo
door mof - Oct 29, 2020 om 11:03
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als de lijmresten zodanig aanwezig zijn dan moet de woningbouw dit verhelpen. Die kunnen de schade op de vorige bewoners verhalen.

gerbera
door gerbera Oct 29, 2020 om 13:54
7364 Antwoorden / 14 Vragen

waarom steeds oude topic's opgraven en daarin een antwoordt te geven die al meerdere malen gegeven is.