pluisjebaby
door pluisjebaby Jan 27, 2021 om 11:08
Huishouden & energie

Woningruil

Goedendag,

Wij willen heel graag terug naar Rotterdam en hebben hopelijk een kandidaat gevonden, die wil ook terug naar haar oude woonplaats Alkmaar, nu heeft zij een woning met een huur van 820 euro maar het is een sociale huurwoning, want haar buurvrouw betaalt 600 euro voor hetzelfde appartement, zelfde kamers en oppervlakte. Ik kan zelf ook huren tot de huursubsidie grens, nu zou zij zelf het ook nog gaan navragen bij de verhuurder of wij het wel kunnen ruilen gezien ik alleenstaande moeder ben, maar wel een werkende zoon heb, zou die dan eventueel als medehuurder bij geschreven kunnen worden en dan alsnog van huis kunnen gaan ruilen.
Alvast bedankt voor jullie hulp.

4490 12 Rapporteer

Donuts
door Donuts - Jan 27, 2021 om 11:11
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Inwonende - volwassen - kinderen worden ingeschreven als medebewoner. NOOIT als medehuurder. Deze woningruil kunt u wel vergeten, want u heeft niet voldoende inkomen om de huur te betalen.

U had natuurlijk ook even de betreffende wbv kunnen bellen, hadden zij u het antwoord zo kunnen geven.

Het is overigens nog maar zeer de vraag, gezien de huidige huur van € 820,-. of het inkomen van de andere huurder niet veel te hoog is om in aanmerking te komen voor uw huurwoning. Of uberhaupt voor welke sociale huurwoning dan ook.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 27, 2021 om 11:48
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Sprietje,

Het klopt niet wat u zegt.

Als moeder AOW heeft of als zoon de mantelzorger is, kan het wel.

audb
door audb Jan 27, 2021 om 11:55
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Pas als de zoon meer dan 30 jaar bij zijn moeder woond en zij zou komen te overlijden dan mag de zoon de woning huren maar krijgt dan wel met een nieuw contract te maken.

Ben je mede huurder dan is dat niet zo en wordt alleen de naam van de overleden persoon door gehaald.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 27, 2021 om 11:58
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Audb,

Wat u zegt klopt niet.

Als moeder AOW heeft of als zoon haar mantelzorger is, worden beide mede- hoofdbewoners bij een woningruil.

Donuts
door Donuts Jan 27, 2021 om 12:17
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@GA, Zolang TS dit niet vermeld, ga ik van een gewone situatie uit.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 27, 2021 om 22:34
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Sprietje,

Kijk even bij de laatste link van Panter22 beneden voor juridische uitleg.

justmeagain
door justmeagain Jan 27, 2021 om 22:47
623 Antwoorden / 8 Vragen

@ga ts zegt duidelijk dat zoon werkt, als hij mantelzorger was hij ze dat vast gemeld.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 27, 2021 om 22:52
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Justmeagain,

Ik was mantelzorger van mijn moeder en had ook mijn baan.

ne
door neodutchio - Jan 27, 2021 om 11:50
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Het is ok maar de vraag of uw wbv mee wilt werken hier aan. Als het inkomen van de andere persoon te hoog is kan het hele feest wel eens niet doorgaan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 27, 2021 om 12:00
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Neotdutchio,

Wat u zegt klopt niet.

De woningbouwvereniging kan altijd uitzonderingen maken.

Ik praat uit ervaring.

ne
door neodutchio Jan 27, 2021 om 12:49
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Uitzondering is geen recht. Een WBV mag een bepaald percentage scheefhuurders hebben. En daardoor KAN het dus niet doorgaan. Iets met lezen en pas een oordeel vellen als u het begrepen heeft.
Tenzij u graag garant wil staan en met zekerheid kan zeggen dat de WBV waar TS nu bij huurt nog niet genoeg scheefhuurders heeft en graag iemand van buitenaf voorrang geeft op iemand die al inschreven staat.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 27, 2021 om 13:04
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Neodutchio,

Het gaat om een woningruil.

ne
door neodutchio Jan 27, 2021 om 13:07
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ja, dus? Bij een woningruil mag een WBV meer scheefhuurders hebben? Of bij een woningruil moet de WBV meewerken terwijl er weet ik hoeveel lokale mensen op de wachtlijst staan en zo in dat huis kunnen?

Als u als lokale verhuurder een keuze hebt, wat zou u dan doen? Voor elk huis zijn 10 huurders te vinden, woningzoekenden staan tig jaar ingeschreven, dan komt er een huis vrij en gaat er iemand anders mee vandoor omdat het een ruil betreft. U wilt die naam krijgen als bedrijf dat u uw eigen huurders in de steek laat voor buitenstaanders?

Donuts
door Donuts Jan 27, 2021 om 13:27
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@Neo: Een familielid van mij vertrok recent uit een sociale huurwoning in Rotterdam omdat de buurt en het appartementencomplex verschrikkelijk achteruit ging. Meer dan 1200!! mensen hadden belangstelling voor het huis waaruit zij vertrok.

ne
door neodutchio Jan 27, 2021 om 14:39
5148 Antwoorden / 12 Vragen

En moet je dan voorstellen dat er een Amsterdammer er met het huis vandoor gaat die niet ingeschreven staat bij de verhurende WBV. Er zijn rellen voor minder ontstaan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 27, 2021 om 18:53
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Neodutchio,

Kijk even bij de laatste link van Panter 22 beneden.

Topantwoord

audb
door audb - Jan 27, 2021 om 11:59
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Pas op,

Als nieuwe huurder krijg je een nieuw huurcontract en dan gaat de huurprijs waarschijnelijk ook omhoog wat ook de verschil in huurprijs verklaard.

Als je zoon ook inkomsten heeft dan is er een hele grote kans dat je geen huursubsidie krijgt omdat bijde inkomsten bij elkaar worden opgeteld.

Je zoon heeft namelijk geen kosten voor huur, gas en stroom en de kosten van de vaste lasten worden dan over beiden verdeeld.

Ga goed na of dit ook het geval is zodat je niet in de problemen komt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 27, 2021 om 12:03
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Audb,

Dit is volgens mij ook de bedoeling : een nieuw huurcontract met moeder en zoon als hoofdbewoners.

Zoon heeft werk.

mahadma
door mahadma Jan 27, 2021 om 12:17
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Echter als zoon het huis verlaat en op zichzelf gaat is moeder 't haasje, financieel gezien.

Donuts
door Donuts Jan 27, 2021 om 12:19
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@GA: blablabla

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 27, 2021 om 22:42
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Sprietje,

Kijk even bij de laatste link van Panter22 voor juridische uitleg.

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 27, 2021 om 12:06
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pluisjebaby,

Neem contact op met de Woonbond.

De jurist op dit forum, Heremiet Kreeft, zal u waarschijnlijk de nodige juridische links en informatie geven.

Donuts
door Donuts Jan 27, 2021 om 12:26
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Men hoeft echt geen jurist te zijn om links te kunnen plaatsen! Die kan o.a. ik, ook hier te onpas neer plempen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 27, 2021 om 12:33
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Sprietje,

Heremiet Kreeft onderbouwt zijn links.

Donuts
door Donuts Jan 27, 2021 om 12:37
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Zucht...

ne
door neodutchio Jan 27, 2021 om 12:50
5148 Antwoorden / 12 Vragen

@GA, en u onderbouwd niets. Behalve dan dat u denkt dat voorvallen die u hebt meegemaakt garant staan voor anderen.

ne
door neodutchio Jan 27, 2021 om 13:00
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ik mis trouwens de vragen die u normaal stelt. Moet ik het maar doen dan?
Wat is de reden dat u terug wilt naar Rotterdam? Hebt u ook wel eens gedacht aan Groningen? Hoeveel slaapkamers moet het huis hebben? Is de woningbouwvereniging ook per fax bereikbaar?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 27, 2021 om 13:03
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Neodutchio,

Erg flauw.

ne
door neodutchio Jan 27, 2021 om 13:07
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Kon het niet laten, helemaal niet na de aannames die u hier doet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 27, 2021 om 13:21
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Neodutchio,

Het gaat niet om aannames.

Ik probeer TS op een positieve manier te helpen.

Ik begin niet te zeuren over scheefhuurders.....

Donuts
door Donuts Jan 27, 2021 om 13:24
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Logisch dat u niet begint te zeuren over scheefhuurders, u bent er zelf eentje.

gerbera
door gerbera Jan 27, 2021 om 14:29
7358 Antwoorden / 14 Vragen

de nodige juridische links en informatie geven

A'dammer,
Leg mij eens uit welke juridische mogelijkheden er zijn? Het is de WB die hierin bepaald en daar komt geen jurist tussen.

ne
door neodutchio Jan 27, 2021 om 14:44
5148 Antwoorden / 12 Vragen

AOW, mantelzorg, uitgaan van een uitzonderingspositie, zoon als mede hoofdbewoner, er van uit gaan dat de zoon het huis niet uitgaat, enz.

Het is heel simpel, 2 partijen willen van huis ruilen. Er zijn 2 woningeigenaren die daarover mogen beslissen en die zich aan regelgeving moet houden. Niemand, u dus ook niet, heeft inzicht om welke woningeigenaren het gaat, of beide partijen willen meewerken en of ze het mogen. Dat heeft niets te maken dat het schijnbaar bij u wel eens gelukt is, dat de zoon mede hoofdbewoner zou willen worden, moeders aow heeft, enz. Voor een huis moet je een bepaald inkomen hebben en er kunnen andere regels lokaal van toepassing zijn, zoals een minimaal aantal bewoners. Alleen maar om scheefhuren en onnodig bezet houden van te grote woningen tegen te gaan.

panter22
door panter22 Jan 27, 2021 om 17:10
6599 Antwoorden / Vragen

Geboren amsterdammer,
Heremietkreeft is geen jurist, maar psycholoog.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 27, 2021 om 22:46
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Panter22,

Ik las een keer, dat Heremiet Kreeft jurist en psycholoog is.

Hij is, evenals  uzelf, 1 van de beschaafdste forumleden en geeft goed uitleg bij zijn antwoorden.

rj
door rjw Jan 28, 2021 om 08:30
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Heremietkreeft jurist... Ik moet even heel hard lachen. Als hij een echt jurist was dan zat hij z'n tijd niet te verdoen op een forum net zoals wij. Dan was hij met driedubbele pun uren aan het declareren.

gerbera
door gerbera Jan 28, 2021 om 15:51
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Als jurist geef je uitleg over wetgeving en geen verwijzing naar wetsartikelen die door eenieder op zijn eigen manier gelezen en geinterpreteerd kunnen worden en dan vaak in hun voordeel. Mooi voorbeeld is Mr Visser. Heb zelf 13 jaar bij een dienst gewerkt waar ik tussen de wetboeken zat en moest deze veel doornemen. Dat wil niet zeggen dat ik door de opgedane kennis Jurist zou zijn en om die reden geen wetsartikelen rondstrooi maar vraagstellers doorverwijs naar o.a. het juridisch loket die uitleg kunnen geven v.w.b. een wetsartikel werkelijk inhoud.

getty
door getty - Jan 27, 2021 om 12:42
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Deze woning is dus te duur, u krijgt geen huurtoeslag! Wat de buurvrouw betaalt doet er niet toe.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 27, 2021 om 13:05
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Getty,

De zoon heeft werk.

mahadma
door mahadma Jan 27, 2021 om 13:17
11537 Antwoorden / 51 Vragen

@GBA, zoon heeft nu werk en woont bij zijn moeder, maar als zoon vertrekt bij ma, kan zij de huur nooit meer ophoesten.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 27, 2021 om 13:31
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Mahadma,

Ja,dat zou erg zijn, maar ik ga daar niet van uit.

Het belangrijkste is, dat TS terug in Rotterdam is.

Donuts
door Donuts Jan 27, 2021 om 13:48
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@GA: u gaat altijd van de meest vreemde veronderstellingen uit, maar dat een zoon van 21 niet de rest van zijn leven bij zijn moeder blijft wonen, gaat u nou net niet vanuit?

getty
door getty Jan 27, 2021 om 15:51
4179 Antwoorden / 10 Vragen

En als zoon weg is, is er geen recht op huurtoeslag

Topantwoord

me
door mein33 - Jan 27, 2021 om 13:21
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Is degene waar u de woningruil mee wil doen eigenlijk wel op de hoogte van het vochtprobleem in uw huidige woning, waar u in 2015 een topic over plaatste !!

Denk het niet, anders zou betrokken daarom waarschijnlijk al direct zijn afgehaakt !  ;-))

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jan 27, 2021 om 17:17
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Bij nog steeds vocht problemen kun je huur verlaging vragen, en dan is het wegens gemis aan  inkomsten meestal snel opgelost...

nu 6 jaren later zal het wel opgelost zijn.

pluisjebaby
door pluisjebaby Jan 27, 2021 om 18:23
31 Antwoorden / 18 Vragen

Beste Mein33,

Ik heb een totale renovatie gehad in 2017, vochtprobleem behoort nu tot het verleden, er is 25cm extra muurisolatie aan buitenkant geplaatst, dakisolatie op de bovenste verdieping van ons 4 etage hoge flat, nieuwe dubbele ramen, zonnepanelen op het dak en een heel nieuw afzuigsysteem gedaan, er is veel geinvesteerd en alles is volgens de norm

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Jan 27, 2021 om 14:26
7358 Antwoorden / 14 Vragen

De vraag is of uw woningbouw er mee akkoord gaat dat u ruilt met iemand buiten de eigen gemeente. Vaak hoeft ruilen binnen de gemeente normaal gesproken geen probleem te zijn, dus informeer eerst eens bij de woningbouwvereniging over de mogelijkheid hetgeen ook geldt voor diegene waarmee u denkt te kunnen ruilen.
En voor de zekerheid, u hoeft hier geen jurist op te zetten want het is de WB die bepaald of zij er mee akkoord gaan.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Jan 27, 2021 om 17:41
6599 Antwoorden / Vragen

Sprietje schreef het al. Een inwonende zoon wordt geen medehuurder. Sterker nog, als moeder niet meer in het huis kan blijven wonen, dan staat de zoon op straat. Hij kan het huurcontract niet overnemen. Behalve  in bijzondere omstandigheden.
Pluisje baby , zal daarom in aanmerking komen voor een huur van  een eenpersoonshuishouden met een kale huurprijs van maximaal €633,25.
En als haar zoon bij haar in gaat wonen, dan wordt  rekening gehouden met zijn inkomen en is de huurtoeslag lager en mogelijk is er helemaal geen huurtoeslag mogelijk.
Maak een proefberekening voor de huurtoeslag.
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/
Als de woningstichting blijft bij de huur van €820, dan valt er dus niets te ruilen.
Als Pluisje baby een alleenstaande moeder is met een bijstandsuitkering en haar zoon is 21 jaar of ouder, dan wordt zij gekort op haar bijsandsuitkering. Kostendelersnorm, afgelopen zaterdag nog in het programma van Kassa. Nog wat info:
https://www.woonzorg.nl/ik_zoek/onze_dienstverlening/inkomenseisen#:~:text=Als%20uw%20huishoudinkomen%20onder%20de,(3%20of%20meer%20persoonshuishoudens).&text=Dan%20ligt%20de%20inkomensgrens%20voor,meer%20personen%20op%2032.075%20euro.

panter22
door panter22 Jan 27, 2021 om 17:56
6599 Antwoorden / Vragen

Nog wat info over inwonende zoon:
Indien sprake is van huurders die tot elkaar in gezinsverband staan, geldt als uitgangspunt dat niet is voldaan aan het vereiste ‘duurzame gemeenschappelijke huishouding’ zoals dat bij een huwelijk of bij niet gehuwde partners wel het geval is. Het inwonen van kinderen bij hun ouders is nu eenmaal gebruikelijk maar niet op één lijn te stellen met een huwelijk. Hierdoor slaagt een beroep op medehuur in gezinsverband vrijwel nooit. Zou dit namelijk wel mogelijk zijn, dan kunnen huurwoningen van generatie op generatie overgaan doordat de kinderen van de huurder zich melden als medehuurder.
https://www.hupkesadvocaten.nl/kan-een-kind-een-huurcontract-overnemen/

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 27, 2021 om 18:12
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Panter,

Uw laatste link is belangrijk: dochter is de mantelzorger en heeft daarom recht om medehuurder te worden.

Ik ga ervan uit dat TS. AOW heeft.

pluisjebaby
door pluisjebaby Jan 27, 2021 om 18:28
31 Antwoorden / 18 Vragen

Beste Panter,

Ik ben wel een alleenstaande moeder en werk 5 a 6 dagen per week, heb zeker geen bijstandsuitkering!!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 27, 2021 om 18:48
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Pluisjebaby,

Vraag aan uw huisarts een briefje/verklaring, dat uw zoon u helpt met boodschappen enzo. (als mantelzorger).

ne
door neodutchio Jan 27, 2021 om 19:34
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Heel slim, advies geven om te frauderen. Wat wordt uw volgende tip, TS in een rolstoel laten zitten? TS is gewoon een werkende volwassene met een zoon. Dat heeft werkelijk niets met AOW of mantelzorg te maken. Of is TS ineens hulpbehoevend geworden? En dan nog hoeven beide WBV niet mee te werken hieraan. De nieuwe hoeft TS niet te accepteren en waar ze nu huurt heeft geen verplichting om een scheefhuurder toe te laten.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 27, 2021 om 22:37
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Neodutchio,

U heeft geen verstand van woonrecht.

Kijk even bij de laatste link van Panter22 voor juridische uitleg.

ne
door neodutchio Jan 28, 2021 om 08:41
5148 Antwoorden / 12 Vragen

GA, u vult voor TS in dat zij een bijstandsuitkering zou hebben en dat de zoon mantelzorger zou zijn. Wat heeft dat te maken met woonrecht? Als u meent dat het een recht is om een persoon ongevraagd in een hoek te duwen en aan te zetten tot fraude, dan kan u de deksel nog wel een keer hard op uw neus krijgen.

Kunt u nu eens onderbouwen waarom u denkt dat TS een bijstandsuitkering zou hebben en waarom TS hulpbehoevend zou zijn en dus een mantelzorger nodig hebben?

panter22
door panter22 Jan 28, 2021 om 08:55
6599 Antwoorden / Vragen

@pluisje baby, gelukkig maar dat je werk hebt. Dat is een hele zorg minder.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 28, 2021 om 12:01
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Neodutchio,

Een AOW uitkering is geen bijstandsuitkering.

Als een zoon vanaf zijn geboorte bij moeder woont, wordt hij vanzelf een mantelzorger.

tijger1
door tijger1 Jan 28, 2021 om 12:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of misschien wordt moeder wel mantelzorger.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 28, 2021 om 12:34
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Tijger1,

Eindelijk een verstandige reactie van u.

tijger1
door tijger1 Jan 28, 2021 om 12:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat mag wel tussen al die idiote reacties van u.

Donuts
door Donuts Jan 28, 2021 om 22:35
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben nog steeds aan het bijkomen van 20 jaar mantelzorg aan mijn kinderen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 29, 2021 om 10:27
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@PANTHER22: zie mijn reactie op de vraag van @GEBORENAMSTERDAMMER m.b.t. de door u gegeven info.

Hoe dan ook is het zaak om m.b.t. deze best ingewikkelde kwestie simpelweg in overleg te gaan met de beoogde corperatie. Mogelijk maakt het gegeven da er sprake is van woningruil een pluspunt.

Donuts
door Donuts Jan 29, 2021 om 11:55
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Dat TS met haar vragen bij de wbv moet zijn, was al meerdere keren aangegeven.

1paul
door 1paul - Jan 28, 2021 om 09:26
3132 Antwoorden / 0 Vragen

neem kontakt op met de betreffende woningbouwvereniging en stel daar je vraag hoe gaan jullie hiermee om en is dit mogelijk bovendien vraag welke huur je gaat betalen met jouw inkomen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 28, 2021 om 22:15
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is, hoewel een ewat late reactie echt een vraag die u het beste kunt stellen aan de woningbouwcorperatie waar u wilt huren.
Bij aanvang van de huur worrt normaliter uitgegaan van een reeele huur, gebaseerd op de waarde van de woning en kan nooit een bedrag zijn boven de grens die geldt voor woningen in de sociale huursector. Dat heeft niets te maken met een huursubsidie grens!

Een zoon kan nooit als medehuurder worden ingeschreven. M.b.t. het aanvragen en verkrijgen van evt. huurtoeslag kan wel rekening gehouden moeten worden met zijn salaris. Zie daarvoor huurtoeslag+berekenen  Ik ga er vanuit dat het appartement gelet op de huidige huur die u noemt niet geliberaliseerd is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 29, 2021 om 00:20
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Heremiet Kreeft,

Wat vindt u van de laatste link van Panter22 ?

ne
door neodutchio Jan 29, 2021 om 08:53
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Amsterdammer, geeft u nu eens aan waarom TS hulpbehoevend zou moeten zijn/worden?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 29, 2021 om 09:59
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@GEBORENAMSTERDAMMER, dank voor de vraag . @GEBORENAMSTERDAMMER, ik heb de info waar PANTHER22 naar verwijst goed doorgenomen en die info is correct indie zin dat een wongbouwcorperatie op basis van gezamenlijk gezinsinkomen kan bepalen of het verhuur wordt toegestaan. Daarbij is het ook zo en dat is dan iets meer verder gedtailleerd dat het gezinsikomen ook bepalend kan zijn voor een eventuele extra huurverhoging op basis van 'scheefwonen' maar dat is alleen aan de orde als men er al woont en een in verhouding tot het inkomen een op basis van de 'scheefwonen definitie' te lage huur betaalt. De huur kan en mag dan echter nooit hoger worden dan de max. voor sociale huurwoningen. (De 'normale' indexverhoging zal dit jaar 1.4% bedragen). Hoe dan ook wordt d huurprijs voor een nieuwe huurder vastgesteld op basis van de reeële waarde maar ook op basis van afspraken met corpereaties bij lagere inkmens en kan het dus ook zo zijn ndat de huur lager wordt dan bij de vorige huurder het geval was. Op basis van de toetsing kan de huur ook hoger zijn dan die van genoemnde 'buurvrouw'. Ik sluit niet uit en in ieder geval sturen wij (Bestuursteam van een Huurdersbelangenorganisatie met advies recht) aan op het goed rekening houden met vooral lage inkomensituaties en ook indien die na aanvang van de huur ontstaan. M.b.t. de huidige woningcrisis zie ik dat mogelijkheden dat er wijzigingen zullen komen in de socialehuurwetgeving en zeker nu de vraag naar opnieuw een Ministerie van Volkshuisvesting steeds groter wordt.

Donuts
door Donuts Jan 29, 2021 om 10:27
1203 Antwoorden / 2 Vragen

(Ik heb maar even uw reactie gekopieerd, want u wijzigt deze nogal eens.) Bij een gezinsinkomen telt vanzelfsprekend NIET mee het inkomen van meeverhuizende kinderen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 29, 2021 om 10:53
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@SPRIEJE, waar baseert u dat op? De info waar @PANTHER22 naar verwijsst van de Rijksoverheid zou dan incorrect zijn. En daarmee deze tabel dus ook! Passend Toewijzen

Woningcorporaties zijn verplicht sociale huurwoningen passend toe te wijzen. De Rijksoverheid heeft hiervoor regels opgesteld:

Als uw huishoudinkomen onder de huurtoeslaggrens ligt mag de kale huur van de woning niet hoger zijn dan 633,25 euro (1 en 2 persoonshuishoudens) of 678,66 euro (3 of meer persoonshuishoudens). In onderstaande tabel leest u precies welke situatie voor u van toepassing is.

HuishoudenHuishoudinkomenMaximale huur
1 persoon minder dan € 23.725 U kunt alleen reageren op woningen met een kale huurprijs onder de € 633,25
1 persoon tussen € 23.725 - € 40.024 U kunt op alle woningen reageren
2 personen minder dan € 32.200 U kunt alleen reageren op woningen met een kale huurprijs onder de € 633,25
2 personen tussen € 32.200 - € 40.024 U kunt op alle woningen reageren
3 of meer personen minder dan € 32.200 U kunt alleen reageren op woningen met een kale huurprijs onder de € 678,66
3 of meer personen tussen € 32.200 - € 40.024 U kunt op alle woningen reageren

Er staat heel duidelijk: gezinsinkomen en dat betreft dan ook inkomen van meeverhuzende kinderen!  Ergo, lees en begrijp dan toch even beter eer u reageert.

(En als ik een reactie maak waarvan ik vrijwel meteen bemerk dat die niet juist blijkt te zijn pas ik die aan). (En kijk ook nog eens naar de regels van deze site)

Donuts
door Donuts Jan 29, 2021 om 10:57
1203 Antwoorden / 2 Vragen

De info van de RO is correct! Onder het gezinsinkomen valt NIET het inkomen van de kinderen! WEL het inkomen van bijv. een meeverhuizende partner. Jee, en u bent bestuurslid? Edit: quote: "Ergo, lees en begrijp dan toch even beter eer u reageert." Deze opmerking lijkt mij meer op u van toepassing, dan op mij.

Donuts
door Donuts Jan 29, 2021 om 11:04
1203 Antwoorden / 2 Vragen

P.S. Als u een reactie inhoudelijk aanpast, hoort u dit te vermelden. Op ieder ander forum wordt een wijziging automatisch vermeld, maar niet op dit platform uit de middeleeuwen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 29, 2021 om 11:20
16827 Antwoorden / 202 Vragen

???? Huishouden van 3 of meer personen??? Een huurder en meeverhuizende partner zijn er echt maar twee in ons land. Ik vind het frappant dat u nu feitelijk stelt dat de info die @PANTHER22 gaf niet correct zou zijn. En normaliter geef ik aan dat ik corrigeer of aanvul.
U doelt kennelijk op een reactie die ik binnen één minuut aanpaste door te wijzingen in .  'Dank voor de vraag'. Spijkers op laag water zoeken resp. op slakken zout leggen is ook een 'kunst'.

Is het een idee om toch mijn eerste reactie er nog eens op na te lezen waarin ik niets zeg over gezinsinkomen m.b.t. huurtoewijzing

(QUOTE) DOOR HEREMIETKREEFT - 28 JAN. 2021 OM 22:15
12828 ANTWOORDEN / 180 VRAGEN

'Dit is, hoewel een ietwat late reactie echt een vraag die u het beste kunt stellen aan de woningbouwcorperatie waar u wilt huren.
Bij aanvang van de huur wordt normaliter uitgegaan van een reeele huur, gebaseerd op de waarde van de woning en kan nooit een bedrag zijn boven de grens die geldt voor woningen in de sociale huursector. Dat heeft niets te maken met een huursubsidie grens!

Een zoon kan nooit als medehuurder worden ingeschreven. M.b.t. het aanvragen en verkrijgen van evt. huurtoeslag kan wel rekening gehouden moeten worden met zijn salaris. Zie daarvoor huurtoeslag+berekenen  Ik ga er vanuit dat het appartement gelet op de huidige huur die u noemt niet geliberaliseerd is.'

Met die reactie, een korte aanvullendeop de al gegeven reacties waaronder die van @PANTHER@ niets verkeerd: Ik reageerde op de vraag van @GBA en daar was mijn primaire antwoord echt foutief en heb dat ook meteen aangepast.   Tja, en ik reageerde op een vraag van @GAB.

Zullen wij niet verder discusseren?  U bent geen moderator van deze site!

Donuts
door Donuts Jan 29, 2021 om 11:30
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote: ??? Huishouden van 3 of meer personen??? Een huurder en meeverhuizende partner zijn er echt maar twee in ons land. Ik vind het frappant dat u nu feitelijk stelt dat de info die @PANTHER22 gaf niet correct zou zijn."
OMG....Zucht.... Ik discussieer inderdaad niet verder met u, verspilde moeite.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 29, 2021 om 12:09
16827 Antwoorden / 202 Vragen

??? Ik schreef o.a. 'waaronder die van @PANTHER@ niets verkeerd' en had voor uw betere begrip dan misschien moeten stellen: waaronder die van @PANTHER22 waarin niets verkeerds stond.' Ik stel dus helemaal niet dat Panther22 iets verkeerds meldde maar u doet dat wel nu zelf doore te stellen dat de info van de overheid qua meetellen van het gezamenlijke inkomen van een gezinssamenstelling van meer dan 3 onjuist is!

En omdat u stelde mijn allereerste reactie op de vraag van GBA te hebben gekopieerd zult u hebben gezien dat ik 'door het stof'ging omdat ik zelf even dacht foutief te hebben gereageerd en voorbij was gegaan aan de info die juist@PANHER22 al gaf m.b.t. het mogen toetsen van gezinsikomen bij huurtoewijzing.

Waar u nu een en ander vandaan haalt is mij een compleet raadsel en ik heb de redactie gerapprteerd.

Donuts
door Donuts Jan 29, 2021 om 12:16
1203 Antwoorden / 2 Vragen

"en ik heb de redactie gerapprteerd" Ik had niets anders van u verwacht. Ik maak blijkbaar de fout te denken dat het om correcte antwoorden gaat. Mocht de redactie besluiten mijn reacties te verwijderen, dan blijkt het hier dus om ego's te gaan, niet om goede beantwoording.

me
door mein33 - Jan 29, 2021 om 11:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@heremietkreeft,

 De zoon is inmiddels 21 jaar**, heeft dat nog invloed op het medehuurder zijn (worden) en bij het meetellen in het gezamelijke inkomen.

**leeftijd van 11 jaar staat in een topic uit 2010.

Donuts
door Donuts Jan 29, 2021 om 11:42
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Al is de zoon 25, hij kan geen medehuurder worden, alleen medebewoner. Het inkomen van inwonende kinderen van 23 jaar telt wel mee voor de huurtoeslag.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 29, 2021 om 19:06
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sprietje,

U heeft geen verstand van dit onderwerp (woonrecht) en dan gaat u in discussie met een jurist.....

Geachte Mein33,

De kwestie gaat om een woningruil.

Als beide woningbouwverenigingen accoord gaan, is er niets aan de hand.

Ik praat uit ervaring:

Ik heb mijn hele leven bij mijn moeder gewoond en later ook verzorgd omdat zij dementerende was.

Ik was al 38 toen mijn moeder naar een verpleeghuis ging.

Ik kreeg toen van de woningbouwvereniging een andere woning toegewezen.

Je hebt dus als inwonende zoon wel degelijk rechten.

Bij mij was sprake van mantelzorg.