ka
door kassamollie Mar 1, 2015 om 18:43
Huishouden & energie

Woz bezwaar maken gratis?

We worden bestookt met TVspotjes en folders in de brievenbus om bezwaar aan te tekenen tegen WOZ waarde. Er wordt gratis hulp aangeboden en men hoeft niets te betalen. Dat doet de gemeente voor je (als je in het gelijk wordt gesteld). Zo niet, dan neemt het bedrijf dat voor jou bezwaar maakt de kosten voor zijn rekening. Wie kan me hier meer over vertellen? Is dit allemaal wel zuivere koffie? En als je bezwaar maakt, loop je dan niet het risico om nog hoger aangeslagen te worden?

3156 12 Rapporteer

Jonne11
door Jonne11 - Mar 1, 2015 om 18:51
87 Antwoorden / 15 Vragen

Hoi, ik heb via zo'n bedrijf, te weten "WOZ consultans" mijn WOZ waarde fors weten te verlagen. Zij werken op basis van "no cure no pay". Ik heb hen ingeschakeld omdat ik het eerst zelf had geprobeerd bij de gemeente, maar die hebben er natuurlijk geen belang bij dat mijn WOZ omlaag zou gaan en dat lukte dus ook niet. Nu via hen is het wel gelukt en ik heb goede ervaringen met hen.

edrick3
door edrick3 - Mar 1, 2015 om 18:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Als je bezwaar wilt maken kun je dat het beste ZELF doen.
Dan ben je het minste geld kwijt.

Lees hier.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Mar 1, 2015 om 18:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kijk ook eens bij de info hier. (van Eigen Huis)

tijger1
door tijger1 - Mar 1, 2015 om 19:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die club neemt alleen maar klanten aan waarbij ze bijna zeker weten dat ze gaan winnen en de gemeente krijgt daarvoor een forse rekening.

Zelf bezwaar maken is heel eenvoudig en kan helemaal via internet. Je moet natuurlijk wel weten waarom je bezwaar maakt. Alleen het feit dat je het te hoog vindt, is natuurlijk niet doorslaggevend.

Dus inloggen en taxatieverslag opvragen. Kijken of wat daar op staat klopt of niet. Zelfde huis als de buren? Vraag daar eens voor welke waarde zij aangeslagen zijn. Ook andere buren in de straat.

Dan gemotiveerd bezwaar indienen. Denk aan de termijn. Wijs de gemeente het bezwaar af? Ga dan in beroep. Is heel eenvoudig, kost alleen wat griffierecht. Dan zal de gemeente ongetwijfeld contact met u opnemen en na wat onderhandelen de waarde lager stellen. U krijgt uw griffierecht dan ook weer terug.

Heb je dus zo'n bureautje niet voor nodig.

Jonne11
door Jonne11 - Mar 1, 2015 om 21:33
87 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 1 mrt 2015, 19:54]Die club neemt alleen maar klanten aan waarbij ze bijna zeker weten dat ze gaan winnen en de gemeente krijgt daarvoor een forse rekening.

Zelf bezwaar maken is heel eenvoudig en kan helemaal via internet. Je moet natuurlijk wel weten waarom je bezwaar maakt. Alleen het feit dat je het te hoog vindt, is natuurlijk niet doorslaggevend.

Dus inloggen en taxatieverslag opvragen. Kijken of wat daar op staat klopt of niet. Zelfde huis als de buren? Vraag daar eens voor welke waarde zij aangeslagen zijn. Ook andere buren in de straat.

Dan gemotiveerd bezwaar indienen. Denk aan de termijn. Wijs de gemeente het bezwaar af? Ga dan in beroep. Is heel eenvoudig, kost alleen wat griffierecht. Dan zal de gemeente ongetwijfeld contact met u opnemen en na wat onderhandelen de waarde lager stellen. U krijgt uw griffierecht dan ook weer terug.

Heb je dus zo'n bureautje niet voor nodig.

Dit is dus totale onzin!
De gemeente heeft er alleen maar baat bij als de WOZ waarde hoger blijft. En je bezwaar dien je in bij....juist, de gemeente! Wordt dus bijna altijd afgewezen. Hoe goed je het ook onderbouwd hebt! En ik spreek uit eigen ervaring. En daarom heb ik dat bedrijf ingeschakeld en die hebben mijn WOZ waarde met ruim 25.000 euro weten te verlagen! Het is echt onzin om te zeggen dat je het makkelijk zelf kunt doen. De gemeente zal het toch afwijzen, hoe goed je het ook onderbouwd. Bovendien hoop ik dat de gemeente er van leert en de volgende keer een correcte WOZ waarde afgeeft!

door 1953 - Mar 1, 2015 om 22:41
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Bezwaar maken bij uw gemeente is gratis!

Kan per digitale weg, veilig en het bezwaarschrift is ontvangen, met DigID!

gerbera
door gerbera - Mar 1, 2015 om 22:45
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@mariken7, het verhaal van tijger1 is geen totale onzin zoals u schrijft. Hij schrijft, als de gemeente het bezwaar afwijst kun je in beroep gaan. Het is vervolgens de rechter die dan bepaald of de gemeente in zijn gelijk staat. In veel gevallen verliest de gemeente het en zullen ze de waarde moeten bijstellen. Dus zo moeilijk is het niet om dit zelf te doen, mijn gemeente sluit er al een bezwaarformulier bij. En ga er maar van uit dat de gemeente er totaal niets van leert want het volgend jaar proberen ze het opnieuw.

tijger1
door tijger1 - Mar 1, 2015 om 23:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb zelf verleden jaar bezwaar gemaakt tegen de aanslag. Een van de redenen was dat een buurhuis, een jaar daarvoor voor een nog lagere prijs verkocht was. De gemeente nam na dat bezwaar contact op om hun standpunt toe te lichten. Was onzin en daar ging ik niet mee akkoord. Ben dus simpel in beroep gegaan, uiteraard gemotiveerd. Oppervlakte vande grond daar was ook 9m2 meer, grotere achtertuin, staat verkeerd in het kadaster maar dat is niet mijn zorg.

Dat beroepschrift wordt door de rechtbank ook aan de gemeente gezonden, dus die hingen weer aan de bel. Ik heb mijn standpunt uitgebreid telefonisch kunnen toelichten en de gemeente ging met die toelichting akkoord. Ze konden, als ze dat zouden willen, ook mijn verhaal controleren.

Binnen 14 dagen kreeg ik een verbeterde, dus lagere, aanslag en tot mijn verbazing ook nog een lagere aanslag van het jaar daarvoor, want in dat telefoongesprek had ik aangegeven dat ik het jaar ervoor ook bezwaar gemaakt had, wat was afgewezen. Door omstandigheden kon ik het toen niet opbrengen om beroep aan te tekenen.

Dus toen kon ik ook nog met terugwerkende kracht het waterschap in kennis stellen van die lagere aanslag WOZ van het jaar daarvoor en werd hun aanslag ook aangepast.

tijger1
door tijger1 - Mar 1, 2015 om 23:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En persoonlijk voel ik mij niet geroepen om die bureautjes toe te staan de gemeente een poot uit te draaien. Want hoe je het wendt of keert, dat moet ook door de bewoners worden opgebracht.

me
door mein33 - Mar 2, 2015 om 10:23
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Aangezien de financiële middelen van een Gemeente voor een groot gedeelte bestaat uit de heffing van de OZB-waarde (is gelijk aan de WOZ-waarde) zal het in rekening gebrachte "waarde percentage" het eerst volgende belastingjaar worden verhoogd om uiteindelijk het gewenste inkomstenniveau te incasseren.
M.a.w. de gehele gemeenschap draait op voor de kosten van dergelijke bureautjes en zij zijn het die uiteindelijk verdienen aan de gemeenschap.

Als de WOZ-waarde niet is verhoogd, maar gelijk of verlaagd is zal een bezwaar weinig kans maken.
Zelf bezwaar maken is eenvoudig en als het bezwaar goed onderbouwd is zal resultaat niet uitblijven.
Het er alleen niet mee eens zijn is geen goede reden.

pino123
door pino123 - Mar 2, 2015 om 11:47
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 1 mrt 2015, 23:44]En persoonlijk voel ik mij niet geroepen om die bureautjes toe te staan de gemeente een poot uit te draaien. Want hoe je het wendt of keert, dat moet ook door de bewoners worden opgebracht.

Dat klopt inderdaad, maar.... Als gemeentes nu eens niet zo laks omgingen met de WOZ-waarde, waren deze bedrijfjes ook niet noodzakelijk....

tijger1
door tijger1 - Mar 2, 2015 om 11:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pino123

Die bedrijfjes zijn net zo "noodzakelijk" als die sites waar je toeslagen kunt aanvragen, maar niet van de belastingdienst. Dus ook compleet overbodig.