ge
door geelke Jan 21, 2009 om 15:34
Huishouden & energie

Zeepbakje afwasmachine

ik heb een vaatwasser van het merk zanussi, nu gaat mijn zeepkaje niet meer open tijdens het was programma. (dus het zeepblokje blijft zitten) wie heeft dit ook meegemaakt. en wat is er aan te doen? meestal zijn de reperaties erg duur, dus is het overwegen voor een nieuwe misschien beter, hij is 5 jaar oud.

hartelijke groetjes

38281 14 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Jan 21, 2009 om 15:38
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Een oplossing voor het bakje heb ik niet maar wij doen al jaren de tablet gewoon in de bestek korf en dat werkt prima.

kenwel2
door kenwel2 - Jan 21, 2009 om 16:06
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo geelke, om nu direct een andere vaatwasser aan te schaffen voor zoiets onnozels, zou ik (persoonlijk) nog niet aan denken, ook wij leggen de vaatwastablet gewoon los in het bestekbakje, en doen dit al jaren, en werkt prima hoor! Dus wat johanpc heeft geschreven klopt dan ook helemaal.....

Dus: Geen reden om nu de vaatwasser daarom alleen te vervangen...maar goed, da's persoonlijk natuurlijk..

Succes met uw vaatwasser, Gr. Henri

ge
door geelke - Jan 21, 2009 om 22:37
6 Antwoorden / 8 Vragen

bedankt voor jullie reactie's, maar dat heb ik idd ook geprobeerd, maar de vaat werd niet schoon. Heb het idee dat het voor spoelen al veel van het tablet weghaald, en ik was toch echt op een programma dat maar 30 min duurt

ir
door irenevdberg - Jan 23, 2009 om 13:58
6 Antwoorden / 2 Vragen

Ook wij doen al jaren het blokje bij het bestek, wat het niet goed schoon zijn van de vaat aan gaat ,misschien staat die wel veel te vol en veel bovenop elkaar dan kan het water ook niet overal bij. Mijn vaat is perfect schoon, en ik draai het normale programma, als ik al voorspoel programma doe, dan zeker niet het blokje erbij, voorspoelen doe ik trouwens onder de kraan, omdat er restanten eten in het filter kunnen gaan zitten waardoor de vaatwasser verstopt raakt en e overstroming kunt krijgen.

si
door siebelink - Jan 23, 2009 om 15:03
1 Antwoorden / 0 Vragen

Dit probleem heb ik ook. Oplossing: zeepbakje "op scherp" sluiten, d.w.z. zó dat het dekseltje maar net niet open springt.

toolboy
door toolboy - Jan 23, 2009 om 15:20
965 Antwoorden / 40 Vragen

@Geelke.Een half blokje in het bestekmandje gaat ook prima,omdat de blokjes vol zeep zitten lossen deze niet op bij lage temperaturen dus ook niet bij voorspoelen. de doseer unit is eenvoudig zelf te vervangen maar  de prijs?/ een type nr kan wellicht meer verheldering brengen.Groet T

wimbremer
door wimbremer - Jan 23, 2009 om 16:05
122 Antwoorden / 19 Vragen
wimbremer
door wimbremer - Jan 23, 2009 om 16:05
122 Antwoorden / 19 Vragen

Laat hem eerst spoelen, doe de machine open en doe dan pas het afwasblokje erbij... Simpel.

pi
door piet limburg - Jan 24, 2009 om 18:10
232 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo,

De tablet in het bestekbakje doen kan wel,zoals de meesten zeggen.Maar daar is de vraag niet beantwoordt en kan het probleem ook niet naar tevredenheid opgelost worden.

Aangezien ik zelf geen afwasmachine bezit en ook niet helemaal op de hoogte ben van de juiste werking mbt het openen van het zeepbakje,meen ik te weten dat het bakje vanuit de (dubbelwandige) deur door middel van een pennetje en magneetspoeltje wordt geopend.Mogelijk is daar iets mis mee.Kan ook zijn dat het klepje mechanisch klemt.Daar moet zeker wat aan te doen zijn door een handige klusser.Echter niet alvorens zeker is dat er geen electrisch mankement is.Kleine reparaties,zoals een deurslot,schakelaartje,magneetspoeltje of waterslot,mogen toch geen vermogen gaan kosten,tenzij je bij een ,,afzetter'' terecht komt.Links en rechts zijn toch zeker handige doe-het-zelvers met enige kennis te vinden.

Mogelijk heb ik het mis mbt tot de werking van het klepje.In dat geval is er toch iemand die precies weet hoe het klepje tijdens het programma bediend (geopend) wordt.

Succes en groeten van Piet

go
door goldensky - Jan 24, 2009 om 18:52
20 Antwoorden / 2 Vragen

Er zijn ook goede onderdelen winkels waar je losse zeepbakjes koopt,dan kun je de oude er zo uithalen en er een nieuwe inzetten,heb zelf laatst alleen het sluitklepje vervangen van de vaatwasser.

tj
door tjatja - Jan 25, 2009 om 21:18
1 Antwoorden / 0 Vragen

Zo begon het bij ons ook. Ik omzeilde het probleem door het wasmiddel elders te plaatsen of zonder middel te wassen. Na een aantal weken deed de vaatwasser niets meer. Er was iets doorgebrand. Een hele dure reparatie. De vaatwasser blijft n.l proberen om het bakje open te maken ook al werkt het mechanisme niet meer. Mijn advies: zsm laten repareren, nu kan dat tegen lage kosten.

mvg

kiran
door kiran - Jan 25, 2009 om 21:55
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@geelke

Ik denk dat het beter is er iemand bij te halen.

Je kan namelijk nooit op voorhand zeggen dat als het zeepbakje niet meer werkt .... een nieuwe plaatsen en het probleem is opgelost.

Een zeepbakje wordt namelijk aangestuurd door je tijdklok. Dus als er op de printplaat iets fout zit? Zonde dan van de aanschaf van een nieuwe zeepbak. Die prijs varieert al gauw, afhankelijk van merk, tussen de €15,- en €70,-

pi
door piet limburg - Jan 25, 2009 om 23:00
232 Antwoorden / 15 Vragen

Kiran,

Het is inderdaad zo dat het zeepbakje wordt geopend na een signaal uit de timer (klok).Maar dat is voor bijna alle bewegingen die via electrische weg gaan zo Watertoevoer magneetklep,pomp,verwarming enzz..krijgen allemaal hun commando via timer en printplaat.Vraag is echter,weet jij hoe het zeepbakje geopend wordt.Zoals ik reeds eerder stelde,door een pennetje bekrachtigd door een electrospoeltje.(Dit heb ik al eens gezien,echter weer langer geleden).Het dekseltje klapt toch verder omhoog door middel van een torsieveertje.Eerst moet natuurlijk zeker zijn dat het dekseltje niet ,,mechanisch'' klem zit.

groeten van Piet.

kiran
door kiran - Jan 25, 2009 om 23:40
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Piet

Ik ga helemaal mee in je antwoord. Er moet eerst uitgesloten worden of er niet iets 'mechanisch' mis is met dat zeepbakje. Ik las ergens: vervang dat bakje .... vandaar mijn antwoord, die tijdklok.

Het enige wat ik ervan weet: werkt op de tijdklok, springt via een veer open. Maar het hoe of wat .... ?

Denk je ook verder niet bij na, ken het verschijnsel gelukkig niet. Ik prop dat ding vol en druk de knop in. (lol)

Groetjes terug.