ij
door ijssellady Sep 12, 2010 om 09:28
Huishouden & energie

Zeepresten in wasmachine

Ik had lekkage van water bij het bakje waar ik zeep in doen. Dit kwam door zeepresten die daar zaten denk ik
Waar ik bij kan met mijn hand heb ik schoon gemaakt maar in de openingen waar het wasmiddel verder de wasmachine in gaat zitten nog meer zeepresten.
Hoe krijg ik die weg

34331 13 Rapporteer

stofzuigers
door stofzuigers - Sep 12, 2010 om 09:30
75 Antwoorden / 14 Vragen

om wat voor merk wasmachine, gaat het?

de motormuis
door de motormuis - Sep 12, 2010 om 10:02
598 Antwoorden / 13 Vragen

Misschien mogelijk om met een (hoge druk) plantenspuit met zeer warm water
zeepresten weg te spuiten.

robert11
door robert11 - Sep 12, 2010 om 10:24
310 Antwoorden / 25 Vragen

Is het niet mogelijk de zeepbak af te halen? Bij de meeste wasmachine kan men alles eruit halen en schoon maken!

ro
door ron530 - Sep 12, 2010 om 10:50
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ook hier geldt weer overdaad schaadt dus een beetje minder dan een schepje erbij. Gekoekt zeeppoeder is lastig te verwijderen. Wat je kunt doen is de bovenkap er af halen en de slang van zeepbak naar kuip in knijpen zodat de resten los komen daarna een kort programma laten draaien, temperatuur maakt niet uit want in de zeepbak wordt enkel koud water aangevoerd. Om verzeping in de toekomst te voorkomen lees de dosering heel goed.

Succes.

tappie
door tappie - Sep 12, 2010 om 11:05
289 Antwoorden / 82 Vragen

Achtergebleven zeepresten kunnen de wasmachine vervuilen waardoor de was gaat ...stinken. Oplossing: doe een oud doekje in de trommel, start het 90 graden wasprogramma en als er water in de trommel zit, stop de machine, voeg 1/3 liter huishoudazijn toe aan het water in de trommel en laat de machine het programma vervolgen. Alle oude zeepresten worden zo verwijderd en de was stinkt niet meer.

ro
door ron530 - Sep 12, 2010 om 11:15
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Leuke tip maar het wasmiddel verzeept in het koude gedeelte. Van de zeepbak naar de trommel en dat is altijd koud leidingwater.

edwardus
door edwardus - Sep 12, 2010 om 11:23
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Op zich is azijn goed om schimmels mee te doden. Schimmels doen wasgoed muf ruiken. Alleen is dat hier niet het grootste probleem. Bij mijn weten worden zeepresten opgelost door heet water met soda (soda is de tegenhanger van azijn qua zuurgraad). Je kunt heet sodawater in de opening gieten waar het zeepbakje zit (eerst het bakje verwijderen met beleid). Als dat voldoende is doorgespoeld kun je een lege trommel op 90 graden laten draaien met soda. Herhaal dit een paar keer per jaar bij wijze van onderhoud.

gu
door guuslvt - Sep 12, 2010 om 11:31
16 Antwoorden / 2 Vragen

neem het heetste water wat je kunt tappen, soda, en een gieter(10 liter), als je het bakje schoon hebt gemaakt(die kunnen er altijd uit, meestal een klipje of zo naar beneden drukken en dan trekken(zie boekje)), giet het water dan door het bakje en doe een kookwas. Azijn is goed tegen kalk en niet zo duur als Calgon. Succes :-)

ro
door ron530 - Sep 12, 2010 om 11:50
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Nog maar een duit in het zakje, de verstopping was in de zeepbak en de slang naar de kuip. Water heeft de nare eigenschap altijd naar beneden te gaan en in een snel tempo. Je kan kokend heet water in de zeepbak gieten maar lost het poeder niet op. Verzeping treed altijd op in het koudwater gedeelte dus niet in de kuip waar de trommel in draait. De meest drastische oplossing is de slang van zeepbak naar kuip vervangen, kost wat maar dan heb je ook wat.

edwardus
door edwardus - Sep 12, 2010 om 12:23
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat is overigens wel de reden dat ik waspoeder alleen nog in een wasbolletje doe (dit is een schaars artikel geworden, er is alleen nog hardplastic te vinden) en schoonmaakazijn i.p.v. wasverzachter gebruik.

gu
door guuslvt - Sep 12, 2010 om 12:34
16 Antwoorden / 2 Vragen

iets wat ligt flexibel is door de buis proppen? Als je een stuk tuinslang gebruikt kun je desnoods min of meer "boren", als je `m los kan krijgen aan de bovenkant(deksel verwijderen) gaat dit het makkelijkst.suc6.

f.weele
door f.weele - Sep 12, 2010 om 13:16
1085 Antwoorden / 27 Vragen

wat ik weleens gedaan heb is de zeepbak eruit halen en de sproeier van de douche erop gezet met alleen warm water. Kraan zover mogelijk open zetten.
Indien dit niet lukt, kun je nog proberen de zeepbak in een emmer met water
te zetten en een nachtje laten staan. Zo zou de zeep misschien ook op kunnen
lossen.
m.vr.gr.

invalide
door invalide - Sep 12, 2010 om 15:00
787 Antwoorden / 5 Vragen

Na het bakje zelf moet je eronder ook als bakje eruit is alle drab weghalen.
Een oude tandenborstel doet wonderen.

Verder kun je de bovenkant als de stroom eraf is ook eraf halen en het harmonica rubber tussen bakje en kuip schoonmaken als het nog steeds een probleem zou zijn.

Verder is zeep poeder in de kuip doen beter als in bakje, kan het niet vuil worden en verstoppen.