douwedevries
door douwedevries Apr 4, 2018 om 11:00
Huishouden & energie

Zijn alle amerikaanse koelkasten echt zo onzuinig in verbruik

Voor het milieu vind ik het belangrijk dat ik een zuinige koelkast heb. Maar ik wil ook veel ruimte hebben.
Is het dan handiger om een aparte koelkast en een aparte vriezer te kopen (groot) of toch een amerikaanse gecombineerde koel/vriezer?

19058 13 Rapporteer

Topantwoord

marita567
door marita567 - Apr 4, 2018 om 11:06
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo DouweDeVries ,

Zijn alle amerikaanse koelkasten echt zo onzuinig in verbruik

  • Een Amerikaanse koelkast (‘side-by-side’) is erg groot en daarom voor het milieu én je portemonnee een echte afrader: hij is duur in aanschaf en gebruikt bijna 40% meer stroom dan een koelvriescombinatie .

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/apparaten-en-verlichting/huishoudelijke-apparaten/koelkasten-en-vriezers/

tenormin
door tenormin Apr 4, 2018 om 13:56
16826 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. Zie nu pas dat je je "567" terug hebt, marita.

marita567
door marita567 Apr 4, 2018 om 15:21
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Ja , ik kan niet meer inloggen op marita5 , ik moest bevestigen dat ik geen robot was ,  kon ik nergens , nu is automatisch mijn account marita5 tijdelijk geblokkeerd , geen idee hoe . De redactie vind dit ook vreemd . ik krijg de mails op marita5 binnen ?? maar ik kan mijn account marita567 niet bewerken , gevolg ik krijg geen melding van reacties . Op deze site zijn de wonderen de wereld nog niet uit .

tenormin
door tenormin Apr 4, 2018 om 15:49
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@marita, O.T. Ik heb ook een innige relatie met de redactie, krijg de vreemdste dingen, van alles. Maar... er wordt aan gewerkt. ;-))

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 5, 2018 om 00:43
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Marita
echte afrader
: hij is duur in aanschaf en gebruikt bijna 40% meer stroom dan een koelvriescombinatie .

Maar je hebt bijna 2 normale koel/vriesapparaten nodig om dezelfde ruimte te realiseren.   Dan ben je niet meer goedkoper uit lijkt mij.

gerbera
door gerbera - Apr 4, 2018 om 11:22
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Zou dan gewoon even in een "goede" (dus geen dozenschuiver als MM) zaak mij laten voorlichten. Er is voldoende keuze in zuinige vrieskasten en koelkasten. Daar kan een Amerikaan niet aan tippen.

panter22
door panter22 Apr 4, 2018 om 11:43
6599 Antwoorden / Vragen

Noem mij een goede zaak. Ik ben benieuwd.

jo
door jorisw Apr 4, 2018 om 11:55
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@Panter22: gewoon even naar de plaatselijke speciaalzaak. Als die bij jullie nog niet is weggepest omdat iedereen bij de Grote Duitse Dozenschuiver is gaan kopen...

panter22
door panter22 Apr 4, 2018 om 12:45
6599 Antwoorden / Vragen

De plaatselijke speciaalzaak is ook aangesloten bij een keten. Anders kan hij niet overleven.
Als je een witgoedapparaat ziet bij de MM die €400 goedkoper is dan bij de plaatselijke witgoedzaak, dan tik je zo €400 extra neer?

gerbera
door gerbera Apr 4, 2018 om 14:55
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@panter22, je zeurt en overdrijft met je € 400,- of je moet even naar mijn woonplaats komen, speciaalzaken genoeg.
@jorisw +10

hansje klein
door hansje klein Apr 4, 2018 om 16:32
3037 Antwoorden / 62 Vragen

OT. Mijn witgoed-familiebedrijf moest zich aanpassen en was al een Witgoed (merkengebonden) geworden ...

Een dorp verderop zat echter al een Witgoed en ... en een Expert (die alles wat je wilt verkopen, maar tegen de belofte in niet kunnen repareren).

Coolblue! heeft uiteindelijk gewonnen.

gerbera
door gerbera Apr 5, 2018 om 10:51
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@HK, Dan heb ik het zeker getroffen met onze Expert. Deze verleent nog echte service en zorgd er voor dat of hun of de fabrikant reparaties uitvoert. Garantie is belangrijk en daar heeft MM nog wel eens moeite mee. Expert zijn voor het merendeel franchice zaken. En dan ben je afhankelijk van de verkoper.

hansje klein
door hansje klein Apr 5, 2018 om 12:42
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Gerbera, klopt. "Mijn Expert" geeft advies door websites te bezoeken waar je bij zit. Ook merken waar je vragen over stelt worden meegenomen. Opvallend is, dat sommige apparaten/merken snel overgeslagen worden (omdat die NIET aan Expert leveren). De showroom is veel te klein om van witgoedapparaten ook maar één model te kunnen laten zien.

Ik wilde ooit een Electrolux-stofzuiger, die ze niet in het programma hebben en kreeg die tòch geleverd. Toen de stofzuigerslang echter kapot was waren ze niet meer thuis. Ook een defecte wasmachine werd niet gerepareerd '... en moest ik de klantendienst maar opbellen'.

ERGO: De service van 'mijn Expert' bestaat hoofdzakelijk in het opzoeken, aanleveren en kunnen aansluiten (tegen betaling).

Grunnen.
door Grunnen. Apr 6, 2018 om 15:46
509 Antwoorden / Vragen

Veel Media Markten in Nederland zijn op franchise basis met een Nederlandse eigenaar en kopen alleen centraal in. Dat houdt in dat je de winkels niet met elkaar kunt vergelijken qua serviceverlening en vakkennis. Verbruik van elektrische witgoed apparaten wordt overal op dezelfde aangegeven.

tijger1
door tijger1 - Apr 4, 2018 om 11:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je moet zo’n groot bakbeest ook masr kwijtkunnen. Twee apparaten daar kan je nog mee schuiven.

jo
door jorisw Apr 4, 2018 om 11:55
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als TS zo'n koelkast overweegt zal hij er wel ruimte voor hebben.

Gr
door Grunn1 Apr 4, 2018 om 11:58
1427 Antwoorden / 18 Vragen

En de ruimte heeft niks met gebruik te maken

holstein
door holstein Apr 5, 2018 om 10:28
922 Antwoorden / 16 Vragen

Tijger mag de vraagstellers er nog wel eens op wijzen wat ze in zijn ogen verkeerd doen, ook al heeft het niks met de vraag te maken.......

tenormin
door tenormin Oct 11, 2018 om 01:32
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Holstein, tijger1 is haar ogen. Knappe dame met al die gedegen antwoorden, toch? Meen ik trouwens hoor, tijger.

tijger1
door tijger1 Oct 11, 2018 om 09:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin
 edankt voor het compliment. Maar waarom plaatst u hier na een half jaar nog een reactie?

tenormin
door tenormin Oct 11, 2018 om 12:03
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, uit balorigheid: het zou mooi weer blijven en het regent hier. ;-))

tijger1
door tijger1 Oct 11, 2018 om 12:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Perfecte reden. Maar het klaart wel op.:-))

panter22
door panter22 - Apr 4, 2018 om 11:42
6599 Antwoorden / Vragen

KIjk op kieskeurig, daar kun je het verbruik van alle koelkasten en vriezers lezen. En welke winkel het goedkoopst is.
Vertrouw niet op de witgoedwinkels, niet alleen MM, maar ook die andere niet, want de specificaties kent niemand uit zijn hoofd.
Een verkoper wil verkopen, daar is hij tenslotte voor aangenomen.
https://www.kieskeurig.nl

jo
door jorisw Apr 4, 2018 om 11:56
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen die werkt is toch onbetrouwbaar? Dat weten we ondertussen wel. Wij niet natuurlijk, maar al die anderen wel.

Gr
door Grunn1 Apr 4, 2018 om 12:00
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Maar het voordeel bij de mm is wel dat je zonder de verkopers te raadplegen apparatuur kan vergelijken. Tegenwoordig staat op elk apparaat wat het verbruik is (deze stickers zijn niet van de mm).

panter22
door panter22 Apr 4, 2018 om 12:50
6599 Antwoorden / Vragen

Jorisw, je moet je goed voorbereiden om te weten wat je wilt. De winkel heeft maar een beperkt assortiment.
En de stickers op de apparaten zeggen ook niet alles. En overjarige apparaten wil de verkoper ook wel kwijt.

hansje klein
door hansje klein - Apr 4, 2018 om 11:50
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Geef nog de tip mee,

dat twee apparaten meer mogelijkheden voor een (latere) vervanging hebben, dan één kast, wanneer er een defect is opgetreden ... dit zou moeten meetellen bij de (nog) te verwachten kosten, naast de aanschaffingskosten en energiekosten.

jo
door jorisw - Apr 4, 2018 om 11:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Heb je de koelkast altijd vol zitten? Dat bepaalt nl. in hoge mate het energieverbruik. Lege ruimte stroom direct vol met warme lucht zodra je de koelkast opendoet. En die warme lucht moet weer worden afgekoeld. Als er gekoelde producten staan, blijven die wel op temperatuur gedurende de tijd dat de koelkast even open is, dus de koelkast hoeft veel minder hard te werken.

Gr
door Grunn1 - Apr 4, 2018 om 12:10
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Als je nou gewoon even zoeken gaat op bijvoorbeeld coolblue en het gemiddelde verbruik gaat vergelijken kom je een heel eind. Een vrieskast (een hoge) verbruikt ongeveer 180 kWh, een hoge koelkast ongeveer 120 kwh en een side nu side ongeveer 400 kwh. Dus reken zelf ff. Afhankelijk van het merk, de grote en de extra opties kan er natuurlijk verschil in zitten. Ook wat je wil en hoe je het wilt gebruiken is verschillend. Zo heeft een vrieskast vaak meer inhoud en allemaal lades terwijl bij een Amerikaanse het kleinere legvakken zijn. Bij een Amerikaanse zit vaak een van de buitenkant toegankelijke ijsblokjes dispenser en koud water tap, neemt wel veel ruimte in in de vriezer.

ma
door maarten heest - Apr 4, 2018 om 12:48
463 Antwoorden / 0 Vragen

Groot en zuinig gaan niet samen.
Als het milieu u lief is ga dan niet voor een kleiner exemplaar.
En check uiteraard de verbruikscijfers.

jo
door jorisw Apr 4, 2018 om 13:49
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Een slechte kleine is slechter dan een goede grote....

ma
door maarten heest Apr 4, 2018 om 16:13
463 Antwoorden / 0 Vragen

[edit-redactie]

hansje klein
door hansje klein - Apr 4, 2018 om 12:58
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Nog een tip ...

Wanneer de combinatie of twee apparaten in een open keuken zal/zullen staan,
let dan vooral op de technische gegevens m.b.t. het aantal decibel.

Veel topic-deelnemers klagen over irritanten geluiden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 4, 2018 om 13:42
16830 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. is bovendien niet eens uit te sluiten dat de 'Amerikaan' ook oost Aziatisch fabricaat is.

jo
door jorisw Apr 4, 2018 om 13:50
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De kreet "Amerikaanse koelkast" slaat op het type, niet zozeer op de herkomst. Net als dat er in een hot dog geen hond zit...

tenormin
door tenormin Apr 4, 2018 om 13:55
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@jorisw, leuk ;-)

gerbera
door gerbera Apr 4, 2018 om 14:59
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@jorisw, is een goeie, alhoewel mijn hond, in het vuur van de actie, best wel eens heet kan zijn en dan zit ik met een "hotdog"

ma
door manwijf Apr 5, 2018 om 12:14
574 Antwoorden / 1 Vragen

Of in het heetst van de strijd... ;)

wi
door willem2sigaren - Apr 5, 2018 om 12:20
44 Antwoorden / Vragen

Het verschil in stroomverbruik tussen een tafelmodel en combi vind je niet terug in de jaarafrekening omdat het vebruikersdeel in de afrekening een klein deel is van het totaal. Als je het verschil toch te groot vind is dat wel zielig hoor. Vroeger toen de mensen veel gingen stoeven in de buurt kochten ze allemaal een " Amerikaanse" keuken. Nog steeds zijn er mensen de zelfs de koel-vries comdinatie Amerikaans noemen. Nou er is niks Amerikaans bij.

dokun
door dokun - Apr 6, 2018 om 18:09
152 Antwoorden / 0 Vragen

Elke koelkast en vriezer heeft een energielabel, ook wordt er bij elk apparaat vermeld wat het te verwachte jaarverbruik zal zijn.  Hierdoor kunt u makkelijk diverse apparaten met elkaar vergelijken. Normaliter wordt bij webwinkels deze informatie vermeld bij de technische gegevens.

ro
door ron503 - Oct 11, 2018 om 10:26
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag me af of een 'Amerikaanse' koelkast zo'n energieslurper is want de meeste hebben een A++ label en een gemiddeld verbruik van 325 Kw per jaar. Stel een koelkast en een vriezer doen afzonderlijk 160 Kw = 320 Kw per jaar dan is die 5 Kw extra te verwaarlozen. De kilowatt uur prijs is om en nabij de 30 cent dus ben je met een 'Amerikaanse' koelkast zo'n 1 euro 50 per jaar duurder uit. Het is een kwestie van kiezen en eerlijk gezegd als er de ruimte voor is wel het overwegen waard.