Pa
door PaZwHM Feb 21, 2016 om 12:00
Huishouden & energie
Zijn winddelen van de windcentrale niet gewoon oplichting?

Ik heb winddelen van de Windcentrale gekocht begin 2014. Op dat moment werd een rendement voorgesteld op de site van 7%.
Wat is volgens mij het probleem: de rendementsberekening van de Windcentrale gaat uit van de gemiddelde stroomprijs van Essent, Eneco en Nuon. Echter, je bent verplicht een contract af te sluiten met Greenchoice. De tarieven die je bij Greenchoice betaald liggen structureel lager dan het door de Windcentrale gehanteerde tarief voor de rendementsberekening. In mijn geval was het tarief wat de Windcentrale hanteerde ongeveer 18% hoger dan het daadwerkelijke tarief van Greenchoice! Om kort te zijn, er is dus geen positief rendement aan dit verhaal, ik kwam gewoon negatief uit.

Tot op de dag van vandaag heeft de Windcentrale een verhaal op de website staan waarin men stelt dat Winddelen "Vrijwel altijd voordeliger is dan stroom afnemen van een traditionele stroomleverancier". Volgens mij is deze stelling minimaal misleidend maar eigenlijk gewoon oplichting.

Wanneer ik geen €200 per winddeel investeer maar gewoon stroom afneem van de standaard leveranciers kan ik zeer goedkoop in mijn stroombehoeften voorzien. De investering in winddelen verdien ik nooit terug.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen op dit gebied.

26451 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2016 om 12:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ervaring? Helemaal niet. Neem gewoon stroom van een energieboer, klaar. Aldie omweggetjes.

aurora1
door aurora1 - Feb 21, 2016 om 15:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Geen ervaringen mee want ik doe niet aan vreemde en onduidelijke constructies en zeker niet als er geen toezicht op is.
Op die site staat met grote letters vermeld dat er geen AFM-toezicht is en en geen vergunning- en prospectusplicht is.
Ik zou maar overstappen naar een standaard leverancier (en uw verlies nemen).

ma
door malhy2 - Aug 18, 2016 om 04:23
309 Antwoorden / 13 Vragen

Ik heb wel ervaring en kan U vertellen dat er niets schimmigs aan de constructie zit.
U stelt dat greenchoice lagere prijzen heeft dan de standaard leveranciers maar zegt later dat je beter bij die leveranciers kan inkopen.
Hiermee geeft U al aan beter over te kunnen stappen naar greenchoice.
Nu de windcentrale : Ik heb in 2013 5 delen aangeschaft voor 1725 Euro en deze delen hebben voor mij in 4 jaar 528 Euro opgebracht.
zelfs na het zakken met bijna 10% van de electriciteits prijzen in 2016.
Ik kan nu uitgaan van een terugverdientijd van ongeveer 14 jaar als ik alleen maar naar het financiele gedeelte kijk en er vanuit ga dat de lomende 10 jaar de prijs gelijk blijft. Ik denk echter dat de prijs er over 10 jaar anders uit zie en ik verwacht wel een lichte stijging de komende jaren.

Ed

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 18, 2016 om 16:17
3449 Antwoorden / 25 Vragen

De energieprijs zal door de afnemende vraag de komende jaren alleen maar verder dalen, daardoor wordt het voor u straks bijna onmogelijk rendement te halen. Greenchoice is deel van de gehele constructie en door hun zogenamd veel lagere prijs hoeft winddelenminder uit te betalen.
U praatje lijkt verdacht veel op een stukje reclame.

Daglichtpanelen zijn de toekomst, dus zonnepanelen ook niet meer doen nu. Zonnepaneel terugleverprijs wordt in 2020 behoorlijk verlaagt en zoals ik al schreef wordt conventionele energie goedkoper, terugvedientijd zonnepaneel wordt strraks veel te lang, heb je amper rendement op.

Diewilik

Re
door ReneSpr Aug 22, 2016 om 12:02
Antwoorden / Vragen

beste Malhy2,

528 euro is best wel een hoge berekening, heeft u de onderhoudskosten al hiervan afgehaald?

5 windelen x 500kw = 2500 KW per jaar x 0.07 cent netto stroomprijs = 175 euro per jaar minus 100 euro onderhoud (5 x 20 euro) = 75 per jaar

en dat is al gunstig want vaak zijn de onderhoudskosten nog hoger naarmate de tijd verstrekt en is de opbrengst lager dan 500 kw per jaar als ik andere voorbeelden mag geloven.

Echter de grootste adder zit hem in de afschrijving van het aandeel zelf. U heeft 1725 euro betaald, hoeveel denkt u daar nog van terug te krijgen na 15 jaar?  Als u googled dan ziet u dat een windturbine maar 15 tot 20 jaar meegaat. Uw aandeel in de windmolen hangt helemaal af van wat de windmolen dan nog waard is. Of zal de afschrijving van de turbine in de 20 euro per jaar meegenomen zijn?? Hoe dan ook, dit is zeker wel iets om rekening mee te houden.

ma
door malhy2 Sep 11, 2016 om 16:37
309 Antwoorden / 13 Vragen

Ik heb 0,0 onderhoudskosten betaald tot nu toe.
Hoe lang dit zo blijft kan ik niet zeggen. Als ik de jaarverslagen erop nakijk kan ik daar ook geen duidelijkheid over verschaffen helaas.
Ik denk wel dat zonnepanelen met de huidige rente een betere kans heeft binnen een redelijke termijn terugverdient te zijn.
daglicht panelen staan helaas nog in de kinderschoenen en zullen in de komende 5 jaar mondjesmaat toegepast worden.
Met de lage rente die op dit moment onder de rendementsheffing van box 3 is gezakt kun je nu beter iets op het dak leggen ipv naar de belasting brengen.

ey
door eyerule Nov 25, 2016 om 14:40
1 Antwoorden / Vragen

onzin iedereen betaalt 20 euro onderhoudskosten per jaar, via greenchoice.

ma
door malhy2 Dec 22, 2016 om 21:35
309 Antwoorden / 13 Vragen

Welles Nietes, Ik heb niets betaald en geprobeerd de jaarrekening toe te voegen echter dat lukt niet. Er staat nergens een post onderhoud windmolen en ook geen bedrag van 100 euro ( 5 participaties ). Misschien ligt het aan de molen ik heb de Grote Geert. Ed

diumenge
door diumenge - Aug 18, 2016 om 07:01
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Er staat toch duidelijk dat bij dalende energieprijzen het rendement zelfs negatief kan zijn.

Edit: O, oude vraag...

Go
door GoBio - Oct 2, 2016 om 17:02
1 Antwoorden / Vragen

M.i. is het inderdaad oplichting!!! Ik heb helaas in 2014 ook een winddeel gekocht voor 215 euro. Vanaf 2014 tot heden, heb ik in totaal 66 euro onderhoudskosten moeten betalen. Ik heb inmiddels mijn winddeel terugverkocht. Dat bleek nog maar 101 euro waard te zijn, dus het heeft mij in totaal 180 euro gekost! Het brengt nauwelijks iets op (5 euro per jaar ongeveer).

Verder worden die onderhoudskosten natuurlijk alleen maar hoger in de toekomst.

Ik ben blij dat ik er vanaf ben en naar een andere energieleverancier ben overgestapt.

gerbera
door gerbera Oct 2, 2016 om 22:31
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Deze vraag is inmiddels 8 maanden oud, en om er nu nog op te reageren is niet de gewoonte op dit forum.

newmikey
door newmikey Oct 3, 2016 om 00:15
830 Antwoorden / 0 Vragen

Met Gerbera eens en bovendien is oplichting toch iets heel anders. Uw investering heeft niet zo goed uitgepakt en dat is het risico wat u welbewust neemt. Bedrijf heeft niets fouts gedaan voor zover ik kan zien.

ph
door philip36 Oct 3, 2016 om 08:58
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ben het niet eens met @gerbera en @newmikey.

@gobio heeft zich op 2 oktober aangemeld en jullie gaan hem maar meteen op de vingers tikken.
Denk niet dat @gobio hier nog een reactie zal plaatsen na zo'n welkom.

Als u de late reactie niet graag leest klikt u toch niet op de vraag.

TS vraagt naar ervaringen, @gobio is de tweede, misschien wel de eerste, die er ervaring mee heeft, dus reden te meer om de TS deze ervaring niet te onthouden.

zoekster1
door zoekster1 Oct 3, 2016 om 09:45
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ben het met Philip36 eens. Het is interessant om de ervaringen bij elkaar te zien in de loop der tijd, juist bij investeringen. Laat u dus niet afschrikken door het commentaar van de bovenste 2.

ey
door eyerule - Nov 25, 2016 om 14:38
1 Antwoorden / Vragen

Het is pure oplichting. Ik heb sinds 2014 6 winddelen (gekocht voor 1250). Nu eens goedgekeken naar de opbrengst dit jaar op de jaarnota van greenchoice. opbrengst was 174 euro. Je hebt per jaar 20 euro kosten per deel, dat is dus 120 euro. Dan blijft er aan inkomsten over 54 euro. Als je 54 euro maal 15 jaar doet is dat 810 euro. Je hebt dan dus een negatief rendement van 440 euro. Zo'n 30% verlies dus. Kortom nooit aan beginnen, want de stroomprijs gaat echt niet zomaar stijgen. En dan moet ie dus 30% stijgen wil je winst hebben.