krisda
door krisda Jul 13, 2010 om 10:09
Huishouden & energie

Zilvervisjes

In mijn huis (bovenwoning) zitten zilvervisjes. Het is absoluut niet vochtig en ik ben ten einde raad, wie kan mij advies geven hoe ik ze kwijt kan raken?

21940 44 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 13, 2010 om 10:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo krisda,

Misschien heb je iets aan bijgaande info

Je kunt ook even in het zoekveld rechtsboven 'zilvervisjes' intoetsen en dan vind je een aantal dezelfde vragen.

Suc6.

krisda
door krisda - Jul 13, 2010 om 18:24
8 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt edrick3, ik ben nog nieuw op deze site maar nu weet ik waar ik moet zoeken.

ch
door chique - Jul 16, 2010 om 13:01
8 Antwoorden / 4 Vragen

Huh??? Wat zijn zilvervisjes? Ik heb ze hier nooit in huis zien zwemmen hoor ;)

edrick3
door edrick3 - Jul 16, 2010 om 13:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@chique,

Dat is verre familie van de goudvisjes! ;-)

ch
door chique - Jul 16, 2010 om 13:09
8 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Edrick3 ... ik vind je antwoord best wel humor! Ik weet wel wat goudvisjes zijn, maar nog steeds niet wat zilvervisjes zijn ... Met dank aan alle reageerders.

edrick3
door edrick3 - Jul 16, 2010 om 13:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@chique,

Klik even op de link in het eerst gegeven antwoord!

dv
door dvdonck - Jul 16, 2010 om 13:15
21 Antwoorden / 0 Vragen

Had er zelf ook redelijk last van. Vooral in de badkamer en slaapkamer (die grenst aan de badkamer). Nav tips op internet heb ik een vochtvreter in de badkamer gezet, en in de slaapkamer staat elke avond een schemerlamp aan (ze houden niet van licht, schijnt). Sindsdien heb ik er nauwelijks nog last van.

audb
door audb - Jul 16, 2010 om 13:17
1668 Antwoorden / 5 Vragen

http://www.google.nl/#hl=nl&q=zilvervisjes&aq=f&aqi=g10&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=ce3af5017750b41c

Scahde leveren ze weliswaar niet op maar mensen denken dat het door verkeerde Hygiëne is en dat klopt niet.
Tevens zijn deze kleine insecten verder onschadelijk

ch
door chique - Jul 16, 2010 om 13:23
8 Antwoorden / 4 Vragen

Allemaal fijn en aardig, maar ik weet nog steeds niet wat zilvervisjes zijn ...
Even Louis van Gaal citeren: "Zijn jullie nou zo dom, of ben ik zo slim?" (Natuurlijk bedoeld met een glimlach).

dv
door dvdonck - Jul 16, 2010 om 13:25
21 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=chique schreef op vrijdag 16 jul 2010, 13:23]Allemaal fijn en aardig, maar ik weet nog steeds niet wat zilvervisjes zijn ...
Even Louis van Gaal citeren: "Zijn jullie nou zo dom, of ben ik zo slim?" (Natuurlijk bedoeld met een glimlach).

Ik zou zeggen, Google het eens.

edrick3
door edrick3 - Jul 16, 2010 om 13:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen
blackjes
door blackjes - Jul 16, 2010 om 13:32
141 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=chique schreef op vrijdag 16 jul 2010, 13:23]Allemaal fijn en aardig, maar ik weet nog steeds niet wat zilvervisjes zijn ...
Even Louis van Gaal citeren: "Zijn jullie nou zo dom, of ben ik zo slim?" (Natuurlijk bedoeld met een glimlach).

Hallo chique,
Zo slim ben je niet. Je kunt het antwoord altijd op Google vinden, of vind je dat te omslachtig.
Hier gaat het om het bestrijden van zilvervisjes en niet om ui te leggen wat zilvervisjes zijn.
Jij hebt ze in ieder geval niet anders wist je best wat het zijn.

youri
door youri - Jul 16, 2010 om 13:33
28 Antwoorden / 4 Vragen

Snij van een grote, ongeschilde, aardappel de bovenkant af, Hol hem uit en leg de aardappel neer waar je de meeste visjes ziet. De visjes gaan in de aardappel zitten en die schut je leeg in de tuin of in de bosjes. Dan de aardappel weer terug leggen. Dit help ook tegen pissebedden.

go
door govaarts - Jul 16, 2010 om 13:36
2 Antwoorden / 0 Vragen

Zilvervisjes kunnen een vervelend probleem zijn. Ik heb hetzelfde probleem gehad en wij hebben van alles geprobeerd, zelfs de bestrijdingsmiddelen die de gemeentelijke ongediertebestrijdingsdienst adviseerde, hoewel ik daar misschien toch te spaarzaam mee geweest ben, maar ik had nog jonge kinderen dus dat durfde ik niet zo goed. Ook hebben we de vloerbedekking verwijderd, alle naden en kieren dichtgekit en doorgesneden aardappels weggelegd. Dat laatste leek nog het beste te helpen dus misschien is dat een goed idee om mee te beginnen.
Ik wens je veel succes want ik weet uit ervaring hoe hardnekkig die dingen zijn.

ch
door chique - Jul 16, 2010 om 13:39
8 Antwoorden / 4 Vragen

En nou weet ik nog steeds niet wat zilvervisjes zijn!! Ook niet via Google overigens ...

youri
door youri - Jul 16, 2010 om 13:47
28 Antwoorden / 4 Vragen

@ chique.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zilvervisje
gewoon gegoogled, hoor.

edrick3
door edrick3 - Jul 16, 2010 om 13:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@chique,

Laatste poging: lees/kijk hier

sn
door snagtor - Jul 16, 2010 om 13:50
17 Antwoorden / 1 Vragen

Het zilvervisje (Lepisma saccharina), ook wel suikergast, is een klein insect, behorend tot de orde van de Zygentoma, een orde van primitieve insecten die volgens sommige taxonomen niet echt tot de insecten moet worden gerekend. De naam verwijst naar de zilverachtige glans van de schubben die het lichaam bedekken en misschien ook naar zijn vermogen watervlug weg te glippen. Zilvervisjes worden ongeveer twee centimeter lang en worden in Nederland en België vooral gevonden in vochtige hoeken in badkamers of keukenkastjes. In boeken en papieren aangetroffen 'zilvervisjes' zijn waarschijnlijk van een verwante soort, het papiervisje. Ze voeden zich met organisch materiaal, waarschijnlijk vooral suikers en wat complexere koolhydraten (stijfsel, zetmeel). Zilvervisjes worden vaak 's morgens gevonden in badkuipen en gootstenen waar ze 's nachts in gevallen zijn, aangezien ze zich moeilijk over gladde oppervlakten bewegen.
Verwanten waarmee het zilvervisje kan worden verwisseld zijn het papiervisje dat in drogere omgevingen leeft en vooral papier eet, en het ovenvisje dat bij beduidend hogere temperatuur gedijt en maar zelden meer wordt aangetroffen in woonhuizen

jo
door josty - Jul 16, 2010 om 13:52
26 Antwoorden / 3 Vragen

Leuke site waar de link naar toe leidt maar ook veel onzin. Muren coaten bijvoorbeeld betekent dat je muren niet meer ademen [zelf vastgesteld] daardoor MEER vocht in huis, schimmels e.d.
Geen goed plan.
Goed ventileren is ook zo'n lekker makkelijke. Moderne huizen zijn pot dicht. Bovendien ventileer je in de winter al je warmte uit je huis dus dat schiet ook niet op.
Het weg nemen van schuilplekken...ja...jaa ook zo een die een beetje onzinnig is. Ze zitten bijvoorbeeld achter de plint van de keukenkastjes die op hun beurt op pootjes staan. Wat moet ik daar aan doen? Vol spuiten met pur? Geef mij maar een milieu onvriendelijke dosis vergif. Maar dat bestaat niet meer dus het probleem blijft. Dus maar dooddrukken als ik ze zie.
@chique
Zilvervisjes zijn kleine, ongeveer 1,5 cm lange beestjes die rond kruipen en een beetje lijken op een heel klein visje. Maar ze zwemmen niet.
Ze komen meestal niet voor op droge zandgrond maar wel in nattere gebieden.

wh
door wharting - Jul 16, 2010 om 13:53
8 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=chique schreef op vrijdag 16 jul 2010, 13:39]En nou weet ik nog steeds niet wat zilvervisjes zijn!! Ook niet via Google overigens ...

Een insect (kruiper) dat zich het liefste ophoudt in 'natte' ruimten zoals badkamer en/of toilet. Daarnaast zijn het liefhebbers van cellulose wat o.a. in behangerslijm zit. In ergste geval knagen ze dus het behang van je muur :-)

Heb er jaren last van gehad maar na een verbouwing van de badkamer was dat over. Remedie is lastig te vinden als je geen bestrijdingsmiddelen wlt gebuiken. Heb gelezen dat het gruis van bv dakpannen een probaat middel is omdat, als ze daar overheen kruipen, de huid beschadigd wordt.
Ook het stoken van de cv tot een graadje of 36 wil wel helpen omdat ze niet tegen hoge temperaturen houden. Tevens stook je zo de boel droog en nemen ze de kuierlatten.

edrick3
door edrick3 - Jul 16, 2010 om 13:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@snagtor,

Vermeld een volgende keer even de bron waaruit je gekopieerd hebt!! In dit geval: Wikipedia!

vr
door vrolijkedame - Jul 16, 2010 om 13:56
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi allemaal,ik heb er ook vreselijk last van ze lopen in de wc en badkamer en in mijn slaapkamer ,lijkt wel of ze ook steeds groter worden die dingen,ga je naar de wc snachts en doe je het licht aan schieten ze weg op mijn muur in de slaapkamer lopen ze ook en plafont.We hebben pas last gekregen(iedereen in de flat)NA de verbouwing 15jaar geleden.

alarm1233
door alarm1233 - Jul 16, 2010 om 13:58
74 Antwoorden / 4 Vragen

http://www.zilvervisje.nl/?gclid=CKXF9Pv976ICFRcM3godsG2qmQ

klik is op deze link heb ff gegoogeld en er staan verschillende oplossingen bij
heb er zelf ook last van en zeker met dit weer

ze houden van warmte en het ligt niet aan hoeveel je poetst of je huis schoon is of niet
het zijn minuscule kleine insectjes die erop gedijen met warmte in de winter heb je ze niet
grts
hopelijk helpt het jou een beetje vooruit

mickie
door mickie - Jul 16, 2010 om 13:59
111 Antwoorden / 33 Vragen

Wij hebben enkele jaren geleden ook ontzettend veel last gehad van ovenvisjes, familie van de zilvervisjes. Van alles geprobeerd maar niets hielp afdoende, ze zaten namelijk letterlijk óveral, in plastic bakjes, in dozen, zelfs tot in de eierdozen en in bakvormen aan toe. Gelukkig niet in de levensmiddelen zelf, maar wel doorlopend in de buurt daarvan, wat ik wel héél erg onsmakelijk vind. De enige oplossing die wij hebben gebruikt en die wél afdoende was was het inschakelen van een ongediertebestrijdingsbedrijf. Die komen dan langs en plaatsen letterlijk overal in huis op afstand van zo'n 20 cm van elkaar kleine kleverige propjes waar die beestjes op af komen, ze eten ervan en sterven dan. Het is nogal ingrijpend, want je bent je privacy even helemaal kwijt, die mensen zetten die lijmpropjes óveral waar maar mogelijk is, maar helpen dééd t! Nu vinden we een of twee keer per jaar nog een ovenvisje maar daar blijft het dan bij. En die bestrijding is al een jaar of 4 geleden gebeurd.

ch
door chique - Jul 16, 2010 om 14:01
8 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Snagtor, volgens mijn weten hebben insecten 6 poten. Dus bijvoorbeeld spinnen (8 poten) behoren daar niet toe. Maar dan snap ik dus niet waarom die zilvervisjes niet tot de insectensoort zouden behoren ...

g_
door g_de_groot - Jul 16, 2010 om 14:02
5 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo chique,
Als U op Wikipedia-de vrije universiteit klikt in Google,dan leest en ziet U ze ook!
groet G.de Groot[.

vin100
door vin100 - Jul 16, 2010 om 14:16
35 Antwoorden / 2 Vragen

U zegt dat het 'absoluut niet vochtig' is in uw huis - dit is onmogelijk aangezien zilvervisjes niet kunnen drinken en het vocht via hun huid uit de lucht halen.. er is hiervoor wel een behoorlijke luchtvochtigheid nodig... Ook al lijkt het wellicht niet vochtig te zijn in uw huis, de lucht is dat wel (anders maar eens meten met een hygrometer)

Er zijn allerlei vallen en dergelijke te krijgen voor zilvervisjes (kleefplakten met lokstoffen) maar dat houdt de visjes niet weg - het enige wat echt helpt is hun het leven onmogelijk maken. U moet goed ventileren en bij het koken de afzuigkap aan, tot zeker een kwartier na het koken (bij een reinfiltratie kap zuivert u de lucht maar pompt u het vocht lekker uw huis in.. een kap met afvoer is dus absoluut nodig) u zou daarnaast een vochtvreter kunnen plaatsen om de luchtvochtigheid nog verder te verlagen. Goed en grondig blijven stofzuigen om de eitjes van de visjes te verwijderen (ander komen ze uit zodra het even wat vochtiger is) eventueel in de beginperiode werken met lokstrips om het aantal visjes snel terug te brengen.

succes!

vin100
door vin100 - Jul 16, 2010 om 14:19
35 Antwoorden / 2 Vragen

oja.. en zo ook voor uw douche natuurlijk! goed wegventileren -- ach.. u snapt het waarschijnlijk al, vocht is toch echt de sleutel.

ja
door janseddy - Jul 16, 2010 om 14:37
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wees maar blij dat je niet weet wat zilvervisjes zijn. Ze zijn moeilijk te bestrijden, komen in warm vochtige ruimte voor, zitten veel achter schilderstukjes aan de muur en ze zijn nogal gek op papier, daar vreten ze aan. Ze kunnen geen kwaad, het is wel een vies gezicht, ze kunnen niet zwemmen maar wel heel erg snel lopen, ook zijn ze nogal teer, met een klein tikje druk je ze dood, echt bestrijden is moeilijk.

sp
door sphinx45 - Jul 16, 2010 om 15:01
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik had hier vroeger (4jaar geleden ) last van .

Ik kwam op het idee om wat mierenpoeder onder en tegen de plinten ter plaatse te spuiten en te vegen met de handveger.
Het bleek te helpen,ten minste 7 maanden heb ik er toen geen enkele meer gezien.
Sindsdien doe ik dit elke 6 maanden en heb geen last meer van deze beestjes. John K.

aa
door aart_roest - Jul 16, 2010 om 15:04
9 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=krisda schreef op dinsdag 13 jul 2010, 10:09]In mijn huis (bovenwoning) zitten zilvervisjes. Het is absoluut niet vochtig en ik ben ten einde raad, wie kan mij advies geven hoe ik ze kwijt kan raken?

Naast de al eerder geventileerde mening dat zilver(papier)visjes niet schadelijk zijn, kan ik mijn ervaringen stellen: Op zolder had ik, toen nog niet in plastic tassen verpakt, prenten (houtskooltekeningen en etsen) van kunstenaars en het koopcontract van mijn huis. In de loop der jaren hebben (zilver)papiervisjes hiervan meer dan de helft opgegeten. Vooral met het koopcontract ben ik toen erg voorzichtig geworden. Alles heb ik in plastic zakken verpakt. Ze zullen er nog wel zijn, maar ze berokkenen me nu geen schade meer....

em
door emilevn - Jul 16, 2010 om 15:12
11 Antwoorden / 1 Vragen

Ík heb ze ook gehad en ben er vanaf gekomen door ter spuiten met anti insectenspray.
Eerst de dorpels van de bakamer en daarna alle hoeken waar ze zich kunnen verstoppen.
Ik geloof dat 4 maal herhaald te hebben in een maand tijd en nu ben ik gelukkig weer al weer 1 jaar er vanaf.

Overigens inderdaad een goede site waar edrick3 op wijst.

je
door jet4280 - Jul 16, 2010 om 15:21
5 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Graag wil ik even reageren. Jaren lang hebben wij zilvervisjes gehad in huis en van alles geprobeerd met insecten spray enz. Niks hielp en het leek alleen maar erger te worden ze liepen op een gegeven moment zelfs in mijn bed, mijn kledingkast maar ook op het aanrecht. Ook al doen ze niks ik vind ze toch smerig.De buren op ons rijtje allemaal hebben ze er last van en niemand wist een oplossing.
We waren 2 jaar geleden op vakantie in Spanje waar we last hadden van kakkerlakken. Ook smerig en daar hebben we een paar grote bussen kakkerlakken spray gekocht de kakkerlakken gingen er snel dood van. Thuis gekomen van vakantie liepen de zilvervisjes op de muren. Er zaten er 6 op een wand en ik heb de kakkerlakken spray erop gespoten en ze vielen stuk voor stuk dood van de muur af. Een aantal dagen later heb ik het hele huis van boven tot onder helemaal onderhanden genomen. Op de zolder gespoten, al het tapijt en eventuele kieren, de trappen de eerste etage ook in alle kleding kasten de begane grond elke hoekje en kiertje op de muren waar ze steeds liepen.
De volgende dag zag ik dat er heel veel dode zilvervisjes lagen op de grond door het hele huis heen.
Goed gestofzuigd en de zak meteen vervangen.
Na 2 weken nog eens herhaald maar geen last meer van.

De naam is: Insecticida cucarachas y hormigas (kakkerlakken en mieren)
Maar helaas heb ik het in Nederland nog nergens gezien,misschien dat iemand het voor je mee kan nemen als die in Spanje op vakantie gaat.

Succes en hopelijk heb je er iets aan.

ha
door hansyvonne - Jul 16, 2010 om 16:33
36 Antwoorden / 8 Vragen

@chique: Zoals de vorige beantwoorders schreven, kijk op Google of Wikipedia of op de site van de Ongediertebestrijding in je eigen gemeente.
Volgens de ongediertebestrijding houden zilvervisjes niet van bananengeur. Neem een banaan, kook de schil in weinig water en doe het residu(kun je vinden in het woordenboek) verdund met water in een sprayflacon en spray daarmee je plinten, of andere plekken waar die krengen zitten, 1 á 2 keer in. Geheid dat dat 'tuig' weg blijft.

be
door bernadine - Jul 16, 2010 om 19:07
1 Antwoorden / 0 Vragen

hoi

ik had ook zilvervisjes of ovenvisjes in mijn flat, meestal in de badkamer, maar ook bij dozen en papier(ze eten papier, volgens mij)
en toen heb ik voortaan altij gezorgd dat er frisse lucht binnen kwam, zelfs in de winter, ik zette altij de klep van mijn brievenbus open, daar stopte ik iets tussen, en dan bleef ie openstaan, en toen zag ik ze bijna nooit meer, verder eigenlijk niks gedaan. half jaartje geleden ben ik verhuisd naar een huis en ik was kaibang dat ik ze toch mee zou nemen naar mijn huis in verhuisdozen of zo, heb er hier in het begin nog 2 gezien, en nu gelukkig nooit meer, ik haat beestjes binnen!
groetjes diny
ps wil hier wel zo snel mogelijk plastic kratjes met deksels voor allerlei papieren zaken, beter voorkomen dan genezen!!!

mo
door monieke1969 - Jul 16, 2010 om 22:57
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ook wij hebben er een tijdje last van gehad in de slaapkamer. Ik heb bij het Kruidvat een spuitbus tegen lopende insekten gekocht (eigen merk) groen met gele spuitbus en dit aan de buitenranden van het plafond gespoten, het ruikt niet echt lekker maar als je het in de ochtend doet en de rest van de dag de kamer laat luchten ruik je er niets meer van in de avond. Het heeft perfect geholpen we zijn er vanaf, het spul blijft heel lang zitten en mocht ik er weer een zien dan spuit ik overnieuw de randen en, ik heb het nu 2 keer gedaan en zie er geen een meer.
Misschien is dit een oplossing. Succes !!!!!

ro
door rosella - Jul 17, 2010 om 10:38
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het worden ook wel papiervisjes genoemd.Ze zijn dan wel niet schadelijk maar ze houden van stof en papier. Bij mij hebben ze in een kamertje wat weinig gebruikt wordt de randen van het behang opgevreten. Met de aardappel heb ik het nooit geprobeerd , wel met een product dat je bij de drogist kunt kopen, dat kruipend ongedierte bestrijdt let er wel op dat er zilvervisjes bijstaat.Het helpt erg goed maar wel steeds herhalen.Succes.

inekel1953
door inekel1953 - Jul 17, 2010 om 11:04
323 Antwoorden / 2 Vragen

Geachte chique,

Volgens mij bent u hier nieuw en weet u nog niet precies hoe alles werkt, ik ook not niet hoor. Toch hiermee kan ik u wel helpen.

Zoals u hierboven een stukje tekst ziet staan van Edrick 3, van vrijdag 16 juli staat " Hier vind je info over de zilvervisjes" met de link in de kleur oranje.
Als u daar op klikt, ziet u meteen dat het eerste woord "Zilvervisjes" met deze beestjes is gevormd.

Met vriendelijke groet,
Ineke L

leoroos
door leoroos - Jul 17, 2010 om 13:40
11 Antwoorden / 7 Vragen

Hallo Krisda,

Lastig al die mensen, die zich niet direct tot het ware onderwerp weten te richten.

Zilvervisjes, ook ik had er last van. Mijn appartement is nu 10 jaar oud, ik woon 3 hoog. Ik kreeg de tip om de kieren te dichten om alle verwarmingsbuizen en leidingen, in vloeren en muren.
De onschuldige maar lastige beestjes kruipen vaak via de buitenkant van de leidingen de woning in.
Probleem opgelost.

M.v.g,

krisda
door krisda - Jul 17, 2010 om 14:49
8 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor alle reacties!!!

Na jullie reacties gelezen te hebben en enig onderzoek verricht te hebben kwam ik tot de conclusie dat ze o.a. bij de drempel van de wc door een kier naar binnen komen.

@leoroos, dus denk ik dat het inderdaad het beste is om de kieren en gaten te dichten.

Tja, dan ga ik daarmee aan de slag en anders heb ik nog genoeg andere tips ;-)

ko
door koosvanhagen - Jul 17, 2010 om 14:56
2 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn dochter had er veel last van, in een tijdelijke woning. Er wordt gezegdt dat zilvervisjes niet schadelijk zijn, dat zijn ze wel degelijk. Om te beginnen eten ze behang, foto's alles van papier eten ze, en kunnen daarom een enorme schade aanrichten op belangrijke papieren. Hoe je ze weg kunt krijgen, zij moest op een gegeven moment haar spullen opslaan, zij heeft toen alles in gespoten met verdelger want met iets anders wilde het niet lukken. Veel sterkte
g.s.

ka
door kaklop - Jul 18, 2010 om 21:18
3 Antwoorden / 0 Vragen

N.a.v. voorgaand bericht: de meeste mensen weten het verschil niet tussen het zilvervisje en het ovenvisje. (Of ze kunnen het niet zien). Het verschil is ook erg klein. Maar als je papieren zijn aangevreten dan heb je last van het ovenvisje. Papier waar zetmeel o.i.d. zit dat vind ie het lekkerst. Bijvoorbeeld de schutbladen van je trouwalbum. (Die licht witte vellen dus). En patroonpapier. Zet daar maar eens een rol van in de hoek op de warme zolder. Die zit na enkele weken vol gaatjes. In tegenstelling tot eerdere berichten hier denk ik dat het zilvervisje steeds minder voorkomt (huizen worden beter geisoleerd) en dat het ovenvisje steeds vaker voorkomt. Deze laatste vindt een temperatuur van zo'n 25 graden of hoger wel lekker. Ik zelf werk met insectenbestrijdingsmiddelen tegen kruipende, niet vliegende insecten. Wel in Belgie gehaald, want in Nederland mag alleen maar spul verkocht worden met natuurlijke diervriendelijke stoffen en dat gaat uiteraard niet werken !

se
door sepia - Jul 19, 2010 om 22:03
2 Antwoorden / 0 Vragen

Mocht je toevallig in de buurt van de Duitse grens wonen: bij drogist DM (in veel plaatsen vertegenwoordigd) is iets te koop daartegen. Sowieso is de keuze in insectenbestrijdingsmiddelen daar veel groter dan hier in Nederland.

se
door sepia - Jul 20, 2010 om 00:15
2 Antwoorden / 0 Vragen

Betreffende spul (kosten: 3,75 euro); zie link:

http://www.nexalotte.de/index.php?area=nexalotte&range=products&channel=produkte_nexalotte&lang=de&channel_content=products_detail¶m_product=165