atlas1302
door atlas1302 Sep 19, 2022 om 19:49
Huishouden & energie

Zonnen paneel accu

Beste leden, zoals jullie ook weten zit ik in een zonnig land en heb daarom ook zonnen panelen. Wie zou er niet opkomen natuurlijk.

Nu ik al eentijdje loop te klooien met de accu`s, ze leven gewoon niet erg lang en het verpest eigenlijk het rendement van de zonnen panelen opbrengst. AGM accu`s, ze zijn goedkoop maar met transport en douane kosten wordt het toch iets anders, ik betaal 2 keer. Geen probleem als die dingen het ook gewoon 4 of 5 jaar blijven doen natuurlijk, maar dat valt niet mee...en ik doe behoorlijk mijn best.

Ik lees nauwlettend de vernieuwingen op dit gebied, maar wellicht mis ik goede info wat voor mij een goede oplossing zou kunnen zijn.

Wie is er aan de slag met nieuwe systemen waarvan de accuduur eigenlijk geen rol meer speelt. Ik ben daar heel benieuwd naar, zeker naar praktische revaringen.

Groet, cumprimentos.

7127 14 Rapporteer

getty
door getty - Sep 19, 2022 om 19:57
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Volgens mij worden er in Nederland bijna nog geen accu's/ batterijen gebruikt/ verkocht.

Hier zijn ze geloof ik ontzettend duur.

atlas1302
door atlas1302 - Sep 19, 2022 om 20:07
341 Antwoorden / 13 Vragen

Welke batterijen/accu`s bedoelt u? de lood, AGM...zijn in Nederland volop verkrijgbaar, en goedkoop. Maar u doelt waarschijnlijk op de meer geadvanceerder batterijen, waar ik belangstelling voor heb. Die zullen zeker niet goedkoop zijn, maar de ontwikkelingen volgen razendsnel op.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 19, 2022 om 20:57
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Atlas1302,

Ik raad u aan om even te Googlen.

Het meest interessante vond ik op de volgende link :

https://www.consumentenbond.nl/zonnepanelen/accu-zonnepanelen

gerbera
door gerbera - Sep 19, 2022 om 21:51
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Zolang de salderingsregeling geldt, is het in Nederland voor consumenten financieel nog niet rendabel om een thuisbatterij aan je zonnepanelen te koppelen.

Uit de link van @de Amsterdammer

atlas1302
door atlas1302 - Sep 19, 2022 om 23:16
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik ben aan het googlen, maar het blijft een puzzle. Zolang de salderings regeling nog geldt, zal het in Nederland nog geen vaart lopen en dus moeilijk verkrijgbaar. Hier valt niks te salderen, en teruggave aan het net is niet gewenst. Dus ook een systeem die niet afhankelijk is van het net, OFF-GRID!
Het gaat mij dus echt om de batterij opslag, die het langer volhoudt dan de conventionele accu die overal verkrijgbaar is.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 20, 2022 om 10:27
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Er wiordt in Nederland momenteel geexpirimenteerd met bouw van kleine accu's. Ik zag dit recent in een TV programma van naar ik meen Omroep Gelderland. Zker weten doe ik dat niet. Ik kan het niet vinden op het i-net maar het moet ergens bekend zijn Het betreft dan kleine handzame accu's voor opslag als door u bedoeld voor teveel opgewekte enegie voor later zelf gebruik in plaats van terugleveren.

atlas1302
door atlas1302 Sep 20, 2022 om 14:56
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ja, dat is wel exact wat ik nodig heb en op zoek naar ben. Ik heb gewoon heel veel zon, en die energie opslaan in accu`s is dan ook logisch als het betaalbaar is.
Een thuisbatterij voor 6 a 7 duizend euro kan ook, maar dan moet je ook een inverter/lader hebben die met die batterij uit de voeten kan. Zeg maar... een compleet ander systeem.

Dus ik ben zeker benieuwd naar de ontwikkelingen van kleine accu`s, zoals @hermietkreeft  al opperde, dat lijkt me zeker een goede investering.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 20, 2022 om 15:41
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Nog een aanvulling, kent u dit: https://www.zonnepanelen.net/thuisaccu/  Of deze:  https://www.zonnepanelen-info.nl/zonne-energie/opslag/ Ik heb nog even gezocht maar kan geen verwijzing vinden naar het door mij genoemde recente TV item.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 21, 2022 om 14:19
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@SANDRAMUYS, dank, u kon het dus wel vinden bij gld.nl.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 20, 2022 om 10:51
2010 Antwoorden / Vragen

In Nederland zijn ze economisch simpelweg niet interessant maar in Duitsland zijn toch zat aanbieders van accus voor bij je zonnepanelen? En Tesla heeft ook zo'n ding ongetwijfeld voor veel geld.

ro
door ronny530 - Sep 20, 2022 om 14:54
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Als u AGM 12 volts startaccu's gebruikt en de zonnepanelen rechtstreeks op die accu's aansluit gaan ze niet lang mee want startaccu's zijn er niet voor gemaakt. Stel uw zonnepanelen leveren begrenst 12 volt dan worden de accu's allemaal opgeladen maar in de nacht als de zonnepanelen geen opbrengst leveren en onder de 12 volt komen gaan de accu's stroom aan elkaar leveren waardoor ze sneller ontladen zeker als ze paralel geschakelt zijn. In de watersport worden ook meerdere accu's gebruikt één voor het starten en voor de stroomvoorziening een tractie accu die middels een diodebrug van elkaar gescheiden worden, zo'n diode brug werkt als een soort ventiel vanaf de zonnepanelen kan de stroom wel naar de accu's toe maar de accu's kunnen elkaar niet ontaden omdat de diodebrug er voor zorgt dat enkel de accu die het meest ontladen is van 12 volt voorzien wordt. Een diodebrug is voor meerdere accu's verkrijgbaar en als u handig bent zelf te aan te sluiten. Ik zou u bij aanschaf van nieuwe accu's wel adviseren om voor de wat duurdere tractie accu's te gaan want die ontladen minder snel.

atlas1302
door atlas1302 - Sep 20, 2022 om 15:55
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik heb nergens over start accu`s gehad, die zijn om te starten van motoren. De installatie draait al jaren, met semi tractie AGM batterijen. Ik had een setje extra besteld om dat ze in de aanbieding waren, om later op mijn blokhut te plaatsen die nog niet klaar was. De één overleeft het wachten en de ander is morsdood. (een cel minder) gesulfateerd.

De verkoper zegt, je hebt geluk met de goede. Ik antwoordde, ik vind dat ik pech heb met de verkeerde. Om de spanning niet op te laten lopen heb ik me er gewoon bij neergelegd, maar ik kijk uit naar andere oplosiingen.

Ik koop er nu nog één bij, om 24 volt te hebben, en dan aanschouwen maar weer. Het vervelende is dat hier geen één tractie batterij te vinden is wellicht liggen de accu's te lang op de plank, waardoor de kopers weer pech hebben.

Beetje moeilijke materie, als verkoper moet je goede doorstroming hebben om altijd verse en goede accu's te leveren. Maar met de lythium ligt het weer even heel anders, maar daar hangt dan ook weer een prijskaartje aanvast en een geschikte installatie.

ro
door ronny530 Sep 20, 2022 om 16:13
2752 Antwoorden / 41 Vragen

U heeft het niet over startaccu's gehad maar ook niet over een andere semi tractie accu's want als dat zo was had ik anders geantwoord.

atlas1302
door atlas1302 Sep 20, 2022 om 16:22
341 Antwoorden / 13 Vragen

U heeft gelijk, intussen blijf ik zoeken naar een wat stabielere accu pakket, wat overweg kan met de doorsnee confugaratie zonnepaneelsystemen.

Kent u soortgelijke accu pakketten?

rj
door rjw - Sep 20, 2022 om 18:36
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Heb al eens naar die accu's van Tesla gekeken? Die schijnen goed te zijn.

atlas1302
door atlas1302 Sep 21, 2022 om 10:08
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ja, die zijn zeker goed. Jammer dat ze nog erg duur zijn en lithium ...wat weer een ander systeem behoeft.

Topantwoord

sa
door sandramuys - Sep 21, 2022 om 12:08
6 Antwoorden / 1 Vragen
atlas1302
door atlas1302 Sep 21, 2022 om 14:59
341 Antwoorden / 13 Vragen

Mooi, heel mooi. Als ze op de markt komen ben ik de eerste voor een besrtelling. Deze had ik nog niet gevonden...bedankt.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 21, 2022 om 15:11
2010 Antwoorden / Vragen

Ik heb best wat ervaring met tractiebatterijen, voor gebruik in heftrucks, en die dingen gingen echt jaren mee. Als ze bij u zo snel versleten zijn doet u iets verkeerd of zijn ze simpelweg ongeschikt voor uw toepassing.

atlas1302
door atlas1302 - Sep 21, 2022 om 22:26
341 Antwoorden / 13 Vragen

Een heftruck is geen zonnen paneel, bovendien zit ik in de tropen. U ook met heftrucks? Ik heb geen geen levensjaren genoemd, het spul draait nog steeds goed. Al is het wel steeds een gesleep hier naar toe, en als dan na een tijd één batterij verder achter uit gaat als de ander kom je toch voor een beslissing te staan.

Ik heb er ook een balancer tussen staan voor gelijkmatig opladen, en een Victron  24 V omvormer. Dus geen rommel!, wellicht zijn de batterijen niet van zo`n hele beste kwaliteit en daar zoek ik een oplossing voor. En misschien wel te weinig laadcapacitiet of niet juiste vermogen van de inverter. Ook daar zijn weer prijsverschillen in, en welk systeem?

Heeft u een goed voorstel voor zonnepaneel batterijen, u heeft veel ervaring met batterijen en heftrucks in ieder geval.

Maar of ik iets goed doe of fout, het draait in ieder geval elke dag 24/24. Dankzij de rijke en overvloedige zon, jaar in en uit.

atlas1302
door atlas1302 - Sep 28, 2022 om 13:02
341 Antwoorden / 13 Vragen

Om de liefhebbers van zonnen panelen blij te maken dat er ook andere accu paketten bestaan, die ook nog eens betaalbaar zijn en een lange levensduur hebben. Kan ik deze adviseren. Wellicht bestaan hier weer varianten op, maar deze sprak mij aan.

Professionnal GEL lead carbon accu 12V 130Ah.