Fr
door Frysk Sep 15, 2021 om 13:17
Huishouden & energie

Zonnepalenen, verschil terug levering stroom en opgaaf Eneco

Sinds kort zijn er zonnepanelen geplaatst.
In augustus is er 324 kWh aan stroom opgewekt, terwijl er volgens het verbruiksrapport van Eneco in dezelfde periode 71 kWh (tegen het daltarief) en 174 kWh (tegen het normale tarief), ofwel totaal 245 kWh werd teruggeleverd.
Volgens het verbruiksrapport is het verbruik in die periode 111 kWh geweest.

Kan iemand mij het verschil tussen opwekking en teruglevering, toch 25%, uitleggen?

5183 7 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 15, 2021 om 13:29
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Hoe lastig het ook lijkt is het m.i. toch aan medewerkers van Eneco om dit uit te leggen aan u. Men dient u details te geven. En zo dat niet het geval zal zijn dan: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-een-klacht-indienen-over-mijn-energieleverancier

gerbera
door gerbera Sep 15, 2021 om 16:08
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ik vraag dan welke details, op de meter staat precies aangegeven wat het verbruik van de TS is en wat er is teruggeleverd. Blijkbaar denkt de TS dat de opgewekte stroom geheel wordt teruggeleverd maar vergeet zijn eigen verbruik.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Sep 15, 2021 om 13:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U gebruik overdag en ook 's nachts gewoon stroom. Koelkast, radio, tv. En dat verbruik gaat uiteraard voor.

gerbera
door gerbera - Sep 15, 2021 om 14:45
7348 Antwoorden / 14 Vragen

De door de panelen opgewekte energie, 324 kWh wordt niet volledig aan het net geleverd, immers u heeft ook zelf verbruik van uw apparaten. Als u een slimme meter heeft kunt u daarop aflezen wat er is terug geleverd en het overige is eigen verbruik. En aangezien de panelen s'nachts niets opwekken maar u wel verbruik heeft zit daar het verschil in.

Let op: de bruto stroomproductie is niet dezelfde hoeveelheid stroom als wordt aangeven op de slimme meter. Een deel van de stroom gebruik je namelijk zelf in de woning ook al ben je zelf niet thuis. Denk dan bijvoorbeeld aan sluipverbruik en apparaten als de koelkast en het ventilatiesysteem. De slimme meter kan alleen de stroom registreren die je levert aan het net of afneemt van het net.
bron

Topantwoord

ma
door malty - Sep 15, 2021 om 16:38
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft dan in augustus 111 kWh + 79 kWh (324-245)= 190 kWh verbruikt.
Dat zou per jaar bijna 2300 kWh zijn.
In de winter, vroeger donker, zal het verbruik wat meer zijn.
Kijk in de afrekening van vorige jaren of uw jaarverbruik in de buurt van 2500 kWh ligt.
Overdag levert u stroom terug, wat u terug levert is het verschil wat de zonnepanelen leveren en wat u tijdens dat leveren van de zonnepanelen zelf verbruikt.
Als er overdag geen apparaten zijn die stroom verbruiken zou er 324 kWh terug geleverd zijn.

Fr
door Frysk - Sep 16, 2021 om 11:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reacties.
De uitleg van met name Malty is voor mij helder en duidelijk.

1paul
door 1paul - Sep 16, 2021 om 11:23
3101 Antwoorden / 0 Vragen

uw eigen gebruik op het moment van leveren van de zonnepanelen gaat hier nog van af, u levert dus niet alles terug van wat de zonnepanelen opleveren....

mo
door mof - Sep 17, 2021 om 11:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens Eneco heeft u 111 kwh gebruikt en is er dus meer opgewekt dan uw eigen meting aangeeft.