rcbakker
door rcbakker Nov 22, 2017 om 18:18
Huishouden & energie
Zonnepaneel aan de muur - Suggesties gezocht!

Op dit muurtje is vrijwel de hele dag zon. In de winter iets minder, maar ook dan komt er nog veel direct zonlicht op. Daarom leek het mij een mooi plekje om zonnepanelen op te plaatsen.

En nu snap ik echt dat panelen op het dak plaatsen veel meer oplevert en dat zelf als hang je dit muurtje helemaal vol, dat het nog lang niet voldoende is om mijn energiebehoefte te vervullen. Maar het gaat om het idee.

Het muurtje is 70 cm breed en 230 cm hoog (inclusief ventilatiegaten - als die vrij moeten blijven 200). Er zit een stopcontact op het muurtje, dus er kan een directe aansluiting op het net gemaakt worden.

Wie heeft ideeën/suggesties voor een passende oplossing?

9415 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 22, 2017 om 18:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

“Een stopcontact op het muurtje”.

U veronderstelt toch hopelijk niet dat u met een snoer met stekker aan dat zonnepaneel er bent?

Maar afgezien daarvan heb ik bij meerdere huizen wel zonnepanelen tegen een muur gezien. Maar om nou één paneel aan te schaffen en een omvormer? Dat zal weinig zoden aan de dijk zetten.

Wi
door Wilhelminad - Nov 22, 2017 om 18:29
3 Antwoorden / 1 Vragen

Leuk idee, maar een directe aansluiting op het net gaat niet zomaar, er moet nl een omvormer tussen.

rcbakker
door rcbakker - Nov 22, 2017 om 18:34
2 Antwoorden / 8 Vragen

Ik weet inderdaad dat er een omvormer tussen moet. Ik ben vooral op zoek naar optie die werkbaar zouden kunnen zijn. Het muurtje is vrij smal. Smalle panelen die ik vind worden vooral toegepast op caravans en boten waarmee dan een accu opgeladen wordt. Maar is het dan mogelijk om middels een omvormer het op het stroomnetwerk aan te sluiten?

hereistom
door hereistom Nov 22, 2017 om 18:44
730 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt tot 600W op een stopcontact aansluiten via een Netinverter, hier heb je twee complete sets van 300W of 500W en die werken prima;
https://www.kleinezonnepanelen.nl/index.php?item=230v-zonnepaneelset-_-woning-tuinhuis&action=page&group_id=17&lang=nl#.WhW2aKa0uhA

Je moet nog wel dan montage onderdelen kopen om ze op de muur te bevestigen.
Voor een betere opbrengst is het beter om ze niet plat tegen de muur te bevestigen, maar onder een hoek!

rcbakker
door rcbakker Nov 22, 2017 om 19:46
2 Antwoorden / 8 Vragen

Ja, die had ik ook gevonden. Ik zal ze eens een mail sturen of er ook een set is met 2 panelen. 3 panelen passen namelijk niet op het muurtje. Eventueel zou ik wel kunnen kijken of het 3de paneel op mijn schuurtje kan. Die is de andere kant op gericht. Ik heb dan wel een langere kabel nodig.

aurora1
door aurora1 - Nov 22, 2017 om 19:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u al advies gevraagd aan een gerenommeerde zonnepanelenboer?

rcbakker
door rcbakker Nov 22, 2017 om 19:59
2 Antwoorden / 8 Vragen

Ik heb er een paar benaderd met dezelfde vraag. Enkelen van hen hebben mij een voorstel gedaan voor zonnepanelen op het dak. Anderen hebben de moeite niet genomen te reageren. Dus die ervaring is vooralsnog niet echt positief geweest.

Ge
door Genee - Nov 22, 2017 om 20:07
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Hoeveel stroom denkt u op te kunnen wekken op dat kleine stukje muur?

rcbakker
door rcbakker Nov 22, 2017 om 20:17
2 Antwoorden / 8 Vragen

Geen idee, zoals ik in mijn bericht al aangeef, gaat het om het idee. Ik zoek suggesties voor de mogelijkheden die er zijn om het muurtje voor zonne-energie waarbij rechtstreeks op het stroomnetwerk wordt geleverd. Of het de investering waard is, is een tweede vraag.

Ke
door Keesie113 - Nov 22, 2017 om 20:32
1 Antwoorden / Vragen

Er zijn wel micro-omvormers die per paneel stroom kunnen leveren.
Maar panelen hebben 60 cellen en zijn dan 1x 1,65 meter.
Panelen kunnen ook niet vlak tegen de muur er moet wat ventilatie zijn.
En dan nog afgezien of je passende panelen kan vinden en de niet ideale positie wat kost het (500 euro of meer) en wat leverd het op (300Wp/max 200kW per jaar (40 euro)), dat zijn wel schattingen.
Dus niet zo zinvol.
Beter een goede installatie op het dak.

rcbakker
door rcbakker Nov 22, 2017 om 20:42
2 Antwoorden / 8 Vragen

Dak is helaas geen optie...VVE wil niet. Er zijn ook afwijkende maat panelen, veelal voor boten/caravans etc.. Zou ik dat type panelen kunnen gebruiken in combinatie met een microomvormer en dan rechtstreeks op het netwerk kunnen aansluiten?

Iets ruimte achter de panelen laten is geen probleem, enkele cm zou toch voor ventilatie genoeg moeten zijn?

De opbrengst is voor mij even tweede plaatst. Het gaat me nu ook even om het principe of het kan. Zo ja, dan kan ik ook kijken of ik bijvoorbeeld op mijn schuurdakje ook nog iets kan plaatsen met hetzelfde principe. Daar passen wel 2 panelen op bijvoorbeeld.

tijger1
door tijger1 Nov 22, 2017 om 20:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar vindt de VvE een paneel tegen de muur dan wel goed en of op uw schuur?U zult dat ding aan een steuntje tegen de muur moeten bevestigen. En als ik dat muurtje zo zie, kan daar hooguit één paneel geplaatst worden.

aurora1
door aurora1 Nov 24, 2017 om 03:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het lijkt mij niet dat de VvE dan zomaar wél akkoord zou gaan met panelen tegen dat muurtje. Ik zou ook maar eens nakijken waarover die VvE zoal kan en moet beslissen. Ik vermoed dat op dat muurtje of op het schuurtje niet goed gevonden zal worden.

gerbera
door gerbera - Nov 23, 2017 om 14:02
7348 Antwoorden / 14 Vragen

De opbrengst is voor mij even tweede plaatst. Het gaat me nu ook even om het principe of het kan.
Natuurlijk kan het, er zijn best wel passende panelen te vinden. In 020 is een zaak die levert div. maten geschikt voor tuinhuisje, caravan e.d. dus zal uw maat er ook wel tussen zitten.
En als voort u het kosten/batenplaatje niet uitmaakt gewoon doen.

rcbakker
door rcbakker Nov 23, 2017 om 21:07
2 Antwoorden / 8 Vragen

Weet u hoe die zaak heet? Daar ben ik dan erg benieuwd naar!

gerbera
door gerbera Nov 23, 2017 om 21:51
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Mag hier geen reclame maken maar zit in de Jacob van Lennepstraat nr8. ( zoek op "zonnepanelen Jacob van lennepstraat amsterdam" De eerste onder de streep. de naam heeft iets met een oliestel te maken.

koekeloer
door koekeloer - Nov 24, 2017 om 14:05
562 Antwoorden / 18 Vragen

Zo te zien is er helemaal geen zon op dat muurtje. Dan had er wel een schaduw geweest van de plant en de waterslang.

rcbakker
door rcbakker Nov 24, 2017 om 20:39
2 Antwoorden / 8 Vragen

Ook Nederland kent het fenomeen bewolkt...

mo
door mof - Nov 24, 2017 om 19:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het kan, alleen omdat de zom er onder een hoek op straalt is het minder efficient. Maar het kan.

rcbakker
door rcbakker Nov 24, 2017 om 20:40
2 Antwoorden / 8 Vragen

Heb je suggesties hoe?

gerbera
door gerbera - Nov 25, 2017 om 15:50
7348 Antwoorden / 14 Vragen

U vraagt iedere keer om sugesties mag dus aannemen dat u er zelf geen kijk op heeft. De bedoeling van zonnepanelen is dat de zon  zoveel mogelijk op en niet langs het paneel schijnt. Dat betekend dat de panelen onder een bepaalde hoek gezet dienen te worden om zoveel mogelijk rendement te krijgen. Dit is dan weer afhankelijk van de stand van de zon ten opzichte van het muurtje. Staat deze volledig op het zuiden gericht dan kan u volstaan met geen of een geringe hoek. Dus de onderzijde van het paneel iets verder van de muur dan de bovenzijde. Daarbij dient u er dan weer op te letten dat het bovenste paneel geen schaduw maakt op de bovenste cellen van het paneel wat daar onder hangt. Komt de zon vanaf de zijkant dient u de panelen zodanig te plaatsen dat de zon op panelen staat. U dient ze dan richting de zon (dus iets gedraaid) te plaatsen. Indien u er voor kiest de panelen gewoon vlak tegen de muur te plaatsen zal het rendement in het laatste geval een stuk minder zijn. Hopelijk komt u er nu een beetje uit.
Ter info, de zon komt op in het oosten en gaat onder in het westen, maar dat wist u denk ik wel.

me
door mein33 - Nov 25, 2017 om 17:42
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Wie heeft ideeën/suggesties voor een passende oplossing?

Een zonnepaneeltje op dat smalle muurtje zal weinig opbrengst bieden zodat u er ook echt iets aan hebt en/of u enig voordeel zal opleveren.

Echter de naastgelegenramen vangen uiteraard net zoveel zonlicht als het muurtje en daar zou wel eens "de" oplossing kunnen zitten.
De huidige beglazing laten vervangen door "Transparante zonnepanelen" is mogelijk een redelijk/goed alternatief.

U zult verder echt zelf op onderzoek uit moeten en uw eigen inventiviteit moeten benutten, ik geef alleen maar een voorzetje.  ;-))