justmeagain
door justmeagain Jul 6, 2019 om 22:14
Huishouden & energie

Zonnepaneel rendement?

Geachte forumleden,

Ik zit tegen het punt aan om zonnepanelen te nemen om zo een stukje in duurzaam te investeren. Hollands als ik ben wil ik natuurlijk ook een rendement halen om de kosten terug te verdienen.

Nu heb ik thuis een discussie over de aanschaf en het rendement.

De regering wil de prijs van een Kwh gaan verlagen en die van een M3 gas gaan verhogen.

Als ik dus minder voor een Kwh ga betalen duurt het toch ook langer om de panelen terug te verdienen, het rendement wordt minder lijkt mij.

Mijn partner zegt dat het geen invloed heeft op de terugverdientijd maar ik heb zo mijn twijfels.

Wie heeft er gelijk?

7876 18 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2019 om 22:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stel dat u nu 3.000 Kw gebruikt en daar zeg € 0,30 per Kw voor betaalt, kost u dat € 900,00 (fictieve cijfers).

Als u zelf 3.000 Kw opwekt met die panelen bespaart u dus € 900,00.

Als de elektra straks  € 0,25 per Kw gaat kosten betaalt u € 750,00. Als u dan weer 3.000 Mw opwekt, bespaart u € 750,00.

Als de regering gratis stroom gaat leveren, verdient u dus helemaal niets.

Maar ten eerste worden die zonnepanelen steeds goedkoper en u zou kunnen overwegen dingen die nu op gas werken, dan op elektra te gaan doen.

Ook wordt nu even elektra goedkoper, als men een nieuw contract kan afsluiten, maar wie zegt dat dat volgend jaar ook het geval is?

justmeagain
door justmeagain Jul 6, 2019 om 23:19
623 Antwoorden / 8 Vragen

Geachte Tijger 1, Maar als ik dus nu fictief € 750 ga besparen duurt het dus langer om de panelen terug te verdienen toch, of mis ik iets inmijn berekening?
Alvast dank

tijger1
door tijger1 Jul 6, 2019 om 23:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mee, u mist niets. Maar ik weet natuurlijk niet hoelang uw contract nog loopt. Dus wanneer uw elektra goedkoper wordt.

Maar zoals gezegd, als de elektra gratis wordt, is die investering weggegooid geld.

pino123
door pino123 Jul 8, 2019 om 13:56
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ja het klopt, maar u vergeet dat u over het resterende gedeelte ook minder kosten aan elektriciteit betaalt.

even uitgaan van Tijger; wekt 3000 op en bespaard €900

Maar u gebruikt naast de 3000 nog 2000; dan betaalt u over de 2000 ook minder, namelijk het lagere bedrag. U kunt dit bedrag weer in het terugverdienmodel stoppen. Dit geldt alleen indien u meer gebruikt dan dat u opwekt.

ma
door malty - Jul 7, 2019 om 00:12
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Als de prijs van stroom lager wordt, wordt de terugverdientijd langer.
De terugverdientijd is nu zo’n 10 jaar.
Dan begint u pas te verdienen maar na 2022 wordt de salderingsregeling afgebouwd en na 2030 stopt deze en krijgt u waarschijnlijk nog maar 6 ct voor teruggeleverde electriciteit.
Voor de teveel opgewekte energie, dat is overdag krijgt u dan veel minder betaald, terwijl u voor de afgenomen electriciteit in de donkere uren wel de volle prijs betaald.
Het is dan geen wegstrepen meer, wat nu wel gebeurt, van teruggeleverd tegen gebruik.

ma
door malhy2 Jul 27, 2019 om 19:29
309 Antwoorden / 13 Vragen

En daarom is het slim om geen slimme meter te nemen als je zonnepanelen hebt.

tdmduc
door tdmduc - Jul 7, 2019 om 08:06
703 Antwoorden / 2 Vragen

Wij hebben inmiddels naar volle tevredenheid 11 stuks zonnepanelen met een mooi rendement. Met de speciale app(Solar Edge) op de smartphone heb je van minuut tot minuut inzage wat jouw "fabriekje" doet.

Wij hebben de ontslagpremie van mijn vrouw hier voor ingezet dus we hoefden er niet voor te sparen of te lenen, stukje idealisme van haar kant en technisch interesse van mijn kant.

Bijt je zelf niet stuk op rendementen en afschrijvingen, die fluctueren nog al en zijn afhankelijk van de hoeveelheid panelen die je nodig hebt en welk materiaal je gaat gebruiken(Chinees/Zweeds/Duits).

VVD zit al weer aan de fiscale stoelpoot te zagen of ze die paneelgekte wllen belasten op één of andere manier want voor niets gaat de zon op....of toch niet?

Waar wij vooral blij van worden is de meter die stilstaat op momenten dat wij een was draaien, strijken, electrische oven, vaatwasser aan hebben staan.

Dit scheelt slokken ten opzichte van onze paneel-loze tijd.

TIP: er zijn veel "doe het zelf cowboys" die zichzelf aanbieden als specialist op dit moment, kies een gerenomeerd bedrijf dat al wat jaartjes in de buisness zitten.

Ik zeg gewoon DOEN!

newmikey
door newmikey - Jul 7, 2019 om 08:19
830 Antwoorden / 0 Vragen

"Terugverdienen" als het om zonnepanelen gaat is altijd een kulargument geweest. Doe het uit hobby of omdat je wilt laten zien dat je ergens om geeft, maar doe het niet om het "terugverdienen". Lang voordat de panelen genoeg energie hebben opgewekt om de aanschafprijs te kunnen evenaren, gaar er wel een omvormer kapot, of het rendement van de panelen holt achteruit door glascorrosie of een andere aandoening die de absorbtie karakteristiek negatief beinvloedt. Tegen die tijd zijn er weer nieuwere, nòg betere maar ook duurdere en wordt electriciteit nog goedkoper door de inzet van windparken op zee en kerncentrales op land.

Doe het ook niet om het milieu: zonnepanelen zijn ongelofelijk vervuilend om te maken, verbruiken zeer zeldzame delfstoffen (sommige halfgeleider elementen) en verstoken hele grote bergen CO2 bij het vervoer van China naar hier (ja, oóḱ die Duitse die met Chinese elementen gemaakt worden). Tenslotte zijn zonnepanelen puur milieugif bij het verwerken van de afvalstroom waarin veel halfgeleiderelementen en niet terugwinbare metalen overblijven.

deexpert
door deexpert Jul 8, 2019 om 17:18
104 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is niet de vraag

newmikey
door newmikey Jul 9, 2019 om 22:29
830 Antwoorden / 0 Vragen

@DEEXPERT
Als u ontevreden bent met wat ik geplaatst heb, staat het u altijd vrij te klagen bij de redactie. Ik stel het hele concept "terugverdienen" aan de kaak als het gaat over zonnepanelen. U bent echter niet van de forumpolitie en ik heb u ook niet nodig om gestelde vragen te interpreteren. U heeft altijd veel commentaar op wat anderen plaatsen en vindt het allemaal onzin, prima hoor maar mij boeit het niet zo wat u vindt.

panter22
door panter22 - Jul 7, 2019 om 08:24
6599 Antwoorden / Vragen

Het is toch de bedoeling om zonnepanelen aan te schaffen omdat het goed is voor het milieu.

jo
door jorisw Jul 7, 2019 om 10:41
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ja.

deexpert
door deexpert Jul 8, 2019 om 17:18
104 Antwoorden / 2 Vragen

Pardon, waar staat dat?

ro
door ron503 - Jul 7, 2019 om 09:29
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het is nog koffiedik kijken voor wat betreft de nieuwe salderingsregels want wordt het deel dat op jaarbasis teveel is opgewekt gesaldeerd of op maandbasis. Bij de aanschaf van zonnepanelen komt nog best wel iets kijken, het dak vol leggen met panelen om maar zoveel als mogelijk elektra op te wekken lijkt mij onverstandig en onnodig kostbaar omdat energieleveranciers niet op kleinschalige elektra centrales zitten te wachten. Als u zeg 6000 Kwh per jaar aan elektra gebruikt en de zonnepanelen op die behoefte afstemd dan kan de woning qua elektra zelf voorzienend worden volgens het nul op de meter principe. De installatie is bij aanschaf goedkoper omdat er minder panelen nodig zijn en de kans dat u een groot deel tegen kostprijs terug levert wordt kleiner. Daarbij is de teruggave energie belasting een vast bedrag en wordt op de totale energie rekening in mindering gebracht ongeacht het totale verbruik. Mijn advies zou zijn, laat u heel goed voorlichten en laat u niet verleiden om toch maar het hele dak met panelen vol te leggen om maar zoveel als mogelijk elektra op te wekken.

ne
door neodutchio - Jul 7, 2019 om 09:47
5144 Antwoorden / 12 Vragen

Geen idee hoeveel gas u verbruikt, maar als de zonnepanelen in plaats van het gas komen bespaart u meer. Ik gebruik gas enkel om te verwarmen, maar dat kan ook met een elektrische ketel. Overdag op zonnepanelen de temperatuur hoger in de ketel en 's nachts op een bespaarstand. Zo heb je de dure kosten van een gasaansluiting niet meer en ga je sneller besparen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 7, 2019 om 10:26
16814 Antwoorden / 202 Vragen

Waar heeft u gehoord en/of gelezen dat de prijs voor via zonnepanelen teruggeleverde electra zou dalen?
Dat als eerste. Ten tweede, u plaats (ben van plan om) zonnepanelen. Die leveren energie op in uw voordeel.
Dat betekent hoe dan ook dat u minder afneemt van het net en dat betekent dan wel dat u voor hetgeen u dan alsnog afneemt minder behoeft te betalen per Kwh. Dat levceert dus op.

jo
door jorisw - Jul 7, 2019 om 10:42
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Voor investeringen moet je nooit kijken naar overheidsregels. Gewoon bruto rekenen en alles wat je terug kunt krijgen is meegenomen. Een investering is immers voor jaren, en overheidsregels vaak maar tot de volgende verkiezingen.

gerbera
door gerbera - Jul 7, 2019 om 10:58
7357 Antwoorden / 14 Vragen

De regering wil de prijs van een Kwh gaan verlagen en die van een M3 gas gaan verhogen.

De gasprijs wordt in een keer verhoogd en de KWh prijs doen ze 3 jaar over om deze in stappen te verlagen. Maar buiten dat, u heeft altijd een verdienmodel omdat u minder van het net afneemt, maar waarom er altijd het terugverdienen bij gehaald wordt. Bij aanschaf van een nog energierzuinige CV ketel gaat men toch ook niet uitrekenen wanneer de ketel is terug verdient, je investeerd uit kosternbesparing of denk ik te simpel.

zw
door zwaardvis Jul 8, 2019 om 12:32
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Bovendien is "verlagen" overheidspraat voor minder verhogen dan aanvankelijk de bedoeling was, maar per saldo nog steeds verhogen dus.

Wi
door Willy Jansen - Jul 7, 2019 om 13:40
6 Antwoorden / 6 Vragen

Het rendement wordt natuurlijk wat minder. Als je 3 jaar geleden zonnepanelen aangeschaft had, was/is het rendement ongeveer 15%. Als je nu zonnepanelen aanschaft, is het rendement aanzienlijk minder door in lichte mate de electra prijs verlaging, maar vooral doordat de saldering regeling over 3,5 jaar wordt afgebouwd. Het huidige rendement op zonnepanelen zal dan op ongeveer 8% uitkomen. Wil je meer rendement dan dien je te besparen op gas d.m.v hybride warmtepomp stand alone ingericht in combinatie electrisch/infrarood bijverwarming. Dan zal het rendement op zonnepanelen/warmtepomp/electra-infrarood bij verwarmen ongeveer 14%. Echter pas op bij de meeste huizen is het meest te besparen door goede spouwmuurisolatie.

jo
door jorisw Jul 7, 2019 om 13:45
4340 Antwoorden / 1 Vragen

"Echter pas op bij de meeste huizen is het meest te besparen door goede spouwmuurisolatie"

Dit geldt alleen voor oude huizen die nooit eerder zijn geisoleerd. Alles wat in pak m beet de laatste 30 jaar is gebouwd, is goed geisoleerd.

Topantwoord

deexpert
door deexpert - Jul 8, 2019 om 12:00
104 Antwoorden / 2 Vragen

Het anwoord kan kort zijn.

U heeft dan langer nodig om deze "terug te verdienen".

Stoor je niet aan de meeste antwoorden die geen antwoord geven op je vraag.

gerbera
door gerbera Jul 8, 2019 om 12:48
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Nee uw reactie is het enige juiste toppie.  Maar als de TS minder betaald voor een KWh is volgens mij de verdienste hoger t.o.v het huidige tarief. Reken daar het terugleveren bij en het terug verdienen wordt eerder korter.

Als ik dus minder voor een Kwh ga betalen duurt het toch ook langer om de panelen terug te verdienen,

deexpert
door deexpert Jul 8, 2019 om 12:52
104 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou stoppen met antwoord te geven, je snapt er niets van

gerbera
door gerbera Jul 8, 2019 om 15:23
7357 Antwoorden / 14 Vragen

IK snap het prima, probleem is dat u de vraag niet goed leest. De TS schrijft duidelijk, Als ik dus minder voor een Kwh ga betalen, dus minder dan het huidige tarief houdt je echt geld extra over.

deexpert
door deexpert Jul 8, 2019 om 16:15
104 Antwoorden / 2 Vragen

NEE  LEES: WAAR SCHRIJFT HIJ DIT DAN?

Geachte forumleden,

Ik zit tegen het punt aan om zonnepanelen te nemen om zo een stukje in duurzaam te investeren. Hollands als ik ben wil ik natuurlijk ook een rendement halen om de kosten terug te verdienen.

Nu heb ik thuis een discussie over de aanschaf en het rendement.

De regering wil de prijs van een Kwh gaan verlagen en die van een M3 gas gaan verhogen.

Als ik dus minder voor een Kwh ga betalen duurt het toch ook langer om de panelen terug te verdienen, het rendement wordt minder lijkt mij.

Mijn partner zegt dat het geen invloed heeft op de terugverdientijd maar ik heb zo mijn twijfels.

ma
door malty Jul 8, 2019 om 16:31
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@gerbera U slaat de plank mis, als de kwh prijs naar beneden gaat duurt het langer voordat de TS zijn investering terugverdiend heeft.

1paul
door 1paul - Jul 8, 2019 om 15:44
3123 Antwoorden / 0 Vragen

tuurlijk heeft dit invloed, als de kwh/prijs naar omlaag gaat moet je meer opwekken om aan de aanschafprijs toe te komen...

5000 Euro: 0,25= 20000 kwh
5000 Euro:0,20= 25000kwh.

oftewel, je moet 5000 meer opwekken bij een netto investering van 5000 euro...

aw
door awm - Jul 8, 2019 om 16:07
44 Antwoorden / 8 Vragen

Dat duurzame investeren is vooral voor je portemonnee. Alle stroom die je opwekt gaat naar het net en daar betalen vooral de mensen aan mee zonder zonnepanelen. Wij als zonnepanelenbezitters noemen dat de gratis staatsaccu.

ma
door malty Jul 8, 2019 om 16:48
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is de terugleververgoeding die u krijgt of levert u niet méér stroom terug dan u zelf verbruikt?

deexpert
door deexpert Jul 8, 2019 om 17:41
104 Antwoorden / 2 Vragen

AWM, nog nooit van gehoord, wat een onzin. Geen antwoord op de vraag.

aw
door awm Jul 12, 2019 om 17:16
44 Antwoorden / 8 Vragen

deexpert, iedereen betaalt netkosten en alleen de pv-mensen profiteren er van. Ik woon in een wijkje met oude mensen die denken "het zal mijn tijd wel duren" en kopen geen pv's maar ze laten me wel weten dat ze mij een profiteur vinden.
Gelijk hebben ze.

agapon1951
door agapon1951 - Jul 8, 2019 om 20:22
168 Antwoorden / Vragen

Bekijk hoeveel energie je nodig hebt voor je huis. Bij mij 8 panelen die in het eerste jaar al meer dan 600 euro opleverden aan uitgespaarde energie m.a.w. bij het afsluiten bij een energieleverancier kijk dan ook naar de voordelen van geldelijk aanbiedingen.
Bij een aanbod van b.v. in een jaar 150 aan het einde van het contract, kun je dat erbij optellen en vervolgens ga naar de andere leverancier die wederom een geldelijke beloning geeft. Bij juiste gebruik maak je goede kans dat je toebetaald krijgt. Leg alle energie maatschappijen op een rijtje en je zult zien dat de grote jongens het duurst uit de bus komen. Op gas kun je flink besparen door verstandig mee om te gaan. Drukpannen is er eentje van, b.v. ook aardappeln even aan de koook een min of 5 gas uit (met deksel erop) en tot je verbazing zijn de aardappelen 20 minuten later gewoon heet en gaat. Wortelen hetzelfde en zo zijn er vele manieren om uit te sparen.

gerbera
door gerbera - Jul 9, 2019 om 15:18
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Om het allemaal simpel te houden,  hier  kunt u uitrekenen wat de (huidige) terugverdien tijd is. Belangrijk punt is dat u meer moet terugleveren dan u zelf verbruikt.

ma
door malty Jul 9, 2019 om 15:55
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Het beste is om het aantal zonnepanelen af te stemmen op het eigen jaarverbruik, al wat je meer teruglevert krijg je een schamele terugleververgoeding voor.
Waarom het belangrijk is dat je meer teruglevert is me niet duidelijk, de grote winst zit hem in het eigen verbruik opwekken, die krijg je vergoed tegen de prijs van de afgenomen energie.

tijger1
door tijger1 - Jul 9, 2019 om 23:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is toch allemaal fictief gedoe. Zou de elektra gratis zijn dan bespaar je niets. Kies je de leverancier met de duurste elektra dan “bespaar” je veel.

Bekijk het gewoon van de andere kant. Als je kunt opwekken wat je in een jaar verbruikt, heb je geen kosten voor elektra. Afgezien van de afschrijving op die panelen en de omvormer.

Dus als dat spul zeg 15 jaar meegaat, dan deel je de aanschafkosten min de btw door 15 en dat kost het je dan nog per jaar. Doe je er langer mee, heb je mazzel, korter dan pech.

Em
door Emmap - Jul 15, 2019 om 21:48
162 Antwoorden / 8 Vragen

Hoe lager de prijs van de kWh die de stroomleverancier aan u in rekening brengt, hoe langer het duurt voor je de investering hebt terugverdiend.
Ons oudste paneeltje ligt al 20 jaar zijn werk te doen, maar had een waanzinnige terugverdientijd. (erg lang...). De terugverdientijd was destijds voor ons geen argument - wel: samen met duizenden anderen iets positiefs in beweging zetten in een tamelijk conservatieve stroommarkt.
De jongste set panelen liggen er nu zo'n zeven jaar, en we zitten nu bijna op het omslagpunt waarop we van een investering naar verdienen gaan. Dit was / is dus een interessante terugverdientijd. De panelen zullen nog wel een jaar of vijftien meegaan, en we wekken jaarlijks ongeveer net zo veel op als we verbruiken.

We houden wekelijks de standen bij van wat de panelen opleveren, en in het stookseizoen nemen we wekelijks de standen van gas en elektra op (met de hand). Zo hebben we nu een zeer langjarig overzicht van wat we verbruiken en wat het effect was op mn. het gasverbruik door div. besparingen, isolaties etc. Leidingisolatie was als het om terugverdientijd gaat bij ons het meest succesvol: 6 mnd. terugverdientijd (met 2 x ca. 20 m. cv-leiding op zolder, werd de zolder warm, de woonkamer niet).

Neem ook mee in de berekening dat een (koop)huis met zonnepanelen bij verkoop gemiddeld hoger in waarde blijkt (meer dan de investering). Dat is mooi meegenomen.
En o ja... Vergeet niet dat de stroomrekening opgebouwd is uit een deel voor de geleverde kWh en een deel 'vastrecht' - dat blijft u betalen zolang u aan het net zit.

Veel succes!