em
door emmavangog Jul 30, 2013 om 12:38
Huishouden & energie

Zonnepanelen

Hoe lang gaan zonnepanelen mee en is dan het rendement nog net zo goed als ze nieuw zijn?
en zijn ze dan wel winstgevend na verloop van tijd?

19368 7 Rapporteer

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 30, 2013 om 13:11
937 Antwoorden / 2 Vragen

Veel zonnepanelen hebben de garantie dat ze na 20 jaar nog 80% van hun originele rendement hebben. Ze kunnen 30 jaar meegaan, en aangezien je ze na 10 jaar terug verdient kunt hebben is het zeker wel een leuke investering! uiteraard kunnen ze ook eerder kapot, daarom is slim ze te "verzekeren" dan betalen ze zichzelf binnen 15 jaar sowieso wel terug en dan bent u zeker van goed werkende panelen.

Houd er rekening mee dat de omvormers etc maar een jaar of 10 meegaan, en dat ze daarna heel snel rendement verliezen. De kosten voor het vervangen zijn voor u zelf en vooral uurloon kan hoog oplopen. Dus je moet echt rekening houden dat ze na 15 jaar beginnen te verdienen.

ge
door gerboe - Jul 30, 2013 om 13:21
806 Antwoorden / 0 Vragen

Het verhaal van @kaasbroodje klopt. Afhankelijk van de producent en leverancier kan het gegarandeerde rendement nog wat oplopen. Mijn panelen moeten na 25 jaar nog ruim 80 procent leveren. Pas verdienen na 15 jaar geld verdienen lijkt me wat aan de pessimistische kant. Hangt er ook van af of je zelf installeert, of er in je gemeente of provincie subsidie bovenop de landelijke subsidie gegeven wordt etc.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 30, 2013 om 13:47
937 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=gerboe schreef op dinsdag 30 jul 2013, 13:21]Het verhaal van @kaasbroodje klopt. Afhankelijk van de producent en leverancier kan het gegarandeerde rendement nog wat oplopen. Mijn panelen moeten na 25 jaar nog ruim 80 procent leveren. Pas verdienen na 15 jaar geld verdienen lijkt me wat aan de pessimistische kant. Hangt er ook van af of je zelf installeert, of er in je gemeente of provincie subsidie bovenop de landelijke subsidie gegeven wordt etc.

In die 15 jaar zit dan wel een onderhoudscontract om de omvormers te laten vervangen en de panelen goed te reinigen ( 4 keer per jaar ) en dan ga ik ook wel uit van een minimaal aantal zon uren, kan het allemaal alleen maar meevallen.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 31, 2013 om 11:09
937 Antwoorden / 2 Vragen

@ts

Alles over duurzaamheid waaronder topics over zonne energie
het ( bijna ) al wetende tweakers

di
door digioma - Jul 31, 2013 om 11:32
646 Antwoorden / 29 Vragen

Onze ervaring: sedert 12 jaar . Drie zonnepanelen op het dak. Staan schuin en naar het Westen gericht (kan niet anders door ligging woning. Destijds aangeschaft middels promotie en aktie Greenpeace.
Totale opbrengst in 12 jaar tijd 1650 Kw. Bijna niets dus en het geld niet waard.
Momenteel helemaal geen opbrengst omdat een boom (van de Gemeente) vlak voor ons huis staat en alle licht wegneemt. Heb hier uiteraard contact met de gemeente over opgenomen en een petitie van de buren links en rechts ingediend omdat zij allebei in de zomer geen daglicht meer in hun keuken hebben door deze boom. Twee heel gewichtige heren zijn met hun auto (ik woon 5 minten van het stadhuis) komen kijken:
Commentaar 1e ambtenaar: dat had u 12 jaar geleden al kunnen bedenken toen u de panelen kocht (die boom is in die periode ongelofelijk groot geworden)
Commentaar 2e ambtenaar: wees blij dat wij een groenbeleid hebben en dat deze boom het ecologisch evenwicht in staat houdt en zorgt voor evenwicht zuurstof/stikstof.
Er wordt dus niet gekapt!
Ter info: ik woon in een van de meest groene buurten van onze stad en... de gemeente promoot in buurtkrantjes de aanschaf van zonnepanelen.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 31, 2013 om 11:36
937 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=digioma schreef op woensdag 31 jul 2013, 11:32]Onze ervaring: sedert 12 jaar . Drie zonnepanelen op het dak. Staan schuin en naar het Westen gericht (kan niet anders door ligging woning. Destijds aangeschaft middels promotie en aktie Greenpeace.
Totale opbrengst in 12 jaar tijd 1650 Kw. Bijna niets dus en het geld niet waard.
Momenteel helemaal geen opbrengst omdat een boom (van de Gemeente) vlak voor ons huis staat en alle licht wegneemt. Heb hier uiteraard contact met de gemeente over opgenomen en een petitie van de buren links en rechts ingediend omdat zij allebei in de zomer geen daglicht meer in hun keuken hebben door deze boom. Twee heel gewichtige heren zijn met hun auto (ik woon 5 minten van het stadhuis) komen kijken:
Commentaar 1e ambtenaar: dat had u 12 jaar geleden al kunnen bedenken toen u de panelen kocht (die boom is in die periode ongelofelijk groot geworden)
Commentaar 2e ambtenaar: wees blij dat wij een groenbeleid hebben en dat deze boom het ecologisch evenwicht in staat houdt en zorgt voor evenwicht zuurstof/stikstof.
Er wordt dus niet gekapt!
Ter info: ik woon in een van de meest groene buurten van onze stad en... de gemeente promoot in buurtkrantjes de aanschaf van zonnepanelen.

Uiteraard leveren panelen naar het westen geen reed op, u bent gewoon getild op dat moment want panelen verliezen zo zeer veel energie. En die boom, ja, die verpest het nu helemaal

st
door stinsel - Aug 2, 2013 om 14:30
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb sinds maart dit jaar 10 zonnepanelen. Via www.123zonne-energie.nl van Vereniging Eigen Huis aangeschaft per collectieve inkoop. Alle werk en onderzoek wordt je uit handen genomen en ik ben zeer tevreden over hoe alles verlopen is. De website geeft heel veel nuttige informatie over alles wat er bij zonnepanelen komt kijken. Ik kan het je aanraden om er eens een kijkje te nemen.

Ik vind het wel erg jammer dat veel mensen het steeds maar weer over terugverdientijd en winstgevendheid hebben. Natuurlijk is dit mooi meegenomen, maar denkt men er ook zo over bij de aanschaf van een andere auto, een nieuwe keuken of een nieuwe vloer?

Enkele (financiële) argumenten om de knoop toch door te hakken:
* De investering levert veel meer op dan als je het geld op een spaarrekening laat staan.
Dat was voor mij wel een eye opener.
* Je huis stijgt in waarde en is makkelijker en sneller te verkopen, mocht een verhuizing in de planning staan.
* Ik ben nóg bewuster geworden van mijn verbruik, en daardoor ook van gas, water, en andere consumptie-zaken. Ik bespaar en verdien dus op alle fronten.
* Het maakt me blij en trots dat ik zo kan bijdragen aan duurzaamheid.