Dj
door DjViper1974 Feb 1, 2023 om 20:38
Huishouden & energie

Zonnepanelen aankoop btw vraag

Hallo,

De vraag, ik heb begrepen dat de btw van de zonnepanelen af is bij aanschaf.

Nou kom ik bij verschillende webshops tot de conclusie dat ze nog steeds de btw berekenen.

Bijvoorbeeld bij 1 webshop was de prijs in november en december van 2 zonnepanelen plug and play 800 euro inclusief BTW voor een set.

Nu is hetzelfde setje nog steeds 800 euro het enigste wat veranderd is dat ze de tekst achter de prijs incl. btw veranderd hebben naar excl. btw.

Nou is de vraag mag dit ?

Mvg, Anne

4954 11 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 1, 2023 om 20:41
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Waar heeft u de info gezien dat er geen btw geheven zou moeten worden op zonnepanelen? Ik weet dat er op dit momdent tenminste één bedrijf is dat weer adverteert met BTW vrij maar ook dat is niet geheel juist naar de letter van de wet. In dat geval heeft men de prijs verlaagd en komt met aanrekenen van BTW op de oorspronkelijke prijs. Bij iedere verkoop moet wettelijk BTW worden aangerekend.

Er zijn wel mogelijkheden voor het verkrijgen van subsidie. Let bij aankoop via webshop in ieder geval op het gegeven of ze betrouwbaar zijn.

Zie voor nadere uitleg o.a.dit aangaande  de veelheid van waarschuwende info die er al is m.b.t. het nagaan van betrouwbaarheid van webwinkels, bestellen in het buitenland of van goederen die uit het verre buitenland komen, dropshippers etc.

Zie dit fragment: https://www.bnnvara.nl/kassa/videos/575869?utm_source=20220109-kassa&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa%20zondagbrief

Of deze zeer recente https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/malafide-webshop-onduidelijke-dropshipper-of-betrouwbare-webwinkel-zo-word-jij-nooit-meer-genept/?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_content=dmd-radar&utm_campaign=Nieuwsbrief%20maandag%203%20oktober&at_medium=email&at_emailtype=retention&at_campaign=avrotros_dmd_radar&at_send_date=20221003#at_emailtype=retention&at_medium=email&at_campaign=avrotros_dmd_radar&at_send_date=Nieuwsbrief+maandag+3+oktober

Zie verder voor nog meer details/waarschuwingen: ACM www.consuwijzer.nl

(https://ictrecht.nl/2011/06/20/een-klacht-over-een-webwinkel-ga-naar-consuwijzer/)  Het nagaan of de webwinkel een erkend keurmerk met ook geschillenregeling heeft is hierbij van groot belang.

Bedenktijd: wanneer niet, wanneer wel? | ACM.nl

 https://www.consuwijzer.nl/online-winkelen/ik-heb-online-iets-besteld-maar-krijg-het-niet-geleverd-wat-nu  ; https://www.thuiswinkel.org/consumenten/veilig-online-shoppen/betrouwbare-webshop;   https://www.plusonline.nl/veilig-online/bestellen-

Bekende malafide handelspartijen | politie.nl

 en  https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/dropshipping-hoe-werkt-dat

Bestellen in China: let op de valkuilen | PlusOnline

Online kopen: Zo shop je veilig online | Consumentenbond

jewee
door jewee Feb 3, 2023 om 10:53
61 Antwoorden / Vragen

U heeft het fout....de BTW op zonnepanelen is per 1-1-2023 afgeschaft....echter NIET op arbeidsloon

Zie noot.:
De btw op zonnepanelen vanaf 1 januari 2023 afgeschaft. De btw gaat omlaag van 21% naar 0%. Dit zogenoemde nultarief geldt alleen als de zonnepanelen worden geïnstalleerd op woningen of bijgebouwen van een woning, zoals een schuur.1 jan 2023

hereistom
door hereistom - Feb 1, 2023 om 21:14
730 Antwoorden / 1 Vragen

@Heremietkreeft TS heeft gelijk, per 1 januari 2023 zijn zonnepanelen voor het huis BTW vrij;

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i28670/btw-nultarief-voor-zonnepanelen-officieel-van-kracht

jewee
door jewee Feb 3, 2023 om 10:57
61 Antwoorden / Vragen

Heremietkreeft heeft niet gelijk
Op zonnepanelen wordt GEEN BTW  geheven!!

hereistom
door hereistom Feb 3, 2023 om 11:18
730 Antwoorden / 1 Vragen

Er staat toch ook dan TS (=Topic starter) gelijk heeft.

justmeagain
door justmeagain - Feb 1, 2023 om 23:12
623 Antwoorden / 8 Vragen

@heremietkreeft.
Ik weet dat u denk dat een ts alle door u opgesomde linkjes gaat klikken.
Buiten het feit dat uw informatie niet klopt met betrekking tot de btw stuurt u ook deze link in uw opsomming.
Wat heeft dit ermee te maken?

Leg nu gewoon eens uit waarom u besloot om het belangrijke onderwerp kopen in/uit China als belangrijk voor dit item te vinden

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 1, 2023 om 23:26
2010 Antwoorden / Vragen

Mag wat? Ze brengen toch geen btw meer in rekening. De panelen zijn blijkbaar 21% duurder geworden. Het staat u natuurlijk vrij een goedkopere leverancier te zoeken.

1paul
door 1paul - Feb 2, 2023 om 08:22
3101 Antwoorden / 0 Vragen

ja hoor, een ieder mag vragen wat ie wil net als jij daar mag kopen waar jij wil!

pino123
door pino123 - Feb 2, 2023 om 08:49
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Alles mag, ik mag ook mijn tweedehands tv verkopen voor boven de nieuwprijs. De vraag is alleen of er iemand in trapt of dat iemand verder op zoek gaat naar een prijs die wel passend is voor een product.

jewee
door jewee - Feb 3, 2023 om 10:59
61 Antwoorden / Vragen

Heremietkreeft geeft verkeerde info:
U heeft het fout....de BTW op zonnepanelen is per 1-1-2023 afgeschaft....echter NIET op arbeidsloon

Zie noot.:
De btw op zonnepanelen vanaf 1 januari 2023 afgeschaft. De btw gaat omlaag van 21% naar 0%. Dit zogenoemde nultarief geldt alleen als de zonnepanelen worden geïnstalleerd op woningen of bijgebouwen van een woning, zoals een schuur.1 jan 2023

St
door Stan Simons - Feb 3, 2023 om 11:49
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo, de praktijk was/is dat ik in 2020 €0,96 per geïnstalleerd Wp betaalde na teruggave van BTW en inclusief leggen en aansluiten. In 2021 betaalde mij buurman in vergelijkbare situatie ca. €1,00 per geïnstalleerd Wp na aftrek van BTW teruggave. Nu betaal je ca. €1,50 tot zelfs €2,00 per geïnstalleerde Wp en is er geen BTW meer terug te vragen. HOE ZO ZONNEPANELEN GOEDKOPER GEWORDEN !!!???

Ja
door JannyBoe Feb 3, 2023 om 12:13
503 Antwoorden / Vragen

De prijs van zonnepanelen is gedaald van 3,60 euro/Wattpiek in 2009 naar 1,45 euro/Wattpiek in 2021 volgens onderzoeksgegevens bij Milieucentraal.
Het verschil met uw buurman kan ook komen door rap gestegen arbeidskosten, een andere installateur, een ander type omvormer, etc.

mo
door mof - Feb 3, 2023 om 13:08
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Btw is omzetbelasting. Alleen bedrijven kunnen aanschaffen ex btw. Particulieren betalen altijd btw uit 1 van de drie tarifgroepen: 21%, 9%, of 0%.

bij 0% tarief is inc Btw gelijk aan ex Btw, desondanks is het nog steeds inc.btw, dus de btw is betaald, dus de belastingsienst kan nooit achteraf nog btw heffen.