fr
door frankie1977 Sep 25, 2021 om 09:45
Huishouden & energie

Zonnepanelen leveren te weinig op

We hebben 2 jaar terug een 13 tal zonnepanelen laten plaatsen van type Sunpower 320kw via Zonadvies Nederland.

Er zijn 10 panelen geplaatst aan de achterkant, en 3 aan de voorkant.

Bij de verkoop werd aangegeven dat plaatsing voor achter bijna niet zo verschillen, en dat is ook aantoonbaar middels 2 offertes die we van hen hebben gehad. (1 met 12 en 1 mer 13 panelen).

 Het blijkt nu dat de panelen aan de voorkant ca 35% minder opleveren dan die aan de achterkant. Wij hebben hier nu meedere malen vragen overgesteld maar enige dat wij als reactie krijgen is systeem werkt goed en verwachte jaaropbrengst is juist.
De verwachte jaar opbrengst wordt ook niet gehaald (- 5%) maar dat zie ik als verbruik bij een auto. Dat haal je ook niet.

Het issue vinden wij vooral dat we zijn voorgelogen over de opbrengst per paneel want die klopt overduidelijk niet en als we goed waren voorgelicht waren we die 3 extra panelen mogelijk niet genomen.

Het verschil tussen voor en achter is nu in bijna 2 jaar tijd ruim 200kw per paneel. Dit komt overeen met 220kw x 3 panelen x 25jaar a 24ct/kw  is 1500 euro lagere opbrengst.

Wij hebben een bedrag van 250euro nog altijd niet betaald in afwachting van een inhoudelijke reactie maar blijven nu betalings herinneringen krijgen.lnen hebben nu een mail gehad dat de servive en fabrieks garantie zijn stopgezte tot betaling is gedaan.

Wat zouden jullie doen? Issue is ondertussen ook ingediend bij rechtsbijstandsverzekering en ingebreke stelling met verzoek tot het bieden van een oplosing zijn gestuurd maar geen reactie gehad.

10452 15 Rapporteer

getty
door getty - Sep 25, 2021 om 09:46
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Gewoon afwachten op uw rechtsbijstand, wat wilt u anders doen?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 25, 2021 om 12:11
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Frankie1977,

Als u vooraf onderzoek had gedaan naar dit bedrijf, zou u veel klachten hebben  gevonden......

Klik op de volgende link :

https://nl.trustpilot.com/review/www.zonadviesnederland.nl

ro
door ronny530 - Sep 25, 2021 om 12:20
2773 Antwoorden / 41 Vragen

De verwachte totale opbrengst wordt op 5% na wel gehaald en daar gaat het uiteindelijk om. Dat de drie panelen aan de voorzijde minder opleveren heeft van doen met de zonlicht inval en het aantal uren per dag dat de zon er op schijnt. U gaat er van uit dat elk paneel dezelfde opbrengst heeft en telt die opbrengst bij elkaar op maar u vergeet de factor aantal uren zonlicht die nodig zijn om die opbrengst te behalen. Theoretisch zouden de panelen bij volle zonlicht de maximale opbrengst kunnen halen maar in de praktijk lukt dat vrijwel nooit en kan dus ook niet gegarandeerd worden. Ik vrees dat u ten onrechte bent opgehouden te betalen want om de maximale opbrengst uit het zonnepanelensysteem te halen zijn 13 panelen aangeraden en die opbrengst wordt op 5% na ook behaald.

panter22
door panter22 - Sep 25, 2021 om 15:03
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je de algemene voorwaarden gelezen?
1.6. De in de Offerte verstrekte gegevens met betrekking tot de verwachte stroomproductie en besparingen zijn een algemene weergave en hieraan kunnen geen rechten worden ontleend tenzij expliciet schriftelijk anders is overeengekomen.
https://zonadviesnederland.nl/wp-content/uploads/2017/08/Algemene-Voorwaarden-Zon-Advies-Nederland-Particulier-versie-2017-02.pdf

A
ls je de 3 extra zonnepanelen niet had genomen, dan had je stroom bij moeten kopen.
Dat was voordeliger geweest dan de opbrengst van de 3 zonnepanelen?
Nu heb je geen service en garantie meer. En dat voor €250. Of wil je €1500 korting?
Wat wil je eigenlijk van zonadvies?

gerbera
door gerbera - Sep 25, 2021 om 16:25
7358 Antwoorden / 14 Vragen

U zou de 3 voorste paneln niet genomen hebben omdat u er van uit gaat dat u bent voorgelogen. Nou kan ik misschien simpel denken maar als aan beide zijde van uw dak vehoudingsgewijs dezelfde opbrengst wil hebben moet de zon wel de hele dag recht boven uw dak staan. En het lijkt mij sterk dat dit het geval is,wat u vooraf had kunnen weten, dus bent u afhankelijk van het aantal zonuren op de panelen waar dus een verschil in kan zitten. U doet er vervolgens nog een rekensom bij gerekend over 25 jaar maar wat als de bedragen anders worden. Zo u die 3 panelen niet had geplaatst had u daar de opbrengst niet van gehad dus moet u even uitrekenen wat dit had gescheeld. Een verschil van 200kW over 2 jaar vindt ik nogal meevallen als u daarbij het aantal zonuren bekijkt. En ja ook Zonadvies heeft geen invloed op de zon dus kunt u kiezen,of € 250 gewoon betalen of geen garantie meer, en dat kan aardig in de papieren lopenbij een storing of defect.

ma
door malty - Sep 25, 2021 om 17:12
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik neem aan dat de leverancier/installateur de oriëntatie en hellingshoek van de daken ter plaatse bekeken heeft.
Dat hij in de offertes stelt dat de opbrengst voor de panelen aan achter- en voorzijde bijna niet zal verschillen blijkt dus niet waar te zijn.
Wanneer hij dat niet expliciet in de offertes had gezet had u genoegen moeten nemen met het antwoord wat u gekregen heeft.
Wanneer je 10 panelen op 100% en 3 panelen op 65% zet kom je op een gemiddeld rendement van bijna 92 %.
Feit blijft dat 3 panelen 35% minder opbrengen.
Lijkt me dat een korting op de 3 panelen op zijn plaats is.
Wacht de reactie van uw rechtsbijstandsverzekering af.
Ben benieuwd naar de afloop.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Sep 26, 2021 om 08:54
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Voor & Achter?

Ik denk dat Oost West  ligging  bepalende is.

Ook is  bij 10 panelen eerder  leveren dan die 3 voor de minimale inschakel spanning van inverter.

Verder is  ook  het toeval per jaar aanwezig,  is het ochtend vroeg of  in de middag meer zon.

Elk jaar  kan een flink verschil opleveren,  goede en slechte jaren kunnen 20% verschil opleveren.

Dus voor 5% moeilijk doen?

Kansloos en geen Garantie en Service meer,  dat mag voor wanbetalers die gaan zeuren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 26, 2021 om 10:35
16830 Antwoorden / 202 Vragen

U zult in deze toch echt de reactie van uw rechtsbijstandsverzekering moeten afwachten en niet terwij men daar voor u actief is zelf actie ondernemen! Doet u dat wel, dan zal uw rechtsbijstansverzekeraar niets meer voior u doen.

Fa
door Familie Timmer - Sep 27, 2021 om 08:29
21 Antwoorden / Vragen

Twee vragen ter verduidelijking:
Is de 5 % lagere opbrengst gerekend over alle panelen? Dat lijkt me netjes.
Hadden er nog twee of drie panelen méér op het achterdak kunnen
worden geplaatst?

Als de 5 % lagere opbrengst van alle panelen samen is, en het achterdak 'vol' staat, lijkt de gekozen oplossing redelijk en zou ik betalen met de vermelding 'voldoening onder voorbehoud juridisch advies' o.i.d. Laat het bedrijf tegelijkertijd per brief / mail met ontvangsbevestiging weten dat u hebt betaald onder voorbehoud, dat u juridisch advies hebt gevraagd en dat wilt afwachten. Succes en laat de uitkomst weten, interessant voor veel mensen.

gerardk
door gerardk - Sep 27, 2021 om 13:11
175 Antwoorden / 8 Vragen

Je geeft zelf het antwoordt al. Je bent verkeerd geadviseerd, voorgelogen zoals je het noemt

Ha
door Hantoon - Sep 27, 2021 om 14:27
1 Antwoorden / Vragen

Ongeveer een jaar geleden hebben wij zonnepanellen laten installeren. Wij kwamen er ook achter dat de zonnepallen niet genoeg opleverde. Wat bleek dat het  aantal zonnepanellen ten allertijden voor en achter gelijk moet zijn.(kan evt. van merk verschillen) Als dat niet het geval is leverd dit spannings verschil op en dat zorgt er weer voor dat de omvormer eerder uitschakeld, dus minder opbrengst. Als je een App heb dan kan dit ook zien dat de curver rechtstaandig naar beneden gaat. Misschien is dit ook het geval bij jou,succes ermee.

he
door henkie.penkie - Sep 27, 2021 om 15:50
149 Antwoorden / 0 Vragen

Die 320 KW klopt die ook wel of is dit 320 WP (Watt-piek) . Want dan leveren ze in kilowatt per plaat minder op. En verder je moet ook nie uit gaan van een vaste opbrengst per jaar en op berekeningen wat je pv boer je heeft voor geschoteld. De opbrengst is een gemiddelde en kan dus veel lager zijn en veel hoger zijn het ligt aan hoeveel uren de zon zal schijnen in een jaar en hier kun je geen vaste tijden op zetten. Meer zon uren geeft je een hogere opbrengst en minder zon uren een lagere opbrengst

he
door henkie.penkie - Sep 27, 2021 om 16:11
149 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Frankie1977 ben je niet in de war met die 320 KW. Ik heb zelf zonnepanelen en die zijn 320 watt piek. Ik heb het eens nagekeken zonnepanelen van 320 KW bestaan niet wel van 320 WP per plaat. Dus als je 13 zonnepanelen hebt dan brengen die jou in een jaar 13 x 320(WP) = 4160 WP x 0,85 = 3536 KW op. Dit is afhankelijk van de zon uren. Dus 3536 : 13 = 272 KW per plaat. Zo word dit berekend . In jou geval kun je dan uitgaan van de vermenigvuldigings factor van 1 wp = 0,85 Kw

il
door iljaha - Sep 27, 2021 om 19:17
179 Antwoorden / 3 Vragen

Aan de achterkant meer zonne-uren dan aan de voorkant. Vandaar ook daar meer panelen.

os
door osman1945 - Sep 29, 2021 om 12:34
2 Antwoorden / 1 Vragen

Een bij velen bekend gegeven. Helaas schort er bij diverse leveranciers nog vaak iets aan cd\\ed communicatie achteraf! Om de opdracht te verwerven biedt men vaak (meer dan je lief is) ongevraagd dwangmatige aanbiedingen aan.  Ik zou zeggen: "Kom direct met de juiste prijs en niet in een later satadium met een lagere prijs." Schakel in uw geval een jurist in na schriftelijke treactie van uzelf en/of vraag om een reactie binnen een bepaalde tertmijn.