Ka
door Karin Maas Dec 5, 2020 om 10:31
Huishouden & energie

Zware problemen met DGB energie die honderden euros van mij eist in 3 mnd tijd

Ik zou goedkoper gaan dan ik al zat per mnd(110 euro per mnd) en contract zou beginnen als oude afliep, ze beginnen maanden eerder en schreven ineens meerdere vage bedragen(totaal +_ 300) in 1 mnd van mn rekening af en alle andere rekeningen konden niet meer betaald worden met mn bijstandje, ik bel boos op en ik "had de kleine lettertjes maar moeten lezen en ik moest voor 2mnd tegelijk betalen" zeiden ze, ik blokkeer ze gelijk van mn bank en ben n wk aan t regelen geweest om mn rekeningen recht te trekken, snel overgestapt naar Essent wasr ik in verleden n trouwe klant was, nu komt het, krijg ik gister 4 december 2020 2 brieven binnen van DGB met dreigementen dat als deze bedragen:137,73 en 74,18 waar 40 euro boete bovenop kwam, binnen 5 dgn niet betaald zou worden er een dagvaarding dan aankomt, ik werd er zoo ziek van dat ik hier heb staan overgeven. Vorige mnd schreven ze nog tegen de 300 af en een mnd later dit bedrag willen incasseren, ik ben er ziek van

14486 11 Rapporteer

ne
door neodutchio - Dec 5, 2020 om 10:42
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Een voorschotbedrag zegt niets over besparen. Ik kan u ook wel een voorschot laten betalen van €20,-, maar dan hebt u bij de jaarafrekening een grote uitdaging. Besparen doe je op de kosten van de vaste en variabele verbruiken.

U bent een overeenkomst aangegaan met een startdatum. Klopt de afschrijving niet met de startdatum? Zat u nog in de 14 dagen herroeping dat u zomaar kon opzeggen? Wellicht moest u een afkoopsom betalen en daarbij gewoon wat u verbruikt heeft. Tja, als dat niet betaald wordt kan het nogal duur worden.

Les 1, en dat is al zovaak in allerlei media voorbij gekomen, een voorschot zegt niets. Les 2, in een overeenkomst staan alle afspraken. Leest u die niet is dat uw eigen verantwoordelijkheid. Les 3, een contract kan je niet zomaar ontbinden.

U mag er ziek van zijn, maar beter is om, eventueel met hulp, de zaakjes weer op orde te krijgen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 5, 2020 om 10:42
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas heeft u zich m.i. 'opgezadeld' met een lelijk probleem door het kennelijk niet goed nagaan van de voorwaarden bij de overstap. (heeft u zich laten verleiden door een telefoongesprek?) Als ik u was zou ik heel snel nader advies in deze vragen bij uw Gemeente waar u uw uitkering van ontvangt of een instelling iun uw Gemeente voor sociale hupverlening/bijstand. Doe dat snel want eer u het beseft zijn de financiële problemen nog groter.  Men zal naleven van de overeenkomst vorderen.

Eevntueel ook hier gebruik van maken al zal m.i. men u bij uw Gemeente beter kunnen bijstaan:  https://www.energieleveranciers.nl/energie/veelgestelde-vragen/geschil-energieleverancier  en zie   https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/energie/afnemers-van-energie/energiecontracten/ongewenste-overstap-naar-nieuwe-energieleverancier

jpm
door jpm - Dec 5, 2020 om 10:45
820 Antwoorden / 28 Vragen

Het zal aan mij liggen, maar DGB ken ik niet. Misschien moet dat een waarschuwing zijn voor hen die ook de verleiding van DGB voor zich zien?
Ga eens na hoe het nieuwe 'contract' tot stand kwam, of e.e.a. wel juridisch dichtgetimmetd is en of er sprake was van tekortkomingen in de nakoming van de wet door DGB.

me
door mein33 Dec 5, 2020 om 11:09
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het zal aan mij liggen, maar DGB ken ik niet. Misschien moet dat een waarschuwing zijn

Niet alles en iedereen die u niet kent is onbekend en/of onbetrouwbaar. ;-))

ne
door neodutchio Dec 5, 2020 om 11:56
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Ik ken JPM niet, dus of zijn reactie te vertrouwen is durf ik niet te zeggen. Of hij/zij uberhaupt te vertrouwen is betwijfel ik ook. Dus voordat u zijn reactie leest wellicht eerst deze persoon laten screenen bij de politie.

Sorry dat ik zo reageer, maar omdat u iets niet weet zal het niet te vertrouwen zijn? Ik kan u verzekeren, u weet een hoop niet. En dat is niet alleen bij u zo, niemand kan alles weten. DBG bestaat al sinds 2007 en is ontstaan door het samenvoegen van meerdere bedrijven. Onderdelen van het bedrijf zijn dus al ouder. Niets mis mee als bedrijf.

diumenge
door diumenge - Dec 5, 2020 om 10:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Bewerk je eigen bericht en haal die brief/afbeelding met je persoonlijke gegevens weg! Dit is een openbaar forum.

panter22
door panter22 - Dec 5, 2020 om 11:02
6599 Antwoorden / Vragen

Je bent overgestapt naar DGB energie. Heb je een jaarcontract afgesloten?
Dan kun je niet zomaar overstappen naar Essent, want aan dat jaarcontract zit je vast.
Je krijgt ook nog een afrekening van je oude energiemaatschappij.
Het is duidelijk dat je door deze overstap in de financiele problemen bent gekomen.
Bij financiele problemen, biedt de gemeente hulp, Of eventueel een sociaal wijkteam.
Dus maandag direct bellen met de gemeente en vragen om hulp.
Als je wat gekalmeerd bent, kun je een email naar DGB sturen en melden dat je in de financiele problemen zit door de overstap naar DGB , een bijstandsuitkering hebt en maandag voor hulp naar de gemeente gaat.
Schrijven dat je graag een afbetalingsregeling wilt treffen en dat ze de incassering stop voorlopig stop willen zetten, totdat je een hulpverlener gesproken hebt. Dat je wel het maandelijkse voorschot betaalt.
Vragen om een antwoord.

me
door mein33 - Dec 5, 2020 om 11:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR KARIN MAAS 5 DEC. 2020
1. ik blokkeer ze gelijk van mn bank
2. krijg ik gister 4 december 2020 2 brieven binnen van DGB met dreigementen dat als deze bedragen:137,73 en 74,18 waar 40 euro boete bovenop kwam,

@karin maas,  Haal de foto van de rekening weg, al uw gegevens staan er op en u bent op een openbaar forum. (gemeld)

1 / Blokkeren van uw bankrekening is, in dit geval, het domste wat u heeft kunnen doen.
2 / U heeft zeer waarschijnlijk contractbreuk gepleegd door weer over te stappen naar Essent.
U zult toch de openstaande rekening(en) van DGB nog moeten betalen, u heeft energie afgenomen en zult daar voor moeten betalen.

Het kan zijn dat de ene energieleverancier achteraf per maand het voorschotbedrag incasseert en de andere dat vooraf doet.
Er onstaat dan een dubbele incasso om uw betalingsverplichting voor de nieuwe leverancier op orde te krijgen.

Komt u er zelf niet uit, roep dan hulp in om uw financiën op orde te krijgen en wacht hier niet mee, want het wordt dan van kwaad tot erger en de kosten zullen alleen maar blijven stijgen.

ro
door ronny530 - Dec 5, 2020 om 12:07
2780 Antwoorden / 41 Vragen

DGB heeft in de voorwaarden opgenomen dat het voorschotbedrag voor bijvoorbeeld de maand februari op 22 januari wordt afgeschreven u betaald vooraf en niet achteraf. Als u op 1 januari begint betaald u de voorschotten voor de maand januari en februari in dezelfde maand daarna wordt er een maandelijks voorschot in rekening gebracht. Klantvriendelijk is deze constructie van vooraf betalen echter niet maar het schijnt te mogen om met name wanbetaling tegen te gaan. Edoch u heeft de betalingen gestorneerd terwijl en wel energie is geleverd en daardoor zijn de aanmaningen terecht want u bent in gebreke gebleven.

sw
door swat1500 - Dec 5, 2020 om 13:31
3779 Antwoorden / 0 Vragen

U bent een contract aangegaan met DGB. Dat betekent verplichtingen voor hen en verplichtingen voor u.
U kunt niet binnen een lopend contract zomaar stoppen.met betalen en overstappen naar een andere leverancier. U zult dan nog steeds moeten  voldoen aan uw verplichtingen bij DGB.
Doet u dat niet dan ontstaat er een vordering van DGB op u met alle bijkomende incassokosten.
U had DGB moeten aanspreken op de kennelijk door hen gemaakte fouten bij het laten ingaan van uw contract of anders naar de geschillencommissie moeten stappen.
Het wordt nu heel moeilijk om alles op te lossen. Ik adviseer u naar een bureau voor rechtshulp te stappen. Het gaat anders alleen nog maar erger worden.

va
door vanlotjegetikt - Dec 5, 2020 om 14:55
809 Antwoorden / Vragen

En ik zou even nagaan of het echte berichten zijn, gezien de fraude helpdesk weer overuren draait met het aannemenen van nep mails.

marita5
door marita5 - Dec 5, 2020 om 17:44
11514 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Karin Maas ,

Ik zou goedkoper gaan dan ik al zat per mnd(110 euro per mnd) en contract zou beginnen als oude afliep, ze beginnen maanden eerder en schreven ineens meerdere vage bedragen(totaal +_ 300) in 1 mnd van mn rekening af

Mijn nieuwe energieleverancier heeft mij eerder dan afgesproken overgenomen. Nu moet ik een opzegvergoeding betalen. Wat kan ik doen?

Hebt u met uw nieuwe energieleverancier een datum afgesproken voor de overstap? Dan moet hij zich hieraan houden. Heeft uw nieuwe leverancier u eerder overgenomen dan was afgesproken? En brengt uw oude leverancier u een opzegvergoeding in rekening? Of vervalt hierdoor uw actiekorting? Dan komt uw nieuwe energieleverancier het contract niet na. U kunt uw schade verhalen op uw nieuwe energieleverancier.

Hebt u geen datum afgesproken voor de overstap? Dan had uw nieuwe energieleverancier moeten nagaan of u nog een lopend energiecontract had. En tot wanneer dit contract duurde. Dit hebben energieleveranciers onderling afgesproken in de Gedragscode Consument en Energieleverancier. Heeft uw leverancier dit niet gedaan? Dan mag u uw schade verhalen op uw nieuwe energieleverancier

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/vergelijken-en-overstappen/energie/alles-over-opzeggen

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 6, 2020 om 09:48
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik lees hier;  Maanden eerder dan gevraagd....

Daar rekende niemand op,  naast je huidige die boete kan geven of Bonus missen     ook nog deze dure met te hoge maandbedragen
vermoedelijk......
DGB wel eens  zien langs komen,  Dubieuze  Gas Boeren!

Ja  moet niet opzeggen, maar ONTBINDEN overeenkomst wegens tevroeg leveren!
Dan kunnen ze geen boete  innen en  een claim voor geleverde  energie  eisen.

Maanden eerder,    dat mag niet dus  zij  overtreden de regel door niet de aanvraag  uit te voeren op juiste datum.

Stuur nogmaals  een brief of mail  met ontvanstbevestiging  met  ONTBIDING wegens  maanden te vroeg  leveren!
Het reeds betaalde  via je eigen bank terug halen en negeer de incasso van hun.

Pas bij een rechtszaak kun je duidelijk maken dat niet U maar zij fout zitten!