jr
door jrabel Aug 27, 2008 om 22:02
Auto & vervoer

Accu opladen scootmobiel

hallo ik heb een probleem met de scootmobiel.

de accu's zijn volledig leeggelopen omdat de scootmobiel 8 maanden niet gebruikt is.

bij de oplader gaat alleen het power lampje branden maar niet het charging lampje.

weet iemand wat de oorzaak is

30205 9 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Aug 27, 2008 om 22:13
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Toevallig was er vandaag een scootmobiel monteur bij mij die vertelde dat de  accu"s kapot kunnen zijn/gaan als ze meer dan 3 maanden niet op of bijgeladen worden..

Het is volgens hem beter de accu"permanent onder lading te houden ze zijn zowieso beveiligd tegen over laden.

Overigens is de levensduur van de gelaccu' ongeveer 3 jaar.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 27, 2008 om 22:46
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag jrabel:

Als gel accuus, dat zijn z.g.n. onderhoudsvrije accuus waar geen vloeistof bijgevuld kan worden, lange tijd onder de 10 Volt staan, wordt de inwendige weerstand zeer hoog. Zó hoog, dat ze normaal niet meer geladen kunnen worden, want er komt geen spat stroom in bij laden.

Wat ik een enkele keer met succes heb kunnen doen is:

Laad de 12 Volt accu met 28 Volt i.p.v. 14 volt. Er dient dan een lamp met de stroombron in serie te zijn. B.v. één gloeidraad van een kapotte (duplo) koplamp. Dan de spanning erop en laden maar. Er bij blijven.
Als er echt geladen gaat worden, gloeit de lamp.
Als het zover is, dan de 24 Volt wegnemen en doorgaan met de 12 Volt lading zonder lamp.
De lamp is ervoor om de stroom niet direct te groot te laten worden als lading bij 24 Volt plaats vindt.
Soms lukt dit, niet altijd.

Zelf prefereer ik een gewone, ouderwetse vloeistof accu. Je moet wel af en toe naar het vloeistofniveau kijken en evt. met ge-démineraliseerd water op peil brengen, maar ik ondervind daarbij veel minder problemen met een te leeg geworden accu.

Succes, als je de methode probeert.

Hardware ERror MAN.

poltol
door poltol - Aug 27, 2008 om 23:55
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Even geen paniek. Waarschijnlijk heeft u oplader een beveiliging. Als de spanning van de accu's te laag is weigert de oplader. Dat is de beveiliging van die oplader. Ga naar een echte accu zaak en laat daar uw accu's opladen. Zij hebben opladers die wel op nul kunnen beginnen. Er is dus waarschijnlijk niets kapot of defect. Als de scooterfirma nieuwe accu's wil gaan plaatsen dan zult u wel even moeten uitzoeken wie die dan gaat betalen. Maar eerst naar de accu winkel. Misschien kan een garage het ook. Even vragen kan u een hoop geld besparen.

Succes, poltol

jr
door jrabel - Aug 28, 2008 om 19:24
18 Antwoorden / 9 Vragen

2 nieuwe accu,s kosten tussen de 60 en 75 euro.

een acculader kost 30 euro

dus wat is wijsheid

gr jrabel

no
door nogeda - Aug 28, 2008 om 19:35
34 Antwoorden / 12 Vragen

Het is helaas pindakaas

Het is algemeen bekend dat accu's na 3 maanden niet te zijn opgeladen defect zijn.

Het op spanning houden van een accu kost +/- € 20,00 per jaar dus is het een verkeerde zuinigheid geweest.

ik indiceer zelf mensen die een scootmobiel aanvragen via de Wmo bij een gemeente. Ik vertel de mensen ook altijd dat zij de accu op spanning moeten houden.

Het niet op spanning houden door clienten heeft de gemeente veel geld gekost. Nu is er een ander beleid. Gaan de accus kapot door het niet op spanning houden wordt de bezitter voor de keuze gesteld. De scoot inleveren omdat hij toch niet wordt gebruikt of zelf voor de kosten opdraaien.

Dit heeft inderdaad heel goed geholpen het scheeld de gemeente duizende euro's en dit gemeenschap geld kunnen ze nu ook andere mensen helpen

jr
door jrabel - Aug 28, 2008 om 19:37
18 Antwoorden / 9 Vragen

deze scootmobiel was particulier gekocht dus zonder indicatie o.i.d.

hij werd heel weinig gebruikt vandaar

dus dan maar 2 nieuwe accus erin

johanpc
door johanpc - Aug 28, 2008 om 20:14
1379 Antwoorden / 2 Vragen

zoals nogeda schrijft is gelijk aan mijn 1 e antwoord.

dat advies staat zelfs in de handleidingen van mijn beide scootmobielen en werd gister dus bevestigd door de monteur die bij mij was ivm storing op mijn go-go pride (opvouwbare scootmobiel)

gsm
door gsm - Aug 30, 2008 om 23:03
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Accu een poos in de diepvriezer zetten en dan in koude toestand op proberen te laden..;)

GSM

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 31, 2008 om 11:28
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ GSM:

Deze diepvriesmethode, interessant, hoe vaak heb je deze met succes uitgevoerd?

Kopen van een nieuwe accu is het gemakkelijkste, als pecunia geen probleem is, maar ook voor wie dat geen probleem is, kan recycling voldoening geven. Hergebruik is immers de beste recycling en komt onze omgeving ten goede. (behalve de accuboer)

H.