as
door asgards May 13, 2010 om 17:03
Geldzaken & recht

Afkoop leasecontract bij veranderen werkgever

ivm een baanverandering, moet ik vn mijn werkgever een boete betalen ivm voorvijdige beeindiging leasecontract. deze boete heeft geen betrekking op een eventuele eigen bijdrage maar op het leasecontract zelf. kan ik dit bedrag wat ik moet betalen aftrekken van belasting; en hoe??

18825 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 13, 2010 om 17:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

asgards

Als je lid bent van een vakbond, dan zou ik daar de vraag eens stellen.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - May 13, 2010 om 18:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf ook met zo'n regeling te maken gehad. Ik heb in elk geval de afkoopsom als eigen bijdrage voor de bijtelling laten aanmerken door mijn ex-werkgever. Dit resulteerde uiteindelijk nog in een fiscale bijtelling. Ik weet niet wat er gebeurd als je tot een negatieve bijtelling komt. Wellicht dat daarop fiscaal juristen kunnen reageren.....

ve
door verwijderd - May 14, 2010 om 02:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag asgards,

Je baas leased de auto toch? Dan wordt deze toch door je opvolger gebruikt?

Of heeft je baas die voor je geleased als secundaire arbeidsvoorwaarde. Dan zouden deze kosten mogelijk als negatief loon aangemerkt kunnen worden, omdat het privé gebruik ook als inkomsten aangemerkt worden (de bijtelling) waarover (loon)belasting afgedragen moet worden.

Ook zou het kunnen dat je het positieve resultaat van de bijtelling binnen 1 fiscaal jaar verrekend wordt met het negatieve resultaat van de voortijdige beëindiging van het leasecontract. Het verschil kan m.i. best een negatief bedrag opleveren dat dan weer in de inkomsten optelling meegenomen wordt.
Het resultaat hiervan moet wel positief zijn, anders lukt dit niet.

Dat kun je zo voorleggen aan de belasting telefoon.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - May 14, 2010 om 08:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

de auto is idd door de werkgever geleased. Er staat niets expliciet vermeld in mijn contract maar wel een verwijzing naar arbeidsvoorwaarden op een intranet. daar staat dan weer de regelgeving mbt de leaseauto's. Verder vraag ik mij af hoe dit negatieve bedrag dan op de aangifte in te brengen.

ve
door verwijderd - May 14, 2010 om 09:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt via je werkgever een fiscale bijtelling op je loonstrook voor het gebruik van de lease-auto. Deze fiscale bijtelling kan gecorrigeerd worden met de afkoopsom van de lease-auto. Ik weet niet of de fiscale bijtelling negatief mag zijn, zoals al eerder aangegeven. Ik zou voor dat antwoord mijn licht opsteken bij fiscalisten.

ve
door verwijderd - May 14, 2010 om 11:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

hrdwerrorman schreef op vrijdag 14 mei 2010, 02:00: Dag asgards,

Je baas leased de auto toch? Dan wordt deze toch door je opvolger gebruikt?

dat klopt niet, de werkgever stelt een leaseauto ter beschikking die JIIJ uitzoekt, kwa merk model en opties, deze moet uiterraad wel passen bij de functie en het bedrijfsprofiel.

als jij echter een auto uitzoekt die 100 euro in de maand meer kost dan wat je besteden mag en binnen het bedrijf is hier een regeling voor dat dat kan/mag,

de meer(lease)kosten moet je dan in de vorm van een eigenbijdrage zelf betalen

deze eigenbijdrage staat los van de eigenbijdrage die je eventueel aan je werkgevere betaald voor het prive gebruik van de lease auto.

je moet er dan wel rekening meehouden wanneer je voortijdig uitdienst gaat dat je deze meer(lease)kosten van de niet verstreken leasecontracttermijnen tot het einde van het leasecontract in 1 keer moet verrekenen met de werkgever, dat is geen afkoop maar een boete voor het voortijdig ontbinden van het leasecontract

Indien het leasecontract overgaat op de eventueele opvolger dan gebruikt de werkgever dit om de nieuwe werknemer te compenseren voor de auto die boven zijn/haar budget ligt.

als je geen lease auto meer hebt heb je ook geen bijtelling meer, en als je geen bijtelling hebt, dan heb jer ook geen eigenbijdrage meer wat je kunt verrekenen met de belasting

stel je least een auto van 1-januari 2010 tot 1-juni 2010 je kunt dan over die maanden 100*6 = 600 euro opgeven als eigenbijdrage aan de belastingdienst.

je gaat vervolgens 1 juli weg bij het bedrijf waarbij je de lease auto moet inleveren en een eigenbijdrage=boete moet betalen.

aangezien je vanaf 1 juli geen bijtelling meer hebt, kun je ook geen eigen bijdrage meer opgeven daar je vanaf 1 juli geen lease auto meer had.

boetes zijn nu eenmaal niet aftrekbaar van de belasting

ve
door verwijderd - May 14, 2010 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ken je het gezegde van klepeltje en klokje? Dat lijkt me op bovengenoemd verhaal redelijk van toepassing. Er zitten waarheden in, maar het bevat ook zaken die vroeger zo waren, maar nu inmiddels anders werken. Blijf bij mijn advies een fiscalist te raadplegen.

ve
door verwijderd - May 14, 2010 om 15:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

De boete kan niet worden afgetrokken.
Als iemand dat toch doet en er volgt geen controle dan wil dat nog niet zeggen dat de boete aftrekbaar is.
Overigens kan een hoge eigen bijdrage geen negatieve bijtelling veroorzaken.

ve
door verwijderd - May 14, 2010 om 15:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

krieties schreef op vrijdag 14 mei 2010, 15:19: De boete kan niet worden afgetrokken.
Als iemand dat toch doet en er volgt geen controle dan wil dat nog niet zeggen dat de boete aftrekbaar is.
Overigens kan een hoge eigen bijdrage geen negatieve bijtelling veroorzaken.

Elke bijdrage die een werknemer doet voor het gebruik van zijn zakelijke auto kan afgetrokken worden van de fiscale bijtelling......

ve
door verwijderd - May 14, 2010 om 15:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

jscholtes: zie de laatste 2 zinnnen van je eerste reactie. Daar doelde ik op.
Een negatieve bijtelling kan dus niet.

ve
door verwijderd - May 25, 2010 om 16:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

M.b.t. de oorspronkelijke vraag of de boete afgetrokken kan worden, kan ik het eerdere commentaar bevestigen. Dit kan niet afgetrokken worden. Alleen bijdragen waarvan is opgenomen in de (arbeids)overeenkomst tussen werkgever en werknemer dat zij horen tot bijdrage privégebruik kunnen op de bijtelling in mindering worden gebracht (en zijn op die manier aftrekbaar). Het is dus zaak om bij de werkgever er op aan te dringen dat deze penalty wordt aangemerkt als eigen bijdrage voor privégebruik.

ve
door verwijderd - May 25, 2010 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

vavdz schreef op dinsdag 25 mei 2010, 16:30: M.b.t. de oorspronkelijke vraag of de boete afgetrokken kan worden, kan ik het eerdere commentaar bevestigen. Dit kan niet afgetrokken worden. Alleen bijdragen waarvan is opgenomen in de (arbeids)overeenkomst tussen werkgever en werknemer dat zij horen tot bijdrage privégebruik kunnen op de bijtelling in mindering worden gebracht (en zijn op die manier aftrekbaar). Het is dus zaak om bij de werkgever er op aan te dringen dat deze penalty wordt aangemerkt als eigen bijdrage voor privégebruik.

Kunt u aangeven waar men dit in de fiscale wetgeving terug kan vinden? of
Hoe kan je zorgen dat de werkgever de penalty als zodanig aanmerkt? en
Zo dit door de werkgever gebeurd is; wie is er verantwoordelijk als fiscus anders bepaald?

ve
door verwijderd - May 26, 2010 om 19:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

bron:
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/lb22_vervoer/lb22_vervoer-26.html#P280_30721

Het formaliseren kan door een getekende overeenkomst te maken met de werkgever waarin staat waarvoor de penalty dient en wie hem moet betalen en dat dit onderdeel uitmaakt van de eerder getekende autoregeling.

Werknemer wil aftrekken, die blijft verantwoordelijk.

ve
door verwijderd - May 26, 2010 om 21:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

vavdz schreef op woensdag 26 mei 2010, 19:38: bron:
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/lb22_vervoer/lb22_vervoer-26.html#P280_30721

Het formaliseren kan door een getekende overeenkomst te maken met de werkgever waarin staat waarvoor de penalty dient en wie hem moet betalen en dat dit onderdeel uitmaakt van de eerder getekende autoregeling.

Werknemer wil aftrekken, die blijft verantwoordelijk.

Bedankt voor de verwijzing. Deze is duidelijk.