gw
door gwnlinda Apr 5, 2012 om 20:26
Auto & vervoer

Boete rdw niet verzekeren van scooter

Goedendag,

Ik heb net van de justitie een boete gekregen van 336 euro voor het niet verzekeren van mijn scooter.

Ik heb mijn scooter eventjes niet verzekerd omdat ik er toch niets mee deed. Hij stond gewoon op mijn eigen terrein. En in de tijd dat mijn scooter niet verzekerd stond heb ik er geen gebruik van gemaakt, omdat ik wist dat je er dan geen gebruik mocht van maken. Even later heb ik de scooter laten schorsen.

Op de boete staat een datum van 15 februari en het is nu onderhand 5 april..

Volgens mij is het net zoals met een auto dat als je je voertuig op je eigen terrein houdt dat je dan hem niet hoeft te verzekeren, omdat het toch je eigen terrein is.

Verder had hiervoor ook nog contact met mijn verzerkeringsmaatschappij en die hebben ook later geld van mijn rekening gehaald.

Mijn scooter heb ik ook onlangs verkocht dus ik heb een boete gekregen voor iets wat niet meer in mijn bezit is.

Ik vind dat ik deze boete niet hoef te betalen.

Heeft iemand tips voor mij hoe ik dit met aanpakken?

Met vriendelijke groet,

Linda

52263 33 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 5, 2012 om 20:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij is het net zoals met een auto dat als je je voertuig op je eigen terrein houdt dat je dan hem niet hoeft te verzekeren, omdat het toch je eigen terrein is.

Dan moet je het kenteken wel op tijd schorsen. En dat is dus niet gebeurd, dus via de 100% controle is gebleken dat de scooter niet verzekerd was, dus de boete. En daar kom je niet onderuit.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2012 om 20:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon betalen. Als een motorvoertuig niet geschorst is, moet het verzekerd zijn, ook al staat het niet op de openbare weg en wordt er niet mee gereden.

Je kunt ook niet betalen, maar dan komen er automatisch verhogingen bij en wordt er op een gegeven moment beslag gelegd voor veel meer dan alleen de boete, nl. met alle verhogingen en incassokosten erbij.

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 5, 2012 om 20:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

gwnlinda schreef op donderdag 5 apr 2012, 20:26:
Ik heb mijn scooter eventjes niet verzekerd omdat ik er toch niets mee deed. Hij stond gewoon op mijn eigen terrein. En in de tijd dat mijn scooter niet verzekerd stond heb ik er geen gebruik van gemaakt, omdat ik wist dat je er dan geen gebruik mocht van maken. Even later heb ik de scooter laten schorsen.
Dat is dan helaas te laat. Het feit dat je een motorvoertuig bezit (maakt niet uit of dat een auto of scooter is) geeft jou al de verplichting voor een verzekering te zorgen. Dat heb je niet gedaan, dus het enige juiste dat je kunt doen is de boete betalen...

ve
door verwijderd - Apr 5, 2012 om 20:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klik hier voor RDW informatie.

En klik hier voor de schorsingsinformatie.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2012 om 21:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je de scooter (of auto) laat schorsen, mag hij niet zichtbaar zijn, aan de openbare weg!

ve
door verwijderd - Apr 5, 2012 om 21:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

rondol schreef op donderdag 5 apr 2012, 21:00: Als je de scooter (of auto) laat schorsen, mag hij niet zichtbaar zijn, aan de openbare weg!

Het overtuig mag totaal niet op de openbare weg staan, zichtbaar of verscholen!

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 5, 2012 om 21:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

overtuig = voertuig

ve
door verwijderd - Apr 5, 2012 om 22:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

zodra een voertuig op naam staat bent verzekerings plichtig.
uitzondering daar op is zoals aangegeven de schorsing.
u kunt niet opnder de boete uit helaas.

ve
door verwijderd - Apr 6, 2012 om 00:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

gwnlinda schreef op donderdag 5 apr 2012, 20:26:

Ik vind dat ik deze boete niet hoef te betalen.

Helaas doet wat jij vind er totaal niet toe. Niemand die een boete krijgt vindt dat hij/zij hem moet betalen. Je kan altijd bezwaar aantekenen, wat je dan gaat verliezen omdat je geen poot hebt om op te staan. Vervolgens kan je weigeren te betalen en lopen de kosten lekker op en uiteindelijk wordt je gedwongen om te betalen.

Jouw keuze. Leef je uit.

ve
door verwijderd - Apr 6, 2012 om 02:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben het absoluut oneens met meningen hier die de boete incasseerbaar achten als terecht. Blijkbaar kun je onaangekondigd een dure schikking ontvangen voor een voertuig dat rust in vele schuren en nooit de weg opgaat.Had je maar moeten schorsen.????.

Nee dit is totale bureaucratische onzin.En rijp voor een rechter die van dit ongetwijfeld gehakt maakt.

ve
door verwijderd - Apr 6, 2012 om 08:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

En rijp voor een rechter die van dit ongetwijfeld gehakt maakt.

Vergeet dat maar. Je moet betalen.

ve
door verwijderd - Apr 6, 2012 om 09:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee dit is totale bureaucratische onzin.En rijp voor een rechter die van dit ongetwijfeld gehakt maakt.

De verzekeringsplicht is wettelijk vastgelegd. De wet is de rechtsgrond, waarop rechters hun uitspraken baseren.

Het is overigens onverstandig om geen WA-verzekering te hebben op motorvoertuigen, die wel worden gebruikt op privé-terreinen. Ook daar kan je schade veroorzaken en zonder verzekering mag je dan uit eigen portemonnee te schade gaan betalen.

Schorsen voor de houderschapsbelasting (wegenbelasting) is o.k., maar geen verzekering kan wel een hele dure bezuiniging zijn.

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 6, 2012 om 10:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

festinger schreef op vrijdag 6 apr 2012, 02:09:
Nee dit is totale bureaucratische onzin.En rijp voor een rechter die van dit ongetwijfeld gehakt maakt.

Dan heeft die rechter daar al ruimschoots de tijd voor gehad, dus waarom is dat dan nog niet gebeurd?

Vanaf 1 januari 2007 moet iedere brom- en snorfiets in Nederland zijn voorzien van een kenteken. Daarnaast moeten alle tweewielers waarvoor een kenteken is afgegeven verplicht verzekerd zijn voor Wettelijke aansprakelijkheid (WA). Deze verzekering dekt schade die met een bromfiets aan derden wordt toegebracht. De RDW controleert door middel van registercontroles automatisch of de geregistreerde eigenaar/houder aan deze verplichting voldoet.

Wanneer moet een bromfiets verzekerd zijn?
Een bromfiets moet verzekerd zijn als voor de bromfiets een kentekenbewijs is afgegeven. Ook een bromfiets die niet wordt gebruikt, moet dus verzekerd zijn. Er is slechts één uitzondering op deze regel. De verzekeringsplicht is niet meer van toepassing als uit het kentekenregister blijkt dat de geldigheid van het kentekenbewijs op het postkantoor of bij de balie van de RDW in Den Bosch, Veendam of Zoetermeer is ‘geschorst’. Vanaf dat moment mag de bromfiets niet meer worden gebruikt en mag het voertuig zich ook niet meer op de openbare weg bevinden.

Een bromfiets tijdelijk niet gebruiken: schorsen
Als u van plan bent om met uw bromfiets langere tijd geen gebruik te maken van de openbare weg, kunt u voor de voertuiggebonden verplichtingen vrijstelling krijgen. Voor bromfietsen is dat de WA-verzekeringsplicht.

Schorsing aanvragen
U moet zelf een schorsing op het postkantoor aanvragen of dit door een gemachtigde laten doen. De geldigheid van het voor de bromfiets afgegeven kentekenbewijs wordt dan geschorst.

De RDW legt de schorsing vast in het kentekenregister. U bent dan niet langer verplicht om uw voertuig te verzekeren.

Niet op de weg
Als de geldigheid van het kenteken is geschorst, mag u met uw bromfiets geen gebruik maken van de openbare weg. Dat geldt zowel in Nederland als in het buitenland. Uw bromfiets mag ook niet langs de openbare weg geparkeerd staan.

http://www.unigarant.nl/unigarantwebsite/verzekeringen/verzekeringen/bromfiets/bromfietskentekening.htm

ve
door verwijderd - Apr 6, 2012 om 11:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vraagsteller heeft een cruciale fout gemaakt door de juiste volgorde niet aan te houden, eerst schorsen en dan pas de verzekering opzeggen/opschorten niet andersom zoals vraagsteller heeft gedaan. Al zou de bromfiets boven op zolder in onderdelen staan zolang het kenteken niet is geschorst gaat het rdw er van uit dat de bromfiets aan het verkeer deelneemt, verweer tegen deze administratieve boete is bij voorbaat kansloos.

ve
door verwijderd - Apr 6, 2012 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sinds het kenteken op Brommers en Scooters is er een verzekeringsplicht.

Alleen met schorsen kenteken mag je verzekering stoppen.
Meestal accepteren ze 1 weekje zonder maar officieel mogen ze na 1 dag zonder al boete geven.
Als je te lang wacht met schorsen of deze na 1 jaar niet tijdig verlengde krijg je een boete als ze toevallig jou kenteken controleren in de PC.

Omdat controle tijdens het rijden moeilijk was doen ze het dus daarom nu via kentekens.
Binnen zetten is dus niet voldoende.

ve
door verwijderd - Apr 6, 2012 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

tot15karakters schreef op vrijdag 6 apr 2012, 12:08: Sinds het kenteken op Brommers en Scooters is er een verzekeringsplicht.

Complete onzin. Sinds 1965 (al bijna 50 jaar!!) is een WA-verzekering voor een bromfiets verplicht en in 1966 is het verzekeringsplaatje ingevoerd om snel te kunnen controleren/zien of de verplichte verzekering ook afgesloten was.

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 6, 2012 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tot15karakters stelt het wat ongelukkig want voor de kentekenplicht moest de bromfiets verzekert zijn middels een geldig plaatje, zonder plaatje de weg niet op. Het was een stuk simpeler want er werd een verzekering voor 1 jaar afgesloten op de bromfiets niet op de houder. Door misbruik, de hoge mate van diefstal is kentekenplicht ingevoerd met die plicht is houder aansprakelijk niet het voertuig ansich. De Wettelijke aansprakelijkheid motorvoertuigen kan pas worden opgezegd als het voertuig is geschorst dan wel van eigenaar is veranderd.

ve
door verwijderd - Apr 6, 2012 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt dat iedereeen erop reageerd.

Heeft ook iemand ervaring met bezwaar aantekenen?

ve
door verwijderd - Apr 6, 2012 om 14:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ervaring niet, maar beroep is kansloos, ten tijde van controle was de bromfiets niet geschorst maar wel onverzekerd.

ve
door verwijderd - Apr 6, 2012 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb er geen ervaring mee, maar gelet op de wet, kan ik je maar één ding adviseren: betalen. Je verliest gegarandeerd.

ve
door verwijderd - Apr 6, 2012 om 17:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

gwnlinda schreef op vrijdag 6 apr 2012, 14:38: Bedankt dat iedereeen erop reageerd.

Heeft ook iemand ervaring met bezwaar aantekenen?

Heeft ongeveer even veel zin als een BigMac bestellen bij de Burger King.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2012 om 04:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

De regels zijn in 2010/2011 aangescherpt, voor die tijd werd er NIET gekeken of een bromfiets of snorfiets ( wat een scooter voor de wet is ) al dan niet verzekerd was.

Na 2010 ( of 2011 ) wordt hier WEL naar gekeken en moet het voertuig geschorst zijn als deze niet gebruikt wordt en dus niet verzekerd is.

Helaas maar waar, en ja, het is een leuke melk koe voor de staat !
schorsen kost dacht ik 25 eur en de boette 320 ( beidde uit mijn hoofd! dus correct me if i'm wrong )

Dit is een van de NADELEN van de kentekens die er tegenwoordig worden uitgegeven voor brommers en scooters .
Denk aan "big brother is watching you"en als je wat verkeerd doet mag je de staat spekken

ve
door verwijderd - Apr 10, 2012 om 12:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even een correctie op rma070, Met invoering van de kentekenplicht is ook de WAM van toepassing, werd in het verleden het voertuig verzekerd is nu de houder aansprakelijk. Niet geschorst is verzekeringsplicht voor kentekenhouder. Dat er in het begin weinig gecontroleerd werd wordt nu in een rap tempo ingehaald.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2012 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Pas in 2010 ( of 2011 ) zijn is de RDW hierop gaan controleren bij brom en snor fietsen.
Bij auto's e.d. was dat al lang het geval

ve
door verwijderd - Aug 16, 2012 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

En zo zie je maar weer ... de wet van de sterkste ... gewoon betalen en je mond dichthouden.
Belachelijke regeling, het is idd zo dat je op eigen terrein alles mag neerzetten ,verzekerd of niet verzekerd ...zolang je er maar geen gebruik van maakt op de openbare weg. En houd meneer agent je aan of hebben ze je geflitst, tja dan moet je wel op de blaren zitten en de bekeuring accepteren.
Maar dit systeem is toch weer een heerlijke melkkoe voor de staat hahahhaa.
Kan mij misschien iemand uitleggen wat ze met die centen gaan doen??
Belachelijk ook de hoogte van de boete als je niet gepakt of geflitst bent ... ruim 300 euro onder de neus van een 16 tot 18 jarige houden ,tjonge jonge wat een helden.
Wij hebben het zefde probleem gehad, alleen waren we WEL verzekerd, ik heb ook alle papieren daarvan in huis. Maar eenmaal in de molen van justitie pfffffff kom er dan maar eens onderuit. Ze blijven maar om bewijzen te zeuren terwijl we ze al hadden toegezonden ... die sturen ze je doodleuk terug met een briefje van " u bent het verbaalnummer vergeten te vermelden" ... potverdorrie , kenteken adres en alles is toch bekend ?? Justitie wist het verbaal adres toch ook te vinden .... maar nee hoor .... 2de verhoging is al in huis ...en ja ja ... 540 eurootjes willen ze nu hebben ... wederom wisten ze het adres en gegevens te vinden .... nou ze kunnen van mij part wat.... voor die centen mogen ze wel wat moeite doen.
Maarruh heren en dames van het RDW , laat u beter inlichten en doe iets meer uw best voor die centen

ve
door verwijderd - Aug 16, 2012 om 12:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

iid de wet van de sterkste hahahaha stelletje padvinders zijn het

mahadma schreef op vrijdag 6 apr 2012, 14:56: Ik heb er geen ervaring mee, maar gelet op de wet, kan ik je maar één ding adviseren: betalen. Je verliest gegarandeerd.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2012 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

xxtonxx schreef op donderdag 16 aug 2012, 12:47:
Wij hebben het zefde probleem gehad, alleen waren we WEL verzekerd, ik heb ook alle papieren daarvan in huis.

Je bent verzekerd, maar heeft de verzekering dat wel aangemeld?

ve
door verwijderd - Aug 16, 2012 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga der wel vanuit dat hun het werk ook goed doen , inmiddels is de scooter verkocht en heb van de verzekering een royement verklaring ontvangen ,en die datum is ruimschoots na de bekeuring ...dussssss laat ze maar even tobben daar samen

winterman schreef op donderdag 16 aug 2012, 13:03:
xxtonxx schreef op donderdag 16 aug 2012, 12:47:
Wij hebben het zefde probleem gehad, alleen waren we WEL verzekerd, ik heb ook alle papieren daarvan in huis.

Je bent verzekerd, maar heeft de verzekering dat wel aangemeld?

ve
door verwijderd - Aug 16, 2012 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op vrijdag 6 apr 2012, 10:36:
festinger schreef op vrijdag 6 apr 2012, 02:09:
Nee dit is totale bureaucratische onzin.En rijp voor een rechter die van dit ongetwijfeld gehakt maakt.

Dan heeft die rechter daar al ruimschoots de tijd voor gehad, dus waarom is dat dan nog niet gebeurd?

Vanaf 1 januari 2007 moet iedere brom- en snorfiets in Nederland zijn voorzien van een kenteken. Daarnaast moeten alle tweewielers waarvoor een kenteken is afgegeven verplicht verzekerd zijn voor Wettelijke aansprakelijkheid (WA). Deze verzekering dekt schade die met een bromfiets aan derden wordt toegebracht. De RDW controleert door middel van registercontroles automatisch of de geregistreerde eigenaar/houder aan deze verplichting voldoet.

Wanneer moet een bromfiets verzekerd zijn?
Een bromfiets moet verzekerd zijn als voor de bromfiets een kentekenbewijs is afgegeven. Ook een bromfiets die niet wordt gebruikt, moet dus verzekerd zijn. Er is slechts één uitzondering op deze regel. De verzekeringsplicht is niet meer van toepassing als uit het kentekenregister blijkt dat de geldigheid van het kentekenbewijs op het postkantoor of bij de balie van de RDW in Den Bosch, Veendam of Zoetermeer is ‘geschorst’. Vanaf dat moment mag de bromfiets niet meer worden gebruikt en mag het voertuig zich ook niet meer op de openbare weg bevinden.

Een bromfiets tijdelijk niet gebruiken: schorsen
Als u van plan bent om met uw bromfiets langere tijd geen gebruik te maken van de openbare weg, kunt u voor de voertuiggebonden verplichtingen vrijstelling krijgen. Voor bromfietsen is dat de WA-verzekeringsplicht.

Schorsing aanvragen
U moet zelf een schorsing op het postkantoor aanvragen of dit door een gemachtigde laten doen. De geldigheid van het voor de bromfiets afgegeven kentekenbewijs wordt dan geschorst.

De RDW legt de schorsing vast in het kentekenregister. U bent dan niet langer verplicht om uw voertuig te verzekeren.

Niet op de weg
Als de geldigheid van het kenteken is geschorst, mag u met uw bromfiets geen gebruik maken van de openbare weg. Dat geldt zowel in Nederland als in het buitenland. Uw bromfiets mag ook niet langs de openbare weg geparkeerd staan.

http://www.unigarant.nl/unigarantwebsite/verzekeringen/verzekeringen/bromfiets/bromfietskentekening.htm

Niet verzekeren van je voertuig brommer of motorfiets is uberhaupt al strafbaar alleen schorsen en dan daarna uit de verzkering is de enige weg. schorsen doe je via het postkantoor bij jou om de hoek.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2012 om 14:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

xxtonxx,

Inmiddels is de bekeuring opgelopen tot € 540,-- wegens het niet betalen.

Als je de brief van de RDW goed gelezen had, dan weet je dat het niet helpt als jij papieren instuurt over het verzekerd zijn van de bromfiets, maar moet de verzekeringsmaatschappij een zogenaamde art. 34 afgeven. Dat is het enige bewijs dat ze accepteren dat een bromfiets verzekerd is.

Zolang dat niet gebeurt. loopt de zaak gewoon door met verdere verhogingen wegens niet betalen en dat eindigt in beslaglegging om het totale bedrag te incasseren. Loonbeslag. beslag op bankrekening en beslag op goederen, die openbaar verkocht worden, met daarbij opgeteld alle kosten die daarvoor gemaakt worden.

Dus ga lekker zo door. De RDW is de laatste die lacht.

Ontzetten dom gedoe, volgens mij.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 17, 2012 om 00:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

We zien het wel wat ervan komt .... ik zal het hier laten weten .... en ach als het om de overheidsinstanties gaat dan word het sowieso dokken .... maar kijk eens naar de hoogte van zn boete .... je kan er misschien wel 5 keer een winkeldiefstal mee plegen of 3x door het rode licht rijden .... of zelf met de auto 50km of harder rijden ... of dronken achter het stuur hahahaha ... dan viel mijn keuze op 50 km of meer te hard rijden. Tja maar goed dat het euro's zijn en geen guldens hahahaha ze weten van gekheid niet meer wat ze moeten verzinnen om die staatskas te spekken ... stelletje gladiolen zijn het die diknekken die dat verzonnen hebben

vladja schreef op donderdag 16 aug 2012, 14:30: xxtonxx,

Inmiddels is de bekeuring opgelopen tot € 540,-- wegens het niet betalen.

Als je de brief van de RDW goed gelezen had, dan weet je dat het niet helpt als jij papieren instuurt over het verzekerd zijn van de bromfiets, maar moet de verzekeringsmaatschappij een zogenaamde art. 34 afgeven. Dat is het enige bewijs dat ze accepteren dat een bromfiets verzekerd is.

Zolang dat niet gebeurt. loopt de zaak gewoon door met verdere verhogingen wegens niet betalen en dat eindigt in beslaglegging om het totale bedrag te incasseren. Loonbeslag. beslag op bankrekening en beslag op goederen, die openbaar verkocht worden, met daarbij opgeteld alle kosten die daarvoor gemaakt worden.

Dus ga lekker zo door. De RDW is de laatste die lacht.

Ontzetten dom gedoe, volgens mij.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 17, 2012 om 00:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jij betaalt niet terwijl je volgens jou sowieso moet dokken. Wie is dan de gladiool?

ve
door verwijderd - Aug 17, 2012 om 10:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op vrijdag 17 aug 2012, 00:48: Jij betaalt niet terwijl je volgens jou sowieso moet dokken. Wie is dan de gladiool?

Dat wordt dan een bos gladiolen, want elke keer wordt de boete verhoogd wegens niet betalen, incassokosten etc.

Vladja