wa
door wante Sep 6, 2011 om 19:28
Auto & vervoer

Caravankeuring

Wil morgen toch nog even weg met de caravan richting duitsland /belgie/frankrijk. De caravan is 3jaar niet gebruikt door mijzelf dus geen keuring. Is keuring verplicht in die landen?

22028 20 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Sep 6, 2011 om 21:46
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Wante, in Nederland is een caravan keuring (nog) niet verplicht. Wel wordt aangeraden iedere drie jaar de caravan een soort APK te laten uitvoeren. Denk daar vooral aan banden, connectie auto en trekhaak verbinding, licht e.d. In België is dit wel verplicht. Maar omdat u schrijft "morgen wil ik....enz.) is het wel erg kort dag om met een mogelijk niet tip-top voor 3 jaar ongebruikte caravan de weg op te gaan zonder controle uwerzijds en/of garage.

wa
door wante - Sep 6, 2011 om 22:03
1 Antwoorden / 1 Vragen

bedankt voor uw antwoord.
Ik begrijp dat het niet verantwoord is met een caravan die 3 jaar niet gebruikt is. Maar deze is wel onderhouden en regelmatig in nederland gebruikt door mijn kinderen. Wil nu alleen verder i.v.m. slechte weer.

tenormin
door tenormin - Sep 6, 2011 om 22:24
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@wante, wel, als de caravan wel regelmatig gebruikt is door uw kinderen is het natuurlijk ietwat anders. Ik dacht dus 3 jaar stilgestaan. Wens u beter weer dan hier, hoewel...de landen die u noemt??? Misschien zuid frankrijk?
Goede, safe reis en behouden terugkomst.

pino123
door pino123 - Sep 7, 2011 om 07:58
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Het is inderdaad niet verplicht een caravankeuring. Zelf heb ik ook een caravan die ik zo ongeveer om de drie jaar laat keuren op de reminrichting, waterlekkage, gasleidingen, koppeling etc. Daarnaast is het ook van belang dat de banden ongeveer om de 6 jaar worden vervangen dit door uitdroging. Dus of de caravan wel of niet gebruikt is, vaak zijn de kosten van een caravankeuring niet heel hoog en een veilige caravan achter de auto met dit soort afstanden is verstandig.

pino123
door pino123 - Sep 7, 2011 om 08:00
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@tenormin,

Je schrijft dat het in België wel verplicht is, geldt dit ook voor caravans uit Nederland? Ik laat namelijk mijn caravankeuren door mijn stallinghouder die een goede beurt uitvoert, maar het staat natuurlijk nergens geregistreerd.

tenormin
door tenormin - Sep 7, 2011 om 14:06
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@pino123, dat het in België wel verplicht is, geld voor de Belgen. Maar er is natuurlijk alle kans dat, als er een Nederlandse caravan staande wordt gehouden en technische gebreken vertoont, de Belgische wet in werking treedt. Ben het ook geheel eens met uw schrijven van 7:58 dat het wel verstandig is om, net als je auto, ook de caravan eens in de drie jaar goed te laten nakijken. En voor de banden geld dit helemaal: ook bij auto's die veelvuldig stilstaan en dus, zoals u al stelt, vooral de banden uitdrogen.
Toen TS zijn vraag stelde ging ik er van uit zoals hij het schreef: 3 jaar NIET gebruikt en in tweede reactie dat zijn kinderen de caravan regelmatig gebruiken. Dan had ik mijn eerste reactie aan kunnen passen.

mo
door moetdat - Sep 7, 2011 om 16:37
104 Antwoorden / 19 Vragen

Om met een snelheid van 100km door Duitsland te mogen rijden moet de caravan gekeurd en voorzien zijn van een sticker. Anders mag u niet harder dan 80km.
( zoek even in google voor hoe of wat) Ben in Nederland niet verplicht om een keuring te laten doen maar als u zoveel reist is het zeer raadzaam.
Zeker met de banden, deze willen nog wel eens klappen (klapband) en dan is de schade niet te overzien)

grindweg
door grindweg - Sep 7, 2011 om 17:45
2308 Antwoorden / 28 Vragen

neen er is nog geen verplichte keuring voor caravans en aan hangers.
ook in hert buitenland niet.
wel boven de 3500 kg. dan is het apk.
een tempo 100 stikker vraagt u aan bij de dekra.
een vragen lijst moet geheel ingevuld worden want u moet aan een aantal eisen voldoen.
maar met een jonge caravan moet dat geen probleem zijn.

mostertpot
door mostertpot - Sep 10, 2011 om 15:35
162 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=grindweg schreef op woensdag 7 sep 2011, 17:45]neen er is nog geen verplichte keuring voor caravans en aan hangers.
ook in hert buitenland niet.
wel boven de 3500 kg. dan is het apk.
een tempo 100 stikker vraagt u aan bij de dekra.
een vragen lijst moet geheel ingevuld worden want u moet aan een aantal eisen voldoen.
maar met een jonge caravan moet dat geen probleem zijn.

Wante, je bent nu onderweg, dus je zult het misschien niet lezen, maar voor alle caravan bezitters is het goed om te weten dat bij politiecontroles er altijd erg veel mis blijkt te zijn aan caravans. Ook jonge caravans mankeert het nodige aan, vandaar deze terugkoppeling aan grindweg. Veel caravangebruikers menen dat bij weinig gebruik, er weinig mis zal zijn aan hun sleurhut. Niets is minder waar, laat minstens eens in het jaar een Fokwa of Bovagbeurt uitvoeren, ook als de caravan niet is gebruikt! Banden slijten harder van het stilstaan dan van het rijden, remmen komen vast te zitten, gasslangen en aansluitingen verweren, roest in slingerbedwingers, vocht in verlichting, losse geraakte draden, elektronica die last heeft van oxidatie, aansluitingen op de boordaccu, de accu zelf enz. Zelf gebruik ik al 27 jaar caravans, waarbij deze meestal meer dan 100 nachten per jaar wordt gebruikt en ik er meer dan 150 000 km mee heb gereden. Voor het AD mocht ik eens een keuring meemaken van nieuwe caravans. Caravans die door de fabrieken beschikbaar waren gesteld en waarbij men dus wist wat er met de caravans ging gebeuren en zelfs geprepareerd waren. Het was schrikbarend om te zien wat er mis was in nagelnieuwe caravans. Het is goedkoper om je caravan, eens per jaar, na te laten kijken door een professional. Eén die de caravan ook op een remmenbank zet, de leidingen afperst en de elektronica doormeet. Als je onderweg, niet alleen je vakantie niet wilt laten verpesten, maar ook veel hoger reparatiekosten wil voorkomen, wees dan gewoon wijs op voorhand. Ga ook niet naar beun de haas, caravans vereisen een specialistische kennis. Remmen afstellen is anders dan bij auto's, je kan nog zo'n goede automonteur kennen die je wilt helpen, maar een caravan is geen auto.
Wat grindweg zegt over die 100 km sticker, die kan je nodig hebben in Duitsland, maar is in andere landen niet geldig. In Nederland mag je 90 rijden met de caravan. Wil je echt harder rijden, dan moet je vreselijk ervaren zijn om met een caravan te rijden, je moet exact weten hoe je de combinatie moet laden, zowel de auto als de caravan, een paar kilo niet goed verdeeld, veroorzaakt ongekende en onbeheersbare krachten die je pas ervaart als het te laat is (ook een eigen domme ervaring).

grindweg
door grindweg - Sep 10, 2011 om 17:06
2308 Antwoorden / 28 Vragen

mostertpot
wij onderhouden reeds 30 jaar campers en caravans.
jong en oud.
als ik het bij u lees komen daar de wrakjes voor onderhoud.
de meeste kampeerders zijn erg zuinig op hun spullen en laten het onderhoud goed uitvoeren.
veel garages beschikken ook over een remmen bank geschikt voor alles wat rolt .
een rem installatie van een recreatie voertuig is daar echt wel in goede handen.
uw stuk zou bijna bewijzen dat u er in werkzaam bent of er een bedrijf in hebt. dan lijkt het reklame.
uw antwoord vind ik voor anderen degenererend

tenormin
door tenormin - Sep 10, 2011 om 17:18
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=grindweg schreef op woensdag 7 sep 2011, 17:45]neen er is nog geen verplichte keuring voor caravans en aan hangers.
ook in hert buitenland niet.]

Maar ik las toch dat er in België wel verplichte keuring is. Voor de rest heeft u goed advies.

tenormin
door tenormin - Sep 10, 2011 om 17:20
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Sorry, verkeerd gequoted, grindweg.

grindweg
door grindweg - Sep 10, 2011 om 18:18
2308 Antwoorden / 28 Vragen

geachte tenorim

in belgie is het een advies en nog geen verplichting

mostertpot
door mostertpot - Sep 10, 2011 om 18:38
162 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=grindweg schreef op zaterdag 10 sep 2011, 17:06]mostertpot
wij onderhouden reeds 30 jaar campers en caravans.
jong en oud.
als ik het bij u lees komen daar de wrakjes voor onderhoud.
de meeste kampeerders zijn erg zuinig op hun spullen en laten het onderhoud goed uitvoeren.
veel garages beschikken ook over een remmen bank geschikt voor alles wat rolt .
een rem installatie van een recreatie voertuig is daar echt wel in goede handen.
uw stuk zou bijna bewijzen dat u er in werkzaam bent of er een bedrijf in hebt. dan lijkt het reklame.
uw antwoord vind ik voor anderen degenererend

Grindweg;
Ik ben slechts een caravanner met erg veel ervaring. Daarnaast heb ik in het verleden jaren geschreven voor een caravanblad en op die manier heel veel rapporten onder ogen gehad, in betrekking tot caravans en de kwaliteit van het onderhoud. Uw suggestieve reactie, waarin u mij denkt te moeten beschuldigen over feit dat ik mogelijk betrokken ben bij het bedrijfsleven in de caravanwereld, slaat als een tang op een varken. Terwijl u daar dus wel een bedrijf in heeft. Als u uw werk net zo goed doet als u kunt lezen en schrijven, dan bewijst u mijn stelling dat er veel mis is. Maar mocht u twijfelen aan die stelling, vraag dan eens de rapporten op van de politie. Verder had u kunnen zien dat ik geen onderscheid maak tussen Bovag en Fokwa, twee concurrenten van elkaar. Nergens schrijf ik dat er bij u wrakjes komen voor onderhoud, ik geef alleen aan dat er veel mis is en dat mensen zich vaak niet bewust zijn daarvan. Je kan een caravan nog zo vaak poetsen en stofzuigen, maar dat heeft niets te maken met het technische onderhoud, wat wel vaak voor lief wordt genomen omdat de caravan maar 3 weken per jaar wordt gebruikt. Ook adviseer ik caravanners niet naar beun de haas te gaan en daar valt u over, als ik het dus goed begrijp bent u dus een beun de haas. Ik hoop dat u dan ook weet dat je caravan remmen anders als autoremmen dient af te stellen, dat een vrijetijdsaccu niet hetzelfde is, of functioneert, als een autoaccu, dat een caravanmover niet hetzelfde is als een automotor, dat een gasleiding geen benzineleiding is. U vind mijn opmerkingen degenererend; ze zijn slechts op feiten gebaseerd. Ik maakte dus 'reclame' voor goed onderhoud en het maakt mij geen lor uit of het nu bij Jan, Piet of Klaas gebeurt, zolang het maar bij vakmensen gebeurt. Een pleidooi voor een goede zaak moet hier kunnen.

grindweg
door grindweg - Sep 10, 2011 om 18:58
2308 Antwoorden / 28 Vragen

mostertpot.
de aanhoudingen en controles door o.a politie zijn niet representatief voor heel nederland.
bovendien nemen de slechte recreatie voertuigen steeds verder af ook volgens de politie rapporten.
en ik weet donders goed het verschil tussen een gewone auto en een recreatie voertuig.
ik heb bovendien in de camper bouw gezeten en derhalve nog contacten in die wereld en ik ben er ook geen onbekende in.de wrakjes komen niet bij ons kennelijk zoals ik al schreef

mostertpot
door mostertpot - Sep 10, 2011 om 19:15
162 Antwoorden / 13 Vragen

Grindweg ook als u het verschil tussen een auto en een caravan weet, betekent dat nog niet dat iedere beun de haas dat ook weet. Ook weet lang niet elke caravanbezitter dat een caravan ook vraagt om technisch onderhoud naast het poetsen van de caravan.
Ik ben het met u eens dat de staat van onderhoud van caravans de laatste jaren iets beter is, maar we zijn er nog lang niet.
Uw opmerking over de politiecontroles, waarbij u stelt dat deze niet representatief zijn voor heel Nederland, deed me wel even lachen. U beweert dus dat er alleen bepaalde streken zijn waar men de caravan niet goed heeft onderhouden, maar in de rest van het land wel? Of hoe moet ik dat begrijpen?
Vreemd ook dat u, als caravanonderhoudsbedrijf, niet in staat bent om met mij eens te zijn dat caravans technisch goed moeten worden onderhouden. Maar mogelijk verricht u geen keuringen volgens de Fokwa of Bovag methodes en mag en kan u geen certificaat afgeven voor een gekwalificeerde keuring.

grindweg
door grindweg - Sep 10, 2011 om 19:34
2308 Antwoorden / 28 Vragen

ik lees nergens dat ik geschreven hebt dat goed onderhoud niet nodig is.
ik ben voor verstandig onderhoud.
over uw uitleg over mijn verhaal bent u zelf verantwoordelijk.
ik ben geen beun de haas.
wel lid van de div branche organisatie's
en bij de grens overgangen waar die controles wel eens plaats vinden komen mensen langs uit het geheleland..
sterker nog bij somigen ben ik nauw betrokken .
(het woord beunhaas moet u maar even nakijken in het woordenboek de meningen verschillen in de volksmond nogal over dit woord)

tenormin
door tenormin - Sep 10, 2011 om 20:06
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Hoop dat Wante zijn laptop niet bij zich heeft om de schriftelijke welles/nietes te lezen anders heeft hij/zij nog geen prettige "paar daagjes weg".

mostertpot
door mostertpot - Sep 10, 2011 om 20:19
162 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 10 sep 2011, 20:06]Hoop dat Wante zijn laptop niet bij zich heeft om de schriftelijke welles/nietes te lezen anders heeft hij/zij nog geen prettige "paar daagjes weg".

Je hebt gelijk! Ik stop er dus ook mee, maar het is wel eens moeilijk als je mensen hier tegenkom die net zo eigenwijs zijn als jezelf :) Dan is het goed als er iemand met een gevoel voor humor aan de bel trekt. Dank daarvoor.

grindweg
door grindweg - Sep 10, 2011 om 20:28
2308 Antwoorden / 28 Vragen

eigenwijs/vakidioot/fanatiek het ligt allemaal dicht bij elkaar.
ieder bedoelt het op zijn manier goed