Cookies
door Cookies Feb 4, 2012 om 14:07
Huishouden & energie

C.v. ketel bijvullen

Ik zie dat de c.v. ketel (AWB thermomaster) moet worden bijgevuld met water, want staat onder 1.0 bar. In de gebruiksaanwijzing staat dat ik de stroom er af moet halen. Is dat echt noodzakelijk? Kan er wat fout gaan als ik dat niet doe?

Ik zie het n.l. met deze kou helemaal niet zitten als het me niet gaat lukken de ketel weer aan te krijgen (al eerder problemen mee gehad).

15762 21 Rapporteer

freya
door freya - Feb 4, 2012 om 14:27
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo carola.83,

Nee hoor, dat hoeft niet echt hoor. Gewoon de vulslang vast aankoppelen aan het aansluitpunt van het leidingsysteem. Aan de andere kant eerst losjes aan de waterkraan koppelen en deze een klein beetje openen zodat de vulslang volloopt met water. Als het water uit de slang loopt, de kraan dichtdraaien en dan de vulslang vastdraaien aan de waterkraan. Als alles goed vastzit, de kraan helemaal opendraaien. Vervolgens het kraantje bij de vulopening 'gedoseerd' openen en tegelijkertijd de drukmeter in de gaten houden. Als de druk voldoende is opgelopen het kraantje sluiten. Waterkraan dichtdraaien en voorzichtig de slang (die nu onder druk staat) loskoppelen. En klaar is Klara.

m.vr.gr. Freya

vladja
door vladja - Feb 4, 2012 om 14:33
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Nog nooit de stroom eraf gehaald. Gewoon vullen volgens de aanwijzingen van Freya.

Vladja

valerius-2
door valerius-2 - Feb 4, 2012 om 15:01
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat is gewoon veiligheid de besturing is door stroom als u per ongeuk water knoeit hier over dan kan er dus sluiting ontstaan. Dat is volgens mij beter voorkomen dan genezen.

poltol
door poltol - Feb 4, 2012 om 15:08
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Wel even van te voren de thermostaat lager zetten.
Het kan namelijk wel tot schade leiden als u het koude leidingwater bijvult op een [te] warme CV water retour.

En als de thermostaat uitstaat draait ook de pomp niet waardoor daar ook geen schade kan ontstaan.
Bijvullen tot 2.5bar is voldoende.

Succes, poltol

herrdroetker
door herrdroetker - Feb 4, 2012 om 15:40
275 Antwoorden / 10 Vragen

Liebe Carola.83,

U moet uw CV wel alleen bijvullen als het CV water koud is en de druk op zijn laagst. Daarvoor moet u de thermostaat op een lage stand zetten (bijvoorbeeld 10 graden) en wachten tot de CV is afgekoeld. Voor de rest is het gewoon opletten dat u met water uit de buurt blijft van elektr(on)ische zaken in of aan de ketel. U hoeft de ketel dus niet uit te schakelen.

Gesundheit!
HerrDoktorOetker

Cookies
door Cookies - Feb 4, 2012 om 16:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nou mensen zojuist geprobeerd, helemaal fout gegaan. Nu staat bar op 0! Slang kreeg ik niet passend op de kraan, dus beetje water wat nog in de ketel zat, is er uit gelopen.

Roep niet gauw: help, maar nu wel.

Cookies
door Cookies - Feb 4, 2012 om 17:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Freya, je laatste tip: handige man, zojuist opgevolgd. Daarom een 'topantwoord'. Wat bleek: de vulslang moest op de wasmachinekraan en NIET op de wastafelkraan! Omdat de slang niet paste, hield ik de slang er tegenaan en toen kwam er smerig grijs gekleurd warm water uit.

Kan dus meteen aan de slag om de badkamer schoon te maken, pff.

Heb de ketel altijd bij laten vullen door de verhuurder, dus nooit zo opgelet wat hij precies deed.

Iedereen hartelijk dank v.d. reacties. Die waren goed, daar lag het niet aan.

freya
door freya - Feb 4, 2012 om 17:36
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zaterdag 4 feb 2012, 16:58]Nou mensen zojuist geprobeerd, helemaal fout gegaan. Nu staat bar op 0! Slang kreeg ik niet passend op de kraan, dus beetje water wat nog in de ketel zat, is er uit gelopen.

Roep niet gauw: help, maar nu wel.
Ik mag toch aannemen dat er in het verleden ook wel eens water is bijgevuld, dus die vulslang moet gewoon passen. En je moet natuurlijk niet eerder het kraantje van de vulopening openen, dan wanneer de slang goed vastzit en de waterkraan openstaat. De vulslang staat dan onder druk en dan kan er nooit water uit het leidingsysteem weglopen als je dat kraantje opendoet......
Kortom, ik weet niet wat je precies gedaan hebt, maar het lijkt me nu in ieder geval verstandig om de boel uit te schakelen en er een handige kennis/buur/vriend bij te halen.....

Freya

freya
door freya - Feb 4, 2012 om 17:40
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@carola.83:

Nee, dat was inderdaad niet zo verstandig, om die slang proberen vast te houden.....

Gelukkig dat het nu toch vlot is verholpen. ;-)

Freya

Cookies
door Cookies - Feb 4, 2012 om 17:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zo, maar even e.e.a. uitgeprint voor een volgende keer.

Poltol, verder dan 2.3 bar kwamen we om 1 of andere reden niet.

freya
door freya - Feb 4, 2012 om 17:53
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zaterdag 4 feb 2012, 17:50]Zo, maar even e.e.a. uitgeprint voor een volgende keer.

Poltol, verder dan 2.3 bar kwamen we om 1 of andere reden niet.
Het kan zijn dat de waterdruk bij jou niet hoger is en dan kom je uiteraard ook niet hoger. Maar geen probleem hoor, bij mij is het eigenlijk nooit hoger dan 2 bar.....

Freya

.

Cookies
door Cookies - Feb 4, 2012 om 18:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Is het trouwens normaal dat die ketel 1 - 2x per jaar moet worden bijgevuld? Als ik me goed herinner was dat eerder hooguit 1x per 2 jaar. Kan het met ouderdom ketel te maken hebben?

freya
door freya - Feb 4, 2012 om 18:11
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zaterdag 4 feb 2012, 18:00]Is het trouwens normaal dat die ketel 1 - 2x per jaar moet worden bijgevuld? Als ik me goed herinner was dat eerder hooguit 1x per 2 jaar. Kan het met ouderdom ketel te maken hebben?/quote]
Dat hoeft niet persé aan de ketel te liggen. Je hoeft niet heel veel water te verliezen om drukverlies te krijgen en er hoeft ergens in het leidingsysteem maar één koppeling te zijn die een héél klein beetje begint te lekken en je hebt al gauw drukverlies. Met 1 of 2 keer bijvullen per jaar, zou ik me nog niet echt zorgen maken. Ik hou het niet zo bij, maar 1 keer per jaar wat bijvullen haal ik wel. Het wordt 'zorgelijk' als je het systeem elke week moet bijvullen....

Freya

snah
door snah - Feb 4, 2012 om 18:16
654 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo carola.83

Als er een wasmachine op de wasmachinekraan is aangesloten kan jij beter die kraan niet gebruiken.

Koop bij de ijzerwinkel een metalen verloopstukje en zet dit op de gewone kraan om de cv bij te vullen .

Hans

poltol
door poltol - Feb 4, 2012 om 18:31
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zaterdag 4 feb 2012, 17:50]Zo, maar even e.e.a. uitgeprint voor een volgende keer.

Poltol, verder dan 2.3 bar kwamen we om 1 of andere reden niet.

@carola.83

Is ook goed.
Soms woon je op een plek waar de waterleidingdruk [10x woordwaarde] niet hoger is.
Wel even in de gaten houden wat de druk nu doet.
1 á 2 X per jaar bijvullen is voldoende.

Vr.gr. poltol

poltol
door poltol - Feb 4, 2012 om 18:34
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Carola.83,

Dit is een globale instruktie die kunt u afdrukken en bij de ketel bewaren.

CV bijvulinstruktie

Vr.gr. poltol

poltol
door poltol - Feb 4, 2012 om 18:56
3885 Antwoorden / 22 Vragen

En hier een video instruktie.

video bijvullen CV

Vr.gr. poltol

Cookies
door Cookies - Feb 4, 2012 om 20:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Handig zo'n filmpje voor de nitwits;-)

Hans, goede tip dat koppelstukje, daar ga ik binnenkort achter heen.

ltmvz
door ltmvz - Feb 4, 2012 om 22:50
949 Antwoorden / 18 Vragen

Tegen mij is altijd (door verwarmingsmonteurs) gezegd dat de druk tussen 1 en 2 moet zijn.

pauls0
door pauls0 - Feb 4, 2012 om 23:09
149 Antwoorden / 2 Vragen

Straks wordt u nog heel erg handig met het vullen van de c.v.

jo
door jozu - Feb 5, 2012 om 09:07
72 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb langer dan 40 jaar in deze branche gewerkt,dus ik weet waar ik over praat.
Stroom moet er af,dit om te voorkomen dat er vies water in het waterleiding net komt.
Druk moet 1,5 bar zijn na ontluchting c.v en radiatoren.
Nagevuld te hebben beluchter kraan met keerklep en vulkraan dicht ,emmer er bij ,slang knikken en dan in de emmer.

=freya schreef op zaterdag 4 feb 2012, 14:27:
Hallo carola.83,

Nee hoor, dat hoeft niet echt hoor. Gewoon de vulslang vast aankoppelen aan het aansluitpunt van het leidingsysteem. Aan de andere kant eerst losjes aan de waterkraan koppelen en deze een klein beetje openen zodat de vulslang volloopt met water. Als het water uit de slang loopt, de kraan dichtdraaien en dan de vulslang vastdraaien aan de waterkraan. Als alles goed vastzit, de kraan helemaal opendraaien. Vervolgens het kraantje bij de vulopening 'gedoseerd' openen en tegelijkertijd de drukmeter in de gaten houden. Als de druk voldoende is opgelopen het kraantje sluiten. Waterkraan dichtdraaien en voorzichtig de slang (die nu onder druk staat) loskoppelen. En klaar is Klara.

m.vr.gr. Freya