pa
door pa0fmy Jun 5, 2011 om 13:32
Elektronica & tv

Ernstige storing op LG MG KG dach en nacht

Sinds enkele maanden heb in ernstige radio storing op alles wat via de ether binnenkomt. Behalve dan de FM band. Lange golf Midden golf en Korte golf zijn nu onbruikbaar geworden. De ene buur had een elektronisch voorschakelapparaat voor halogeenverlichting. Dat is ondertussen vervangen door een gewone transformator. Wat de andere buren in huis hebben weet ik niet daar is niet mee te overleggen. Alle apparatuur is daar CE-gekeurd dus volgens hun niks aan de hand. Aangezien ik ook zendamateur ben, met vergunning, dus geen muziekpiraat voor de duidelijkheid, kan ik deze hobby niet meer uitoefenen. Verder bouw ik zelf radiootjes die ik dus thuis niet meer kan uitproberen. De wereldomroep ontvang ik alleen met ernstige ratel. De 80meterband zit vol met ruis met enkele zeer sterke ruisbulten. Er staat altijd een draaggolf op 3,58 MHz. Ik heb op internet een formulier ingevuld van het Agentschap Telecom. De volgende dag al belden ze me op en heb ik de storing via de telefoon laten horen. Ze zouden er wat aan doen Ik heb ze kortgeleden een mail gestuurd om te vragen hoe het ondertussen met de behandeling van mijn klacht is maar tot op heden geen antwoord.
Als ik het zo bekijk is het internet uit het stopcontact, goedkope telefoonopladers en mogelijk ook halogeen of Led verlichting met ondeugelijke voorschakelapparatuur. Wie heeft een soortgelijk geval gehad en wat zijn de ervaringen met het AT. Is het mogelijk van uit huis internet uit het stopconact weg te pesten bij de buren zodat ze daarmee ophouden want dat is de grootste boosdoener. Hier ook zo'n kastje in het stopcontact prikken en de hele dag aan laten staan.

13533 47 Rapporteer

ro
door ron530 - Jun 5, 2011 om 13:42
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Waarom zouden de buren een stoorzender hebben om u te pesten?

pa
door pa0fmy - Jun 5, 2011 om 13:48
44 Antwoorden / 12 Vragen

Ik denk dat de buren de ballen verstand hebben van waar ze mee bezig zijn. Ze kopen ondeugdelijke bouwmarkt troep en sluiten dit aan. Zelf hebben ze geen last, TV en radio doen ze denk ik digitaal. Waarschijnlijk doen ze het niet expres, maar die storende modems in de kliko gooien doen ze niet zonde van het geld.

diumenge
door diumenge - Jun 5, 2011 om 13:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=pa0fmy schreef op zondag 5 jun 2011, 13:32]Is het mogelijk van uit huis internet uit het stopconact weg te pesten bij de buren zodat ze daarmee ophouden want dat is de grootste boosdoener.Beetje egoïstisch hè? Kan jij weer verder met je hobby, maar hebben zij geen internet meer. En binnenkort op TV bij de Rijdende Rechter of zo'n ander programma over burenruzie.

Ik las laatst dat internet via het stopcontact inderdaad voor storing kan zorgen en het is vervelend dat er niet met die buren over te praten valt, maar die dingen worden wel legaal verkocht. Kan je dus weinig aan doen lijkt me.

pa
door pa0fmy - Jun 5, 2011 om 14:08
44 Antwoorden / 12 Vragen

De buren hebben nog twee draadloze netwerk SSID's in huis. Daar kunnen ze ook mee internetten. PLC is dus niet nodig. Internet onbruikbaar maken is dus niet aan de orde. Waarom ze toch PLC gebruiken is mij onduidelijk. De rijdende rechter is misschien een goede oplossing want er zijn genoeg alternatieven om zowel internet als radiotechniek naast elkaar te gebruiken.

ro
door ron530 - Jun 5, 2011 om 14:20
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De PLC techniek veroorzaakt storingen op de korte golfband, als je zo goed weet wat er bij de buren in huis staat zal je wel op goede voet staan dus is er best een oplossing te vinden.

freya
door freya - Jun 5, 2011 om 14:24
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pa0fmy schreef op zondag 5 jun 2011, 13:48]Ik denk dat de buren de ballen verstand hebben van waar ze mee bezig zijn. Ze kopen ondeugdelijke bouwmarkt troep en sluiten dit aan. Zelf hebben ze geen last, TV en radio doen ze denk ik digitaal. Waarschijnlijk doen ze het niet expres, maar die storende modems in de kliko gooien doen ze niet zonde van het geld.

Tja, dat is natuurlijk geen argument. Niet iedereen is 'technisch onderlegd' en als iemand iets kopt wat in de winkel ligt en voor die persoon 'gewoon werkt', dan zal het die persoon verder worst wezen of het 'technisch' allemaal wel verantwoord is. Dat kun je die mensen niet kwalijk nemen.

Ik zou zeggen, als je zelf zoveel 'last' hebt van rotzooi op het lichtnet, schaf dan een UPS aan. Deze zijn meestal wel voorzien van fatsoenlijke filters en sluit daar je apparatuur op aan. Wellicht ben je dan al van een hoop problemen af.

m.vr.gr. Freya

diumenge
door diumenge - Jun 5, 2011 om 14:29
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=pa0fmy schreef op zondag 5 jun 2011, 14:08]De buren hebben nog twee draadloze netwerk SSID's in huis. Daar kunnen ze ook mee internetten. PLC is dus niet nodig. Internet onbruikbaar maken is dus niet aan de orde. Waarom ze toch PLC gebruiken is mij onduidelijk. De rijdende rechter is misschien een goede oplossing want er zijn genoeg alternatieven om zowel internet als radiotechniek naast elkaar te gebruiken.Ik heb ook internet via het stopcontact voor m'n desktop (heeft geen wireless en ik wilde geen extra kabel trekken) en wifi voor m'n laptop (dus het een sluit het andere niet uit). Tot ik er een tijdje geleden iets over las zou ik nooit gedacht hebben dat zo'n powerline radiocommunicatie kan verstoren, dat zou ik nog eerder verwachten van wifi.

De buren zullen vast wel bereid zijn hun "ondeugdelijke bouwmarkt troep" op jouw kosten te vervangen.

pa
door pa0fmy - Jun 5, 2011 om 14:37
44 Antwoorden / 12 Vragen

De oplossing van Freya werkt niet. De storing komt via de ether binnen. Ook apparatuur op een batterij ontvangt storing. Een elektriciteitsleiding is niet geschikt voor transport van signalen, daarvoor hebben ze de coaxkabel en de UTP kabel uitgevonden. Het probleem is dat een elektriciteitsleiding niet geen afscherming heeft. Ga je daar radiofrequenties op zetten dan heb je van je installatie een antenne gemaakt. PLC apparatuur werkt nu eenmaal op radiofrequenties. Omdat het allemaal snel moet op internet is een grote bandbreedte nodig vandaar dat alle radiofrequenties gestoord worden.

pa
door pa0fmy - Jun 5, 2011 om 14:40
44 Antwoorden / 12 Vragen

diumenge, hen je een zakradio waar middengolf op zit? Dan kan je het zelf controleren. Zoek maar eens op de middengolf als je PLC netwerk aanstaat. Dan weet je of je wel of niet een storende PLC in huis hebt. Zet 'm aan beide kanten even uit en luister dan opnieuw.

diumenge
door diumenge - Jun 5, 2011 om 14:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan ligt het dus niet aan de ondeugdelijke bouwmarkt troep. Want al die powerline adapters maken gebruik van dezelfde elektriciteitsleiding, of ze nu duur zijn of niet (lees of ze nu van de speciaalzaak of van de bouwmarkt komen).

diumenge
door diumenge - Jun 5, 2011 om 14:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=pa0fmy schreef op zondag 5 jun 2011, 14:40]diumenge, hen je een zakradio waar middengolf op zit? Dan kan je het zelf controleren. Zoek maar eens op de middengolf als je PLC netwerk aanstaat. Dan weet je of je wel of niet een storende PLC in huis hebt. Zet 'm aan beide kanten even uit en luister dan opnieuw.Ik zal dat 's gaan proberen, puur uit nieuwsgierigheid. Overigens de mijne komt van de Aldi, dus ook uit het goedkope segment.

pa
door pa0fmy - Jun 5, 2011 om 14:45
44 Antwoorden / 12 Vragen

Er zijn PLC die zodanig zijn geprogrammeerd dat ze de frequenties van radioamateurs ontzien of uitfilteren. Daar heb je dan minder last van. Ook zijn er nieuwe technieken die buiten de kortegolfbanden werken maar hoger zitten. Heb je ondertussen al geluisterd op je zakradio?

freya
door freya - Jun 5, 2011 om 14:46
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@pa0fmy,

Dan vrees ik toch dat je met een probleem zit. Je kunt je buren nu eenmaal niet verplichten om die communicatie apparatuur via het lichtnet niet meer te gebruiken. Zoals diumenge al aangeeft, 'stimuleer' de buren financieel en dan zijn ze wellicht bereid om hun spulletje te vervangen door deugdelijke apparatuur waar jij géén last van hebt.

Freya

ro
door ron530 - Jun 5, 2011 om 14:50
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een babyfoon werkt op de zelfde manier dus volgens pa0fmy moeten die ook maar verboden worden en niet te vergeten alle slimme meters die de energieboeren willen, die werken ook met PLC.

diumenge
door diumenge - Jun 5, 2011 om 14:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@pa0fmy Ik heb het zojuist geprobeerd met een oude radio, maar zowel met als zonder de powerline adapters op het lichtnet ontvangt ie nauwelijks iets op de MW. Ik woon in een flat (veel beton, lastig kabels trekken), dus goede kans dat er nog meer mensen met zo'n powerline werken.

Het is een heel vervelend probleem voor je als je hobby hierdoor niet kan uitoefenen, maar ik denk inderdaad (zoals Freya ook aangeeft) dat de enige oplossing is om er met de buren in goede harmonie trachten uit te komen. En dan maar hopen dat weer een andere buur niet ook van zo'n powerline gebruik gaat maken.

birdies
door birdies - Jun 5, 2011 om 14:55
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=pa0fmy schreef op zondag 5 jun 2011, 14:45]Er zijn PLC die zodanig zijn geprogrammeerd dat ze de frequenties van radioamateurs ontzien of uitfilteren. Daar heb je dan minder last van. Ook zijn er nieuwe technieken die buiten de kortegolfbanden werken maar hoger zitten.

Mooie boel! Omdat jij er last van hebt, moeten de buren maar bepaalde apparatuur aanpassen en/of de deur uit doen?! Zoiets belachelijks heb ik nog nooit gelezen. Lekker in een hutje op de hei gaan zitten, heb je nergens last van.

pa
door pa0fmy - Jun 5, 2011 om 14:57
44 Antwoorden / 12 Vragen

Een babyfoon werkt op 446. ... MHZ dat is de frequentie waar ook de PMR portofoons op zitten. Dit mag. Er zijn ook illegale babyfoons die kilometers ver gaan. De allereerste babyfoons werkten op de lange golf en stuurden een signaal via het lichtnet. Die zie je niet meer. Volgens mij mag dit niet meer. Dat was ook niet hinderlijk omdat het maar op één enkel frequentie zit. Overigens kan je met een portofoon prima babyfoons ontvangen. Dat kan soms leuk maar ook wel eens lastig zijn maar PMR heeft 8 kanalen dus je kan proberen een vrij kanaal te zoeken.

gijsvogel
door gijsvogel - Jun 5, 2011 om 15:00
230 Antwoorden / 0 Vragen

@pa0fmy / freya,

Ik zou eerst proberen uit te vinden of het daadwerkelijk wel aan de buren ligt.
Een goed contact hierbij lijkt me dan wel vrij essentieel.

Probeer nogmaals met de buren een gesprek aan te gaan en vraag of ze bereid zijn om samen met u te testen wanneer het probleem ontstaat. Gericht zoeken dus. En dat u omdat u graag uw hobby wilt blijven uitvoeren bereid bent om een stukje bij te dragen in de kosten of zelf de storende apparatuur te vervangen voor niet storende.
En misschien komt daar zelfs uit dat de buren helemaal niet de oorzaak zijn van uw probleem.

Anyway, mochten de buren bereid zijn om mee te zoeken, schakel alle mogelijk storende apparatuur uit, en uw zendapparatuur in, en controleer of alles werkt.
Schakel dan een voor een weer de apparatuur van de buren in, totdat het probleem weer naar voren komt.

succes

rj
door rjw - Jun 5, 2011 om 15:05
3256 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=pa0fmy schreef op zondag 5 jun 2011, 13:48]Ik denk dat de buren de ballen verstand hebben van waar ze mee bezig zijn. Ze kopen ondeugdelijke bouwmarkt troep en sluiten dit aan. Zelf hebben ze geen last, TV en radio doen ze denk ik digitaal. Waarschijnlijk doen ze het niet expres, maar die storende modems in de kliko gooien doen ze niet zonde van het geld.

"bouwmarkt troep" voldoet ook gewoon aan de geldende normen hoor. Anders mag het niet verkocht worden.

pa
door pa0fmy - Jun 5, 2011 om 15:09
44 Antwoorden / 12 Vragen

Een babyfoon werkt op 446, ... MHZ, Zelfde als de PMR portofoons. Je kan met PMR de babyfoon van de buren dus ontvangen. Soms leuk soms lastig als je portofoons nodig heb b.v. bij een evenement. Je kan altijd nog uitwijken naar een ander kanaal. Keuze uit 8 bij PMR. PLC verziekt alle frequenties, je kan dus niet meer uitwijken.
Slimme KWh meters werken inderdaad op PLC maar het komt niet verder dan je meter. De stroomkabels zitten in Nederland ondergronds dus voldoende afgeschermd. Bovendien is snelheid niet belangrijk dus de bandbreedte zal meevallen.

pa
door pa0fmy - Jun 28, 2011 om 22:03
44 Antwoorden / 12 Vragen

Wisten jullie dat de KPN momenteel interactive TV abonnementen verkoopt met een gratis burenruzie er bij. Je krijgt gratis twee kastjes er bij voor een "draadloze" verbinding tussen je TV box en je internetmodem. Ben je zendamateur of kortegolfluisteraar en nemen je buren interactive TV dan kan je het wel vergeten. Ik heb de KPN op deze problematiek attent gemaakt maar het enige wat ik terug krijg is een standaard verhaal dat je geen kabels hoeft te trekken. Als antwoord heb ik uitgelegd hoe deze kastjes werken en dat er een radiofrequentie over het lichtnet wordt gestuurd zodat de stroomdraden als een zendantenne gaan werken. Antwoord is uitgebleven. Wil je meer weten kijk dan ook eens naar deze video's:
http://www.youtube.com/watch?v=tKhl-1CRkkU&feature=related Hier wordt het allemaal nog een uitgelegd, Engelstalig
http://www.youtube.com/watch?v=zlJvUwSZqNE Hier kan je het horen
http://www.youtube.com/watch?v=KMR4wPDUM9g&feature=related Hier ook.

su
door susannef - Jun 28, 2011 om 23:46
303 Antwoorden / 9 Vragen

@pa0fmy Er zijn meer mensen die geen zendamateur zijn dan die het wel zijn.
Het lijkt erop dat je een beetje aan het doorschieten bent... je druk maken heeft weinig zin. Je kan je buren, de KPN e.d. nou eenmaal niet verbieden om bepaalde dingen te doen.

Kan je je hobby niet uitoefenen op een locatie waar je geen last hebt van de apparatuur van anderen, bijvoorbeeld op een bedrijventerrein?

eigenwijsje_1
door eigenwijsje_1 - Jun 29, 2011 om 09:59
152 Antwoorden / 5 Vragen

3,58 mhz, gosh, dat lijkt wel heel erg op de draaggolf van een mobiele telefoon!

Heb je al gekeken of het probleem opgelost is als je je eigen telefoon eens uit zet???

Het is namelijk de frequentie van het DTMF kristal dat in heel veel mobieltjes gebruikt wordt.

freya
door freya - Jun 29, 2011 om 10:01
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=susannef schreef op dinsdag 28 jun 2011, 23:46]@pa0fmy Er zijn meer mensen die geen zendamateur zijn dan die het wel zijn.
Het lijkt erop dat je een beetje aan het doorschieten bent... je druk maken heeft weinig zin. Je kan je buren, de KPN e.d. nou eenmaal niet verbieden om bepaalde dingen te doen.

Kan je je hobby niet uitoefenen op een locatie waar je geen last hebt van de apparatuur van anderen, bijvoorbeeld op een bedrijventerrein?
En dan levert dit antwoord je ook nog een rode duim op....
Maar ik ben het met je eens hoor. Natuurlijk is het vervelend voor de TS, maar die paar zendamateurs (verhoudingsgewijs) moeten dan maar een alternatief zoeken. Die powerline apparaten zijn er nu eenmaal en daar doe je nu niets meer aan. De buren kun je het niet kwalijk nemen.

Heb de filmpjes ook bekeken en inderdaad kan ik mij voorstellen dat het niet leuk is als je daarmee geconfronteerd wordt.

Freya

pa
door pa0fmy - Jun 29, 2011 om 10:17
44 Antwoorden / 12 Vragen

3,58 MHz (is iets naar naar boven afgerond) is de draaggolffrequentie van het kleursignaal van de NTSC kleuren-TV zoals die in Amerika wordt gebruikt. Omdat deze kristallen in grote aantallen gemaakt zijn zijn ze relatief goedkoop. De DTMF chip in een telefoon leidt dmv frequentiedeling de toontjes af voor het druktoets kiezen. Ik heb bij mij thuis de netspanning in de meterkast uitgeschakeld en op de batterij-radio maakt het geen verschil. Het ratelen en brommen blijft. Bij de voordeur van de desbetreffende buren is de storing het sterkst. Mobieltjes zenden op ca 900 MHz en 1800 Mhz. Daar heb je geen last van en deze frequentiebanden zijn hiervoor gereserveerd. Wat wel jammer is dat men de mobieltjes frequentie over 5 jaar gaat uitbreiden naar 800 MHz. Dure professionele soorten draadloze microfoons zullen hinder gaan ondervinden. Vooral bij grote pop-evenementen verwacht men problemen.

pavoordf
door pavoordf - Jun 29, 2011 om 12:53
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=susannef schreef op dinsdag 28 jun 2011, 23:46]@pa0fmy Er zijn meer mensen die geen zendamateur zijn dan die het wel zijn.
Het lijkt erop dat je een beetje aan het doorschieten bent... je druk maken heeft weinig zin. Je kan je buren, de KPN e.d. nou eenmaal niet verbieden om bepaalde dingen te doen.

Kan je je hobby niet uitoefenen op een locatie waar je geen last hebt van de apparatuur van anderen, bijvoorbeeld op een bedrijventerrein?

Beetje domme reactie, maar je bent niet de enige. Het gebruik van het spectrum is vanuit de overheid gereguleerd en je mag bedoeld of onbedoeld niet "uitzenden" op de meeste frequenties wanneer je daar geen vergunning voor hebt. Wanneer iemand dat toch doet en je hebt daar last van, dan moet je inderdaad een klacht indienen bij de AT (voormalige radio controledienst) in Groningen, Die moeten dan onderzoeken waar de "stoorzender" vandaan komt en die uit de lucht halen. En ja, ook wanneer de KPN gebruik maakt van frequenties waartoe ze niet gerechtigd zijn, dan kan je dat laten verbieden.
Zendamateurs hebben bepaalde frequenties toegewezen gekregen en daar moeten ze vrij gebruik van kunnen maken. Er zijn ook frequenties die je vrij mag gebruiken, zonder licentie. een daarvan is 27 MHz. Nadeel van die frequenties is dat je nooit zeker weet of je door anderen gestoord wordt.

PS. pa0fm, je bent via je roepnaam wel erg gemakkelijk te googelen :-)

pa
door pa0fmy - Jun 29, 2011 om 17:03
44 Antwoorden / 12 Vragen

Inderdaad ben ik met Google makkelijk te vinden. Dit is voor mij belangrijk omdat de hobby ook een beetje mijn beroep begint te worden. We houden ons bezig met radio-vossenjachten voor b.v. gezelligheidsverenigingen, vrijgezellen uitjes, etc. (geen 27Mhz autojachten, alles wandelend of hardlopend) en ik ben dansleider bij een leuke stijldans- en linedance-club maar dat is iets heel anders dan het oplossen van radiostoring

pd
door pd4fdn - Nov 8, 2011 om 16:16
8 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ook ik heb nu last van storing op de HF banden, en ik hoor steeds meer zendamateurs hierover klagen. De hobby wordt nu voor velen verziekt door deze adapters, ik hoor nu overal geratel en ruis.

Het enige wat we kunnen doen is flink klagen bij AT, en eventueel met buren in gesprek gaan om de adapters te vervangen voor een andere oplossing.
Helaas werken mijn buren niet mee, en heb ik al maanden last van die storing.

Ik neem mijn buren niets kwalijk, de verantwoordelijke instantie die deze rommel goedgekeurd heeft wel, op de site van AT kun je nog steeds een enquette invullen die mogelijk van invloed is op de regelgeving omtrend dit probleem.

Ook ik heb nog een klacht bij AT lopen op dit moment, maar ik heb nog steeds niets gehoord of er wat aan gedaan kan worden.

Groetjes PD4FDN

holstein
door holstein - Nov 8, 2011 om 19:35
922 Antwoorden / 16 Vragen

pa0fmy

Ik heb in deze situatie geen ervaring met het AT, maar ik denk dat het heel erg moeilijk gaat worden.
De storing loopt hier de laatste tijden ook steeds meer op en inderdaar CE goedgekeurd spul, maar het stoort als een gek.
Simpele adapters, halogeen, internet via het net is een drama, want ben wel eens met draagbaar ontvangertje rondje wezen lopen, maar dan is het een groot drama wat je overal hoort.
De technische vooruitgang is een ramp voor de amateur, luisteraar en vele mensen die plezier hebben aan deze hobby, dat zal een buitenstaander helaas niet begrijpen FP, maar het oplossen???? Lijkt mij haast onmogelijk geworden......

pd
door pd4fdn - Nov 8, 2011 om 21:10
8 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=freya schreef op woensdag 29 jun 2011, 10:01][quote=susannef schreef op dinsdag 28 jun 2011, 23:46]@pa0fmy Er zijn meer mensen die geen zendamateur zijn dan die het wel zijn.
Het lijkt erop dat je een beetje aan het doorschieten bent... je druk maken heeft weinig zin. Je kan je buren, de KPN e.d. nou eenmaal niet verbieden om bepaalde dingen te doen.

Kan je je hobby niet uitoefenen op een locatie waar je geen last hebt van de apparatuur van anderen, bijvoorbeeld op een bedrijventerrein?
En dan levert dit antwoord je ook nog een rode duim op....
Maar ik ben het met je eens hoor. Natuurlijk is het vervelend voor de TS, maar die paar zendamateurs (verhoudingsgewijs) moeten dan maar een alternatief zoeken. Die powerline apparaten zijn er nu eenmaal en daar doe je nu niets meer aan. De buren kun je het niet kwalijk nemen.

Heb de filmpjes ook bekeken en inderdaad kan ik mij voorstellen dat het niet leuk is als je daarmee geconfronteerd wordt.

Freya

Er zijn echt een hoop zendamateurs, echter niet allemaal even actief met de hobby, de hobby is ook heel breed en dient soms ook een maatschappelijk doel, op dit moment zijn er mede zendamateurs in thailand actief om daar de radio verbindingen in de lucht te houden voor hulp die keihard nodig is voor mensen die alles kwijt zijn, ook hier in NL is een amateur organisatie die dat doet.
Een hoop amateurs hebben een hoop geld, tijd en energie gestoken in hun station, dit loopt soms in de duizenden euro's aan zendapparatuur en antennes. Deze apparatuur zet je dus niet zomaar even ergens anders..

De HF band die nu verstoord wordt is uniek in zijn soort, omdat je met name op die frequenties lange afstanden kan overbruggen door het fenomeen propagatie, uitwijken naar een andere frequentie is dus ook geen optie, en deze frequenties zijn wereldwijd toegekend aan zendamateurs, waar elk land zich aan moet houden.

Bij de goedkeuring van PLC is men van gemanipuleerde gegevens van de fabrikant uit gegaan, en zijn zaken verdraaid betreft EMC normering waar aan voldaan moet worden. Op dit moment is men nog bezig met het bedenken van een norm, maar de adapters worden al verkocht!! .. Het is dus met recht dat zendamateurs in actie komen om het tot een verbod / oplossing te laten komen met de instanties die hier verantwoordelijk voor zijn.

Groetjes Floris

-radioman-
door -radioman- - Mar 18, 2012 om 12:08
4 Antwoorden / 0 Vragen

Zet de aardlekschakelaar eens uit. Deze dient toch maandelijks getest te worden. De storing kan best uit je eigen woning komen. Vandaag was ik in ons huis ook op zoek naar zo'n stoorbron. Het bleek van de netadapter van mijn UTP switch te komen. Deze geschakelde voeding heb ik door een klassieke trafovoeding vervangen om van de 50 Hz herrie op mijn oude Kenwood QR-666 korte-golf ontvanger af te komen.
Op deze storende Chinese netadapter (Model T090060-2C1) van TP-linkstaat het keurmerk tuv-gs, je kunt een consument niet kwalijk nemen dat het dan toch erg stoort.

pd
door pd4fdn - Mar 18, 2012 om 13:47
8 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Radioman,

Bedankt voor het goedbedoelde advies, maar dat is hier allemaal al getest, en ik ben met een portofoon gaan kijken waar de stoorbron zit, en die zit toch echt bij mijn buurman +/- 50 meter verderop. Als ik nu met de auto voorbij deze woning kom dan meet ik de storing daar het hardst.

De laatste weken moet ik zeggen dat ik er niet zoveel last meer van heb, de storing is er nog, maar het geratel is weg. Helaas doet AT er helemaal niks mee, ik moet nog steeds (na maanden) gebeld worden door de opsporingsambtenaar, beetje jammer!!

Helaas door de houding van mijn buren en AT, is er nog niets opgelost, en zoals je al aangeeft wellicht is het gewoon een simpel adaptertje die staat te storen.
Toen de betreffende buurman zijn hoofdschakelaar omzette was de storing weg destijds. Hopen dus dat de desbetreffende stoorbron het snel begeeft ;)

Groetjes

-radioman-
door -radioman- - Mar 18, 2012 om 15:15
4 Antwoorden / 0 Vragen

De tekst bij het AT eindigt hiermee:
Dit artikel is bedoeld om een stukje bewustwording bij de zendamateur te creëren,
dat je niet altijd een ongestoorde ontvangst mag verwachten en rekening moet
houden met stoorsignalen in de ether. Misschien gaat hier wel de vergelijking op
met lichtvervuiling (waar vindt je ‘s nachts nog echt een donkere omgeving?) of
met stiltegebieden (waar is het nog echt stil?).

Ik kan me niet voorstellen dat het AT zoiets kosteloos op kan lossen.

pd
door pd4fdn - Mar 18, 2012 om 17:07
8 Antwoorden / 0 Vragen

Nee dat denk ik helaas ook niet, maar de tekst die je daar quote heb ik destijds ook gelezen, en bij mij was de storing een dikke ratel storing in AM met een dikke S9 op de meter, hierdoor hoorde je een ratelend geluid door alle FM gemoduleerde gesprekken waarbij alles onder een S7 in FM niet te verstaan is.

Bij een kennis was de storing nog een stuk sterker en was communiceren niet meer te doen, uiteindelijk heeft die amateur het met zijn buren opgelost door een wifi point to point verbinding te installeren en de rust was weer wedergekeerd. Dit alles op kosten van de kennis a 80 euro!!, maar goed de powerline adapters liggen wel in de vuilnisbak waar ze thuis horen!!

De tekst van AT is een behoorlijke dooddoener, ik mag als amateur verwachten dat een storing van bij sommigen mede amateurs van een dikke 9+40 db normaal is??? Kijken wat er gebeurd als we 100 van die powerline adapters op een aggregaat onder de ontvangst antennes van AT plaatsen, wedden dat ze er dan binnen 30 min bij je staan ;)

De adapter van Chinese makelij wordt daar door zelf certificering goedgekeurd en dan verkocht, dus vaak zegt een keurmerk niet alles.

En zeg nou zelf, die buurman waar het stoor signaal vandaan komt, die woont hier echt 40 - 50 meter verder, daar hoor je geen storing van te ondervinden.

-radioman-
door -radioman- - Mar 18, 2012 om 18:35
4 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.iarums-r1.org/iarums/sound/main.html

Hier staan allerlei storende geluiden, misschien staat het er al bij.

Succes ermee.

pd
door pd4fdn - Mar 18, 2012 om 20:58
8 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

ja bedankt ;)

Zie deze link, dit is wat ik maanden lang heb ontvangen hier.
http://www.youtube.com/watch?v=-gCGSalSXvo&feature=related

groetjes en succes met de hobby ;)

-radioman-
door -radioman- - Mar 22, 2012 om 21:48
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Frans,
Gevonden op de site van TüV:
Certificate No. 50184976
Certificate Type: Certificate of Conformity Low Voltage Directive
Certificate Holder: TP-LINK TECHNOLOGIES CO., LTD.

Taoyuan Street, Nanshan District
Shenzhen
Certificate Number: AN 50184976
Certified Product: Power Supply (Direct plug-in Switching Adapter)
Model Designation:
T090060-2C1
Fulfilled Standards: EN 60950-1:2006+A11
ZEK 01.2-08/12.2008

The standard(s) listed here reflect the status at the time of the release of this certificate.
Issue Date: August 02, 2010

Dat rotding van mij heeft zelfs echt een goedkeuring van TüV gekregen!

Groet,
Edwin

ra
door radiofan - Mar 29, 2012 om 15:14
8 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mij is radio ontvangst onmogelijk geworden sinds de komst van de "slimme" meter, Het datastransmissiesignaal gaat door het elektriciteitsnet en is knetterhard. op FM zit zelfs een lichte digitale ruis.De kortegolf kan ik vergeten.Zelf heb ik de meter nog niet maar het aangrenzende huis wel.Dit is m.i. in strijd met het verdrag van Rome te weten de vrijheid van nieuwsgaring die ik nu niet meer heb.Kortom ik kan alle radioapparatuur weggooien die ik in veertig jaar voor veel geld heb aangeschaft. Logisch dat niemand meer naar de wereldomroep luistert, het KAN eenvoudigweg niet meer..

pa
door pa0fmy - Mar 29, 2012 om 16:02
44 Antwoorden / 12 Vragen

Ik dacht altijd dat slimme meters een heel lage draaggolffrequentie hebben met een heel lage bitrate, maar dat is dus niet het geval. Harmonischen tot in de FM band dat is nog al wat. Hier is de ruisvloer om 145 MHz ook al flink toegenomen. Ook de babyfoon op PMR wordt een ergernis. De hele dag hoor je hoor je bééééé ééé ééééé op dat ding. Van Persoonlijke Mobile Communicatie waarvoor PMR is bedoelt komt niks meer terecht. Straks moet ik mijn werkplaats nog afschermen als een kooi van Faraday omdat het dan niet meer mogelijk wordt om radio's na een reparatie te testen. (gaat dan via de meetzender)
Mijn buren hebben ook internet uit het stopcontact, alles CE gekeurd zeggen ze. Moet ik mijn spullen maar nakijken. Ja zo ben je er ook vanaf maar zo makkelijk gaat dat niet.
Ook op de camping is de ether niet meer rustig. Steeds meer komen er SMPS netvoedingen in caravans, Chineese telefoonopladers, laptops, etc.

ra
door radiofan - Mar 29, 2012 om 16:47
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een keer lang gezocht naar storing die uit een spaarlamp kwam.Ook een DVD speler en een 220/110 volt trafo van een blender moet de stekker eruit. Probeer eens een LED lamp, dat is een harde ratel. Maar nu met die meters sta ik machteloos.Niemand kan het iets schelen (behalve wijzelf) Maar radio China zit op de middengolf op 1441 en wordt vanuit Luxenburg door RTL in het Duits Engels en Frans uitgezonden.Op youtube staan veel filmpjes van radio amateurs i.v.m. slimme (smart) meters daar kan ik goed het stoorsignaal herkennen.Bovendien is het ongezond en in strijd met het verdrag van Rome art 18 rechten van de mens , vrijheid van nieuwsgaring en dus meningsuiting, zonder nieuws heb ik geen mening.

jo
door jorisw - Mar 29, 2012 om 17:14
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dit valt volgens mij niet op belemmering van vrijheid van nieuwsgaring. De informatie is immers op meerdere manieren toegankelijk (vrijwel alle radiozenders zijn tegenwoordig ook beschikbaar via internet).

Ik vind het overigens wel vreemd dat er zoveel last is van stoorsignalen. Als het om gadgets en allerhande elektrische/elektronische spullen gaat ben ik behoorlijk voorzien, maar ik heb in mijn huis nergens last van. Zelfs als ik op mijn versterker de phono ingang selecteer en het volume maximaal zet is het nog stil uit de luidsprekers. Zelfs als ik mijn laptop voeding naast de platenspelers leg. Misschien is er toch iets met het elektranet in huis aan de hand als je zoveel last van storingen hebt.

ra
door radiofan - Mar 29, 2012 om 17:47
8 Antwoorden / 0 Vragen

We hebben het over storing op de lange , midden en kortegolf.Niet op pick-up ingangen.Het is artikel 10 , in het verleden kon ik me daarop beroepen wanneer er storing was en de radiocontroledienst belde.Je kan ook op de computer luisteren dat is waar, maar niet naar schepvaart luchtvaart zendamateurs uit bijvoorbeeld Iran of andere belangrijke info waaruit ik me een mening kan vormen.Bovendien is internet niet echt vrij vergeleken met radio.Zeker in moeilijke tijden werkt radio altijd en ligt de infrastructuur zoals gsm umts enz plat. Dan zijn radioamateurs wel handig.Denk maar aan de overstroming New Orleans. De Twin Towers en nog veel meer alles plat,ook politie brandweer enz, De communicatie wordt dan verzorgd door zendamateurs. Zoek maar op Internet,een eigen veronderstelling is nog niet altijd correct.

ra
door radiofan - Mar 29, 2012 om 17:52
8 Antwoorden / 0 Vragen

O ja, er is wat mis met het electriciteitsnet, ik weet ook wat het is. Ik kan het niet weghalen.Het is de dataoverdracht van slimme meters.Gadgets kan ik uitzetten , dit niet.

th
door thea 2 - Mar 29, 2012 om 17:52
5 Antwoorden / 1 Vragen

Vervelend dit hebben wij in het noorden ook al een paar maanden dit komt omdat er toen brand is geweest weet je het nog in de zendmast van eelde en dit houd ook nog wel aan tot juni dan moet het verholpen zijn

ra
door radiofan - Mar 29, 2012 om 18:06
8 Antwoorden / 0 Vragen

Het hangt ook nog met plakband aan elkaar, als er een mast omvalt is het al gebeurd .Radio 1 is dan alleen op de middengolf te horen.Wel midden in een open vlakte zonder stoorbronnen in de buurt.Niet op het nachtkastje lekker in bed, nee de computer zet ik niet op mijn nachtkastje.Ik vind ook niet dat iedereen naar de kortegolf MOET luisteren.Maar wel naar elkaar.

ra
door radiofan - Mar 29, 2012 om 18:39
8 Antwoorden / 0 Vragen

En zo klinkt het bij mij ook. http://www.youtube.com/watch?v=3QynHGgb04A

ra
door radiofan - Mar 29, 2012 om 19:00
8 Antwoorden / 0 Vragen

V.A.R.A. was oorspronkelijk een acroniem voor "Vereeniging van Arbeiders Radio Amateurs".